• جمعه / ۵ اسفند ۱۳۸۴ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8412-02953

مشاورمعاون پژوهشي وزيرعلوم: تغيير نقش يونسكو درسزامي بررسي عضويت در طرح را در مجلس به تاخير انداخته است سزامي زمينه‌اي‌ مناسب براي بروزتوانمندي محققان كشورست

مشاور امور بين‌الملل معاون پژوهشي وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوري با اشاره به اهميت مشاركت در پروژه علمي «سزامي» در فراهم كردن زمينه مناسب براي بروز توانمندي‌هاي محققان ايراني، علت تاخير يك ساله در تصويب عضويت ايران در اين طرح از سوي مجلس شوراي اسلامي را تغيير نقش يونسكو در اين طرح بين‌المللي با توجه به پيشرفت پروژه عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار «فن‌آوري» ايسنا، ‌طرح SESAME ( طرح استفاده از تابش سينكروترون براي علوم و كاربردهاي تجربي در خاورميانه) كه از چند سال پيش با نظارت «يونسكو» به تاسيس يك مركز بين المللي تابش «سينكروترون» در خاورميانه مربوط مي‌شود كه از چند سال قبل با نظارت سازمان يونسكو آغاز شده است.

در اين طرح كه با مشاركت 11 كشور منطقه اجرا مي‌شود، قرار است يك دستگاه سينكروترون (شتاب دهنده الكترون) مستعمل بهينه‌سازي شده و براساس آن نخستين شتابدهنده خاورميانه در نزديكي شهر امان - پايتخت اردن - طي چند سال آينده به بهره‌برداري برسد.

ايران از جمله كشورهايي است كه تاكنون مشاركت فعالي در اين پروژه داشته و دكتر رضا منصوري، استاد فيزيك دانشگاه صنعتي شريف و معاون پژوهشي سابق وزارت علوم رياست كميته آموزش اين طرح بين‌المللي را برعهده داشته است.

به گفته دكتر رحيقي، نماينده ايران در شوراي «سزامي»، اين پروژه در ابتدا مستقيما زير نظر يونسكو اجرا مي‌شد اما با پيشرفت طرح، اجراي آن به عنوان يك پروژه بين‌المللي مستقل به كشورهاي عضو محول شده است.

به گفته وي، درخواست عضويت ايران در سزامي مدت يك سال است كه در صحن علني مجلس براي راي گيري باقي مانده كه اين امر تخصيص اعتبارات لازم براي پرداخت بدهي‌هاي معوقه ايران در اين طرح و فعاليت‌هاي اجرايي در اين راستا را با مشكلات و موانعي مواجه كرده است.

دكتر حسين محمدي دوستدار، مشاور امور بين‌الملل معاون پژوهشي وزير علوم، تحقيقات و فن آوري در گفت‌وگو با خبرنگار «فن‌آوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) علت تاخير يك ساله در تصويب عضويت ايران در اين طرح از سوي مجلس شوراي اسلامي را تغيير نقش يونسكو در اين طرح بين‌المللي عنوان و خاطرنشان كرد: معاونت پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري در حال حاضر فرصت لازم براي بررسي اين پروژه را يافته و قرار است با دريافت اطلاعاتي معاون پژوهشي در خصوص ادامه پروژه تصميم‌گيري كند.

وي با اشاره به اين كه نظر اوليه معاون پژوهشي وزارت علوم بر پشتيباني پروژه سزامي است، گفت: چون اين پروژه در گذشته زير نظر يونسكو بوده و در حال حاضر مجلس بايد پيرامون آن تصميم‌گيري كند از دوره قبل مورد بررسي بوده و فعاليت‌هاي اجرايي و تخصيص بودجه آن و اعلام عضويت ايران تا اين زمان نامشخص مانده و تصور مجلس بر اين بوده است كه تاكنون پروژه سزامي زير نظر يونسكو قرار دارد.

عضو هيات علمي دانشگاه مازندران در پايان با اشاره به اهميت سر و سامان دادن به همكاري‌ها و روابط علمي بين‌المللي، ديدگاه معاونت پژوهشي وزارت علوم نسبت به اجراي چنين پروژه‌هايي را كه زمينه‌هاي مناسب براي نمايش توانمندي‌هاي محققان ايراني را فراهم مي‌كند مثبت عنوان كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha