همزمان با پخش آخرين قسمت «كتابفروشي هدهد» شاهين امين: اثري شاد به دوراز لودگي و مسخره كردن
يك منتقد گفت: با وجود مفرح بودن «كتابفروشي هدهد» در آن از هيچ واژهي نامناسبي استفاده نشده و به شخصيتهاي سريال توهين نميشود.
شاهين امين در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: برومند، كارگردان «كتاب فروشي هدهد» ، اثري شاد را ساخته است كه بدون مسخره كردن افراد و لودگي، مخاطب را توانسته به سريال جذب و مردم را به كتابخواني تشويق كند.
وي اضافه كرد: برومند توانسته است به يكي از مهمترين و جديترين موضوعات كه همانا آشنايي نداشتن مردم با فرهنگ مكتوب است، به سادگي بپردازد.
علاوه بر آن «كتابفروشي هدهد» از لحاظ وجوه نمايشي بسيار موفق است. اين كارگردان بارها و بارها ثابت كرده است كه رسانهي تلويزيوني را خيلي خوب ميشناسد و بر اساس اين شناخت براي آن برنامهسازي ميكند.
سردبير بخش فرهنگي خبرگزاري ميراث فرهنگي در توضيح ويژگيهاي آثار ساخته شده براي تلويزيون اظهار كرد: بيننده تلويزيون، برخلاف تماشاگر سينما ، امكان دارد به طور متمركز اثري را نبيند. به عنوان مثال هنگام پخش سريال، علاوه بر ديدن آن به كارهاي ديگري چون چايي خوردن يا تلفن جواب دادن هم بپردازد كه همين امر تفاوتهايي را در ساخت اثر براي تلويزيون نسبت به سينما موجب ميشود.
وي افزود: با توجه به تفاوت اندازهي قاب تلويزيون با سينما استفاده از نماهاي دور و باز در آثار نمايشي اصلا براي رسانهاي چون تلويزيون مناسب نيست و به جاي آن بهتر است از نماي متوسط استفاده شود .علاوه بر آن مهمترين تفاوت در ساخت اثري براي اين دو رسانه، در شيوهي روايت داستان چه از نظر تصويري و چه از لحاظ قصه است.
امين در ادامه دربارهي پرداخت تلويزيون به كالاي فرهنگي ديگري چون كتاب گفت: يك
«مديوم» نمايشي چون تلويزيون براي نخستين بار به كمك كالاي فرهنگي چون كتاب آمده است و سعي دارد كه كتابخواني را ترويج كند. البته «كتابفروشي هدهد» تنها به كتابهاي ادبي و هنري نميپردازد بلكه تلاش ميكند تا كتابخواني را به عنوان يك موضع كاربردي مطرح كند، بنابراين كتابهاي مختلف در آن طرح ميشود.
اين منتقد افزود: اين مجموعه اگر چه موضوعي كاربردي دارد، ولي كاملا نمايشي و دقيق طراحي شده است و از همهي «المان»هايي كه براي ساخت اثري موفق ميتوان استفاده كرد، به درستي سود برده است.
وي دربارهي فيلمنامهي «كتاب فروشي هدهد» گفت: اين مجموعه، يك متن بدون حاشيه دارد و بسيار مختصر، مفيد و درست نوشته شده است چرا كه هميشه مستقيم به سراغ موضوع ميرود و مسايل را خيلي جذاب، بسيار ساده، شيرين و ملموس براي مخاطبان طرح ميكند.
اين منتقد تاكيد كرد: اين گونه سريالسازي، كار سهل وممتنعي نيست و عليرغم آنكه به نظر ميآيد ساخت اثري با اين ويژگيها بسيار ساده است، اما بسيار كار دشواري است چراكه موضوعي چون كتابخواني را بدون آنكه مخاطب حرفهاي و عادي را آزار دهد بسيار خوب مطرح ميكند.
امين با بيان اينكه «كتابفروشي هدهد» به هدفاش رسيده است، گفت: عليرغم آنكه اين مجموعه قصد ندارد كه كتاب خاصي را تبليغ كند، اما هر موقعي كه به دلايلي اسم كتابي در اين سريال مطرح شده، آن كتاب براي مدتي ناياب شده است.
وي با اشاره به فروش كتاب در وسيلهاي چون اتوبوس در اين مجموعه اظهار كرد: اين مجموعه خود به پيشنهاد جالبي براي فروش كتاب است و «كتاب فروشي هدهد» نشان دهندهي آن است كه از چه ظرفيتهايي براي فروش كتاب ميتوان استفاده كرد.
در اين جهت اين گونه ترويج كتابخواني و چندين راهكار ديگر نيز ميتواند در عالم واقع اتفاق بيفتد و از چهرههاي هنري هم در اين جهت ميتوان استفاده كرد.
امين در پايان دربارهي شخصيتپردازي صورت گرفته در اين مجموعه گفت: «كتابفروشي هدهد» در حد لازم به زندگي شخصيتها وارد شده است چرا كه شخصيتپردازي درست به معناي آن نيست كه زندگي شخصيتها به طور كامل در اثر بيان شود. در آثار برجستهي دنيا نيز در حد لازم به شخصيتها پرداخته ميشود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات