• دوشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8503-16221
  • خبرنگار : 71063

چهارباغ و چهره‌ي جديد ترمينالي! عضو جمعيت دوست‌داران محيط زيست: مسؤولان قطار شهري اصفهان مي‌گويند مرغ يك پا دارد

چهارباغ و چهره‌ي جديد ترمينالي!
عضو جمعيت دوست‌داران محيط زيست:
مسؤولان قطار شهري اصفهان مي‌گويند مرغ يك پا دارد
عضو جمعيت دوست‌داران محيط زيست تاكيد كرد: در بحث عبور مترو از خيابان چهارباغ تنها تخريب اثر كم‌نظيري مانند مدرسه‌ي چهارباغ مطرح نيست، بلكه جلوه‌ي زيباي اين خيابان كه حدود 400 سال در سطح جهان مطرح بوده است، از ميان مي‌رود. حشمت انتخابي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: با عبور مترو از خيابان چهارباغ، غرفه‌هايي ترمينالي در كنار ايستگاه‌هاي مترو ايجاد مي‌شوند كه از منظر زيبايي‌شناختي به خيابان تاريخي چهارباغ آسيب مي‌زنند. اين‌گونه غرفه‌ها در شهري مانند تهران هم در كنار ايستگاه‌هاي مترو ايجاد شده‌اند كه چنين پيامد اجتماعي پيش از عبور مترو بايد ارزيابي شود. وي با اشاره به اين‌كه كارشناسان رشته‌هاي مختلف از منظرهاي متفاوتي با عبور مترو از چهارباغ مخالف هستند، گفت: در اين ميان، فقط تخريب سازه‌اي مانند مدرسه‌ي منحصر به‌فرد چهارباغ مطرح نيست؛ ولي مسؤولان مترو مي‌گويند، مرغ يك پا دارد و چون در گذشته گفته‌اند، مترو از چهارباغ عبور مي‌كند نبايد نظر خود را تغيير دهند. او ادامه داد: مسؤولان پيش از اين تصميم گرفته بودند كه مترو از خيابان شمس‌آبادي عبور كند؛ اما اكنون با تغيير استاندار تصميم‌هاي او را غيرمنطقي مي‌دانند و مي‌گويند كه درباره‌ي عبور مترو كار كارشناسي شده است. به گفته‌ي انتخابي مسؤولان قطار شهري اصفهان هيچ‌گاه مطالعات كارشناسي خود را اعلام نكرده‌اند. آنها گفته‌اند، دستگاهي در اختيار دارند كه با آن‌ها مترو حتا از زير سي‌وسه پل نيز مي‌تواند عبور كند؛ ولي بعد كه مشخص شد اين كار ممكن نيست، تصميم گرفتند كه 100 متر دور شوند. هم‌چنين در تغيير مسير مترو بحث كاهش سرعت را مطرح مي‌كنند؛ در حالي كه اگر دو پيچ نزديك به يكديگر كه در طرح فعلي مطرح است، ايجاد شوند، سرعت مترو بسيار كاهش مي‌يابد. او معتقد است كه برخلاف نظر مسؤولان قطار شهري اصفهان با طرح آنها سرعت مترو افزايش نمي‌يابد. لذا بايد براي اجراي طرح‌هاي بزرگ شهري ارزيابي‌هاي جدي انجام و پيامدهاي آن بررسي شود. اكنون مسؤولان قطار شهري مي‌گويند با ايجاد ايستگاه مترو در خيابان چهارباغ مردم بيشتر به اين خيابان مي‌آيند؛ در حالي كه با ايجاد مترو مسافرهاي ترمينالي به چهارباغ مي‌آيند كه به جلوه‌ي خيابان كمكي نمي‌كنند. عضو جمعيت دوست‌داران محيط زيست (طبيعت‌ياران) با بيان اين‌كه نماينده‌ي ميراث فرهنگي در كميسيون‌هاي تصميم‌گيري تنها يك راي دارد، اضافه كرد: يكي از نخستين اقدام‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان براي حفظ چهارباغ ثبت آن در فهرست آثار ملي بود؛ تا به‌عنوان يك اثر تاريخي شناخته شود و از هويت آن در مجامع مختلف بتوان دفاع كرد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha