• دوشنبه / ۱۱ دی ۱۳۸۵ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8510-04878

"عكس‌هاي انتخابات تئوريزه و تحليل شوند" پنجمين كارگاه عكاسي خبري ايسنا برگزار شد

"عكس‌هاي انتخابات تئوريزه و تحليل شوند"
پنجمين كارگاه عكاسي خبري ايسنا برگزار شد
پنجمين كارگاه عكاسي خبري ايسنا، با حضور مجتبي آقايي - مدرس دانشگاه - با عنوان "گزارش تصويري در عكاسي خبري و مستند اجتماعي" در محل تالار شهيد محمدحسن قريب اين خبرگزاري، برگزار شد. به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آقايي در اين كارگاه گزارش تصويري در عكاسي خبري و مستند اجتماعي و نيز ويژگي‌هاي هر كدام را بررسي كرد. وي با اشاره به تعدادي از ديدگاه‌هاي عكاسان و نشريات بين‌المللي عكاسي درباره‌ي عنوان‌بندي‌ها يا زيرنويس عكس - كپشن - توضيحاتي ارايه كرد. آقايي از تاريخچه‌ي گزارش تصويري كه هم‌زمان با اختراع عكاسي شكل‌ گرفته است، ياد كرد و گفت: اين مقوله با عنوان‌هاي مختلفي اعم از گزارش تصويري يا مجموعه عكس سابقه‌اي به قدمت تاريخ عكاسي دارد. او اضافه كرد: در آن سال‌ها تلاش شد اين نوع عكاسي را به چارچوب منطقي تعريف‌مندي بكشانند كه قابل تكرار براي عكاساني باشد كه تجربه‌ي زيادي ندارند و در آغاز راهند. اين مدرس دانشگاه، با اشاره به ضعف نبود منابع مكتوب در كشور ما كه خود را به‌وفور نشان مي‌دهد، عنوان كرد: در كشورهاي توسعه يافته و صنعتي‌تر، اين تجربيات مكتوب مي‌شود، اما در ايران چندين دهه تلاش خود را در بند كشيده نشده و تنها به حافظه و ذهن ذهن سپرده مي‌شود. وي تاكيد كرد: كاربرد گزارش تصويري و عكس‌هاي پي در پي كه مفهوم و مضموني را مي‌رسانند، تنها در حوزه خبر و مستند اجتماعي نيست، بلكه در اكثر رشته‌هاي عكاسي كه به يك‌صدو 60 رشته مي‌رسند، معنا پيدا مي‌كنند. او سپس به ويژگي‌هايي گزارش تصويري اشاره كرد كه تك عكس از آن برخوردار نيست. از جمله نكته‌هاي مورد اشاره آقايي، تصادفي نبودن، مبتني بر داستان،‌ و در اختيار قرار دادن اطلاعات مختلفي به مخاطب، از طريق گزارش تصويري، بودند. به‌گمان او، گزارش تصويري خبري، هم‌چون خبر، ضرورت دارد كه دربر گيرنده‌ي عناصر خبري باشد و تحليل فردي خبر محسوب نمي‌شود. وي سپس با تاكيد بر اينكه زيرنويس عكس بايد براي پركردن اطلاعات ناقص عكس باشد، اظهار كرد: گزارش‌هاي تصويري كه در بسياري از نمايشگاه‌هاي داخلي و خارجي معتبر از سوي عكاسان ايراني ارايه مي‌شوند، در عنوان‌بندي دقت نمي‌شود؛ بنابراين عكس‌هايشان به‌سادگي كنار مي‌رود. آقايي گفت: در مقوله‌ي عكاسي خبري تصميم‌گيري درباره‌ي ساز و كار اتفاق، در صحنه رخ مي‌دهد، اما در عكاسي مستند اجتماعي از قبل مي‌توان تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي كرد. او پيشنهاد تحليل محتوايي عكس‌هاي انتخاباتي را در اين كارگاه مطرح كرد و گفت: ضروري است از ميان هزارها عكسي كه در جريان هر انتخاباتي ارايه مي‌شوند، تعدادي را انتخاب و به تحليل محتوا و تئوريزه‌ كردن‌شان پرداخت. در پايان اين نشست فيلمي از سالگادو با صدا و دوبله‌ي كاوه گلستان، نمايش داده شد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha