• یکشنبه / ۷ خرداد ۱۳۸۵ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8503-03223.41611
  • خبرنگار : 71282

يحيوي درگفت‌وگوباايسنا: با متخلفان در قرارداد كرسنت بايد برخورد شود ثابت نگهداشتن قيمت گاز براي مدت 7 سال توجيه منطقي ندارد

يحيوي درگفت‌وگوباايسنا:
با متخلفان در قرارداد كرسنت بايد برخورد شود
ثابت نگهداشتن قيمت گاز براي مدت 7 سال توجيه منطقي ندارد

درصورتي كه در قرارداد كرسنت تخلفي صورت گرفته باشد و منافع و مصالح نظام در آن رعايت نشده باشد، چنانچه شرايط حقوقي اجازه لغو را بدهد قرارداد را لغو خواهيم كرد.

سيدمحسن يحيوي، نايب‌رييس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در مصاحبه با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در رابطه با قرارداد كرسنت ابراز عقيده كرد و گفت: اعتقاد مسئولان وزارت نفت بر اين است كه هيچ نوع تخلفي دراين قرارداد صورت نگرفته است و پيشنهاداتي كه عنوان مي‌كنند مطرح شده، در زمان عقد قرارداد نبوده بلكه پس از آن مطرح شده است. لذا اين قرارداد از جمله قراردادهايي است كه بايد مورد رسيدگي كامل قرار بگيرد و كميسيون انرژي بنا دارد كه مسئولان مربوطه و دست‌اندركار قرارداد را براي ارائه گزارش به كميسيون فرا بخواند.

وي تصريح كرد: آنچه مسلم است اگر در قرارداد تخلفي انجام گرفته باشد بايد با متخلفان برخورد كرد واگر در قرارداد منافع نظام رعايت نشده و شرايط حقوقي اجازه لغو آن را بدهد قرارداد را لغو خواهيم كرد، لذا منتظر نتيجه بررسي و رسيدگي هستيم.

نماينده مردم بروجرد در مجلس در رابطه با قيمت‌ گاز در اين قرارداد، گفت: قيمت‌ گاز يك قيمت اوليه است، ولي ثابت نگهداشتن آن براي مدت 7 سال هيچ توجيه منطقي ندارد، اما بايد همين مسأله مورد بررسي قرار داد.

يحيوي در رابطه با اصلاح يا لغو قرارداد در مجلس پيش‌بيني كرد، پس از بررسي كامل در صورتي كه شرايط اجازه بدهد در جهت حفظ منافع و مصالح نظام و ملت اقدام خواهد شد.

وي تاكيد كرد: هرگونه قضاوتي قبل از بررسي و رسيدگي، صحيح نيست و ممكن است تصميمي گرفته شود كه عادلانه نباشد.

نايب‌ رييس كميسيون انرژي مجلس در ادامه به ارزيابي از صادرات گاز ايران پرداخت كرد و گفت: صادرات گاز ايران بستگي به ترازنامه گاز دارد، يعني اگر در بلندمدت با ميزان توليد گاز خود و مصرف داخلي به‌ويژه توليد انرژي و برق و تزريق به چاه‌هايمان، اضافه داشته باشيم منطق حكم مي‌كند كه نسبت به صادرات آن تدارك لازم را ببينيم.

وي ادامه داد: طبق اعلام نظر كارشناسان وزارت نفت ما به اندازه كافي گاز داريم، البته در حال حاضر تا 3 سال آينده با كمبود گاز روبرو هستيم، ولي پس از آن موازنه برقرار مي‌شود و با 28 فازي كه براي پارس جنوبي داريم توليدات ما افزون‌تر خواهد شد.

نماينده مردم بروجرد در مجلس اضافه كرد: قدر مسلم نمي‌توان صبر كرد و منتظر بود تا آن موقع اقدام به تامين و در اختيار گرفتن بازارها كنيم؛ لذا بايد از هم‌اكنون زمينه صادرات آن را فراهم كنيم تا به‌صورت LNG يا خطوط لوله، گاز را به كشورهاي مشتري صادر كنيم.

به اعتقاد نايب‌رئيس كميسيون انرژي مجلس، اگر با اطمينان و تكيه بر كارشناسي نفت و متخصصان مخزن نفت، از هم‌اكنون زمينه صادرات را فراهم آوريم منافع كشور تامين خواهد شد.

يحيوي، درباره نظر برخي مسئولان و كارشناسان مبني بر كمبود گاز در كشور گفت: برخي از كارشناسان كه بر اين قضيه پافشاري دارند در خلاف جهت اجماع حركت مي‌كنند، ولي در چنين شرايطي طبعا نمي‌توان نظارت يك مجموعه را رها كرده و صرفا به نظرات كارشناسي دو يا سه نفر بسنده كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha