• چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8502-13691

/خبركامل/ درنشست روساي دانشگاهها عنوان شد: مناسب‌سازي خوابگاههاي جانبازان، ناكافي بودن اعتبار وام شهريه دانشجويان و بازنگري آيين‌نامه پرديسهاي دانشگاه تهران

/خبركامل/
درنشست روساي دانشگاهها عنوان شد: 
مناسب‌سازي خوابگاههاي جانبازان، ناكافي بودن اعتبار وام شهريه دانشجويان و بازنگري آيين‌نامه پرديسهاي دانشگاه تهران

پنجاه‌ و پنجمين نشست روساي دانشگاههاي زيرمجموعه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري امروز در دانشگاه پيام‌نور به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست سه روزه پيرامون نظام حقوقي حاكم بر دانشگاهها و چالشهاي عمده آن، نظارت و ارزيابي در آموزش عالي، سنجش و پذيرش دانشجو، تضمين كيفيت در آموزش عالي، سياستها و برنامه‌هاي پژوهشي و فناوري در سال 85، بودجه 85 دانشگاهها، دستورالعمل و آيين‌نامه‌هاي مورد نياز ماده 49 قانون برنامه چهارم و ماده 10 قانون اهداف و وظايف و تشكيلات وزارت علوم، اهميت و ضرورت حساسيت كنكور و نقش دانشگاهها در حفظ و امنيت برگزاري آن، تعامل و ارتباط بيشتر مديران دانشگاه با دانشجويان، خط مشي اجرايي صندوق رفاه دانشجويان در سال 85 بحث و تبادل نظر شد.

همچنين روساي دانشگاهها در ادامه اين نشست سه روزه، درباره معرفي شبكه علمي كشور، اهميت و جايگاه كارآموزي، نقش و رسالت هيات امنا در دانشگاهها، نرم سرانه دانشجويي، رتبه‌بندي دانشگاهها، همكاريهاي علمي بين‌المللي، چشم‌انداز، وضع موجود و پيشنهادها و گزارشي از جايزه ابن سينا و برنامه بازديد علمي از دانشگاهها و مراكز به بحث و تبادل نظر پرداختند.

تحصيل رايگان يا نيمه‌رايگان دانشجويان ايثارگر
مناسب‌سازي خوابگاه‌هاي دانشجويان جانباز از امسال

معاون فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران انقلاب اسلامي گفت: مناسب سازي خوابگاه‌هاي دانشجويان جانباز از امسال آغاز مي‌شود و بايد فكري براي اين دانشجويان كرد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين لواساني امروز در نشست روساي دانشگاه‌ها، اظهار كرد: راهكار انتقال دانشجويان ايثارگر و جانباز به شهرهاي خود تسهيل شده است تا از نظر خوابگاه مشكلي نداشته باشند، البته مشكلاتي در مورد دانشجويان متاهل هنوز وجود دارد.

وي با اشاره به تخصيص شهريه دانشجويان شاهد و ايثارگر در دانشگاه‌ها، تصريح كرد: در قانون برنامه چهارم توسعه آمده است كه دولت صد درصد شهريه اين دانشجويان را پرداخت مي‌كند و جامعه ايثارگري شهريه‌اي به ازاي تحصيل پرداخت نمي‌كند، اما متاسفانه اين قانون هيچ گاه عملياتي نشد و ما را با مشكلات جدي مواجه كرد.

وي با بيان اينكه مساله تخصيص شهريه دانشجويان ايثارگر امسال نيز در قانون گنجانده شده است، افزود: با دانشگاه آزاد و وزارتخانه‌هاي علوم و بهداشت تفاهمنامه‌اي امضا خواهيم كرد كه طي آن ايثارگران دانشگاه با ارائه كارت ويژه از تسهيلات استفاده كنند و در مساله شهريه با مشكلي مواجه نشوند.

معاون فرهنگي بنياد شهيد اظهار اميدواري كرد كه شهريه دانشجويان ايثارگر امسال به دانشگاه‌ها پرداخت شود.

لواساني در پايان تاكيد كرد: دانشجويان ايثارگر امسال يا شهريه نمي‌دهند و يا حداقل 10 تا 20 درصد شهريه را پرداخت مي‌كنند.

جهت‌گيري نادرست دانشگاهها نسبت به ماده 49 مي‌تواند براي آموزش عالي چالش‌زا شود

مدير كل دفتر هيات امناي و هيات مميزه مركزي وزارت علوم نسبت به جهت‌گيري نادرست هيات امناي دانشگاهها نسبت به ماده 49 برنامه چهارم توسعه هشدار داد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر ايرانمنش، مشاور وزير علوم، تحقيقات و فناوري امروز در نشست روساي دانشگاه‌ها، تصريح كرد: فصل جديدي در اختيارات و استقلال دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي باز شده است كه در اين فرصت استثنايي، تهديدهايي وجود دارد.

وي گفت: فرصتي كه در اختيار نظام آموزش عالي قرار گرفته است، ماده 49 با پنج بند آن به خصوص بند ج، بحث نظارتي وزارت علوم بر دانشگاه‌ها و نظام آموزش عالي است.

مشاور وزير علوم تاكيد كرد: فرصت بند الف ماده 49 يك فرصت الهي است، به شرطي كه عملكرد و جهت گيري هيات امنا درست باشد، در غير اين صورت براي نظام آموزش عالي چالش ايجاد مي‌كند.

دكتر ايرانمنش در خاتمه با بيان اينكه دو تهديد جدي ماده 49 را زير سوال مي‌برد، اظهار كرد: استفاده نادرست از اختيارات و تعرضي كه ممكن است به بند الف ماده 49 وارد شود، اين دو تهديد به شمار مي‌رود.

دكتر لطفي، مشاور وزير و دبير شوراي عالي زيست فناوري نيز در اين نشست اعلام كرد: در زمينه بيوتكنولوژي كه فناوري جديدي مي‌باشد يك شوراي عالي به نام شوراي عالي زيست فناوري شكل گرفته است.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي همچنين گفت: حدود 100 ميليارد دلار در جنبه‌هاي جهاني بيوتكنولوژي سرمايه گذاري صورت گرفته است كه دليل اين مساله بازده بالاي اين سرمايه گذاري است.

وي گفت: ‌با فعاليت‌هاي چند سال و مشاركت همه دستگاه‌هايي اجرايي يك سند زيست فناوري با چشم انداز ده ساله تدوين شد و در سال 84 در هيات دولت تصويب و براي اجرا به دستگاه‌هاي مربوطه ابلاغ شد و كشور بايد در طول ده سال به اين اهداف برسد.

وي در خاتمه گفت: تربيت نيروي انساني و پژوهش‌هاي مورد نياز بر اساس سند را بر عهده دانشگاه‌هاست.

دكتر شفازند، مشاور وزير در فناوري اطلاعات و ارتباطات نيز در سخناني گفت: نظام آموزش عالي در حوزه آتي بايد به گونه‌اي پردازش شود كه خروجي‌هاي آن در ابتدا پاسخگوي نياز مالي و ... ارايه دهنده مقالات باشد.

دكتر شفازند با بيان اينكه آينده نگري يكي از تكنيك‌هاييست كه بايد به آن توجه كرد، گفت: بايد به گونه‌اي عمل كرد كه آموزش در هر مكان و هر زمان توسط آموزش الكترونيك امكان پذير باشد.

ارتباط بين مديران فرهنگي دانشگاه‌ها و وزارت علوم منسجم نيست

رييس دانشگاه صنعتي اميركبير عدم ارتباط منسجم بين بخشهاي فرهنگي دانشگاه‌ها و وزارت علوم را يك مشكل دانست و افزود: برخي گله مند هستند كه دستورالعمل‌هايي در وزارتخانه تعيين مي‌شود اما به مديران فرهنگي دانشگاه‌ها نمي‌رسد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر عليرضا رهايي امروز در نشست دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي كشور، افزود: دانشگاه‌ها علاقمند هستند كه از برنامه استراتژيك فرهنگي تبيين شده در وزارت علوم مطلع باشند و در كنار اين برنامه مشكلات و برنامه‌هاي خود را بگويند.

وي با اشاره به تشكيل نهادها و كانونهاي فرهنگي طي يك دهه گذشته در دانشگاه‌ها، تصريح كرد: اين نهادها و كانونها نياز به اصلاحاتي دارند و برخي مواقع از حوزه اقتصاد وزارت علوم بودجه‌هايي به آنها داده مي‌شود كه مسؤولان دانشگاه بي اطلاع هستند.

وي معتقد است: اگر قرار است از كانونهاي فرهنگي و هنري پشتيباني شود، بايد از سوي مسؤولان فرهنگي دانشگاه‌ها صورت گيرد.

رييس دانشگاه صنعتي اميركبير در ادامه انجمنهاي علمي را نيز فرهنگي دانست و افزود: اداره انجمنهاي علمي و امورالمپيادها در دانشگاه فعال و آيين‌نامه‌اي نيز براي اين انجمن‌ها تدوين و اهداف ترسيم شد.

دكتر رهايي با تاكيد بر اينكه نياز به كار تيمي علمي در دانشگاه‌ها داريم، افزود: اين تيم بايد شامل دانشجويان مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري باشد و سرپرستي آن را اعضاي هيات علمي بر عهده بگيرند، اين امر باعث مي‌شود خصوصيات مديريتي در دانشجويان ايجاد شود.

وي عدم سوء پيشينه اخلاقي، دارا بودن معدل حداقل 14، عدم مشروطي در ترم‌هاي تحصيلي و غيره را از شرايط عضويت در انجمن‌هاي علمي دانشگاه اميركبير عنوان كرد و افزود: انتخابات انجمن علمي در دو روز متوالي انجام مي‌شود كه اداره كل انجمنها بر آن نظارت دارد كه شوراي انتخابي موظف است برنامه‌هاي يكساله خود را ارائه دهد.

دكتر رهايي در ادامه همكاري با معاون آموزشي دانشكده‌ها در جهت ارتقاي علمي دانشجويان و برقراري ارتباط مستمر با انجمنهاي علمي ساير دانشگاه‌ها را از مهمترين وظايف انجمنهاي علمي برشمرد و گفت: ما نيز در جهت احراز سياست‌ و خط مشي‌هاي كلان مربوطه در راستاي اهداف انجمنهاي علمي، پيش بيني نياز آنها، آسيب شناسي و تامين نيازهاي مادي آنها مي‌كوشيم.

وي در مورد امتيازاتي كه دانشگاه به اعضاي انجمنهاي علمي ارائه مي‌دهد، گفت: اعطاي وام دانشجويي خارج از نوبت، ‌اولويت در انتخاب محل خوابگاه و مدت اقامت، اولويت در كار دانشجويي، تقدير و تشكر در مراسمهاي خاص، تامين هزينه شركت در سمينارهاي خارجي و اشتغال پس از فارغ‌التحصيلي از امتيازات دانشگاه براي انجمنهاي علمي است.

دكتر رهايي در پايان انتشار 12 نشريه علمي، برگزاري 22 كلاس آموزشي، تشكيل يك گروه نانو و نجوم، برگزاري بيست و يك دوره آموزشي، تهيه بانك سي دي علمي و 12 كارگاه آموزشي را بخشي از فعاليت‌هاي علمي دانشگاه در سال گذشته معرفي كرد.

اعتبار تخصيصي به صندوق رفاه پاسخگوي تمامي دانشجويان شهريه‌اي نيست

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به بحث هيات امنايي شدن دانشگاه‌ها كه از ابتداي قانون پنج ساله چهارم اعمال شده است، اظهار داشت: هيات امنايي شدن دانشگاه‌ها موضوعي است كه موجب نگراني دستگاه‌ها مي‌شود، از اين بابت كه دانشگاه‌ها تا چه حد از اين اختيارات وسيع در جهت كيفي سازي استفاده خواهند كرد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر عباسپور در نشست روساي دانشگاهها ، افزود: كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس بر اين باور است كه دانشگاه‌ها از اين اختيارات هيات‌هاي امنا به خوبي استفاده مي‌كنند و از اين بابت در تمامي مراحل مدافع دانشگاهها خواهد بود.

وي اضافه كرد: لايحه بودجه سال ‌85، بند الف تبصره ‌49 مربوط به هيات امنايي شدن دانشگاه‌ها را خدشه دار مي‌كرد، از اين جهت كل اعتبارات دانشگاه‌ها را به صورت آنچه در بودجه ‌84 لحاظ شده بود، تغيير داديم و با راي نمايندگان مجلس، ‌جدولي كه كميسيون آموزش و تحقيقات ارائه داده بود به تصويب رسيد.

دكتر عباسپور تداوم اين مصوبه را منوط به همت روسا و هيات امناي دانشگاه‌ها دانست، اظهار داشت: تصويب اين قانون موجب شده كه حركت تمامي دانشگاه‌ها زير ذره بين قرار گيرد.

وي در ادامه با اشاره به كاهش ‌5 هزار ميلياردي سقف اعتبارات عمراني، گفت:‌ اين كاهش موجب شد تا سازمان مديريت درصدد كاهش 5/22 درصدي اعتبارات عمراني دانشگاه‌ها برآيد اما با اصرار كميسيون اين اقدام صورت نگرفت.

وي افزود: طبق اعلام سازمان مديريت، كاهش 5/22 درصدي، در متمم بودجه كه به دانشگاه‌ها تخصيص مي‌يافت، جبران مي‌شد اما كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اعلام كرد كه نبايد در مصوبه خدشه‌اي وارد شود.

دكتر عباسپور همچنين به اعتبار صندوق رفاه دانشجويان اشاره كرد و گفت: در سال ‌85 مبلغ ‌120 ميليارد تومان از محل وجوه اداره شده به صندوق رفاه دانشجويان تعلق مي‌گيرد كه آيين نامه آن تا پايان ارديبهشت ماه تصويب شده و در اختيار صندوق رفاه دانشجويان قرار مي‌گيرد.

وي افزود: سال گذشته اعتبار صندوق رفاه دانشجويان از منابع قرض الحسنه بانك ها تامين مي‌شد كه اين امر مقاومت بانك‌ها را به همراه داشت.

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اعتبار تخصيصي به صندوق رفاه دانشجويان را براي تمامي دانشجوياني كه شهريه مي‌پردازند، كافي ندانست.

وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه كل تحقيقات، فناوري و آموزش بايد با مديريت اين وزارتخانه اداره شود، بيان كرد: تحقيقات در كشور بايد تحت نظارت يك متولي در جهت اهداف نظام سوق داده شود. وي تصريح كرد: يك پنجم اعتبارات تحقيقاتي به دانشگاه‌ها اختصاص داده شده و مابقي آن در اختيار ساير دستگاه‌هاي اجرايي است كه براي روشن شدن وضعيت اين بودجه‌ها بايد نظارت دقيق صورت گيرد تا بتوانيم ميزان تعامل صنعت، دانشگاه و جامعه را ارزيابي كنيم.

دكتر عباسپور با عنوان اينكه امسال به دليل افزايش ‌15 تا ‌19 درصدي اعتبارات نسبت به سال ‌84، اعتبار تخصيصي به تحقيقات نسبتا مطلوب است، اظهار داشت: با وجود اين افزايش هنوز هم تحقيقات كشور دچار مشكل است چرا كه سهم پژوهش از توليد ناخالص ملي به ‌45 صدم درصد و اعتبارات ‌1000 ميليارد توماني در سال ‌84 نيز به رقم ‌900 ميليارد تومان كاهش يافته است.

وي از تخصيص ‌100 ميليارد تومان براي تجهيز مراكز تحقيقاتي خبر داد.

وي در بخش ديگري از سخنانش بر تعامل نزديك اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي استان‌ها تاكيد كرد و اظهار داشت: اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس بايد ضمن بازديد از اين مراكز با مشكلات آنها آشنا شده و آنها را پيگيري و منعكس كنند.

دكتر عباسپور همچنين به افزايش حقوق و دستمزد اساتيد اشاره و تصريح كرد: اعتبارات لازم در اين زمينه تا حد امكان در نظر گرفته شده است اما به دليل وجود حساسيت در اين مساله، اعضاي هيات علمي بايد در جهت ارتقاي كيفي آموزش عالي گام بردارند.

بودجه امسال دانشگاه به صورت سرانه‌اي محاسبه نشده است

رييس دانشگاه پيام نور گفت: عليرغم متن برنامه چهارم توسعه مبني برعملياتي شدن بودجه دستگاه‌ها و در نتيجه سرانه‌اي شدن بودجه دانشگاه‌ها، متاسفانه در سال جاري بودجه دانشگاه به صورت سرانه‌اي محاسبه نشده است.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر عليرضا علي‌احمدي در ادامه نشست روساي دانشگاهها، در بيان مشكلات دانشگاه پيام‌نور، افزود: انتظار مي‌رود بودجه دانشگاه مطابق ضوابط سازمان مديريت و برنامه ريزي به صورت سرانه برآورد شود.

وي با تاكيد بر اينكه سهم دولت براي كمك به شهريه دانشجويان دانشگاه پيام نور در متمم بودجه سال 85 مشخص شود، اضافه كرد: انتظار مي‌رود بودجه عمراني لازم براي تكميل طرح‌هاي عمراني و تامين فضاهاي آموزشي مورد نياز دانشگاه در متمم بودجه پيش بيني و پرداخت شود.

بازنگري و تجديد نظر در آيين‌نامه‌ پرديسهاي دانشگاه تهران

رييس دانشگاه تهران از بازنگري و تجديدنظر در آيين‌نامه‌ پرديسهاي دانشگاه تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت الله عميد زنجاني امروز در حاشيه نشست روساي دانشگاههاي كشور در جمع خبرنگاران با بيان اينكه نظام پرديسهاي دانشگاه مصوبه هيات امناي دانشگاه تهران بوده است، تصريح كرد: در آخرين مصوبه امناي دانشگاه تهران بازبيني و تجديد نظر در اين آيين نامه تصويب شد و اكنون در حال تجديد نظر در آيين نامه پرديس‌ها هستيم.

وي اظهار كرد: بايد لايه‌هاي مديريتي را تغيير داد و كمترين استفاده را از نيروهاي علمي دانشگاه براي مديريت داشت تا حداكثر توان علمي اساتيد به آموزش و پژوهش اختصاص يابد.

وي افزود: بايد از افزوده شدن لايه‌هاي اضافي مديريتي جلوگيري كرد، به عنوان مثال صحيح نيست كه يك دانشكده يك دانشگاه و يك پرديس هر كدام داراي يك معاون پژوهشي باشند.

دكتر عميد زنجاني با اشاره به اخراج تعدادي از كاركنان كتابخانه دانشگاه تهران، تصريح كرد: هيچ گاه كارمند رسمي اخراج نشده است و اين افراد احتمالا قرارداد موقتي داشتند كه به اتمام رسيده است و يا آنكه شايد مداركشان مشكل داشته است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha