سامان مقدم: "كافهستاره" بهترين فيلم من است دنياي بيادعاي فيلم، تماشاگر را تحت تاثير قرار ميدهد
سامان مقدم گفت: علاوه بر فيلمنامه ي بيادعا "كافهستاره" آنچه از ابتدا براي همه عوامل فيلم جذاب بود، زندگي يك جماعت كوچك با آرزوهاي بسيار كوچك بود كه در يك محله كوچك زندگي ميكنند و خيلي سخت به آرزوهايشان ميرسند.
اين فيلمساز كه همزمان با آغاز اكران "كافهستاره" با خبرنگار هنري ايسنا گفت و گو ميكرد، در ادامه تصريح كرد: عوامل "كافهستاره" در بوجود آوردن يك دنياي بيادعا در يكي از محلات تهران به توافق رسيدند و معتقدم نوع روايت "كافه ستاره" ويژگي آن نيست، چون نوع روايت متقاطع و غيرخطي ممكن است در سينماي ايران تازگي داشته باشد اما در سينماي اروپا و آمريكا سالها قبل اتفاق افتاده است. بنابراين آنچه در "كافه ستاره" براي من جذاب بود، دنياي بيادعا "كافه ستاره" است كه تماشاگر را تحت تاثير قرار ميدهد.
وي در ادامه گفت: شكل روايت "كافه ستاره" غير از اين نوع روايت هم نميتوانست باشد، بنابراين هماكنون اگر قرار باشد دوباره اين فيلمنامه را كار كنم، چارهاي ندارم كه سراغ اين جنس روايت بروم.
روايت اين داستان را با سه شخصيت محوري زن، غير از اين نميتوانستم تعريف كنم و به شدت از آنچه
هم اكنون بر پرده سينما اكران ميشود راضي هستم و فكر ميكنم بهترين فيلم من است.
مقدم همچنين گفت: اين ادعا را دارم كه در سينماي ايران اين شكل روايت غيرخطي وسوسهاي است كه خيلي از كارگردانها دارند و دلايل اينكه به سراغش نميروند نيز كاملا مشخص است. چون بعضيها معتقد هستند كه تماشاگر ايراني ممكن است با اين نوع روايت آشنا نباشد و خسته بشود و خط اصلي فيلم را گم كند. اما من مطلقا از اين موضوع نگران نبوده و نيستم چون بازتابش را در جشنواره ديدم و فكر ميكنم اين اولين فيلم سينمايي ايراني است كه اينگونه روايت ميشود و هماكنون كه در آستانه اكران اين فيلم هستيم، قول ميدهم از اين فيلم استقبال خوبي خواهد شد. حتي در شرايطي كه فقط فيلمهاي كمدي با استقبال مخاطبين روبرو ميشوند فيلمي كه يك مقدار رنگش متفاوت است و به خاكستري ميزند و با يك روايت ديگر است، من اين ادعا را دارم و اين حق را به خودم ميدهم چون در فيلمهاي قبليام نيز اين ادعا را داشتم.
كارگردان "كافه ستاره" با تائيد اين موضوع كه اين فيلمنامه درمقايسه با فيلمنامههاي قبلياش،اولين فيلمنامهاي است كه تمام شخصيتهاي اصلي آن را زنها تشكيل ميدهند، گفت: متن اوليه كه آقاي پيمان معادي براي ما فرستادن يك متن پنج، شش صفحهاي بود، كه قصه سه زن را به صورت سه اپيزودي مطرح ميكرد. شخصيتهاي زن آن فيلمنامه تفاوت چنداني با شخصيتهاي زني كه در سينماي امروز ايران هست، نداشتند.
طرح اوليه به دفعات تغيير كرد و خود ايشان متن را چند بار نوشتند و آن متن نهايي كه ايشان به ما تحويل دادند با آنچه بنده در ذهن داشتم و براي بازيگران اصلي فيلم تعريف كردم، كاملا متفاوت بود. به دليل اينكه من دنياي ديگري را براي فيلم ترسيم كردم و آنچه كه آقاي معادي به ما تحويل داده بود برگرفته از يك فيلم مكزيكي در آمريكاي جنوبي بود و ما بيخبر به سراغ اين فيلم رفتيم. البته اين بيخبري به نظرم بد نبود چون آن متن نهايي كه به سراغ، ساختنش رفتيم، من بازنويسي كردم و به آنچه دوست داشتم آن را نزديك كردم و شبيه همان دنياي بيادعايي شد كه خودم و بازيگران فيلم به آن علاقهمند بوديم.
مقدم در پاسخ به اينكه شخصيت زن در اين فيلم، از ديدگاه خودش چه ويژگي داشت، در مقايسه با آنچه در سينماي ايران تاكنون روايت شده است، ميگويد: سينماي ايران را خيلي كم دنبال ميكنم، بنابراين خيلي نميتوانم درباره "سينماي زن در جامعه امروز" صحبت كنم اما دوباره براين موضوع تاكيد دارم كه آنچه در اين شخصيتها متفاوت است، علاوه بر بيادعايي و بيپناهي اين است كه هر سه زن يك استقلالي دارند، يعني يك جايي هست كه مردها به آنها تكيه ميكنند.
"سالومه" منتظر روزي است كه "ابي" به سراغش بيايد و بدون اينكه او مطلع باشد، سراغ روحاني محل ميرود و"ملوك" نيز يك زن معمولي است كه به دنبال عشقاش است و دوست دارد جوان بماند، همچنين او داراي يك زندگي مستقل از لحاظ مالي است اما شرايط "فريبا" نيز يك مقدار شرايط متفاوتي نسبت به آن دونفر است.
مقدم، وجه مشترك اين سه زن را ديد عاشقانهاي كه هر سه به زندگي دارند، دانست و به ليسنا گفت: با تمام گرفتاريهايي كه در زندگيشان هست به خصوص در مورد "فريبا"، ميبينيم همچنان روي پاي خودش ميايستد و آنچه فريبا ميخواهد، سايه يك مرد است كه بالاي سرش باشد حتي اگر آن مرد كار خاصي هم براي او انجام ندهد.
هانيه توسلي نيز درباره ويژگي نقش "سالومه" در "كافه ستاره" به خبرنگار هنري ايسنا گفت: علاوه بر جذابيت فيلمنامه، اولين همكاري من با سامان مقدم خيلي لذتبخش بود و اميدوارم دوباره شرايط اين همكاري، پيش بيايد.
فيلمنامه "كافه ستاره" را ابتدا آقاي مقدم اينگونه برايم توضيح دادند، قصه محله و آدمهاي كه هر كدام از آنها آرزوهايي دارند، شايد اين آرزوها كوچك به نظر بيايد ولي آنها با اين آرزوها زندگي ميكنند و دلشان خوش است.
وي به ويژگي فيلمنامه "كافه ستاره" اشاره كرد و گفت: فيلمنامه علاوه براينكه يك فيلمنامه گرمي بود، پركاراكتر هم بود و شخصيت "سالومه" در كنار معصوميت و مهرباني، عاشق بود و در شرايط سختي زندگي ميكرد، دوست داشت به ابي برسد و از يكسو به شدت نگران پدرش بود.
هانيه توسلي گفت: اتفاقا "سالومه" يك دختر معمولي مثل همه دخترهايي است كه در اين شهر زندگي ميكنند.
يك دختر معمولي با ويژگي شخصيتي و ويژگي بارز معصوم بودن و به معناي واقعي، يك كاراكتر مثبت است كه به فكر اطرافيانش است.
امير توسلي آهنگساز "كافهستاره" كه پيش از اين در فيلم "مكس" با مقدم همكاري داشت، درباره فضاي كاملا متفاوت اين دو فيلم، گفت: فضاي "كافه ستاره" نيز فضاي شادي است، منتهي رنگش خاكستري است .
وي گفت: "آقاي مقدم" يكي از بهترين كارگردانان سينماي ايران است ، چون از اول كه كارش را آغاز ميكند، بر روي موسيقي فكر ميكند و موسيقي برايش اهميت دارد.
موسيقي فيلم "كافهستاره" در طول ساخت فيلم ساخته شد، زمانيكه آقاي مقدم فيلم را ميساختند جلساتي داشتيم به يك نقاط و تمهاي مشتركي رسيديم. به هر حال آقاي مقدم موسيقي را خوب ميشناسند و يك آهنگساز كه با ايشان همكاري ميكند، نميتواند بدون هيچ مشورتي موسيقي را بسازد و ارائه كند.
مقدم نيز يكي از نكات حائز اهميت اين فيلم را كه در جشنوارههاي جهاني به آن پرداخته ميشود،موسيقي آن دانست و گفت: در خارج از ايران و جلساتي كه در مورد موسيقي اين فيلم صحبت ميشد معتقد بودند، موسيقي در فيلم "كافهستاره" جاري است.
به گزارش ايسنا، هانيه توسلي نيز در پاسخ به سئوالي پيرامون حضورش در فيلمهاي مخاطب پسند در مقابل فيلمهاي هنري گفت: در كنار تمام ظرايف هنري كه در "كافه ستاره" وجود دارد، اين فيلم تمام تلاش خود را انجام ميدهد كه مخاطب عام را به معناي واقعي كلمه داشته باشد، در عين حال كه ميخواهد فيلم درستي باشد. من هم خيلي دوست دارم اين اتفاق بيفتد كه حتما هم ميافتد و با استقبال مردم مواجه خواهد شد.
وي به فيلمهاي پيشيناش اشاره كرد و گفت: فيلمهايي كه مشخصا معروف هستند به فيلمهاي روشنفكري و هنري كه شايد اصلا در ايران اكران نگيرند.در يك مصاحبهاي مطرح كردم در مورد فيلم آخرم "عاشق" كه چندي است فيلمبرداري آن به پايان رسيده است انتخابم براي بازي در اين فيلم، خيلي با شك و ترديد بود. ولي ميخواستم در كارنامه سينماييام، فيلمي را كار كنم كه مشخصا تمام معيارهاي يك فيلم تجاري را داشته باشد و ببينيم اين تجربه چگونه است. البته فكر نميكنم يك بار ديگر اين كار را بكنم. يعني در واقع به ارزش هنري فيلم بيشتر توجه خواهم كرد تا اينكه فيلم تجاري بخواهم بازي كنم.
سامان مقدم نيز در بخشي از اين مصاحبه در پاسخ به سئوالي درمورد رنگبندي فيلم و نوع فيلمبرداري آن گفت: در مورد رنگ فيلم با توجه به موضوع فيلم به عمد اين نوع رنگبندي را انتخاب كردم.
از ابتدا قصد داشتم دوربين روي دست كار كنم كه مطلقا حس نشود روي دست است. اما به دلايلي كه مهمترين آنها آسيبديدگي رفيق قديميام، بهرام بدخشاني فيلمبردار اين كار بود كه بر سر فيلم قبلياش اين اتفاق افتاده بود و ترجيحا نميتوانست به آن شكل كار كند من نيز قبول كردم كه اينگونه فيلمبرداري شود و از نتيجه كار هم راضي هستم.
وي همچنين درباره فضا و محلهاي كه در آن "كافهستاره" روايت ميشود، گفت: آنچه در انتخاب لوكيشن اين فيلم براي من جذابيت داشت، اين بود كه سراغ محلهاي بروم كه كمتر دست خورده باشد. محلهاي با معماري قديمي و سنتي كه قطعا در اين محله روابط نابتر و سالمتر و درجنس گذشته است. در مورد اين محله كه كار كرديم، من خيلي ذوق زده بودم از انتخاب اين محله، محلهاي در محدوده امامزاده قاسم بود و تمام آنچه ميخواستم را داشت.
مقدم در ادامه به يكي از نكاتي كه در فيلمنامه نيز مطرح ميشود،اشاره كرد و گفت: در سناريو داريم كه "سالومه" خيلي ناراحت است، از اينكه محله رفته رفته داره خراب ميشود و در آن برج ميسازنند و اتفاقا بطور واقعي اين اتفاق براي آن محله افتاد. يعني زمان فيلمبرداري، كمكم آن محله داشت گذشته خودش را با ساختمان سازي و فعاليتهاي نوسازي از دست مي داد. به هر حال از يك طرف خراب ميكردند و ما به جاي ديگري مِيرفتيم كه به فضاي كه ميخواستيم نزديك شويم، الان نيز شنيدهام كه متاسفانه بخشي از آن محله به پاركينگ تبديل شده است.
مصطفي شايسته تهيهكننده و پخش كننده "كافه ستاره" به ايسنا گفت: پيشنهاد ساخت اين فيلمنامه از سوي آقاي مقدم با ما مطرح شد و معتقدم در مقايسه با فيلمهايي كه در سينماي ايران ساخته ميشود، اصطلاحا فيلمنامه غير متعارفي دارد، به هر حال بديع و نو بودن آن، من را ترغيب كرد "كافه ستاره" را بسازم.
ما طرحي را از آقاي معادي خريديم و در نسخههاي اوليه بازنويسي فيلمنامه آقاي مقدم و معادي با يكديگر همكاري داشتند، بعد از چند روز كار كردن ، تشخيص من بود كه اين كار را خود آقاي مقدم به تنهايي ادامه دهند.
وي در ادامه تصريح كرد: شكل غير متعارف بودن فيلمنامه براي من مهم بود و از آقاي مقدم خواهش كردم، افراد فرعي كه در قصه اوليه بيشتر بودند، يك مقدار منسجمتر بشود و تمركز بيشتر بر سه شخصيت زن داشته باشد كه درنهايت آقاي مقدم به بهترين شكل اين كار را انجام دادند.
مصطفي شايسته درباره نوع روايت داستاني "كافهستاره" و ميزان استقبال مخاطبين،گفت: فكر ميكنم "كافه ستاره" فيلمي است كه مردم ميروند، ميبينند. مهمترين دليل كه براي اين كار دارم، اين است كه اين فيلم به نظرم به ميزان درك و شعور مردم خيلي احترام گذاشته است و تصور را براين گذاشته است با توجه به پيشينه بسيارعظيم فرهنگي، از اين نوع روايتها استقبال خواهند كرد.
وي همچنين گفت: برخي مواقع يك پيشبينيهاي ميشود كه درعمل آن اتفاق نميافتد مثلا زمانيكه
فيلم "سگكشي" اكران شد، سينمادارها ميگفتند با توجه به تايم بالا از آن استقبال نخواهد شد، در حاليكه اين فيلم فروش كرد.مصطفي شايسته همچنين در بخشي از اين مصاحبه گفت: يكي از مشكلاتي كه سينماي ايران سالهاي سال است دست به گريبان آن است انتشار كپيهاي غير مجاز سينمايي است و فكر ميكنم اراده قوي در تمامي نهادها و سازمانهاي مربوطه براي جمعآوري آن مي خواهيم، مثلا اراده قوي ظرف يك مدت محدود جلوي يك عده سودجو را كه كنكور سراسري را بي اعتبار كردند گرفت و اتفاق درستي براي اين معضل افتاد. با روند مطلوب فروش فيلمهاي ايراني كه از سال گذشته آغاز شد و طي چند ماه اخير شدت يافت نبايد لطمه ببيند.
شايسته همچنين اظهار اميدواري كرد: شرايط مناسبي كه نسبت به تيزر فيلمهاي ايراني در صداو سيما چندي است آغاز شده است،متوجه كافهستاره هم بشود.
سامان مقدم نيز معتقد است: فيلمي كه از سوي مردم از آن استقبال كنند، مهمترين عامل تبليغاتياش نيز خود مردم هستند كه اين موضوع زمان اكران "مكس" نيز كاملا نشان داد كه مردم چگونه براي اين فيلم تبليغ كردند.
به گزارش ايسنا، "كافهستاره" كه نمايش خود را از چهارشنبه در گروه آفريقا آغاز خواهد كرد، روايت سه زن در يكي از محلههاي قديمي تهران است كه به هم گره ميخورد. "فريبا" زن ميانسالي است كه مخارج زندگي خود و خانوادهاش را از اداره كردن كافهستاره در ميآورد."سالومه" دختر جواني است كه قصد ازدواج دارد اما ابي نميتواند مخارج را تامين كند و "ملوك" ... . در "كافهستاره"، افسانه بايگان، هانيه توسلي، رويا تيموريان، پژمان بازغي، حامد بهداد، شاهرخ فروتنيان، مهدي صباغي، كيانوش گرامي، حامد آقايي، كوروش ستوده و ايرج نوذري همچنين با حضور نيكو خردمند، نگار فروزنده و مسعود رايگان است. ديگر عوامل توليد "كافه ستاره" عبارتند از: مدير فيلمبرداري: بهرام بدخشاني، تدوين: محمدرضا مويني، طراح گريم: مهدي شيرازي، طراح صحنه و لباس: آيدين ظريف، عكاس: علي نيكرفتار، دستيار اول كارگردان و برنامهريز: عليرضا شمس شريفي، منشي صحنه: آلاله هاشمي، تهيهكننده: مصطفي شايسته و محصول هدايت فيلم است.
همچنين "كافه ستاره"، پيش از اين به بخش مسابقهي اصلي جشنواره ي "شانگهاي" چين راه يافته بود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات