** فتحعلي اويسي گفت: اگر متن و داستان سريال از پيش كامل و آماده باشد، بازيگر و مجموعه گروه، كمتر تحت فشار قرار ميگيرد.
بازيگر نقش فرج در سريال «زيرزمين» در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: البته تجربه چند سال كاري من نشان داده كه گاهي اوقات باتمام برنامهريزيها از پيش تعيين شده، منظم و مرتب كار نهايي خوب از آب در نيامده،اما گاهي اوقات با اين كه خيلي تحت فشار بوديم، كار بسيارخوب بوده است.
اين بازيگر در پاسخ به پرسش ايسنا، مبني بر اين كه تا چه اندازه بازيگر نقش مقابل برايتان مهم است اظهار كرد: در كار اصلا اين حق را براي من متصور نيستند كه كسي كه من ميخواهم مقابلم بازي كند و يا اين كه نقش مقابلم را پيشنهاد كنم.
اويسي در پايان تاكيد كرد: معمولا انتخابهاي كارگردانها درست و من در مقام بازيگر بايد بازي در مقابل فردي كه انتخاب شده است را قبول كنم.
** بهاره رهنما با بيان اين مطلب كه سريال «زير زمين»، نخستين كاري است كه بدون خواندن فيلمنامه ايفاي نقش در آن را پذيرفته است گفت: با توجه به شناخت از عليرضا بذرافشان كه نويسنده با دانش به روز و مطالعهاي است اين كار را پذيرفتم.
اين بازيگر در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، دربارهي حضور در تلويزيون اظهار كرد: هر دو سال يكبار، كار گزيدهاي را انتخاب ميكنم، اما به طور كلي تمايل ندارم پشت سرهم در تلويزيون ديده شوم.
بهاره رهنما، تعدد مكانها، شخصيتها و تغييراتي كه در حين فيلمبرداري ايجاد ميشود را از جمله عواملي دانست كه باعث عقب ماندن از متنها در بيشتر كارها ميشود.
وي هم چنين در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب كه بازيگر نقش مقابل برايم بسيار مهم است اظهار كرد: حتي اگر پس از قرارداد يك سريال متوجه شوم كه با فردي كه با آن بسيار كار دارم، سنخيتي از لحاظ هنري ندارم، معترض ميشوم.
رهنما با ابراز خوشحالي از همبازي بودن با سيروس صحت در اين سريال افزود: در سريال «زير زمين» از خانم نجومي كه پشتوانه قوي در سينما،تئاتر، تلويزيون قلعه تئاتر برخوردار است چيزهاي بسيار زيادي ياد گرفتم.
اين بازيگر در پايان كاركردن با عليرضا افخمي را به لحاظ فضاي كار و چيزهايي كه از او ياد گرفته است از شيرينترين كارهاي خود عنوان كرد.
** مهران رجبي معتقد است: عجله در كارهاي مناسبتي در مواقعي باعث ميشود حق مطلب ادا نشود.
بازيگر نقش صابر در سريال «زيرزمين» در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، آماده بودن و يا نبودن متن براي بازيگر را از نگرانيهاي كار در سريالهاي سيما دانست و افزود: در برخي مواقع خط داستان مشخص است. اما متن نداريم و متنها قسمت به قسمت ميرسد وهمين امر دلهرهآور است به همه فشار ميآورد.
اين بازيگر با بيان اين مطلب كه دانستن بازيگر نقش مقابلم در گزينش كار من تاثير ندارد اظهار كرد: خوب از آب درآمدن و حفظ آبروي كار، برايم بسيار اهميت دارد.
به گفتهي مهران رجبي، بازيگر نقش صابر در سريال زيرزمين شخصيتي است كه گذشته خوبي نداشته، اما سرش به سنگ خورد است.
** يك منتقد گفت: سريال «زير زمين» بهتر از مجموعههاي ديگر ماه رمضان بوده است، چراكه داستان آن واقعيتر است.
شاپور عظيمي در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: شخصيتهاي به تصوير كشيده شده در اين سريال براي بيننده باورپذيرتر هستند و آنها براي رسيدن به معنويت قرار نيست كه هزارتوهاي عجيب و غريبي را طي كنند.
وي اضافه كرد: داستاني مثل داستان سريال «زير زمين» پيچيده نيست و بهتدريج جا ميافتد.
اين منتقد درباره فيلمنامه اين سريال افزود: طرح كلي «زير زمين» تازه نيست، چون داستان آن درباره افراد طمعكاري است كه دنبال پول كلاني هستند و در ميان افراد ديگري نيز درگير ماجرا ميشود و درنهايت به پول نميرسند. از سوي ديگر، خانواده فرج وارد خانه صابر ميشوند كه فضايي معنوي دارد. ميتوان حدس زد كه با گذشت زمان، فرج، شوكت و پريا متحول و صاحب صفاي باطني ميشوند.
عظيمي با اشاره به شخصيتها فرعي «زير زمين» گفت: داستانهاي اين شخصتيها و بده بستانهايي كه با هم دارند، فضايي را به وجود ميآورد كه مخاطب را به دنبال خود ميكشد.
وي برخورداري از چاشني طنز را يكي از دلايل موفقتر بودن اين مجموعه برشمرد و خاطرنشان كرد: حضور فتحعلي اويسي (در نقش فرج فرجيان)، ابوالفضل پورعرب (در نقش كلاني) و بازيگران ديگر موجب شده است كه فضايي ايجاد شود كه بيينده ارتباط بهتري با شخصيتها برقرار كند.
اين منتقد، درباره كارگرداني اين مجموعه گفت: عليرضا افخمي كارگردان «زير زمين» در كارهاي پيشين خود چون «تب سرد» و «او يك فرشته بود» نشان داده است كه در مقام كارگردان علاقهمند است كه در ساخت سريالهاي تلويزيوني يك گام به جلو بردارد و در «او يك فرشته بود» به علت بافت داستاني موفقتر عمل كرد.
وي اظهار كرد: افخمي در «زير زمين» با توجه به آن كه امكان انجام مانور تكنيكي را نداشته است، بيشتر داستان را روايت كرده است، ولي بازيهاي خوب و قوي را از بازيگران گرفته است و نميتوان اين اثر را تجربه ناموفقي در بين آثار افخمي دانست.
اين منتقد درباره ميزان استفاده از قابليتهاي طنز بازيگراني چون اويسي در «زير زمين» گفت: ماه مبارك رمضان سال گذشته، بيشتر طنز بود، ولي براساس سياست سيما، مجموعههاي امسال عبوس است و داستانها جوي دارد تا مخاطب توسط آنها هر چه بيشتر به سمت معنويت سوق يابد.
وي ادعا كرد: در سيما اين گونه تلقي ميشود كه معنويت هيچ نسبيتي با طنز ندارد و افراد معنوي، جدي و عبوس هستند. با اين وجود در ساخت سريال «زير زمين» تلاش شده است تا حدودي از اين فضاي عبوس فاصله بگيرد.
اين منتقد اضافه كرد: در بازي اويسي طنز ظريف و زيرپوستي وجود دارد، ولي وي اجازه پيدا نكرده است كه نقشآفريني خود را به سمت طنز سوق دهد.
وي در ادامه خاطر نشان كرد: سريالهاي «صاحبدلان» و «آخرين گناه» صرفنظر از محتوا، از فقدان طنز لطمه خوردهاند، در صورتي كه طنز جزو جدا نشدني زندگي است.
وي بازي هنرپيشگان «زير زمين» را در كل خوب توصيف و اظهار كرد: بازي اويسي دلنشن است، مهران رجبي (بازيگر نقش صابر) بخوبي از عهده ايفاي نقش خود برآمده است، ولي پورعرب با آنكه بد بازي نكرده، انتخاب دقيقي براي نقش كلاني نبوده است.
اين منتقد با بيان اينكه كارگردانها بايد توجه كنند كه نقشهاي هنرپيشگان در فيلم و سريال در ياد مخاطبان ميماند، تاكيد كرد: نقش بهاره رهنما (پريا) در سريال «زير زمين» مشابه نقشي است كه وي در فيلم «نان، عشق و موتور هزار» ايفا كرده است، سروش صحتي هم نقشي مشابه با اين فيلم را در «زير زمين» بازي كرده است. البته در اين مجموعه سادهدلي آميخته با نوعي گيجي «صمد» را بهتر نشان داده است.
عظيمي در پايان گفت: افخمي كارگردان تلويزيون است و اين رسانه را بخوبي ميشناسد كه اين مساله اهميت زيادي در برنامهسازي دارد.
** يكي از طراحان چهرهپردازي سريال زيرزمين گفت: شتاب كاري بر كيفيت چهرهپردازي تاثير منفي دارد و لطمه زننده است.
شهنام اسدي در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بابيان اين مطلب كه چهرهپرداز با خواندن فيلمنامه و همفكري و كمك كارگردان به شخصيتهاي قصه نزديك ميشود گفت: گريم به قصه كمك ميكند و به نوعي شخصيت سازي و ابزاري است كه شخصيتهاي قصه را پرورش ميدهد.
وي با تاكيد بر متفاوت بودن آرايش و گريم اظهار كرد:آرايش به قوام يافتن شخصيتهاي قصه كمك نميكند، مگراين كه در مواردي واقعا نياز به آرايش باشد كه در اين صورت نيز در زير مجموعه گريم قرار ميگيرد.
اسدي افزود: متاسفانه آرايش در كارهاي تلويزيوني ديده مي شود و حتي مشكلاتي را در زمينه پخش ايجاد كرده است.
اين طراح چهرهپردازي با بيان اين مطلب كه محدوديت زماني، محدوديت گريم را نيز به همراه خواهد داشت گفت: به عنوان مثال اگر بنا باشد 2 ساعت بر روي صورت بازيگر كار كنيم، به خاطر زمان كم آن گريم را در مدت زمان كمتري انجام ميدهيم.
گفتني است، «آشيانه سيمرغ» آخرين كار تلويزيوني بود كه شهنام اسدي چهرهپردازي آن را بر عهده داشته است.
** يكي از طراحان چهرهپردازي سريال «زيرزمين» گفت: برخي از چهرهپردازاني كه بدون تخصص به سيما و تلويزيون وارد شدند، فرق عميقي كه بين آرايش و گريم است را رعايت نميكنند.
خاطره خاشعي در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) تاكيد كرد: بايد به برخي از چهرهپردازان براي گريم تلويزيوني آموزش داده شوند.
وي درخصوص تاثير كمبود وقت دركارهاي مناسبتي تلويزيون بر چهرهپردازي اظهار كرد: ما دقت خودمان را ميكنيم. اما فشار كاري بر روي همه عوامل زياد است كه گريم هم يكي از آنهاست. مثلا در مواقعي 10ساعت كار عوامل مجموعه به 17 ساعت افزايش مييابد.
اين طراح چهرهپردازي، درباره تبعات حضور افراد كم تجربه دراين رشته توضيح داد: كم تجربهها بايد به اين حرفه وارد نشوند. البته به عنوان افرادي كه كار را به طور كلي در دست بگيرند.
خاشعي در پايان تاكيد كرد: چهرهپردازي به تجربه، تمرين، ممارست، سختي، مطالعه و زمان نياز دارد.
گفتني است، خاطره خاشعي به عنوان دستيار چهرهپرداز در سريال امام علي (ع) حضور داشته و چهرهپردازي خانمها در سريالهاي «تصوير يك رويا» و «نيمه پنهان يك ماه» از جمله كارهاي او است.
**طراح صحنه و لباس سريال «زير زمين»، گروه صحنه و لباس را از يكي از گروههاي اصلي كار دانست كه از شتاب كاري متاثر ميشود.
آيدين ظريف در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: حسن سريال «زير زمين» در اين بود كه كار طراحي آن يك ماه قبل از توليد آغاز شد و ما براي انجام كارهاي مختلف فراغ بال داشتيم.
ظريف با بيان اين مطلب كه براي طراحي شمايي كلي از كار در دست داشتيم اظهار كرد: 50 درصد از سريال در خانه قديمي و بقيه آن در محيطهاي خارجي و خانههاي لوكس ميگذرد كه نشان دهندهي تضاد طبقاتي آن دو است.
اين طراح صحنه و لباس، يكي از اشكالات كارهاي مناسبتي را دير شروع شدن آن دانست و در پايان خاطرنشان كرد: بستن 30 قسمت سريال در زمان مشخص كار سختي است؛ چرا كه گروه در طول روز مجبور به تصويربرداري در زمان مشخص است وگرنه كار به پخش نميرسد.
** زير زمين» عنوان تازهاي است كه براي سريال «خوب، بد ، زشت» انتخاب شده است.
به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا در حالي كه تصويربرداري اين سريال به كارگرداني عليرضا افخمي از تيرماه آغاز شده است، شبكه با نزديك شدن پخش آن تصميم به تغيير نام آن گرفته است.
سريال «خوب، بد ، زشت»، داستاني مفرح و شاد اما پر تعليق و كنش دو شريك است كه طي يك برنامهريزي حرفهاي موفق به كلاهبرداري چند ميلياردي ميشوند... فتحعلي اويسي، ابوالفضل پورعرب، بهاره رهنما، سروش صحت تعدادي از بازيگران اين سريال هستند. عليرضا بذرافشان نويسندهي اين سريال است.
به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، تغيير پي در پي نام سريالها از زمان نگارش تا پخش به روند معمولي تبديل شده كه طي سال گذشته به خصوص در كارهاي مناسبتي مشهود است.
از جمله تغيير نام سريالها «غريبهاي در شام» (حسين لطيفي) به «وفا» ، «شانس زندگي» (مير باقري) به «رو به آسمان» و «به گيرندهها دست نزنيد» (مهدي مظلومي) به «زندگي به شرط خنده» ميتوان اشاره كرد كه دليلي نيز براي اين تغيير نامها همزمان با پخش عنوان نشده است.
تغيير نام سريالهاي تلويزيوني كه از سال 1381 با تغيير نام سريال «چهرهها» به «آبي مثل دريا» به امري معمول در تلويزيون ايران بدل شده است، اگرچه در نگاه نخست اتفاق چندان مهمي به نظر نميرسد، اما با نگاهي به شيوهي در پيش گرفته شده، اين نكته اهميت مييابد كه تكليف مخاطبي كه اخبار سريال را تا مدتها تحت عنواني ديگر شناخته است، چيست؟ آيا براي برنامهسازان و رسانهي ملي كاهش و سردرگمي مخاطب اهميت ندارد؟!
انتهاي پيام
نظرات