• دوشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8502-02293
  • خبرنگار : 71091

پيشنهاد کانون کارگردانان سينما: "هيچ فيلمي از ايران در کن شرکت نکند" تنها راه مصون سازي سينما ازتهديدات و حرکت رو به جلو در اين عرصه، محور "سينماي ملي" است

پيشنهاد کانون کارگردانان سينما:
"هيچ فيلمي از ايران در کن شرکت نکند"
تنها راه مصون سازي سينما ازتهديدات و حرکت رو به جلو در اين عرصه، محور "سينماي ملي" است
كانون كارگردانان سينماي ايران پيشنهاد كرد: سينماي ايران در جشنواره كن شركت نكند و اين موضوع پاسخي باشد ،به عملكرد جشنواره كن نسبت به سينماي ايران و درعين حال معتقد است، عدم انتخاب فيلمي از ايران يك موضع سياسي از سوي اين جشنواره است . به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ هنري ايسنا، عليرضا رئيسيان، رئيس كانون كارگردانان سينماي ايران كه به همراه ديگراعضاء اين كانون در نشست خبري درباره‌ عملكرد كانون كارگردان طي شش ماهه اخير، بعد ازانتخابات جديد اين هيات مديره سخن مي‌گفت، در ادامه تصريح كرد: جشنواره كن بعد از 16 سال، به نوعي خودش اعلام مي‌كند كه كاشف سينماي ايران بوده است و الان هم مي‌خواهد خاتمه دهنده‌اش باشد. در همين راستا ما به عنوان كانون كارگردانان سينماي ايران پيشنهاد مي‌كنيم كه دوستان ما هم نگاهشان به جشنواره كن همين‌گونه باشد و الان كه جشنواره كن به موقعيت سينماي ايران كمكي نمي‌كند، حضورمان را درجشنواره كن، امسال حذف كنيم . بنابراين پيشنهاد كانون عدم شركت در كن به معناي پاسخي به عملكرد جشنواره كن نسبت به سينماي ايران است كه معتقديم اين موضوع سياسي هم بوده است. رضا ميركريمي ،همايون اسعديان و فريدون جيراني در اين نشست،رئيس كانون كارگردانان را همراهي مي‌كردند. رضا ميركريمي در ادامه بحث حضور ايران در كن گفت: بهتر است يكبار حضورمان را در دوره‌هاي مختلف برگزاري اين جشنواره بررسي كنيم و ببينيم چه بدست آورده‌ايم و به كجا رسيده‌ايم؟ رئيسيان نيز گفت:اهداف جشنواره كن كه طي چند روز گذشته مطرح شده است، كاملا با سينماي ايران منطبق است اما فيلمي از ايران در اين جشنواره انتخاب نمي‌شود! و اين موضوع تناقضي را نشان مي‌دهد. بنابراين اين اتفاق با اهداف سياسي است و شايد بتوان عكس‌العملي نسبت به حضور سينماي ايران در جشنواره برلين هم آن را به حساب آورد. به گزارش ايسنا، درادامه نشست خبري كانون كارگردانان رضا ميركريمي گفت:كانون كارگردانان در اين جلسه بنا داشت از رسانه‌ها دعوت كند كه نيمه پر ليوان سينما را ببينند و درشرايطي كه همه مترصد هستند از كمترين ضعف در سينما، بيشترين استفاده را براي انهدام آن داشته باشند، رسانه ها و مطبوعات به كمك سينماي ايران بيايند و سينمايي كه در مجموع برآيندي داشته است كه او را در دنيا به عنوان سينماي نجيب و شريف مي‌شناسند را حول محور"سينماي ملي" تقويت كنيم. اين كارگردان معتقد است: تجمع انديشه‌اي كه در كانون كارگردانان وجود دارد، باعث باثبات شدن اين تشكيلات صنفي طي چند سال اخيرشده است. در حاليكه در صنوف ديگر منافع مالي و انگيزه‌هاي ديگرهميشه اين خطر را ايجاد كرده است كه در بحرانهاي مختلف خود را شكننده نشان بدهند. اين در حالي است كه كانون از اين مساله مستثني بوده است و در راستاي همين شرايط، كانون هميشه در بحرانهاي مختلف اظهار نظر كرده است چون نگران روند فكري حاكم بر سينما بوده است. وي افزود: در همين راستا، دردوره جديد هيات مديره كانون كارگردانان، تلاش كرديم اولين كاري كه مد نظر قرار مي‌دهيم اهميت صنفي و حرفه‌اي را بين اعضاء افزايش بدهيم .با توجه به اينكه يكي از كانونهاي فراگير هستيم بنابراين بالا بردن انگيزه مشاركت در اعضاء يكي از اهداف كانون در دوره جديد است ومعتقديم از اين طريق است كه مي‌توانيم كانون دقيق و مقتدري داشته باشيم و در جريان تعاملات جدي سينماي كشور موثر باشيم. رضا ميركريمي از نگراني‌هايي نام برد كه مي‌توان از آنها به عنوان بحران تعبير كرد. وي افزود: اين بحران شايد خيلي ابعادش مشخص نباشد، تهديداتي است كه سينما را مورد خطر قرار داده است و بيشتر از فضاي خارج از سينما ناشي مي‌شود، اين روند ما را در كانون كارگردانان بر آن داشت كه تلاش كنيم، همكاري بين اعضا بيشتر و فاصله بين آنها كمتر شود ومعتقديم تنها مساله‌اي كه مي‌تواند منجر به اين اتفاق شود، جمع شدن حول يك محور ملي است. يعني بالا بردن انگيزه‌ها در راستاي مسائل ملي، مي‌تواند سينما را از اين شرايط نجات بدهد. كارگردان « خيلي دور خيلي نزديك» در ادامه تصريح كرد: تعبير خيلي درستي را معاونت سينمايي در سال گذشته مطرح كردند و آن تاكيد بر روي موضوعي به نام «سينماي ملي» است. اين موضوع در خنثي كردن تهديداتي كه سينما را تهديد مي‌كند، موثر است. بنابراين از يك سو يك نگاه كاملا افراطي وجود دارد كه مدتها است به سينما سوء ظن دارد و دائما سينما را مورد سوال قرار مي‌دهد كه ضرورت داشتن چنين سينمايي كه از زاويه نگاه آقايان هيچ تاثير فرهنگي مثبتي در جامعه ندارد، چيست؟ و اين موضوع در طول سال گذشته رشد پيدا كرده است و حتي تهديدات به جايي رسيده است كه اين سوال در بسياري از محافل پيش آمده است كه چرا بايد چنين سينمايي را داشته باشيم و چرا آن را تعطيل نكنيم؟ و بعضا برخي رسانه‌ها كه رقيب سينما هم هستند به اين موضوع دامن زدند . ما معتقديم براي خنثي كردن اين حركت محور قرار دادن موضوع «سينماي ملي» مي‌تواند تمام اعضاء را دورهم جمع كند و تفاوت ديدگاه و سليقه را در خصوص انواع سينما همچون پيشرو، انديشه، گيشه، جشنواره و ... بايد كناربگذاريم و حول محور «سينماي ملي» جمع شويم. ميركريمي در ادامه گفت: از سوي ديگر، آنچه سينماي ايران را در شرايط فعلي تهديد مي‌كند، راه نيافتن به بازارهاي جهاني است. دوره‌اي سينماي ايران در خارج از ايران، دوران شكوفايي داشت اما از آن فرصت براي اينكه به بازارهاي حرفه‌اي راه پيدا كنيم بدرستي استفاده نكرديم و شرايطي را براي سينماي ايران در عرضه جهاني فراهم آوريم كه نگاه موسمي و فصلي جشنواره‌ها به يك جريان و مسير دائمي تبديل شود و در شرايطي كه برخي دست‌اندركاران فستيوال‌ها و محافل فرهنگي خارجي، علاقه‌مند هستند چهره سينماي ايران را مطرح نكنند، ما بايد ببينيم براي سينماي ايران چه كرديم؟! وي تاكيد كرد:اولين قدم براي اينكه بتوانيم، جمعي را حول اين محور جمع كنيم اين است كه بسياري از اختلافات را كم كنيم.كانون به عنوان صنفي كه در صنوف ديگر تاثيرگذار است بنا دارد اين ديدگاه را در داخل صنف خودش و بعد در صنوف ديگر جا بيندازد. در همين راستا ما دست ياري به سمت معاونت سينمايي دراز مي‌كنيم و اين ابتكارشان را مي‌پسنديم، البته فراموش نمي‌كنيم كه بضاعت سخت افزاري سينماي ايران ارتقاء پيدا نكرده است و اتفاقات جدي در بحث تجهيزات، سالنها و اصولا آموزش و ارتقاء دانش فني وتكنيك‌هايمان نيفتاده است و همه چيز ظرف سالها دست نخورده باقي مانده است . البته اگرهم اتفاقي افتاده در حوزه‌هاي تجربي و فردي آدمها صورت گرفته است ،نه با يك برنامه‌ريزي سيستماتيك. كارگردان «زير نور ماه» به بحث نفوذ سينماي ايران در بازارهاي جهاني اشاره كرد و افزود: در تعامل جهاني‌ در منطقه، كشورمان نفوذ خيلي خوبي پيدا كرده است اما گويا فرهنگ و در راس آن سينما اصولا قرار نبوده است تاثير جدي داشته باشد، به همين دليل هيچ بازاري را مال خود نكرديم و راهي كه بتواند سينماي ايران از اين مشكلات نجات دهد،‌پيدا نكرديم. ميركريمي گفت: طي چند ماه گذشته آنچه در كانون كارگردانان بحث بود، اين بود كه فكر كنيم چگونه مي‌توانيم اعضاء را با سلايق مختلف دور هم جمع كنيم و حداقل براي مدتي از اختلافات بكاهيم و اجازه ندهيم اختلافات درون صنفي ما، ديگران را تحريك كند براي اينكه به سينما بتازند. به گزارش ايسنا، دراين نشست خبري عليرضا رئيسيان رئيس كانون كارگردانان سينماي ايران به موارد پيگيري شده توسط اين كانون طي شش ماه اخير اشاره كرد و افزود: در اين دوره هيات مديره جديد كانون كارگردانان،درباره مسائل كلان سينمايي، نقطه نظرات خود را بنا به ضرورت‌هاي زمان فعلي با يك نگرش جديد و با توجه به تغيير و تحولاتي درتركيب اعضاء كانون ارائه كرده است. وي در ادامه تصريح كرد: طي چند ماه سپري شده از فعاليت هيات مديره جديد كانون كارگردانان ملاقات‌هاي مختلفي با مسئولين مختلف سينمايي‌،مدير كل اداره نظارت وارزشيابي، مديرعامل فارابي ، معاونت سينمايي و طي هفته گذشته با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام شده است و در اين جلسات نقطه نظرات كانون را پيرامون بحث شوراي صنفي نمايش، مسائل مربوط به پروانه ساخت، جشنواره فيلم فجر و مسائل اساسي سينماي ايران مطرح كرديم.به گزارش ايسنا وي تاكيد كرد: معتقديم، وظيفه كانون كارگردان فقط دفاع از منافع اعضاء نيست، بلكه دراين شرايط حساس كلان سينما مد نظراست و راهكارهاي مشخصي ،تا ترسيم يكسري فعاليتهاي آتي مد نظر داريم . برهمين اساس در شوراي مركزي كانون كارگردانان سعي كرديم از تمام سليقه‌ها و نگرش‌ها‌ي مختلف، نماينده داشته باشيم. رئيسيان مهم‌ترين مساله را ثبات مديريت كلان سينما دانست و گفت: آيا اين ثبات وجود دارد و ديدگاه مديريت نسبت به سينما چگونه است؟ به گزارش ايسنا رادامه اين جلسه همايون اسعديان كه به عنوان نماينده كانون كارگردانان در شوراي صنفي نمايش حضور دارد پيرامون بحث تغييرات آيين‌نامه شوراي صنفي نمايش، گفت: آيين‌نامه جديد كه فقط تفاوتهاي مختصري با گذشته دارد، براي اجراء ظرف چند روز آينده ابلاغ خواهد شد. وي تاكيد كرد: قصد اصلي تغييرات در آيين‌نامه به دليل محدوديت سالن‌هاي سينما است وبدين منظور قصد داريم محدوديتي براي فيلم‌ها در نظر بگيريم، كه يك فيلم نتواند در يك زمان 25 سالن سينما را در اختيار بگيرد و ظرفيت نمايش فيلم‌هاي ديگر را كه امكان نمايش بيشتري مي‌توانند داشته باشند را بگيرد. برهمين‌اساس گروه بندي‌هاي بوجود خواهد آمد مثلا سينماهاي بالا و پايين خيابان شريعتي نمي‌توانند همزمان يك فيلم را به نمايش بگذارند. رئيسيان نيز در ادامه گفت: يكي از بحرانهاي سينماي ايران بحث اكران فيلمها است و برهمين اساس پيشنهاد اصلاح آيين‌نامه شوراي صنفي نمايش، ابتدا از سوي كانون مطرح شد و علاوه بر مواردي كه آقاي اسعديان اشاره كردند به پيشنهادي كه اداره كل هم به آن معتقد بود، اعضاء شورا از هفت نفر به پنج نفر تقليل پيدا خواهند كرد و ما هم به اين موضوع معتقد هستيم كه هر چقدرتعداد افراد حاضر در شورا بيشتر باشند امكان دسترسي به اطلاعات در شرايط مساوي بيشتر است. در حاليكه ما نمي‌خواهيم چنين اتفاقي بيفتد، بلكه مي‌خواهيم همه به يك ميزان از اطلاعات موجود نمايشي برخوردار باشند و در واقع همه بتوانند ازمنابع نمايشي سينماي ايران به صورت عادلانه استفاده كنند و بر همين اساس هر فيلمي به اندازه توان نمايش خود فرصت نمايش پيدا كند. رئيس شوراي صنفي نمايش درباره وضعيت نمايش فيلمهاي مخاطب خاص و فرهنگي، در ادامه افزود: گروه آسمان باز همچنان به فعاليت خود ادامه مي‌دهد و سالنهاي فرهنگ 2، فلسطين 2 و درمجموع تعداد سينماهاي متغيير ديگر به اين جمع اضافه خواهند شد. وي همچنين به يك باور غلط اشاره كرد و گفت: در تهران به ظاهر 60 سينما وجود دارد اما واقعيت اين است كه در تهران 15 سينما موجود است، چون بقيه سينماها حتي بازده قيمت كپي فيلم را هم ندارند. بنابراين بخش زيادي از فيلم‌ها بازدهشان فقط از 4 سالن است. البته در اين ميان فيلمهاي استثنايي همچون كلاه قرمزي و مارمولك وجود دارد. رئيسيان نيز درادامه گفت: در حاليكه طي چند سال گذشته بخش زيادي از فيلمهاي پرفروش، فيلمهاي فرهنگي بودند،اما در اين ميان همچنان عده‌اي مدعي هستند كه آنها سينما را تغذيه مي‌كنند و به حركت وادار مي‌كنند ودرنتيجه بايد منابع بيشتري در اختيارشان قرار بگيرد. اما واقعيت اينگونه نيست، اين نوع فيلم‌ها كه اين گروه مدعي هستند بوسيله آنها، سينما را به حركت وادار مي‌كنند وقتي آمار فروششان را تحليل كنيد، مي‌بينيم يك فيلم با 50 كپي در بيش از هفت هفته نمايش فروش داشته است، يعني درطول وعرض امكان فروش برايش وجود داشته است. اين كارگردان در ادامه اين بحث، به نكته‌اي كه كانون كارگردانان پيگير آن است اشاره كرد و گفت: ما به دنبال واقعي كردن حقوق غير از اكران سينمايي هستيم. در پيشرفته‌ترين كشور يعني آمريكا، پرفروش‌ترين فيلم تاريخ سينما، «تايتانيك» فقط 33 درصد از فروشش، متعلق به اكران داخل آمريكا است و بقيه آن يعني بيش از 70 درصد آن ،از حقوق خارج از كشور، پخش جهاني ،ماهواره، ويدئو است درحاليكه سينماي ايران تقريبا از همه اين موارد محروم است واين موضوع يعني اينكه شرايط طبيعي براي نمايش فيلمها و بازگشت سرمايه وجود ندارد. رئيسيان گفت:اين موضوع يكي از بحثهاي اصلي بود كه با وزير فرهنگ مطرح كرديم و برهمين اساس پيگيري‌هايي نيز در زمينه قاچاق ويدئويي نوارها قرار است، بزودي توسط دادستان كل صورت بگيرد. به گزارش ايسنا رئيس كانون كارگردانان درباره تشكيل انجمن كارگردان - تهيه‌كننده كه طي چند سال اخير خبرهاي از تشكيل آن منتشر شده است، در ادامه تصريح كرد: تشكيل اين انجمن ازچهار سال گذشته، در مجمع عمومي كانون كارگردانان به اتفاق آراء به تصويب رسيد و در واقع اين تشكيلات در جهت حمايت از كارگردانان تهيه‌كنندگان اتفاق خواهد افتد. چون منافع ما در درون اتحاديه تهيه‌كنندگان با توجه به شرايط فعلي، زياد تعريف شده و قابل دفاع نيست،در عين حال كه توليدات ما به لحاظ فرهنگي، هنري، تجاري تاثيرگذار است اما قدرت چنداني در آنجا نداريم به همين جهت ، از چهار سال گذشته تستهاي مختلفي زديم و بزودي دوستاني كه دارند اين موضوع را پيگيري مي‌كنند، خبرهاي مهمي خواهند داشت در عين حال بايد متذكر شوم ،موضوع نه توسط كانون يا زيرمجموعه كانون كارگردانان، بلكه به عنوان يك جريان مستقل در مرحله پيگيري است. رضا ميركريمي همچنين معتقد است: اگر يك وفاق در درون صنف ايجاد شود و در مورد مسائل مهم و استراتژي سينما بتوانيم توافق داشته باشيم، مي‌توانيم جلوي تهديدات خارج از سينما را بگيريم. اما با اين روندي كه اتحاديه تهيه‌كنندگان به عنوان يك صنف مهم داره سپري مي‌كند، نمي‌توان انتظار داشت كه فشار از بيرون سينما قطع يا كاهش پيدا كند. ما واقعا از روندي كه هم اكنون اتحاديه تهيه‌كنندگان طي مي‌كند،‌نگران هستيم و اميدواريم كه اتفاقي بيفتد تا دو صنف مهم و تاثيرگذار سينماي ايران، كانون كارگردانان و اتحاديه تهيه‌كنندگان بتوانند در كنار هم از كيان سينما به شكل جدي و موثر دفاع كنند. فريدون جيراني سخنگوي كانون كارگردانان نيز در پايان اين نشست كه در محل كانون كارگردانان برگزارشد گفت: آنچه در اين شرايط از اهميت بيشتري برخوردار است،اين است كه ، معاونت فعلي براي حفظ و تعادل موجود تقويت كنيم و از هر گونه افراطي كه باعث شود اين تعادل كه با كمك برخي از فيلمسازان شكل گرفته است،جلوگيري كنيم وهم اكنون كه معاونت سينمايي، وزير و درواقع تمام كساني كه به سينما مربوط هستند دارند آن را حفظ مي‌كنند. هراتفاقي كه در اين روند پيش بيايد و اين تعادل را بر هم مي‌زند، ما با آن مخالف هستيم و سعي داريم از اين تعادل حمايت كنيم و نگذاريم اختلافات و مسائل جانبي اين تعادل را بر هم بزند و معتقديم هر اتفاقي ممكن است، شرايط سينما را تغيير بدهد. رئيسيان همچنين در اين جلسه از مذاكراتي در جلسه با وزير، پيرامون فيلمهاي « به رنگ ارغوان» و « آفسايد» خبر داد و گفت: قول مساعد دادند كه هر چه زودتر مشكل اين فيلمها حل شود. البته كانون كارگردانان هم در جهت اين موضوع در تلاش است كه موضوع پروانه نمايش يعني قانون و هر فيلمي كه پروانه نمايش دارد بايد اعتبار قانوني داشته باشد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha