• یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۸۵ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 8506-13952
  • خبرنگار : 71295

اشتري در گفت‌وگو با ايسنا: كودك‌آزاري بايد جرم عمومي تلقي شده و بدون شاكي خصوصي قابل پيگيري باشد

يك حقوقدان اعمال مجازات عليه والدين كودك‌آزار را درس عبرتي براي ساير والدين در جهت پيشگيري از جرم كودك‌آزاري دانست.

بهناز اشتري در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه به هر نوع ستمگري، وارد آوردن آسيب تعمدي و توجيه ناپذير به كودك عنوان كودك‌آزاري اطلاق مي‌شود، گفت: استفاده از خشونت جسمي و بي‌اندازه، بدرفتاري زباني و توجيه‌ناپذير، خودداري از ارايه‌ي سرپناه، تغذيه، درمان پزشكي، عدم حمايت عاطفي مناسب، زنا با محارم و تجاوز جنسي كودك‌آزاري محسوب مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: به استناد ماده‌ي 19 كنوانسيون حقوق كودك در 20 نوامبر سال 1989 تصويبي در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، كودك‌آزاري به تمام اعمال خشونت‌آميز جسمي، رواني، صدمه و آزار، بي‌توجهي، رفتار توام با سهل‌انگاري و سوء استفاده‌ي جنسي و بهره‌كشي نسبت به كودكان اطلاق مي‌شود.

اين وكيل دادگستري كودك‌آزاري را به چهار قسم آزار جسمي، جنسي، عدم حمايت عاطفي و غفلت در ابعاد مختلف تقسيم كرد و افزود: در قانون حمايت از كودكان و نوجوانان براي شروع جرم كودك‌آزاري به عنوان عمل مجرمانه بايد مجازات در نظر گرفته شود.

وي عدم تعيين حداقل مجازات را از نكات ضعف در قانون حمايت از كودكان و نوجوانان دانست و گفت: در شمول جامع و مانع اين قانون، سوء استفاده جنسي از كودكان به هر صورتي منع شده است.

اشتري خواستار مجرمانه كردن پديده‌ي كودك‌آزاري به عنوان جرم عمومي و قابل پيگيري بدون وجود شاكي خصوصي شد و افزود: دور كردن كودكان تحت آزار از دسترس والدين يا سرپرستان قانوني كودك‌آزار، وضع قوانين براي سلب حضانت از والدين كودك‌آزار، برقراري كلاس‌هاي آموزشي براي والدين در جهت ارتقاي اطلاعات خاص در مورد پرورش كودكان از جمله اقدامات حمايتي سازمان‌هاي غير دولتي از كودكان تحت آزار مي‌تواند باشد.

وي بر نقش تبليغات مناسب از سوي رسانه‌هاي گروهي براي ترويج فرهنگ قبيح شمردن كودك‌آزاري و پيامدهاي بسيار ناگوار به جسم و روان كودك تاكيد و عنوان كرد: تاديب كودكان با اجازه تنبيه و آزار از سوي والدين به طور كامل بايد از قوانين ايران كنار گذاشته شود.

وي با اشاره به فتاوي علما كه آزار كودك به بهانه‌ي تاديب را رد كرده‌اند، گفت: اعمال مجازات عليه والدين كودك‌آزار مي‌تواند درس عبرتي براي بقيه‌ي والدين در جهت پيشگيري از كودك‌آزاري باشد.

اين حقوقدان روان‌شناسي براي كودك مورد آزار و آزاردهنده را بسيار موثر دانست و افزود: با توجه به تاثير آزار و اذيت در روح، روان و جسم كودك مشاوره توسط روان‌شناس كودك، در برگرداندن كودك به حالت اوليه بيش از خشونت و آزار موثر است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha