• شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۸۵ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8507-07328.46027
  • خبرنگار : 71063

/مترو به قلب نصف جهان مي‌زند؟!/‌22 قطع آب‌هاي زيرزميني بر سر اصفهان چه مي‌آورد؟ "لايه‌ي انتخابي براي عبور مترو شهر را نابود مي‌كند"

/مترو به قلب نصف جهان مي‌زند؟!/‌22
قطع آب‌هاي زيرزميني بر سر اصفهان چه مي‌آورد؟
"لايه‌ي انتخابي براي عبور مترو شهر را نابود مي‌كند"
مترو اصفهان فقط و فقط از يك لايه‌ي خاص زمين مي‌تواند عبور كند و لايه‌ي انتخابي فعلي جريان آب‌هاي زيرزميني شهر اصفهان را قطع و كل شهر را نابود مي‌كند. اين مطلب را عبدالعظيم شاه‌كرمي ـ كارشناس ژيوتكنيك و سازه ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ‌بيان كرد. وي تصريح كرد:‌ اگر مترو از لايه‌ي ماسه‌يي و نفوذپذير اصفهان (همان لايه‌اي كه تاكنون از آن عبور كرده است) بگذرد، براي محيط زيست شهر اصفهان مشكل ايجاد مي‌شود و يك فاجعه در شهر رخ مي‌دهد. او با تاكيد بر اين‌كه موقعيت سطحي و عمقي مترو اهميت دارد، افزود: مترو بايد از لايه‌ي نفوذناپذير سطح پاييني يا لايه‌ي سنگي بالاتر عبور كند. لذا عبور مترو از «چه لايه‌اي» مهم‌تر از «چه موقعيتي» است و بايد اثر لايه را از نظر جريان آب‌هاي زيرزميني و ايستايي زمين بررسي و مترو را با آن‌ها هماهنگ كرد كه اكنون اين كار انجام نشده است. وي با اشاره به اين‌كه اختلال در جريان آب‌هاي زيرزميني وضعيت بناها را در سطح زمين برهم مي‌زند، گفت: دو ضلع مدرسه‌ي چهارباغ در خيابان چهارباغ عباسي به‌دليل رطوبت و نشست زمين مشكل پيدا كرده‌اند و هر تغيير ديگري در آن محيط، وضعيت نامناسب بنا را تشديد مي‌كند و اگر مسير مترو از لايه‌ي شني و ماسه‌يي ادامه يابد، همه چيز برهم مي‌خورد. شاه‌كرمي اضافه كرد: براي ايجاد مترو اصفهان بايد لايه‌شناسي مي‌شد؛ در واقع، ارتعاش‌ها و نشست بناها در اطراف خط مترو رخ مي‌دهند، اما ايجاد سد براي جريان آب‌هاي زيرزميني در كل شهر تاثير مي‌گذارد و بالادست و پايين‌دست خط متر دو منطقه‌ي متفاوت خواهند شد. وي يادآور شد: اصفهان پيش از دوره‌ي صفوي، ‌شهري با يك رودخانه‌ي فصلي بوده است و براي تبديل شدن به محيطي براي زندگي به مهندسي هوشمندانه نياز داشت. مهندسي دوره‌ي صفوي عناصري را مانند زمين، ساختمان، ‌آب سطحي و آب زيرزميني به يكديگر متصل كرده بود و اگر اكنون بخشي از اين حلقه‌هاي اتصال از ميان برود، همه‌ي عناصر دچار مشكل مي‌شوند. او بار ديگر تاكيد كرد: در مطالعات مترو بايد اثرهاي متقابل و تشديدكننده‌ي ساختمان‌هاي اطراف، زمين، آب زيرزميني و شهر به‌صورت توام مطالعه شود كه اين امر تاكنون مدنظر نبوده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha