• چهارشنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۸۵ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8506-05473
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

/مترو به قلب نصف جهان مي‌زند؟!/1 "طرح سخناني درباره‌ي عبور مترو از چهارباغ در شهر نگراني ايجاد كرده است"

/مترو به قلب نصف جهان مي‌زند؟!/1
"طرح سخناني درباره‌ي عبور مترو از چهارباغ در شهر نگراني ايجاد كرده است"
دبير انجمن حمايت از ميراث فرهنگي اصفهان گفت: سخناني كه در سطح شهر درباره‌ي عبور مترو از چهارباغ مطرح مي‌شوند، نگراني‌هايي را به‌وجود آورده‌اند. ابراهيم آذري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان درباره‌ي احتمال عبور مترو از زير خيابان چهارباغ، اظهار كرد: ‌تاكنون نظر قطعي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مبني بر عبور مترو از چهارباغ اعلام نشده، اما آن‌چه در سطح شهر مطرح مي‌شود، نگراني‌هايي را به‌وجود آورده است. وي افزود: تعدادي از تشكل‌هاي دوست‌دار ميراث فرهنگي در تماس با رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان، ملاقات با او را خواستند كه هنوز موفق نشده‌اند؛ ولي همچنان پيگير اين موضوع‌اند. او با بيان اين‌كه ما با پيشرفت و مدرنيزه مخالف نيستيم، اما ميراث فرهنگي خود را نيز دوست داريم، ادامه داد: ميراث فرهنگي، گنجينه‌ي گران‌بهايي است كه به اجداد ما تعلق دارد و به‌عنوان ثروت ملي هر كشوري محسوب مي‌شود؛ اين ميراث براي جذب گردشگر نيز به‌عنوان منبع درآمد مورد توجه مي‌تواند باشد و جايگزين محصولاتي مانند نفت شود. لذا مصرانه تلاش مي‌كنيم، مترو به ميراث فرهنگي لطمه نزند. آذري با اشاره به عبور مترو از زير اهرام ثلاثه‌ي مصر و مقايسه‌ي آن با چهارباغ، گفت: آيا بافت زمين اصفهان قابل قياس با ديگر بافت‌هاست؟ در حالي كه بافت زمين اصفهان شني و رسي است و تمام بناهاي تاريخي محدوده‌ي چهارباغ نيز از گچ و گل هستند. اين مهندس راه و ساختمان با اشاره به عبور مترو و ايجاد لرزش‌هايي معادل دو ريشتر كه مسؤولان قطار شهري اصفهان آن‌را اعلام كرده‌اند، تصريح كرد: ‌هر ريشتر، لرزشي معادل 10هزار تن در سانتي‌متر مربع ايجاد مي‌كند كه بايد درنظر بگيريم، آيا با ايجاد چنين لرزشي خسارتي به بناها وارد نمي‌شود؟ وي افزود: به‌تازگي در بازديدي كه از مترو در منطقه بابل‌الدشت انجام شد، مسؤولان اجرايي اذعان كردند كه دستگاه‌هاي TBM به موازات يكديگر و به فاصله‌ي 50 متر از يكديگر حركت مي‌كنند، تا اگر تونل ريزش كرد، يكي از آن‌ها متوقف شود؛ اين امر نشان مي‌دهد، خود مسؤولان مترو نيز ترس ريزش تونل مترو را دارند؛ همان‌گونه كه در ايستگاه كارگر نيز اتفاق افتاد. دبير انجمن حمايت از ميراث فرهنگي اصفهان درباره‌ي صدور مجوز عبور مترو از چهارباغ عباسي توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، گفت: هرچند كه دل‌نگراني‌هايي در اين‌باره وجود دارد، اما بايد تابع مقررات كشور بود. او درباره‌ي تعديل برج جهان‌نما نيز يادآور شد: فشارهاي بين‌المللي نسبت به تعديل برج جهان‌نما وجود داشت و ميراث فرهنگي نيز تعديل اين برج را پيگيري كرد كه سرانجام نيز كوتاه شد؛ هرچند هنوز هم روند تعديل به آهستگي انجام مي‌شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha