• سه‌شنبه / ۳ مرداد ۱۳۸۵ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8505-15508.43773

تلاش خصمانه رژيم صهيونيستي براي لغو عضويت ايران در طرح شتابگر«سينكروترون»خاورميانه الحاق رسمي ايران به بزرگترين پروژه علمي منطقه همچنان در انتظار راي مجلس است

تلاش خصمانه رژيم صهيونيستي براي لغو عضويت ايران در طرح شتابگر«سينكروترون»خاورميانه 
الحاق رسمي ايران به بزرگترين پروژه علمي منطقه همچنان در انتظار راي مجلس است

علي‌رغم نقش محوري دانشمندان هسته‌يي ايران در طرح علمي بين‌المللي «سزامي»، نماينده رژيم صهيونيستي در جلسه اخير سزامي تلاش‌هاي خصمانه‌يي را براي تعيين ضرب‌العجل و لغو عضويت ايران در اين طرح صورت داده است.

به گزارش خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ‌طرح SESAME ( طرح استفاده از تابش سينكروترون براي علوم و كاربردهاي تجربي در خاورميانه) كه از چند سال پيش با نظارت «يونسكو» به تاسيس يك مركز بين المللي تابش «سينكروترون» در خاورميانه مربوط مي‌شود كه از چند سال قبل با نظارت سازمان يونسكو آغاز شده است.

در اين طرح كه با مشاركت 11 كشور منطقه اجرا مي‌شود، قرار است يك دستگاه سينكروترون (شتاب دهنده الكترون) مستعمل بهينه‌سازي شده و براساس آن نخستين شتابدهنده خاورميانه در نزديكي شهر امان - پايتخت اردن - طي چند سال آينده به بهره‌برداري برسد.

دستگاه سينكترون الكترون‌ها را با سرعت نور به حركت درمي‌آورد كه پرتو نوري كه از آنها ساطع مي‌شود زمينه بررسي ذرات بنيادي را فراهم مي‌كند.

از اين پرتو علاوه بر تحقيقات بنيادي در پژوهش هاي كاربردي محيط زيست، شيمي، فيزيك، دارو سازي، زمين شناسي، زيست شناسي، ‌نانومكانيك و حتي در بخش هاي مختلف پزشكي نظير آنژيوگرافي استفاده مي‌شود.

ايران از جمله كشورهايي است كه علاوه بر نقش عمده‌اي كه در شكل‌گيري «سزامي» داشته و تاكنون مشاركت فعالي در بخش‌هاي مختلف علمي، فني و آموزشي اين پروژه داشته است، با اين حال عدم عضويت رسمي جمهوري اسلامي ايران در اين طرح كه ماه‌هاست در انتظار تصويب مجلس شوراي اسلامي است، تخصيص اعتبارات لازم براي پرداخت بدهي‌هاي معوقه ايران در اين طرح و فعاليت‌هاي اجرايي در اين راستا را با مشكلات و موانعي مواجه كرده است.

دكتر جواد رحيقي، عضو هيات علمي سازمان انرژي اتمي ايران و نماينده ايران در شوراي «سزامي» در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: جلسات اعضاي شوراي نمايندگان كشورهاي عضو پروژه «سزامي» هر شش ماه يك بار، برگزار مي‌شود كه در اين نشست‌ها، كميته‌هاي آموزش، فني، علمي و خط باريكه به ارائه گزارش فعاليت‌هاي خود مي‌پردازند. در جلسه اخير شوراي سزامي، مساله عضويت ايران مجددا مطرح شد كه نماينده رژيم صهيونيستي در شورا خواهان مطرح كردن ضرب العجل براي ايران و لغو عضويت كشورمان شد كه اين مساله با مخالفت برخي اعضا از جمله پاكستان، فلسطين و مصر مواجه شد.

عضو هيات علمي سازمان انرژي اتمي ايران در اين زمينه افزود: از آنجا كه عضويت در هر مجمع علمي بايد با موافقت مجلس صورت گيرد، لايحه عضويت در پروژه سزامي به مجلس ارائه شده كه متاسفانه برخي معتقدند اين پروژه بار مالي براي دولت در پي دارد در حالي كه در طول سه سال گذشته كه ايران به دليل عدم عضويت، سهمي پرداخت نكرده، تنها 240 هزار دلار به اين پروژه بدهكار است كه اين مبلغ بايد از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري پرداخت شود.

دكتر رحيقي در گفت‌و‌گو با ايسنا خاطر نشان كرد: در طول اين مدت با موافقيت اعضاء، كميته آموزش كه از بخش‌هاي مهم اين پروژه است، به ايران سپرده شده و تاكنون سه نفر از دانشجويان ايراني به عنوان اعضاي فني استخدام شده و در حال نصب شتابدهنده هستند و حدود 10 نفر در آزمايشگاه‌هاي معتبر اروپا براي كسب دانش فني مشغول به كار هستند كه از اندوخته‌هاي علمي كشور به شمار مي‌روند.

وي اظهار كرد: اين پروژه براي توسعه و بازشتاب علمي و فني كشور مهم بوده و بايد از فرصت پيش آمده بهترين استفاده را برد كه در غير اين صورت از پيشرفت‌هاي آينده دنيا محروم خواهيم بود و به خاطر اهمال در عضويت اين فرصت را از جوانان‌مان مي‌گيريم.

دكتر رحيقي درباره روند احداث مركز سينكروترون سزامي گفت: ساختمان شتابگر «سزامي» تقريبا آماده شده و در پايان سال 2006 شروع به نصب شتابگر مي‌كنيم .

اين پژوهشگر با اشاره به جنبه‌هاي مفيد استفاده از سنيكروترون، گفت: تابش سنيكروتروني منبع نوري است كه با آن مي توان ساختارهاي در حد اتمي و مولكولي را بررسي كرد كه در موارد بسياري نظير نيمه‌هادي‌ها، ساخت مواد جديد، ساخت دارو در موارد خاص و مطالعات بيولوژيكي كاربرد دارد.

همچنين يادگيري ساخت شتابگر و ورود اين دانش فني كه در چند سال گذشته از برنامه‌هاي وزارت علوم جهت خودكفايي كشور بوده شده از مواردي است كه جهش علمي كشور را در شاخه‌هاي مختلف در پي دارد و در اين صورت با پيشرفت علم و تكنولوژي، شاهد توليد محصول بهتر و شغل بيشتر و در نهايت موفقيت اقتصادي كشور خواهيم بود.

وي با تاكيد بر ضرورت حضور فعال ايران در اين طرح علمي بين‌المللي خاطرنشان كرد: بايد با ديد علمي و فني به اين پروژه آن را به پيش برده و با اقتدار ملي و نه با دور شدن و پس كشيدن از صحنه، حضور پژوهشگران كشورمان را در اين عرصه تثبيت كنيم و همانطور كه علم مرز مشخصي ندارد از تمامي امكانات منطقه بهره ببريم.

دكتر رحيقي، در ادامه با بيان فعاليت دانشمندان ايراني براي ساخت نمونه مغناطيسي حلقه انبارش در اين پروژه به ايسنا گفت: در پروژه سزامي مغناطيس‌هاي بزرگ به عنوان يكي از بخش‌هاي مطرح است كه با مطالعات صورت گرفته دانشمندان ايراني، توان طراحي و صنايع داخلي توان ساخت آن را دارند و نوآوري اين طرح، افراد نوطلب را به جدل براي همكاري با پروژه طلبيده است.

وي افزود: ساخت هر مغناطيس‏، 200 ميليون تومان هزينه در بر دارد كه در هر سينكروترون 16 عدد از آن مورد نياز بوده و تهيه آن دانش فني پيشرفته‌اي را مي‌طلبد كه اميد است با ساخت و فروش آن به اين پروژه، بدهي كشور را از حق عضويت پرداخت كنيم كه تاكنون عدم عضويت ايران مانع تحقق اين امر شده است.

دكتر رحيقي در پايان با اشاره به ضرورت توجه بيشتر مسوولان و خصوصا رييس جمهور به اين پروژه علمي بين‌المللي خاطر نشان كرد: پروژه سزامي در ابتدا به صورت شوراي موقت زير چتر يونسكو بود كه در حال حاضر به صورت يك پروژه علمي مستقل درآمده كه با توجه به تقاضاي كشورهاي عضو به حضور ايران در اين پروژه و تلاش برخي كشورهاي غربي در مانع‌تراشي در تعاملات علمي بين‌المللي دانشمندان ايراني، بايد به بهترين شكل ممكن از اين فرصت استفاده كرده و از اين ابزار علمي چند منظوره نهايت بهره را برد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha