• چهارشنبه / ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8512-12063
  • خبرنگار : 71191

/سفرهاي نوروزي و بيم تهديد آثار تاريخي/ رييس موزه‌ي ملي ايران: تمام آثار تاريخي در كشور بي‌پناه‌اند انسان مهم‌ترين عامل تخريب آثار است

/سفرهاي نوروزي و بيم تهديد آثار تاريخي/
رييس موزه‌ي ملي ايران:
تمام آثار تاريخي در كشور بي‌پناه‌اند
انسان مهم‌ترين عامل تخريب آثار است
رييس موزه‌ي ملي ايران عامل انساني را به‌عنوان يكي از مهم‌ترين عوامل تخريب آثار باستاني دانست و گفت: در دنياي امروز و پس از ارزيابي‌هاي كاملي كه از وضعيت تخريب آثار باستاني شده‌اند، انسان مهم‌ترين عامل تخريب اين آثار معرفي شده است. محمدرضا كارگر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: در بررسي سايت‌هاي تاريخي توسط كارشناسان، نخست به چگونگي عرضه‌ي آثار باستاني به مردم با كم‌ترين درصد تخريب و سپس چگونگي داشتن بيشترين بازده از بازديدكننده و ايجاد بازديدي هدفمند براي مردم توجه مي‌شود. وي درباره‌ي طراحي بعضي از سايت‌هاي تاريخي در كشورهاي ديگر براي جلوگيري از آسيب، افزود: در بعضي كشورها با هدف كاهش ميزان آسيب‌پذيري آثار تاريخي، محوطه‌هاي باستاني به‌گونه‌اي طراحي شده‌اند كه مردم هيچ تماسي با آن‌ها ندارند. او ايجاد اين‌گونه طراحي در سايت‌هاي داخلي را يكي از روش‌هاي جلوگيري از تخريب آثار ارزيابي و اظهار كرد: متاسفانه هنوز هيچ‌يك از سايت‌هاي كشور به اين قابليت نرسيده‌اند. به همين دليل، براي جلوگيري از تخريب، گاهي مردم را از بازديد كل آثار محروم مي‌كنند و گاهي اجازه‌ي نزديك شدن آنها را به آثار نمي‌دهند كه اين عمل فقط تلاش مردم را براي نزديك‌تر شدن به آثار بيشتر مي‌كند. كارگر بيان كرد: با طراحي مناسب فضاي داخلي سايت‌هاي تاريخي، عطش مردم از نزديك شدن بيش از حد به آثار كمتر مي‌شود و اضطراب مراقبان و كارشناسان آثار تاريخي به‌دليل ميزان تخريب آثار نيز كم خواهد شد. رييس موزه‌ي ملي ايران يكي ديگر از مزاياي استفاده از طراحي اين‌گونه فضاها را در سايت‌هاي تاريخي، محدود كردن تعداد بازديدكنندگان در سايت دانست. وي بر محفوظ ماندن آثار تاريخي در اين روش تاكيد كرد و گفت: متاسفانه هنوز سايت‌هاي تاريخي در ايران آمادگي اين وضعيت را حتا براي تعداد كم بازديدكننده ندارند. او افزود: تقريبا تمام آثار تاريخي در ايران بي‌پناه هستند و ميزان مقاومت آن‌ها نسبت به كم و زياد بودن افراد بازديدكننده از آثار متفاوت است. در مكاني مانند مسجد جامع اصفهان به‌دليل نوع ساخت آن براي ورود و خروج تعداد زيادي از افراد، مقاومت بيشتري نسبت به مكاني مانند عمارت عالي‌قاپو كه براي تعداد محدودي ساخته شده است، وجود دارد. كارگر استفاده از روش علمي، مطالعه و شناخت راه‌هاي مناسب را مهم‌ترين روش جلوگيري از تخريب آثار باستاني دانست. رييس موزه‌ي ملي ايران كمبود بودجه و نبود توجه جدي به آثار باستاني و وضعيت آن‌ها توسط مسؤولان و مردم را از مهم‌ترين عوامل آسيب رسيدن به آثار تاريخي ارزيابي و اضافه كرد: تا زماني كه به سمت علمي شدن روش‌ها حركت نشود، بازديد از آثار تاريخي توسط مردم جنبه‌ي تفريح و سرگرمي دارد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha