• جمعه / ۱۲ آبان ۱۳۸۵ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 8508-05749

دكتر زلفي گل: تحريم علمي ايران موضوع تازه‌اي نيست تحريم تحصيلي پژوهشگران ايراني در عصر اطلاعات تجربه‌اي شكست خورده است

دكتر زلفي گل: 
تحريم علمي ايران موضوع تازه‌اي نيست
تحريم تحصيلي پژوهشگران ايراني در عصر اطلاعات تجربه‌اي شكست خورده است

به عقيده يك پژوهشگر و استاد دانشگاه ممانعت از تحصيل دانشجويان ايراني در برخي رشته‌هاي خاص موضوع تازه‌اي نيست و طي سال‌هاي اخير اين سياست همواره به اشكال مختلف دنبال شده است و اساسا در دنياي كنوني با توجه به شيوه‌هاي مختلف دستيابي به اطلاعات علمي، جلوگيري از تحصيل دانشجويان ايراني در دانشگاه‌هاي خارجي در درازمدت تاثير چنداني بر روند پيشرفت‌هاي علمي كشورمان نخواهد داشت.

دكتر محمد علي زلفي گل، عضو هيات علمي دانشگاه بوعلي سيناي همدان و يكي از يازده دانشمند بين‌المللي ايران براساس شاخص‌هاي موسسه اطلاعات علمي(ISI) با بيان اين مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اقدام اخير سه كشور اروپايي در پيش‌بيني تحريم‌هاي علمي عليه ايران در بند 15 پيش‌نويس قطعنامه پيشنهادي از طريق ممنوع كردن آموزش اتباع ايراني در رشته‌هايي كه به زعم آنها به پيشبرد برنامه‌هاي هسته‌يي و موشكي ايران منتهي مي‌شود را تلاشي نافرجام خواند كه نه تنها در درازمدت راه به جايي نخواهد برد بلكه با مواجه كردن پژوهشگران كشور با برخي محدوديت‌ها و كمبودها، پژوهشگران كشور را به نوآوري‌ها و خلاقيت‌هاي تازه در جهت تامين نيازهايشان سوق خواهد داد.

وي افزود: شايد اين تحريم‌ها در كوتاه مدت اثرات محدودي داشته باشد ولي در دنياي امروز كه حالت دهكده جهاني را پيدا كرده و اطلاعات و علم مي‌تواند به شيوه‌هاي مختلف منتقل شود، جلوگيري از تحصيل دانشجويان راه موثري براي جلوگيري از پيشرفت‌هاي علمي و تحقيقاتي نيست و قطعا استادان و محققان كشورمان از روش‌هاي ديگر به اطلاعات مورد نيازشان دست مي‌يابند.

دكتر زلفي گل خاطر نشان كرد: در مقابل اين قبيل تلاش‌ها در جهت ايجاد محدوديت‌هاي علمي براي ايران، مسئولان كشور بايد راه‌كارهاي مناسبي را براي تامين نيازهاي علمي كشور با سرمايه گذاري بيشتر روي پژوهش و افزايش اعتبارات پژوهشي و تقويت پژوهشگران در نظر بگيرند.

وي در عين حال با ابراز تاسف از وضعيت بودجه پژوهشي سال جاري و ميزان پيش‌بيني شده براي سال آينده ابراز اميدواري كرد با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري، تمهيدات جديدي براي تخصيص كامل بودجه پژوهش در نظر گرفته شود.

استاد شيمي دانشگاه بوعلي سينا همدان در ادامه به ايسنا گفت: مشكل جدي ديگري كه در پژوهش كشور وجود دارد اين است كه متاسفانه يافته‌هاي تحقيقات در كشور نمايه نمي‌شوند و كسي از تحقيقات ديگري به ويژه در حوزه علوم انساني، مطلع نمي‌شود و دولت بايد با سرمايه گذاري پايگاه اطلاعات علم و فن بومي را در سال جاري به اتمام برساند.

وي در ادامه اذعان كرد: ‌بودجه پژوهشي هنوز به حد نصاب نرسيده اما با مديريت صحيح مي‌توان از همين ميزان اعتبار به نحو بهتري استفاده كرد در صورتي كه مشكل ما عدم وجود مديريت پژوهشي مناسب در سطح كلان است.

دكتر زلفي گل در پايان به معظل عدم اعتماد صنعتگران به دانشگاهيان اشاره كرد و اظهار داشت: ‌ارتباط صنايع به ويژه صنعت نفت و پتروشيمي كه اقتصاد ما بر پايه آنهاست با دانشگاه‌ها تقريبا قطع است و تنها به فكر عقد قراردادهاي خارجي هستند در حالي كه دولت مي‌تواند با هدايت اين بودجه در دانشگاه‌ها از دانشجويان دوره‌هاي تحصيلات تكميلي در راه اندازي پروژه‌هاي علمي مورد نياز صنعت استفاده كند تا فارغ التحصيلان گره‌اي از مشكلات صنعت باز كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha