• شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8502-01011

در آستانه‌ي 66 سالگي تاسيس راديو در ايران دكتر حسن خجسته: بچه‌هاي راديو درون‌گرا هستند... و مخاطبان راديو وفا دارند

در آستانه‌ي 66 سالگي تاسيس راديو در ايران
دكتر حسن خجسته: بچه‌هاي راديو درون‌گرا هستند... و مخاطبان راديو وفا دارند

معاون صدا در اين باره كه چرا تولد شبكه‌هاي صدا و سيما كمتر بازتاب بيروني دارد اظهار كرد: اخيرا شبكه‌هاي راديو در روزهاي تولد خود برنامه‌هاي ويژه و مراسمي را دارند و تصور روانشناختي من در خصوص بازتاب بيروني آن اين است كه بچه‌هاي راديو درون‌گرا هستند.

دكتر حسن خجسته در آستانه‌ي 66 سالگي تاسيس راديو در ايران(4 ارديبهشت ماه) به خبرنگار سرويس راديو ايسنا، تصريح كرد: تبليغ برنامه‌هاي راديويي به ساز و كار مخصوص به خود نياز دارد و شايد من (به عنوان مسوول صدا) بايد آن ساز و كار را از بيرون هدايت كنم.

وي درباره‌ي تقسيم روند راديو بعد از انقلاب گفت: راديو تا اواسط دهه 60 رسانه انحصاري براي تفريح شادي گذران اوقات بود و از نيمه دوم دهه 60 با ظهور رسانه‌هاي رقيبي مثل ضبط راديو به تدريج با افت شديد مخاطب مواجه شد و روند تند شنونده نزولي بود.

خجسته ادامه داد: با راه‌اندازي راديو تهران در سال 72 و راديو پيام در آبان ماه همان سال در عرض دو سال روند نزولي مخاطب كنترل شد.

معاون صدا در خصوص روند مخاطبان راديو پس از سال‌هاي 70 گفت: از سال 74 به بعد مخاطب كم‌كم جابه‌جا شد كه راديوهاي محلي در اين امر موثر بودند.

وي با بيان اين كه در سال‌هاي 72 - 73 به 32 درصد شنونده رسيده بوديم اظهار كرد: در سال‌هاي 80 تا 84 به حدود 50 و چند درصد رسيده‌ايم.

خجسته،از راديو تهران به عنوان يك راديو پرتحرك در زمان تاسيس آن ياد كرد و گفت: راديو تهران در آن زمان به راديوي بديع معروف بود و در آن زمان 2 برابر شبكه‌ي سراسري شنونده جذب كرد.

وي با اشاره به ناشناخته بودن شبكه‌ي پيام در ابتداي تاسيس اظهار كرد: شبكه پيام در ابتداي تاسيس خود با قهر بچه‌هاي راديو و مردم مواجه بود. اما در حال حاضر روزانه 10 تا 12 درصد شنونده در تهران دارد كه عدد قابل توجهي است.

معاون صدا در آستانه‌ي 66 سالگي تاسيس راديو در گفت وگو با ايسنا يكي از نقاط ضعف راديو را در فرستنده‌ها دانست و افزود: قطعا اگر فرستنده‌ها راديو در شهرستان‌ها تقويت شود بالاي 80 درصد شنونده خواهيم داشت به عنوان مثال شبكه پيام در مشهد قابل دريافت نيست.

معاون صدا با ابراز اميدواري نسبت به نصب فرستنده‌هاي جديد تصريح كرد: راه‌اندازي فرستنده‌ها نياز به سرمايه‌گذاري جدي سخت افزاري دارد.

وي پرشنونده‌ترين راديو در كل كشور را گاهي شبكه جوان و گاهي شبكه سراسري اعلام كرد واظهار كرد: البته درتهران يكي از پر شنونده‌ترين شبكه‌ها پيام است. اما چون در كل كشور فرستندگان آن كم است پيام پرشنونده نيست.

معاون صدا، با اشاره به شنوندگان فرهيخته شبكه‌هاي راديويي قرآن و معارف گفت: زماني كه اين دو شبكه تاسيس شد هيچ گاه فكر نمي‌كرديم تا اين اندازه شنونده داشته باشد.

وي افزود: بخش اعظمي از شنوندگان راديو معارف از افراد تحصيلكرده و دانشگاهي هستند.

معاون صدا، با بيان اين مطلب كه مخاطب راديو وفادار است، گفت: در دنيا ثابت شده است كه اگر يك شبكه راديويي 100 درصد مخاطب داشته باشد 20 تا 30 درصد آن حركت مي‌كند. در حالي كه در يك شبكه تلويزيون 100 درصد مخاطبان حركت مي‌كند.

وي علت اين امر را دركاركرد تفريحي تلويزيون دانست و افزود: در تلويزيون مخاطبان برنامه و در راديو مخاطبان، كانال را انتخاب مي‌كند.

خجسته ادامه داد: در بلاياي طبيعي مثل زلزله و سونامي بررسي شده بيش از 60 درصد مردم به راديو مثل قبل گوش كرده‌اند.

معاون صدا در پايان بيان تبليغ برنامه‌هاي راديو درخود راديو را در جذب شنونده موثر دانست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha