جنگنده سوئدي گريپن JAS-39، سيستم ديجيتالي گريپن بيشترين سازگاري مقابله با دشمن را فراهم ميكند
هواپيماي سوئدي گريپن با کد JAS-39، اولين جنگنده نسل جديد چند ماموريته با قابليت تغيير پذيري بالا است که وارد خدمت شده است. اين هواپيما، جنگنده ايست که براي مقابله با تهديدهاي هواپيماهاي غرب دور، يعني آمريکا که به سرعت در حال توليد جنگندههاي پيشرفته و تجهيز ناوگان هوايي خود است، طراحي شده و از تواناييهاي بسياري برخوردار ميباشد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) بلاگر http://air.blogfa.com/ نوشته است:
خصوصيت بيشتر جنگندههاي اروپايي اين است که بيشتر جنگندههايي سبک نسبت به همتايان آمريکايي خود و همچنين چابک و با قابليت مانور بالا ميباشند و داراي شعاع عملياتي محدودتري نسبت به آنان ميباشند.
سيستمهاي ديجيتالي و کامپيوتري که امروزه در همه هواپيماها به وفور يافت ميشود، در اين هواپيما به مفهوم وسيع تري استفاده شده است. سيستم ديجيتالي مجتمع کلي اين هواپيما، بيشترين سازگاري و توانايي مقابله با دشمن را براي اين جنگنده فراهم مينمايد.
خلبان چنين هواپيمايي، ميتواند به راحتي اطلاعات تاکتيکي ماموريت خود را با هواپيماهاي دوست به اشتراک بگذارد، بدون اينکه با به کارگيري اين امواج توسط دشمن شناسايي شود. مدل دو خدمهاي اين هواپيما نيز براي انجام ماموريتهاي پيچيدهتر که احتياج به دقت عمل و تنظيمهاي فراوان دارد، موجود و در حال عرضه است.
اين هواپيما، همانطور که در ابتدا بيان شد، جنگندهاي جوان و از نسل جديد ميباشد که در سال 1997 به خدمت نيروي هوايي سوئد در آمد.
تاکنون کشورهايي مانند جمهوري چک، آفريقاي جنوبي و مجارستان سفارشهايي را براي خريد اين هواپيما و در نتيجه تقويت ناوگان هوايي خود دادهاند که اين هواپيما ها يا در حال تحويل يا در آينده تحويل خواهند شد.
اين هواپيما در ماموريتهاي هوا به هوا قابليت حمل موشکهاي معمول مانند سايدوايندر و آمرام را داشته و در عين حال، ميتواند با بمبها و موشکهاي هوا به زميني مانند BK-90 و موشکهاي ضد تشعشع براي ماموريت هاي هوا به زمين تجهيز شود.
اين جنگنده نيز طبق معمول هميشگي هواپيماهاي جنگنده اروپايي از بالهاي دلتا شکل يا مثلثي که همه شما با آن آشنا هستيد بهره مند بوده و سکان افقي انتهاي هواپيما به جلو منتقل شده و از آن يک جنگنده کانارد ساخته است. ظاهراً در حال حاضر اين هواپيما در صدد اخذ گواهينامه فرود با ادوات پروازي در شرايط پرواز کور و آب و هواي بد و همچنين تجهيز به وسيله سيستم تشخيص دوست از دشمن IFF و ارائه مدلهايي نيز که نشان دهندههاي آن ها از سيستم متريک مانند ارتفاع به متر و سرعت به کيلومتر در ساعت استفاده نکرده و از سيستم انگليسي فوت و نات و ... بهره جويد، ميباشد.
اين هواپيما قرار است که در آيندهاي نزديک به موتورهاي EJ200 (به کار رفته در جنگنده يوروفايتر تايفون) و GE-F414 (به کار رفته در هواپيماي اف-18 سوپر هورنت) مجهز شود.
اين هواپيما، براي برخاستن از زمين، تنها به 800 متر باند نياز دارد که اين مقدار، طول بسيار بهينهاي براي تيک آف يک جنگنده است. همچنين، در هنگام نشست، کاناردها يا بالچههاي جلو اين هواپيما، به چرخيدن به سمت جلو، دماغه هواپيما و در نتيجه چرخ جلو را به پايين فشار داده و کارائي ترمز هواپيما را بالا مي برند.
قدرت ترمزهاي اين هواپيما به حدي موثر عمل مينمايد که بدون داشتن سيستم معکوس کننده کشش موتور،
ميتواند در مسافتي که هواپيماي ويگن که داراي اين سيستم است از حرکت باز ميايستد، متوقف شود.
اين جنگنده، هواپيمايي با وزن حدود 6تن هواپيمايي بسيار سبک به شمار آمده و قادر است که در تمامي ارتفاعات با سرعت مافوق صوت پرواز کند، و در ضمن، طول آن نيز از 15 متر تجاوز نميکند. شايد نام اين هواپيما تا حدودي براي شما عجيب باشد، نام «گريپن» در حقيقت همان موجود افسانهاي است که نصف تنه آن بدن شير و نصف ديگر تنش بدن عقاب ميباشد که موضوعي معمولي در مورد نام گذاري هواپيماهاست، چون بسياري از شرکتهاي سازنده اغراق بسياري در لقبدهي هواپيماهاي ساخت خودشان انجام ميدهند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات