• یکشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۸۵ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8508-04657
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

ويزاي الكترونيكي، رويايي كه پس از سال‌ها محقق شد

ويزاي الكترونيكي، رويايي كه پس از سال‌ها محقق شد
سرانجام پس از مدت‌ها كش و قوس و در طرحي تقريبا 5 ساله، روياي ويزاي الكترونيكي براي توسعه صنعت گردشگري محقق و عملا راه براي ورود گردشگراني از نوع e-tourism به ايران هموار شد. تقريبا مرداد 81 بود كه از سوي سازمان وقت ايرانگردي و جهانگردي اعلام شد كه براي تسهيل ورود گردشگران بين‌المللي به ايران، كليات صدور ويزاي الكترونيكي به جهانگردان علاقه‌مند سفر به كشورمان با همكاري وزارت امور خارجه، سازمان ايـرانگردي و جهانگردي و وزارت اطلاعـات بـه تصويـب رسيد، اما در عمل براي راه‌اندازي كامل سايت پروسه زماني چندساله طي شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اكنون جهانگردان از اقصي نقاط جهان و كاربران اينترنت مي‌توانند با مراجعه به htpp://217.66.222.35 و يا htpp://portal.mfA.GOV.IR از خدمات ويزاي الكترونيكي جمهوري اسلامي ايران استفاده كنند. معاون امور گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور ابراز اميدواري كرده كه اين سايت در زمينه صدور ويزا با داشتن شتاب لازم، زمينه‌ساز يك تحول در گردشگري كشور شود، ايده‌اي كه كارشناسان حتي با راه‌اندازي ويزاي الكترونيكي آن را دور از دسترس مي‌خوانند. بر اساس اين گزارش، خدمات‌رساني به گردشگران در كوتاهترين و سريعترين زمان و وسيله ممكن بحثي است كه امروزه به دغدغه اصلي برنامه‌ريزان كلان گردشگري در سطح جهاني تبديل شده است. پيشرفت‌هاي تكنولوژيك به ويژه در حوزه IT باعث شده تا سطح انتظارات گردشگران بالا رفته و از اين طريق انتخاب كشورهاي مقصد از پيچيدگي خاصي برخوردار شود. به اين ترتيب در اين گردونه رقابت كشورهايي موفق خواهند شد كه با شناخت مقاصد گردشگري تحولي در توريسم الكترونيك يا e-tourism به وجود آورده باشند. در برهه كنوني با پيشرفت‌هاي تكنولوژيكي، گردشگري الكترونيكي يك فن‌آوري نوين براي ارائه سرويس‌هاي مورد نياز گردشگران است كه با استفاده از اين امر ارايه سرويس‌هاي مورد نياز گردشگران ساده‌تر، با كيفيتي بالاتر و هزينه‌اي كمتر انجام مي‌پذيرد. در واقع ET ارائه الكترونيكي كليه سرويس‌هايي است كه در گذشته گردشگران به صورت سنتي از آن‌ها استفاده مي‌كردند. به علاوه سرويس‌هايي كه به واسطه فن‌آوري اطلاعات ميسر شده‌اند. از آنجا كه اطلاعات كليه سرويس‌هاي گردشگري به صورت مجتمع به گردشگران ارايه مي‌شوند، همواره امكان مقايسه گزينه‌هاي مختلف و انتخاب گزينه بهينه براي گردشگر با توجه به معيارها و انتظارات او ميسر است، از ديگر كاركردهاي الكترونيكي گردشگري مي‌توان مواردي چون اطلاع رساني الکترونيکي، ويزاي الكترونيكي، سيستمهاي رزرو و فروش اينترنتي بليت ، هتلداري الكترونيكي، برنامه‌ريزي مقصد و ... را نام برد. در ميان كشورهاي خاورميانه بحرين مدتي است كه اين امر را آغاز كرده و بنيادهاي توريسم خود را تا حدي دچار دگرگوني كرده است. طوري كه اكنون از بحرين به نام استعداد توريسم در حال شكوفاي اعراب ياد مي‌شود. صنعت گردشگري بحرين در حال حاضر ‌9 تا ‌10 درصد از توليد ناخالص داخلي اين كشور را تشكيل مي‌دهد. سازمان جهاني گردشگري نيز در گزارش اخير خود با اشاره به تحولات مثبت صنايع گردشگري كشورهاي خاورميانه اعلام كرد كه گردشگري در بحرين، از رشد قابل ملاحظه‌اي برخوردار بوده و در سال 2004 نزديك به 5 ميليون گردشگر خارجي به بحرين سفر كرده‌اند. افزون بر اين كشورهايي مثل ارمنستان و استراليا نيز از مدت‌ها پيش كار صدور ويزاي الكترونيكي را آغاز كرده‌اند. ويزاي الكترونيكي يكي از سرويس‌هاي بسيار مشهور در زمينه e-tourism است. در واقع كشورهايي كه خدمات ويزا را به صورت الکترونيکي ارائه مي‌کنند، آن را يکي از شاخص‌هاي پيشرفت خودر در زمينه IT و e-government مي‌دانند. e-visa اكنون در سطوح متفاوتي در جهان ارائه مي‌شود و استانداردهايي كه سطح سرويسي خاصي را مشخص كنند وجود ندارد. برخي كشورها، e-visa را درحد ارائه اطلاعات اخذ ويزا از طريق اينترنت مي‌دانند و برخي ديگر كل عمليات لازم براي اخذ ويزا را به صورت الكترونيكي و از طريق اينترنت انجام مي‌دهند. درحال حاضر ظاهراً تنها سه كشور روسيه، كانادا و استراليا خدمات صدور visa به صورت كاملاً الكترونيكي را عرضه مي‌كنند اما ساير كشورها نيز براي ارائه اين سرويس‌ها در تلاش هستند. صدور e-visa به صورت كامل يكي از سرويس‌هاي مورد نياز براي e-tourism است. هنگامي كه يك گردشگر سفر خود را از طريق اينترنت برنامه‌ريزي مي‌کند، بايد امكان اقدام براي اخذ ويزا را نيز از طريق اينترنت داشته باشد. بحث صدور ويزا چندان مشكل نيست، چرا كه به سادگي مي‌توان اطلاعات مورد نياز را به صورت فرم‌هاي الكترونيكي از طريق اينترنت دريافت كرد و مقدمات لازم براي صدور ويزا را مهيا كرد، هزينه‌ها را نيز مي‌توان از طريق كارت‌هاي اعتباري و پرداخت‌هاي اينترنتي دريافت كرد. تنها تفاوتي كه ميان ويزاي معمولي و ويزاي الكترونيكي وجود دارد عدم امكان تطابق متقاضي ويزا با پاسپورت و ساير روش‌هاي تشخيص هويت است. لذا در مورد e-visa صحت ادعاها به عهده متقاضي ويزا است و ويزاي صادر شده بايد در مبدأ ورودي به گردشگر تحويل گردد. براي اين منظور بايستي زير ساختارهاي لازم در مبادي ورودي نظير فرودگاه‌ها ايجاد شود تا دارنده ويزاي الكترونيكي با ارائه يك كد يا شماره ويزا و ارائه گذرنامه ويزاي خود را در ترمينال ورودي دريافت كند. در نهايت با الكترونيكي كردن گردشگري مي‌توان يك كارت هوشمند را به توريست در ابتداي ورود تحويل داد تا در آن كليه اطلاعات لازم از جمله ويزاي الكترونيكي گردشگر وجود داشته باشد تا كليه مراحل كاغذي حذف و گردشگر تمام عمليات مورد نياز خود را از طريق همان كارت هوشمند به انجام رساند. به اين ترتيب تعامل فيزيكي گردشگر با بخش‌هاي سرويس‌دهنده به حداقل رسيده و تمام فرآيند ورود گردشگر الكترونيكي خواهد شد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha