• سه‌شنبه / ۲۵ مهر ۱۳۸۵ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8507-09481
  • خبرنگار : 71219

/مترو به قلب نصف جهان مي‌زند؟!/30 "خنده‌دار است، اگر اثري تاريخي را قرباني مسائل مالي كنيم"

/مترو به قلب نصف جهان مي‌زند؟!/30
"خنده‌دار است، اگر اثري تاريخي را قرباني مسائل مالي كنيم"
يك كارشناس ميراث فرهنگي گفت: به تعويق انداختن احداث مترو، آسيب‌رساني به بناهاي تاريخي را از راه‌هاي ديگر سبب مي‌شود. عليرضا جعفري‌زند در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: مشكل عبور مترو از خيابان چهارباغ، وجود مدرسه‌ي چهارباغ و تراكمي است كه با عبور مترو به اين خيابان اضافه مي‌شود. وي با بيان اين‌كه آنچه بسيار اهميت دارد، مساله‌ي تكان‌ها و لرزش‌هايي است كه مترو براي ساختماني مانند مدرسه‌ي چهارباغ ايجاد مي‌كند، ادامه داد: ساختمان اين مدرسه سست است و با توجه به اين‌كه مدت طولاني از آن استفاده شده است و اكنون هم از آن استفاده مي‌شود، خود به خود در حال ريزش است؛ چراكه استحكام‌بندي لازم در اين بنا انجام نشده است. بنابراين ايجاد مترو در وهله‌ي نخست به اين اثر آسيب مي‌رساند، مگر اين‌كه تمهيدات لازم كه در ابتدا مساله‌ي استحكام‌بخشي است، انديشيده شوند. او به كشوري مانند ايتاليا كه مترو از تمام بافت‌هاي تاريخي آن عبور مي‌كند و با نزديك شدن به حريم آثار تاريخي سرعت آن بسيار كم مي‌شود، اشاره و اضافه كرد: امروز مساله‌ي مترو دو گروه مخالف و موافق دارد كه يك گروه نگران آثار تاريخي و فرهنگي هستند و گروه ديگر بر عبور مترو از چهارباغ پافشاري مي‌كنند؛ گويا هيچ بحث كارشناسي در اين‌باره انجام نمي‌شود و به‌نظر مي‌رسد، با اين مساله بيشتر احساسي برخورد مي‌شود. جعفري‌زند با بيان اين‌كه اين مساله بايد به‌وسيله‌ي متخصصان به‌طور دقيق بررسي و احداث مترو اصفهان سريع‌تر انجام شود، افزود: به تعويق انداختن راه‌اندازي مترو با افزايش باران‌هاي اسيدي ناشي از ترافيك، كاشي‌كاري‌هاي بناهاي تاريخي را از ميان مي‌برد. او گفت: در شهرهاي تاريخي دنيا و در هنگام حفر تونل براي مترو، چند كارشناس ميراث فرهنگي حضور دارند، تا زماني كه در مناطق تاريخي حفاري انجام مي‌شود، در صورت برخورد به آثار تاريخي، كارشناسان پس از مطالعه، آن‌ها را جابه‌جا كنند، يا در همان تونل قرار دهند؛ ولي به‌نظر مي‌رسد، در اصفهان هيچ كارشناس ميراث فرهنگي در مكان حفر تونل‌ها حاضر نيست و متاسفانه همكاري ميان ميراث فرهنگي و مسؤولان احداث مترو وجود ندارد. اين كارشناس همچنين به عبور مترو از خيابان باغ گلدسته اشاره و اظهار كرد: در اين محور هم عمارت چهل‌ستون وجود دارد كه مانند مدرسه‌ي چهارباغ آسيب‌پذير است؛ ولي مشكل اصلي چهل‌ستون موريانه‌ها هستند كه پوك و توخالي شدن بيشتر بخش‌هاي چهل‌ستون را سبب شده‌اند و به همين دليل، در مقابل تكان‌هاي شديد حالت لرزاني خواهد داشت. وي درباره‌ي خيابان شمس‌آبادي و اين‌كه شنيده مي‌شود، مترو به‌دليل هزينه‌هاي زياد از اين محور عبور نمي‌كند، بيان كرد: اگر تفاوت اين دو خيابان در بودجه باشد، خنده‌دار است كه يك اثر تاريخي را قرباني مسائل مالي كنيم. جعفري‌زند اضافه كرد: اميدوارم با استفاده از تجربه‌هاي متخصصان داخلي و حتا در صورت لزوم خارجي اين مشكل حل شود و مترو اصفهان هرچه زودتر راه‌اندازي شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha