• دوشنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۸۵ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8506-16051
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/كامل/ سخنگوي دولت: *براي نيم‌سال دوم واردات بنزين داريم *تعديل قيمت‌ها با تمام ظرفيت انجام مي‌شود *تصميمي مبني بر تعليق، در مذاكرات هسته‌يي گرفته نشده است

/كامل/ سخنگوي دولت:
*براي نيم‌سال دوم واردات بنزين داريم
*تعديل قيمت‌ها با تمام ظرفيت انجام مي‌شود
*تصميمي مبني بر تعليق، در مذاكرات هسته‌يي گرفته نشده است

سخنگوي دولت در نشست هفتگي خود با خبرنگاران كه 105 دقيقه به طول انجاميد در نوع خود طولاني‌ترين جلسه‌ي وي با خبرنگاران تا امروز در دولت نهم محسوب مي‌شود، پس از تشريح مصوبات اخير هيات دولت و هم‌چنين ارايه‌ي گزارشي از فعاليت كميته‌ي تبصره‌ي 13 قانون بودجه در ارتباط با مساله‌ي بنزين و حمل و نقل، به سوالات مختلف آن‌ها پاسخ داد.

باز هم مصوبات استاني

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) غلام‌حسين الهام در پاسخ به سوالي مبني بر ميزان اجرايي شدن مصوبات استاني دولت، اظهار داشت: 80 درصد تا 40 الي 35 درصد از مصوبات دولت با توجه به تفاوت زماني سفرهاي هيات دولت به استان‌هاي مختلف اجرا يا در حال اجرا شدن است.

وي تاكيد كرد: دليلي ندارد كه دولت براي چيزي كه قرار نيست اجرا شود، زحمت بكشد و فرصت و هزينه صرف كند.

وي با بان اين كه " مردم پيگير اجرايي شدن مصوبات هيات دولت هستند" خاطرنشان كرد: دستگاه‌هاي دولتي نيز به جد مسووليت پيگيري و اجرايي شدن اين مصوبات را برعهده دارند.

سخنگوي دولت گفت: بعضا در اجراي بعضي از مصوبات مشكلاتي وجود داشته كه به مرور زمان رفع شده و برخي مواقع برخي مصوبات نيازمند اصلاح بوده‌اند كه اصلاح شده است.

وي گفت: روند كار در مناطق محروم روند خوبي است و مصوبات در حال اجرايي شدن هستند.

متمم بودجه

الهام در مورد متمم بودجه نيز پاسخ داد: ببينيد دولت داراي يك ظرفيت كاري است و در حال حاضر نيز آمادگي دارد كه كارهاي بيشتري جهت عمران و آباداني كشور انجام دهد. هرچه بودجه‌ي عمراني دولت بيشتر شود، دولت بهتر مي‌تواند فعاليت‌هاي عمراني را به پيش ببرد. دولت علاقمند است كه مشكلات زيادي را بپذيرد، اما مسائل عمراني به پيش برود.

وي ادامه داد: برخي مي‌گويند كه افزايش بودجه‌ي عمراني باعث ايجاد مشكلاتي از جمله تورم مي‌شود. دولت خود متوجه‌ي اين امر است و اعلام آمادگي كرده كه اين مشكلات را بپذيرد، گرچه اگر چنين مشكلاتي پيش آيد بيشترين ضربه را خود مي‌بيند ولي دولت مي‌خواهد از پتانسيل موجود به نحو احسن استفاده كند. چراكه ظرفيت كاري موجود در كشور بيش از آن است كه در حال حاضر مي‌بينيم.

سخنگوي دولت گفت: در جريان تصويب بودجه 2700 ميليارد تومان از بودجه‌ي ارايه شده از سوي دولت به مجلس كاسته شد ولي مجلس در همان موقع به دولت قول داد كه در جريان متمم بودجه به دولت ياري كند و اين موارد كسر شده را برگرداند تا دولت از آن در راستاي كار عمراني استفاده كند. مجلس در همان ابتدا در اين زمينه اعلام آمادگي و همكاري كرد و ما اعلام كرديم كه قصدمان نيز سرعت بخشيدن به كارهاي عمراني است.

وي گفت: اعتبار عمراني 65 درصد بوده كه اين براي شش ماه اول سال اختصاص داده شده است. ما از اعتبار سال قبل براي چهار ماه اول استفاده كرديم و اين 65 درصد براي مرداد و شهريور ماه و 35 درصد باقي مانده نيز براي شش ماه دوم اين سال و چهار ماه سال 86 خواهد بود. فكر مي‌كنيم اگر اين بودجه‌ي عمراني اختصاص داده شود تاثير بسيار مهمي در پيشرفت كشور خواهد داشت.

وي گفت: متمم بودجه براي بحث عمراني است و نه براي بحث جاري. دولت در حال حاضر در حال تهيه متمم بودجه است و تاكنون نيز مجلس همكاري خوبي كرده است و اميد داريم اين متمم در مجلس تصويب شود. البته هر تصميمي كه مجلس بگيرد براي ما لازم‌الاجراست ولي بارها اعلام كرده‌ايم كه دولت ظرفيت فعاليت عمراني بالايي دارد و اميد است كه فعاليت دولت با تصويب اين متمم در مجلس افزايش پيدا كند.

تعليقي در كار نيست

به گزارش ايسنا، در ادامه خبرنگاري از وي در مورد مذاكرات لاريجاني و سولانا پرسيد و گفت: گفته مي‌شود در جريان مذاكرات در مورد دو ماه تعليق يا همان تعليق محدود، ايران و طرف‌هاي مذاكره كننده به نتايجي رسيده‌اند.

الهام در پاسخ گفت: ما در بحث هسته‌يي پاسخ اروپاييان را به بسته‌ي پيشنهادي داديم و در همان موقع اعلام كرديم كه مذاكره و گفت‌وگو بهترين راه‌حل است و بر اساس قوانين و اصول بين‌المللي جاري مي‌توان مذاكرات را جلو برد و هيچ مساله‌اي به نظر ما در چارچوب عرف بين‌الملل، غير قابل حل نيست.

وي گفت: مذاكرات ما با طرف‌هاي مذاكره‌كننده شروع شده است. اين مذاكرات دنبال مي‌شود و همه‌ي مسائل در مذاكرات قابل بحث و گفت‌وگوست و محدوديتي وجود ندارد.

سخنگوي دولت ادامه داد: مذاكره بايد مذاكره باشد و مذاكره زماني مذاكره مي‌شود كه بر اساس چارچوب و پيش‌شرط نباشد. زماني كه براي مذاكره پيش‌شرط قرار داده شود، ديگر مذاكره نيست.

وي با بيان اين‌كه در مذاكره مي‌شود در مورد مسائل مختلفي گفت‌وگو كرد، اظهار داشت: در مورد تعليق در جريان مذاكرات به نتيجه‌اي نرسيده‌ايم و چنين تصميمي گرفته نشده است، آن‌چه مطرح شده سوء برداشت است.

سخنگوي دولت درباره زمان مذاكرات بعدي نيز گفت: اين امر به آمادگي و توافق طرفين بستگي دارد، اين مذاكرات بر اساس زمان‌بندي مشخص انجام مي‌شود ولي ادامه دارد.

فشارهاي آمريكا بر يك كشور مهاجرپذير

الهام در پاسخ به پرسش همين خبرنگار كه از وي درباره عدم صدور ويزا از سوي دولت آمريكا براي خبرنگاران همراه رييس‌جمهور براي شركت در اجلاس سازمان ملل و وزير كشور براي شركت در اجلاس مهاجران در سازمان ملل پرسيد، گفت: همان طور كه شما نيز اشاره كرديد متاسفانه شاهد هستيم كه آمريكا براي حضور و فعاليت دولت‌ها در سازمان ملل مشكل‌تراشي كرده است. اين امر نشان از آن دارد كه آمريكا نمي‌تواند به تعهدات بين‌المللي خود عمل كند و ايجاد اين محدوديت‌ها باعث كاهش كارآيي سازمان ملل مي‌شود كه بايد در اين زمينه يك فكر جدي شود، ما نيز در اين زمينه نگران هستيم. ما معتقديم با چنين روشي اهداف سازمان ملل محقق نمي‌شود، بايد سازمان ملل و محافل جهاني در اين ارتباط فكري كنند.

وي گفت: متاسفانه آمريكا براي حضور وزير كشور در اجلاس مهاجران كه در سازمان ملل برگزار مي‌شد، به آقاي پورمحمدي ويزا نداد، در صورتي كه كشور ما مهاجرپذير است و از جمله كشورهايي است كه در زمينه‌ي مهاجرت در حال حاضر داراي حرف‌هاي زيادي است.

سخنگوي دولت گفت: آمريكا با اين اقدام مي‌خواهد فشارهايي را در بحث مهاجرت ايجاد كند.

الهام ادامه داد: در حال حاضر جمهوري اسلامي ايران بر اساس انسان‌دوستي و مهرورزي مهاجران زيادي را در خود جاي و به بهترين نحو بر اساس امكانات موجود آنها را سازمان داده است. حال آيا آمريكا مي‌خواهد با اين گونه اقدامات مهاجران را از ايران به اروپا سوق دهد؟ آيا اروپا مي‌تواند مانند ايران از اين مهاجران نگهداري و حفاظت كند؟ اين اقدام جاي سوال دارد و بايد بررسي كرد كه آمريكا چه اهدافي را دنبال مي‌كند.

سخنگوي دولت تاكيد كرد كه اين اقدام آمريكا نادرست و غير قابل توجيه است.

وي هم‌چنين با اشاره به صادرنشدن ويزا براي هيات همراه رييس‌جمهور و خبرنگاران براي حضور در اجلاس سازمان ملل اظهار داشت: البته نمي‌توان گفت كه اين عدم صدور ويزا نهايي شده است و تا امروز (دوشنبه) فرصت هست.

الهام گفت: محدوديت‌هايي كه از سوي دولت آمريكا براي خبرنگاران ايجاد شده، جاي سوال دارد. چطور آمريكا اين حق را به خود مي‌دهد كه در عرصه‌ي اطلاع‌رساني و بين‌المللي چنين محدوديت‌هايي را ايجاد كند. خبرنگاران وظيفه‌ي اطلاع‌رساني را بر عهده دارند و ايجاد محدوديت براي آنها جاي سوال دارد.

وي گفت: آمريكايي‌ها به سانسور گرايش پيدا كرده‌اند، چرا كه ايجاد اين نوع محدوديت يك نوع سانسور و نگران‌كننده است.

سرانجام بنزين

خبرنگار ديگري از سخنگوي دولت درباره بنزين و سهميه‌بندي پلكاني آن پرسيد و گفت سرنوشت بنزين در دولت با توجه به اينكه نيمه‌ي دوم سال 85 نيز آغاز شده به كجا رسيد، از سوي ديگر به تازگي رييس مجلس در ارتباط با بنزين سخناني داشته است.

الهام در پاسخ گفت: من در مورد بنزين توضيحات كافي را داده‌ام، هم‌چنين از فعاليت تبصره‌ي 13 نيز گزارش اوليه را دادم.

وي گفت: عملياتي شدن تبصره‌ي 13 قانون بودجه باعث كاهش مصرف بنزين خواهد شد و آثار اجرايي شدن اين تبصره را در سال‌هاي آينده خواهيم ديد.

سخنگوي دولت افزود: ما معتقديم در ابتدا بايد تبصره‌ي 13 تا حدودي اجرايي شود، حمل و نقل عمومي گسترش پيدا كند و بعد از آن وارد مساله‌ي سهميه‌بندي بنزين و دو نرخي شدن قيمت آن شويم.

الهام ادامه داد: دولت تصميم دارد امسال نيز براي نيم سال دوم واردات بنزين داشته باشد و لايحه‌اي را نيز در اين ارتباط تنظيم و به مجلس ارايه داده است، ما منتظريم هر چه زودتر مجلس نظر خود را در اين ارتباط به دولت اعلام كند و اگر مشخص نكند، شرايط ديگري پيش مي‌آيد كه بايد در مورد آن تصميم‌گيري شود.

سخنگوي دولت گفت: ما از نمايندگان مجلس انتظار داريم هر چه زودتر اين مساله را بررسي كنند و اجازه دهند اين كار انجام شود.

وي اظهار داشت كه با اجرايي شدن تبصره‌ي 13 در سال آينده كاهش مصرف بنزين را خواهيم داشت.

پيام ويژه براي شيراك؟

سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا هاشمي‌ثمره مشاور ارشد رييس‌جمهور در سفر به فرانسه حامل پيامي ويژه از سوي رييس‌جمهور به ژاك شيراك بوده‌ است، گفت: علاقه‌منديم كه روابط خود را با كشورهاي مختلف از جمله كشورهاي اروپايي به خصوص فرانسه گسترش دهيم و تاكنون از سوي فرانسه نيز در اين زمينه ابراز علاقه شده است و دو طرف در اين زمينه تبادل پيام‌هايي را داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) غلام‌حسين الهام در ادامه‌ي نشست هفتگي خود با خبرنگاران افزود: فرانسه علاقه‌مند بود كه از سوي رييس‌جمهور ايران فرستاده‌ي ويژه‌اي به فرانسه برود، آقاي دكتر احمدي‌نژاد نيز آقاي هاشمي‌ثمره مشاور ارشدشان را فرستادند. آقاي ثمره با آقاي ژاك شيراك ملاقاتي داشتند و در اين ديدار در مورد مسائل مختلف از جمله مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي، فرهنگي و سياسي، اقتصادي و ارتقاي روابط دو جانبه بحث و گفت‌وگو كردند و ديدگاه‌هاي دو طرف مورد بحث و بررسي قرار گرفت. اين مذاكرات جدي، مثبت و خوب بود و فصل جديدي را براي توسعه‌ي روابط دو كشور فراهم كرد و ما آن را مفيد مي‌دانيم.

الهام تاكيد كرد: مذاكرات ژاك شيراك و هاشمي‌ثمره متنوع و در مورد مسائل مختلف بوده است.

خبرنگار ديگري سوال خود را اينگونه طرح كرد كه گفته مي‌شود اگر اروپاييان در مذاكرات خود پيش‌شرط‌ها را كنار بگذارند، در جريان مذاكرات موضوع تعليق مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد. الهام در پاسخ گفت: من در اين زمينه توضيح داده‌ام و شما انگار بيرون رفته بوديد و دوست ديگرتان اين سوال را پرسيد. خبرنگار گفت:سوال من متفاوت است. الهام نيز گفت: من در مورد پيش‌شرط و مذاكرات توضيحات كافي را دادم و جوابم به سوال شما همان است.

دولت از تعطيلي هيچ رسانه‌اي خرسند نيست

خبرنگار ديگري با يادآوري سخنان رييس‌جمهور در جمع مردم چالدران خطاب به آمريكا مبني بر اين‌كه "شما اخبار و حقايق را از مردم‌ خود سانسور مي‌كنيد. تا كي مي‌خواهيد به اين كارتان ادامه دهيد. در حال حاضر علم ارتباطات پيشرفت كرده و مردم از طريق ماهواره و اينترنت به مسائل آگاه مي‌شوند. شما (آمريكا) بزرگ‌ترين سانسورچي دنيا هستيد." فيلتر برخي سايت‌ها، جمع‌آوري ماهواره‌ها، توقيف برخي روزنامه‌ها را مورد اشاره قرار داد و با اعتقاد به اين كه چنين اقدام‌هايي در تعارض با سخنان رييس‌جمهور است، پرسيد كه بالاخره آيا استفاده از ماهواره مفيد است يا مضر؟

به گزارش ايسنا الهام در پاسخ به اين سوال به تشريح ديدگاه‌هاي دولت در امر اطلاع‌رساني پرداخت و با تاكيد بر اين كه دولت با اعتقاد به امر اطلاع‌رساني و گردش آزاد اطلاعات معتقد است كه نمي‌توان جلوي آن را گرفت، ادامه داد: در حال حاضر گردش آزاد اطلاعات امري مهم و جهان نيازمند اطلاعات است. نمي‌توان توقيف و يا سانسور كرد. دولت با سانسور مخالف و گردش آزاد اطلاعات را امري مفيد مي‌داند. از ديدگاه دولت سانسور امري مذموم و بد است. نگاه دولت در راستاي قانون مقابله با سانسور است. معتقديم كه نبايد رسانه‌هايي كه در راستاي قانون عمل مي‌كنند، دچار سانسور شوند.

سخنگوي دولت گفت: البته مطبوعات و رسانه‌هاي ما داراي نظام حقوقي هستند كه براي حمايت قانون از مطبوعات و ضابطه‌مند شدن فعاليت آن‌ها ايجاد شده است و اين خود در راستاي گردش آزاد اطلاعات، آزادي بيان، اظهارنظر و نقادي منصفانه است. دولت از نقد و نقادي استقبال مي‌كند و از آن خوفي ندارد، نگران نيست و حتي از نقادي منصفانه استقبال كرده و آن را تشويق مي‌كند.

الهام خاطرنشان كرد: در نگاهي گذرا متوجه مي‌شويم كه در بيشتر كشورها براي ضابطه‌مند شدن فعاليت مطبوعات قانون مطبوعات وجود دارد. در كشور ما نيز اين قانون براي ضابطه‌مند شدن مطبوعات ايجاد شد ولي معتقديم كه اصل آزادي بايد در اطلاع‌رساني رعايت شود.

وي گفت: دولت از تعطيل شدن هيچ رسانه‌اي خرسند نيست. با سانسور مخالف است و با تاكيد بر گردش آزاد اطلاعات معتقد است كه بايد فضا براي رشد و ارتقاي فرهنگ در جامعه فراهم شود.

سخنگوي دولت گفت: دولت نمي‌خواهد در اين امور دخالت كند؛ چراكه مداخله‌ي دولت را نوعي اعمال قدرت مي‌داند و معتقد است كه دخالت دولت در اين امور ممكن است تبعاتي را فراهم كند و اين شبهه ايجاد شود كه دولت مي‌خواهد از قدرت خود سوءاستفاده كند. در مورد نامه‌ي اخيري كه به دادستان تهران نيز از سوي من نگاشته شد شما انتقاداتي را مطرح كرديد و من در همانجا نيز بيان كردم كه دولت نمي‌خواهد از اختيارات خود در اين امر استفاده كند و معتقد است كه بايد در اين ارتباط به قانون مراجعه كرده و از دستگاه قضايي استفاده كرد.

وي گفت: در حال حاضر هيات نظارت در كشور فعال هست، مانند هيات منصفه. هيات مردمي است كه دولت در آن تنها يك نماينده دارد و اين هيات بحث مطبوعات را دنبال مي‌كند. دولت تاكيد دارد كه از اختيارات خود در اين امر استفاده نكند ولي مدافع آزادي مطبوعات مبتني بر قانون است و در اين زمينه تعارفي وجود ندارد.

الهام درباره‌ي نگاه دولت به ماهواره نيز گفت: در حال حاضر در مورد ماهواره قانوني وجود دارد كه عملي مي‌شود و دولت نيز تابع قانون است. اگر دولت در جايي لايحه‌اي داشت و شما در مورد آن سوال داشتيد، پاسخ مي‌دهيم ولي دولت نمي‌تواند خلاف چيزي كه قانون است، عمل كند. هرچه قانون شد، دولت موظف به اجراي آن است، ولي ما به گردش آزاد اطلاع‌رساني معتقديم.

دانشجويان كمونيست!

همين خبرنگار با بيان اين كه در حال حاضر تعداد زيادي از پذيرفته‌شدگان دانشجويان كارشناسي ارشد به دلايل مختلفي در دانشگاه‌ها ثبت‌نام نشده‌اند و ابراز اين عقيده كه مثلا در دانشگاه تهران چند نفر به دلايل سياسي براي اين مقطع با آن‌كه در كنكور قبول شده بودند، ثبت‌نام نشده‌اند. سوال كرد كه آيا دكتر زاهدي در اين ارتباط گزارشي به دولت ارايه داده است؟

وقتي سوال اين خبرنگار تمام شد، خبرنگار ديگري خطاب به وي گفت كه ثبت‌نام‌نشدن اين دانشجويان به دلايل سياسي نبوده است بلكه آن‌ها كمونيست بوده‌اند. سخنگوي دولت نيز وارد بحث شد و گفت: بين علما اختلاف افتاد.

سخنگوي دولت با بيان اين كه " در اين ارتباط بايد از وزير علوم، خود دانشگاه‌ها و هيات نظارت پرسش كنيم" گفت: اين مساله در حد دولت نيست. من اطلاعات شما را تاييد نمي‌كنم، چرا كه اطلاعات شما را ندارم. البته در مواقعي تحصيل عده‌اي از دانشجويان طولاني مي‌شود، مشروط مي‌شوند، نمره نمي‌آورند يا غيبت مي‌كنند يا خارج از چارچوب عمل مي‌كنند كه در اين ارتباط هيات نظارت دانشگاه تصميم‌گيري مي‌كند و اين ارتباطي به دولت ندارد.

افزايش قيمتها را در ماه رمضان چاره ‌كنيد

به گزارش ايسنا، در ادامه جلسه سخنگوي دولت با خبرنگاران، خبرنگاري به الهام گفت: سوال من در مورد بسته و هسته نيست، سوال من در مورد مشكلات روزمره‌ي مردم است. ماه مبارك رمضان نزديك است. در شش ماه اول سال نيز مشاهده كرديم كه قيمت برخي از كالاهاي مصرفي مردم افزايش يافت. دولت براي جلوگيري از افزايش قيمت در ماه مبارك رمضان چه كاري انجام داده است؟

سخنگوي دولت در پاسخ به صورت مفصل به تشريح سياست‌هاي دولت در ارتباط با مبارزه با گراني پرداخت و گفت: به طور كلي در ماه‌هاي آخر شهريور و اوايل مهر ماه، در بازار شاهد نوسان قيمت كالاها هستيم.

وي افزود: دولت از تمام ظرفيت خود استفاده مي‌كند كه قيمت كالاها به‌ويژه قيمت كالاهاي پروتئيني افزايش پيدا نكند و كميته‌ي تنظيم بازار نيز ديروز در اين ارتباط جلسه‌اي را برگزار و گزارش مفصلي ارايه كرد.

سخنگوي دولت با بيان اين‌كه براي تعديل قيمت اقلام پروتئيني و مواد خوراكي در ماه مبارك رمضان از سوي دولت و وزارت بازرگاني سياست‌هايي در نظر گرفته شده اظهار داشت: مقداري از مشكلات ما در اين باره به مساله‌ي توزيع برمي‌گشت. ما از نظر توليد مشكلي نداشتيم ولي از نظر توزيع مشكلاتي بود كه اين مشكلات در حال برطرف شدن است. از طرف وزارت بازرگاني تمهيداتي براي توزيع مناسب اين كالاها در نظر گرفته شده تا قيمت‌ها تعديل شود.

الهام گفت: البته ما در اين ارتباط مشكل مرغ را داشتيم كه ريشه آن مسائلي بود كه مرغداران در چند ماه اخير با آن روبه‌رو بودند. در يك ماه جوجه‌ريزي در مرغداري‌ها انجام نشد و اين امر باعث نوساناتي در قيمت مرغ در بازار شد. در حال حاضر قصد داريم مقداري مرغ منجمد شده وارد بازار كنيم تا اين مشكل برطرف شود.

در اين هنگام خبرنگار ميراث فرهنگي دستش را براي پرسيدن سوال بالا برد كه الهام به وي گفت: مي‌خواهي در مورد شهريار سوال بپرسي كه اين خبرنگار گفت در مورد شهريار نيز مي‌پرسم.

فرهنگ‌؛ آهنگي كه صدايش فردا درمي‌آيد

به گزارش خبرنگار ايسنا، سپس خبرنگار يكي از روزنامه‌هاي وابسته به طيف اصول‌گرا خطاب به سخنگوي دولت گفت: آقاي دكتر شما 18 دقيقه دير آمديد و 35 دقيقه‌ي تمام نيز به تشريح مصوبات دولت و ارايه‌ي گزارش از فعاليت كميته‌ي تبصره‌ي 13 قانون بودجه پرداختيد.

الهام با خنده به وي گفت: حساب كن چقدر بدهكار شديم و سرراست بايد چقدر بپردازيم كه در اين لحظه خبرنگار خطاب به سخنگوي دولت گفت: به خبرنگاران ناهار بدهيد، الهام نيز در جواب گفت: اگر هماهنگي لازم صورت بگيرد ما يك ناهار به عنوان جريمه در خدمت شما خواهيم بود.

همين خبرنگار در هنگام پرسيدن سوالش خطاب به سخنگوي دولت گفت: اخيرا دكتر علي مطهري فرزند شهيد مطهري نامه‌اي خطاب به رييس جمهور نوشته و در آن نامه در مورد عملكرد فرهنگي دولت اظهار نگراني كرده است. در آن نامه آمده است كه دولت نبايد فقط بر مبحث عدالت تاكيد كند.

پي‌گيري تخلفات در وزارت ارشاد دولت قبل

اين خبرنگار هم‌چنين گفت: به تازگي بحث نتيجه‌ي تحقيق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد دولت خاتمي مطرح و در اين تحقيق به اختلاس‌ها و ضعف فرهنگي در دولت خاتمي اشاره شده است. ما چندين بار از شما و آقاي صفار هرندي در اين ارتباط سوال كرديم، ولي شما سكوت كرديد. چرا سكوت مي‌كنيد؟ چرا در مورد اموالي كه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دوره‌ي خاتمي به تصرف درآمده و حيف و ميل شده است سكوت مي‌كنيد؟ شما بفرماييد چه ميزان اين اموال بازگشته است؟.

الهام در جواب گفت: اگر يك حركت فرهنگي را از امروز آغاز كنيم جواب آن را امروز دريافت نمي‌كنيم، طبيعي است كه آثار آن را در درازمدت مشاهده خواهيم كرد. اگر آهنگي در حوزه فرهنگ امروز نواخته شود، مدتي طول مي‌كشد تا صداي آن درآيد.

وي افزود: آن‌چه شما اكنون در عرصه‌ي فرهنگ مشاهده مي‌كنيد محصول عملكرد دولت‌هاي گذشته است و ربطي به دولت كنوني ندارد. شما انتقاداتي را مطرح مي‌كنيد كه مربوط به دولت نهم نيست، بلكه محصول كاركرد دولت‌هاي قبلي است.

سخنگوي دولت ادامه داد: در گذشته شرايطي فراهم شده كه نمي‌توان به راحتي آنها را عوض كرد. نمي‌توان به راحتي فرهنگ را عوض كرد.

الهام در پاسخ به پرسش دوم اين خبرنگار نيز گفت: من پاسخم در جواب پرسش شماست، نه در جواب نامه‌ي دكتر علي مطهري.

در اين زمان اين خبرنگار به سخنگوي دولت گفت: يعني آقاي دكتر احمدي‌نژاد در اين ارتباط نامه‌اي دريافت نكرده است كه الهام جواب داد: نه نامه‌اي دريافت نكرده است.

وي در ادامه گفت: رويكرد دولت براساس عدالت است و عدالت را يك‌بعدي نگاه نمي‌كند. عدالت يك مساله‌ي كليدي و پايدار است نه مقطعي و نسبي. ما عدالت را از تمام ابعاد آن مي‌بينيم، زيرا داراي افق گسترده‌اي است. برنامه‌هاي دولت همه فرهنگي است و عدالت نيز خود يك مقوله‌ي فرهنگي است كه ما در عرصه آن، پاي گذاشتيم. مهرورزي نيز يك مساله‌ي فرهنگي است. خدمت‌رساني يك تكليف است. دولت به مساله‌ي تعالي نيز توجه داشته و در اين ارتباط وظيفه دارد ابزار لازم را فراهم كند و رشد اقتصادي، مبارزه با فقر و فساد بيشترين كارهاي فرهنگي دولت است.

سخنگوي دولت ادامه داد: البته رسانه‌ها و صدا و سيما نيز در فرهنگ‌سازي نقش مهمي دارند.

وي هم‌چنين بار ديگر در مورد گزارش تحقيق و تفحص از وزارت ارشاد دولت خاتمي، گفت: ببينيد! در اين مورد اقداماتي انجام شده است. البته برخي سوءاستفاده‌هايي كرده‌اند و با اين سوءاستفاده‌ها برخورد شده است، البته برخي از اين برخوردها در قوه‌ي قضاييه و برخي ديگر در وزارت ارشاد در حال پي‌گيري است و برخي از اين اموال برگردانده شده است، برخي ديگر نيز در قوه‌ي قضاييه دنبال مي‌شود كه وقتي پي‌گيري‌ها به نتيجه‌ي نهايي رسيد، گزارش آن را ارايه مي‌دهيم.

سخنگوي دولت هم‌چنين گفت: ما معتقديم قبل از اين‌كه بررسي‌ها به اتمام برسد، نبايد آن را رسانه‌اي كرد، چرا كه ممكن است باعث التهاب شود و به افكار عمومي آسيب برساند، اما اين مساله با دقت و جديت در حال پي‌گيري است.

خطر توزيع فقر

خبرنگاري از سخنگوي دولت پرسيد كه نظرتان در مورد هشدار اخير هاشمي رفسنجاني چيست؟ الهام گفت: در مورد چه هشدار داده بودند. خبرنگار گفت: ايشان احساس خطر كرده بودند. الهام گفت: از چه چيزي احساس خطر كرده بودند؟خبرنگار گفت: در مورد توزيع فقر.

به گزارش ايسنا غلام‌حسين الهام در پاسخ به اين سوال تاكيد كرد: دولت هيچ‌گاه به دنبال توزيع فقر نبوده است. دولت به دنبال عدالت بوده و معتقد است كه بايد همه در عرصه‌ي اقتصادي حضور داشته باشند. همه از رفاه و آسايش برخوردار باشند و اين طور نباشد كه عده‌اي خاص در عرصه‌ي اقتصادي فعال باشند.

سخنگوي دولت با اشاره به اجرايي شدن اصل 44 قانون اساسي و سهام عدالت، گفت: اين‌ها براي حضور و مشاركت گسترده‌ي مردم در امر اقتصاد است؛ چراكه دولت معتقد است كه مردم بايد همگي در عرصه‌ي اقتصاد فعال و نقش‌آفرين باشند. دولت دوست ندارد كه ثروت خود را بين 10 درصد از مردم توزيع كند و منابع كشور در اختيار 10 درصد باشد و 90 درصد استعمار شوند. دولت معتقد است كه بايد به همه خدمت كرد. اصل 44 قانون اساسي و سهام عدالت در اين راستاست. دولت هيچگاه به دنبال توزيع فقر نبوده و اين حرف دولت نيست. دولت به دنبال توزيع عادلانه‌ي امكانات است و به همين خاطر است كه منابع بانكي را در اختيار عموم قرار داده است. توزيع فقر سياست دولت نيست و اگر ايشان نگراني تئوريك داشته‌اند بحث ديگري است، ولي نبايد نگراني عملي وجود داشته باشد؛ چراكه اين امر در دستور كار دولت نيست.

مناظره نه مصاحبه

خبرنگار ديگري با اشاره به درخواست رييس‌جمهور از بوش براي مناظره سوال كرد كه آيا رييس‌جمهور در جريان سفر به نيويورك با بوش مذاكره مي‌كند؟ الهام گفت: آقاي رييس‌جمهور پيشنهاد مناظره داده‌ و آماده است. سازمان ملل نيز جاي خوبي براي مناظره است، ولي بحث، گفت‌وگو و مصاحبه نبوده و فقط بحث مناظره بوده است.

در اين جلسه تعداد خبرنگاران از جلسات پيشين بيشتر بود و در حالي كه به ساعات پاياني جلسه‌ي نزديك مي‌شديم وهنوز خبرنگاران زيادي سوال داشتند، سخنگوي دولت با شوخي به آن‌ها گفت: خوب است كه اين هفته من تمام سوالات شما را جواب بدهم كه هفته‌ي ديگر جلسه‌ي سخنگوي دولت برگزار نشود. گويي قرار است اين جلسه تا وقت ناهار ادامه پيدا كند و مثل جلسات هياتي شده است.

زورگويي در مقابل مبارزه با پولشويي

به گزارش ايسنا، خبرنگاري در مورد مبارزه با پولشويي از سوي دولت جمهوري اسلامي ايران پرسيد و يادآور شد كه برخي در آمريكا نيز اظهار نظرهايي در اين زمينه داشته‌اند، الهام جواب داد: پولشويي پديده‌ي قابل مبارزه و مجرمانه است. در رابطه با آن لايحه‌اي تنظيم شده و دولت به جد قصد مبارزه با آن را دارد و بايد قوانين در اين ارتباط دقيق و شفاف باشد و ابعاد مبارزه مشخص شود. اظهارنظرهايي كه در اين ارتباط صورت مي‌گيرد بعضا ناقص است و لايحه‌ي دولت در اين ارتباط نيز روال خود را طي مي‌كند. برخي از قدرت‌هاي بزرگ مثل آمريكا و رژيم صهيونيستي با اقدامات تروريستي اقدام به پولشويي كرده و سعي در ايجاد فشار دارند. در اينجا بحث مبارزه با پولشويي مطرح نيست بلكه بحث زورگويي است. دولت بايد با همه‌ي امكانات خود با اين مساله برخورد كند و بانك مركزي نيز داراي برنامه است و پيگير اين مساله است.

اصل 44، قاچاق كالا و تسهيلات براي مرزنشينان

خبرنگار ديگري درباره‌ي روند تحقق اصل 44 قانون اساسي پرسيد كه الهام گفت: مسوول پيگيري اجرايي شدن اصل 44 قانون اساسي در دولت وزير محترم اقتصاد است و ايشان نيز تاكنون گزارش‌هاي خوبي را ارايه داده‌اند و با اطلاعي كه من دارم اين سياست به طور جدي در حال پي‌گيري است.

سخنگوي دولت هم‌چنين در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به رشد و توسعه‌ي بخش خصوصي در كشور و افزايش مبادلات تجاري، گفت: دولت سعي مي‌كند از تمام امكانات براي افزايش تجارت استفاده كند و براي مرزنشينان نيز در اين ارتباط تسهيلات خاصي را قائل شده است.

خبرنگاري در مورد احتمال اختلاف نظر كالاي مسافر بين ستاد مبارزه با قاچاق كالا و بخش حقوقي دولت پرسيد كه سخنگوي دولت گفت: چنين اختلاف‌نظري وجود ندارد و قوانين در اين ارتباط شفاف و روشن است. البته قبلا سوبرداشت‌هايي وجود داشت كه برطرف شده است و در مواردي كه ورود كالا مجوز داده شده، مانع و محدوديتي وجود ندارد.

اين خبرنگار گفت يعني به نظر شما دبير مناطق آزاد از قانون برداشت اشتباه داشته است؟ الهام گفت: بله برداشت اشتباه بوده ولي در حال حاضر رفع شده است.

به گزارش ايسنا، در حالي‌ كه جلسه‌ي سخنگوي دولت با خبرنگاران به پايان خود نزديك مي‌شد، الهام از خبرنگاران ديگري كه خواهان پرسش از سخنگوي دولت بودند خواست پرسش‌هاي خود را پي در پي بپرسند تا خود يكجا به همه‌ي سوالات جواب بدهد.

در ابتدا خبرنگاري از سخنگوي دولت در مورد بررسي عملكرد وزرا از سوي رييس‌جمهور پرسيد.

خبرنگار ديگري اظهار داشت كه گفته مي‌شود مقدار قابل توجهي از بودجه‌ي دولت يعني 12 ميليارد سر در گم است و آيا نمي‌شود از اين مقدار بودجه براي واردات بنزين استفاده كرد.

خبرنگار خبرگزاري ميراث فرهنگي از سخنگوي دولت در مورد وضعيت بازنشسته شدن هنرمندان و هم‌چنين برگزاري بزرگداشت شهريار از سوي كشورهاي ديگر پرسيد و خبرنگار ديگري نيز در مورد سخنان اخير پاپ سوال كرد.

خبرهاي غيرقابل تاييد

سخنگوي دولت در پاسخ درباره 12 ميليارد سر در گم در بودجه، گفت: چنين چيزي صحت ندارد، اين صحبتي است كه عده‌اي مطرح مي‌كنند. مگر مي‌شود 12 ميليارد سر در گم باشد، بعضا چنين مسائلي مطرح مي‌شود كه اين امر قابل قبول نيست و هيچ مرجعي آن را تاييد نمي‌كند.

وي هم‌چنين در مورد بازنشسته شدن هنرمندان نيز خطاب به خبرنگار پرسش كننده، گفت: صحبت‌هاي شما به نحوي باعث مي‌شود به هنرمندان جوان بربخورد.

سخنگوي دولت تصريح كرد: براي ما هم هنرمندان جوان و هم هنرمندان كهنسال داراي ارزش و اعتبار هستند. هنر ما از نظر ريشه‌اي پير است ولي از نظر سني پير نيست.

الهام در عين حال گفت: دولت در استخدام داراي محدوديت‌هايي است و بايد بر اساس قانون عمل كند و كساني كه بازنشسته مي‌شوند نمي‌توانند به كار دولتي برگردند، مگر اينكه به صورت استثنا در مواردي مجوز بگيرند.

**شهريار هم مدعي پيدا كرد

وي در مورد برگزاري كنگره‌ي شهريار از سوي ديگر كشورها نيز، گفت: شهريار شاعري بزرگ و مايه افتخار ايرانيان است، ولي بايد در نظر داشت كه هنرمندان متعلق به بشريت هستند و در ايران نيز در مورد شهريار بزرگداشتي برگزار شد و در ديگر كشورها نيز براي وي بزرگداشتي ترتيب داده شد، به هر حال هنرمندان افرادي جهاني هستند.

ماجراي بررسي عملكرد وزرا

سخنگوي دولت هم‌چنين در بررسي عملكرد وزرا اظهار داشت: رييس‌جمهور در حال حاضر در حال بررسي عملكرد وزراست و هنوز دير نشده است، در اين ارتباط عجله نكنيد. رييس‌جمهور بر اساس جلب رضايتمندي مردم به اهداف چهارگانه‌ي خود عملكرد وزرا را بررسي مي‌كند. البته حسابرسي يك امر هميشگي و زمان بر است ولي به موقع نتايج آن اعلام مي‌شود.

وي هم‌چنين درباره رشد صنعت در كشور نيز گفت: در كشور ما صنعت رشد خوبي داشته و در اين ارتباط هم در سايت اطلاع‌رساني دولت و هم سايت وزارت صنايع اطلاع‌رساني خوبي صورت گرفته است، مي‌توانيم ادعا كنيم به صنعت توجه ويژه‌اي شده است. تاكنون بخش خصوصي رشد داشته و شما مي‌توانيد اين امر را در كميسيون صنايع نيز پي‌گيري كنيد، در وزارت صنايع نيز نظارت‌هاي لازم صورت مي‌گيرد.

توضيحات ناكافي پاپ

سخنگوي دولت هم‌چنين درباره سخنان اخير پاپ و هم‌چنين فعاليت‌هاي ديني، گفت: در حال حاضر در كشور ما سازمان تقريب مذاهب و ديگر نهادهاي مرتبط در اين ارتباط فعاليت‌هاي خوبي انجام مي‌دهند و وظيفه‌ي دولت نيز فراهم‌كردن زمينه براي رشد اين گونه اقدامات است.

وي گفت: توجه به دين و گسترش اديان فقط به دولت محدود نيست، بلكه نهادهاي غيردولتي نيز پي گير اين امر هستند.

سخنگوي دولت با بيان اينكه بحث اسلام، بحثي اعتقادي و اسلام دين رحمت، صلح، صفا، استدلال و منطق است، اظهار داشت: برخي از افراد از اسلام آگاهي كافي ندارند و اظهاراتي را بر اساس ناآگاهي در مورد اسلام بيان مي‌كنند كه سخنان پاپ نيز در اين راستا بوده و در بي‌توجهي به اصل اسلام ريشه دارد؛ اما كساني كه اسلام را مي‌شناسند مي‌دانند اسلام دين صلح و صفاست.

وي گفت: يك مساله‌ي ديگر در اينجا اين است كه رژيم صهيونيستي كه به دنبال جنگ ناعادلانه و تجاوز است و در مسئله‌ي لبنان با شكست مواجه شده، اكنون براي گسترش توطئه‌هاي خود به سركردگي آمريكا، پشت اديان خيمه زده و سعي دارد اختلاف ايجاد كند و به دنبال استفاده‌ي تبليغاتي از اديان است.

سخنگوي دولت هم‌چنين با بيان اين‌كه در قرآن درباره حضرت مسيح و حضرت مريم سوره‌اي آمده است، گفت: مسيح(ع) به ظهور پيامبر اكرم(ص) مژده داده بود و دين اسلام تكميل كننده‌ي ديگر اديان بوده است، پيامبران همه فرستاده‌ي خدا هستند و هدف‌شان دعوت به توحيد و زندگي مسالمت‌آميز و گسترش عدالت بوده است، كساني كه از اديان الهي ضرر مي‌كنند به دنبال تجاوز به حقوق انسان‌ها هستند و سعي مي‌كنند در بين اديان اختلاف‌افكني كنند.

الهام گفت: رهبران اديان بايد مراقب باشند كه در دام تبليغاتي صهيونيست‌ها گرفتار نشوند. همه‌ي اديان الهي مخالف خشونت و مدافع مظلوم هستند.

وي گفت: پاپ در مورد اظهارات اخيرش توضيحاتي داده ولي اين توضيحات كافي نيست و بايد به صورت صريح‌تر و روشن‌تر اعلام موضع كند كه اشتباهي پيش نيايد.

سخنگوي دولت در پايان گفت: مساله‌ي توحيد در بين همه‌ي اديان مشترك است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha