• جمعه / ۱۲ آبان ۱۳۸۵ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8508-05527

/انحصار علمي، عجز استكبار جهاني در برابر ايرانيان/ برخوردهاي سياسي قدرتهاي خارجي، خللي در نظام علمي كشور ايجاد نمي‌كند

/انحصار علمي، عجز استكبار جهاني در برابر ايرانيان/ 
برخوردهاي سياسي قدرتهاي خارجي، خللي در نظام علمي كشور ايجاد نمي‌كند

ايجاد محدوديت در جهت انجام فعاليتهاي علمي دانشجويان و دانشمندان ايراني از سوي برخي دولتهاي غربي، اگر چه نگراني استكبار جهاني از خودكفائي و استقلال علمي ايران را بر همگان روشن مي‌سازد، اما تبيين سياستهاي جدي از سوي مسؤولان در جهت حمايت از توسعه علمي و مقابله با انحصار و آپارتايد علمي را نيز ضروري مي‌سازد.

از جمله نمونه‌هاي آپارتايد علمي ايران كه طي روزهاي گذشته از سوي سه كشور اروپايي آلمان، فرانسه‌ و انگليس مطرح شد، بند 15 پيش‌نويس قطعنامه پيشنهادي سه كشور اروپايي بود كه براساس آن ادعا شده « همه‌ كشورها بايد آموزش و يا تعليم تخصصي اتباع ايراني را در قلمروهايشان و يا به وسيله اتباعشان و يا در رشته‌هايي كه به برنامه‌هاي هسته‌اي و موشكي ايران منتهي مي‌شود، ممنوع كنند».

خبرگزاري دانشجويان ايران با توجه به اهميت اين مقوله، گفت‌وگوهايي را با تني چند از مسؤولان آموزش عالي كشور در اين باره انجام داده است كه در پي مي‌آيد:

انحصارهاي علمي، دانشمندان ايراني را براي پيشرفت مصمم تر مي‌كند

دكتر حسيني معاون پارلماني وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: اين تحريمها دانشمندان ايراني را براي پيشرفت مصمم تر مي‌كند و همچنين مسئولين اجرايي كشور به دانش بومي، دانشگاه‌هاي كشور و توان متخصصان داخلي توجه بيشتري مي‌كنند، بنابراين اين مسئله در دراز مدت به نفع كشور خواهد بود.

دكتر سيد محمد حسيني در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره بند 15 پيش‌نويس قطعنامه پيشنهادي آلمان، فرانسه‌وانگليس عليه ايران كه براساس آن« همه‌ كشورها بايد آموزش و يا تعليم تخصصي اتباع ايراني را در قلمروهايشان و يا به وسيله‌ي اتباع‌شان و يا در رشته‌هايي كه به برنامه‌هاي هسته‌يي و موشكي ايران منتهي مي‌شود، ممنوع كنند»، اظهار كرد: در درجه اول اميدواريم كه اين پيش نويس به تاييد نرسد چرا كه علاوه بر صلح آميز بودن فعاليتهاي ايران، درب پايگاه‌هاي هسته‌اي ايران همواره به روي بازرسان آژانس هسته‌اي باز بوده و هيچ انحرافي در اين خصوص وجود ندارد، بنابراين اينگونه سخت گيريها به ضرر خود اين دولت‌ها خواهد بود.

وي افزود: با اين حال حتي اگر اين قطعنامه مورد تاييد و توافق قرار گيرد نيز جاي نگراني وجود ندارد چرا كه كشور ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي در همه رشته‌ها و علوم پيشرفت‌هاي خوبي داشته و دانش صلح آميز هسته‌اي به يك دانش بومي تبديل شده، در صورتي كه در اين مسئله نيز در گذشته با تحريمهايي روبرو بوده‌ايم .

وي با بيان اينكه در اين پيش نويس مسائل و برنامه‌هاي هسته‌اي در كنار برنامه‌هاي موشكي قرار گرفته است، گفت: با اين مسئله قصد آن را داشته‌اند كه برنامه‌هاي هسته‌اي ايران را به مصارف نظامي ارتباط دهند در حالي كه ايران هرگز به دنبال اين مسئله نبوده و نيازي به ورود در اين عرصه احساس نمي‌كند.

وي افزود: آنچه كه مدنظر ايران است كاربردهاي غير نظامي انرژي صلح آميز هسته‌اي در رشته‌هاي دامپروري، پزشكي، كشاورزي، زيست محيطي، مديريت منابع آب، صنعت و ساير كاربردهاي علمي مي‌باشد.

دكتر حسيني با بيان اينكه تلاش ايران بر آن است كه در زمينه‌هاي مختلف وابستگي خود را به حداقل رسانده و در جهت خودكفايي حركت كند، اظهار كرد: كشور ايران از ابتداي انقلاب اسلامي در معرض اين تهديدها قرار داشته است، از اين مسئله نيز اطلاع داريم كه وابستگي در هر زمان مشكل ايجاد مي‌كند بنابراين دانشمندان در جهت استقلال و خودكفايي نهايت تلاش خود را به كار مي‌گيرند.

دكتر حسيني خاطر نشان كرد: با اين حال تنها نگراني ما اين است كه اين كشورهاي ابرقدرت پيش نويس مذكور را بهانه‌اي قرار دهند و هرگونه تجهيزات و كالايي را به مصارف نظامي ارتباط داده و از انتقال آن به داخل كشور ايران امتناع ورزند كه اين مسئله به ضرر كشور خواهد بود، چرا كه به تبادلات علمي و بين المللي صدمه وارد خواهد كرد. حتي ممكن است با سوء استفاده از اين پيش نويس از تبادلات علمي و بين المللي در علوم پايه همانند شيمي و فيزيك نيز به بهانه مصارف هسته‌اي و نظامي جلوگيري كنند .

دكتر حسيني با بيان اينكه كشور ايران همانند گذشته نيازي به اعزام دانشجو به خارج از كشور ندارد، اظهار كرد: در حال حاضر در مقاطع تحصيلات تكميلي به پيشرفت‌هاي خوبي رسيده‌ايم به گونه‌اي كه 70 هزار دانشجو در مقاطع تحصيلات تكميلي تحصيل مي‌كنند و در كليه رشته‌ها نيز توانمندي تربيت نيروي متخصص را داريم، با اين حال ما خواهان قطع ارتباط علمي با دنيا نيستيم.

معاون پارلماني وزير علوم در خاتمه خاطر نشان كرد: با اين حال هدف آمريكا و كشورهاي هم پيمانش در اين خصوص ايجاد انحصار علمي و جلوگيري از پيشرفت و رشد علمي كشورهايي همچون ايران مي‌باشد بنابراين بايد كاملا آگاه باشيم چرا كه اهداف سياسي آنها بر مباحث حقوقي، علمي و منطقي غلبه مي‌كند.

برخوردهاي سياسي قدرت‌هاي خارجي خللي در نظام علمي كشور ايجاد نمي‌كند

دكتر توفيقي وزير سابق علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه تحريمهاي علمي ايران را موثر نمي‌دانم، گفت:‌ كشور طي سالهاي گذشته پيشرفتهاي علمي زيادي داشته‌ و در بسياري از رشته‌هاي حساس و خاص توانمند شده و تجربيات زيادي كسب كرده است.

دكتر جعفر توفيقي در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نيز، اظهار كرد: اين گونه برخوردهاي سياسي نه تنها خللي در نظام علمي ايجاد نمي‌كند بلكه دانشگاهيان را ترغيب مي‌كند تا قدمهاي علمي خود را جهت استقلال كشور سريعتر بردارد.

وي با بيان اينكه طي سالهاي گذشته حجم اعزام دانشجو به خارج كاهش يافته است، اظهار كرد: تعداد رشته‌ها و ظرفيت‌ دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكتراي داخل كشور در موضوعات فناوريهاي نو، بيوتكنولوژي، IT و فناوريهاي صلح آميز هسته‌اي افزايش يافته است و نگراني خاصي وجود ندارد.

به گفته دكتر توفيقي، زيرساخت‌هاي علمي كشور از نظر مراكز تحقيقاتي و آزمايشگاهي توسعه‌ خوبي داشته است.

وزير سابق علوم در خاتمه از برخورد سياسي با مقوله علمي ابراز تاسف كرد و خاطرنشان ساخت: دانشمندان ايراني از پس توسعه علمي كشور بر مي‌آيند تا حدي كه آمادگي تربيت دانشجوي خارجي را نيز دارند.

دانشمند جهان نبايد از سياست ايزوله كردن كشورهاي در حال پيشرفت تمكين كنند

دكتر حسن مسلمي نائيني ، مدير كل دانشجويان داخل وزارت علوم نيز در اين باره گفت: ايران اسلامي همانطور كه با وجود تمام تهديدها و تحريم‌ها در فناوري صلح آميز هسته‌اي پيشرفت كرده است، با تلاش دانشمندان كشور در زمينه علوم هسته‌اي نيز مي‌تواند به راحتي پيشرفت كند.

وي افزود: فكر نمي‌كنيم كه دانشمندان دنيا همانند دولتمردان نادان برخي از دولت‌هاي زورگو باشند و كشورهاي نيازمند به علم را تحريم كنند زيرا با علم نبايد برخورد سياسي كرد.

وي با بيان اينكه اينگونه تحريمها باعث پيشرفت و استقلال كشور مي‌شوند، خاطرنشان كرد: دانشمندان ايراني توقع دارند تا دانشمندان ساير كشورها به ويژه كشورهاي پيشرفته از سياست دولتهاي مستكبر نسبت به ايزوله كردن كشورهاي در حال پيشرفت تمكين نكنند.

نگاه علمي، نگاه پايداريست كه نمي‌توان جلوي آن را گرفت

دكتر قرباني مدير كل دفتر همكاريهاي علمي و بين‌المللي وزارت علوم نيز اظهار كرد: دانشمندان ايراني با روحيه خود باوري خود،‌ پاسخ هر گونه تحريمي را مي‌دهند، به گونه‌اي كه اين تحريمها تبعات منفي براي خود دولتهاي زورگو خواهد داشت.

وي علم و نياز به كسب دانش را يك حق بشري خواند و تحريمهاي را نقض حقوق بشر خواند و گفت: در دنياي فعلي زورگويي پاسخگو نيست، در تاريخ روابط بين‌المللي هر جا قدرت بزرگي موضعي برمبناي زورعليه قدرت كوچكي گرفته، با پيامدهاي منفي روبرو شده است.

دكتر قرباني افزايش نگاه علمي و توسعه ارتباطات اعضاي هيات علمي با دانشگاه‌هاي معتبر خارج از كشور را در كاهش تبعات تحريم احتمالي موثر خواند و اظهار كرد: نگاه علمي نگاه پايداريست كه نمي‌توان جلوي آن را گرفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha