• دوشنبه / ۷ آذر ۱۳۸۴ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8409-14269.35835
  • خبرنگار : 71021

*بازاريابي لازمه جهاني شدن* نظام بازاريابي صنعت توريسم ايران بايد دگرگون شود

*بازاريابي لازمه جهاني شدن* 
نظام بازاريابي صنعت توريسم ايران بايد دگرگون شود

تبليغات و بازاريابي، واسطه‌اي ميان گسترش جهانگردي و توسعه ملي به شمار مي‌آيد كه كشورهاي توسعه يافته گردشگري به خوبي جايگاه اين امر را دريافته و در برنامه‌هاي كاربردي گردشگري از آن به خوبي بهره برده‌اند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، نمايشگاه‌هاي بزرگ فرهنگي - گردشگري كه هر ساله از سوي سازمان‌هاي گردشگري و با همكاري سفارت‌خانه‌هاي اين كشورها برگزار مي‌شوند، به خوبي سيماي اين دريافت راهبردي از توريسم را نمايان مي‌سازند.

نظام بازاريابي صنعت توريسم بايد دگرگون شود

با توجه به برنامه‌ريزي كشور براي گسترش گردشگري در برنامه چهارم و چشم‌انداز ‌20 ساله به نظر مي‌رسد كه بايد در برنامه‌هاي سابق بازاريابي گردشگري بازنگري صورت گرفته و با نگرشي اصولي به واقعيت‌ها ، توانمندي‌ها و چشم‌اندازهاي گردشگري برنامه هاي بازاريابي نويني طرح‌ريزي شوند.

سفير كشور پادشاهي هلند بر اين باور است كه ايران جزو پايين‌ترين كشورها در بخش بازاريابي است. «‌هاين دفريس» مي گويد: وجود تبليغات منفي در خصوص مسائل تروريستي عليه ايران به دليل مشكلات اين كشور در بخش ماركتينگ و بازاريابي است.

بازاريابي در بخش توريسم ايران تاكنون روند كندي داشته است

به گزارش خبرنگار ايسنا بيشتر كارشناسان گردشگري بر اين باورند كه بازاريابي در بخش توريسم ايران تاكنون روند كندي داشته است، اين در حاليست كه ايران براي بيشتر كشورهاي همسايه مثل امارات و تركيه بازاري مناسب و اين ارتباط در بازارياب كشور موثر است. به اين ترتيب جا دارد كه در نظام بازاريابي توريسم ايران تمهيدات ويژه اي انديشيده شود.

مدير بازاريابي وزارت گردشگري مالزي در بخش خاورميانه گفت: زيرساخت‌هاي نامناسب بزرگترين مشكل ايران در بخش گردشگري است .

«رسمان احمد» در گفت‌وگو باخبرنگار گردشگري ايسنا با بيان اينكه مالزي از ‌6 سال گذشته تبيلغات وسيعي را در منطقه براي جذب گردشگر آغاز كرده است، افزود: در اين شش سال تعداد توريست‌هاي جذب شده از منطقه‌ي خاورميانه به مالزي از ‌50 هزار نفر به ‌130 هزار گردشگر رسيده و ايران نيز سهم بسيار خوبي را در اين ميان داشته است.

وي گفت: كشور ايران محصولات زيادي براي عرضه به گردشگران خارجي دارد، ولي وجود زيرساخت‌هاي نامناسب اين وضعيت را در ايران بامشكل مواجه كرده است.

رسمان احمد، در پايان به مسوولان سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري ايران توصيه كرد: ساخت هتل و افزايش تعداد پروازهاي خارجي و داخلي و ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب مهم ترين اقدام‌ها براي بهبود وضعيت صنعت گردشگري اين كشورو ارتقاء تعداد جهانگردان ورودي به ايران است.

رحيم مشايي هم تاكيد كرده كه اطلاع رساني، تبليغات و بازاريابي در زمينه‌ي صنعت گردشگري ضعيف است

يك عضو شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري هم خواهان آن شده كه دولت با بازاريابي و بازاررساني گردشگري را وارد چرخه اقتصادي كند.

بازاريابي لازمه جهاني شدن

معاون توسعه گردشگري كانون اتومبيل‌راني و جهانگردي به ايسنا مي گويد: مهمترين و اساسي‌ترين اقدام در مرحله اول براي ساماندهي صنعت گردشگري بازاريابي علمي و ماركتينگ اقتصادي در اين صنعت است.

آهنگري  ياد‌آور مي‌شود: اگر تصورمان از بازاريابي گردشگري ورود گردشگران از كشورهاي حوزه خليج فارس و كشورهاي اروپايي ورود افراد كهنسال و بالاي 60 سال است، بايد بگوييم اين برداشت بسيار غلطي است؛ چرا كه با يك مطالعه علمي بر روي بازارهاي هدف و به ويژه كشورهاي آسيايي و آسياي جنوب شرقي مي‌توانيم انواع توريست‌هاي فرهنگي، اكوتوريسم، توريسهاي درماني و .... را جذب كنيم.

وي با اشاره به اقدام اخير سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در استفاده از شبكه‌هاي ماهواره‌يي BBC و CNN در معرفي جاذبه‌ كمي ايران تصريح كرد: اين اقدام جهت زدودن غبار از چهره مخدوش ايران گام بسيار با ارزشي است، در حالي كه بايد توجه نيز داشته باشيم كه مطابق با تاسيسات و امكانات موجود كشورمان اقدام به جذب توريست خارجي كنيم، چرا كه در صورت افزايش تقاضاي بيش از اندازه براي ورود با كشورمان با بحران كمبود امكانات و خدمات دهي استاندارد مواجه مي‌شويم.

آهنگري افزود: اميدواريم سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با نگاه جديد و شكستن مفاهيم كهنه و سنتي در خصوص صنعت توريسم در فضاي رقابتي فعلي گردشگري كشورما را چنان متحول كند كه توريستي كه وارد كشورمان مي‌شود؛ پس از خروج از كشور به عنوان يك ابزار تبليغاتي و مبلغ جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي كشورمان عمل كند.

بدون استراتژي بازاريابي گردشگري موثر نخواهد بود

دكتر محمد رضا فرزين» مي‌گويد: بازاريابي در زماني كه ساير استراتژي‌هاي اين صنعت مشخص نشده، نمي‌تواند موثر باشد.

مدير گروه مديريت جهانگردي دانشگاه علامه طباطبايي در گفت‌وگو با خبرنگار «گردشگري» ايسنا با بيان اين كه هر فعاليت بازاريابي مستلزم تعيين استراتژي اصلي است، افزود: شناخت انواع گردشگري، بازارهاي هدف مورد نظر، امكانات مناطق گردشگري و جاذبه‌هاي كشور و در نظر گرفتن ساختار سازماني بايد در استراتژي بازاريابي مشخص و كسب شود.

وي ادامه داد: ايجاد دفاتر بازاريابي در مناطق گردشگر‌پذير و تمركز كانال‌هاي بازاريابي تجارتي و گردشگري بايد از ديگر برنامه‌هاي مورد نظر در استراتژي بازاريابي باشد.

اين استاد دانشگاه با بيان اين كه تغيير تصوير منفي، استراتژي خاصي را مي‌طلبد اظهار كرد: تبليغات به تنهايي تصاوير منفي را تغيير نمي‌دهد؛ بلكه بايد با اتخاذ سياست‌هاي مناسب، بازاريابي خاص، به ارائه‌ي تصويري مثبت و جذاب از ايران پرداخت.

وي با انتقاد از رسانه‌هاي گروهي در اين خصوص، گفت: رسانه‌هاي گروهي داخلي و بين‌المللي تصوير كلاني را از ايران ارائه‌ مي‌دهند كه بخش اعظم آن با موضوع سياسي است كه عملكرد آنها در صنعت گردشگري ايران چندان اثر مثبتي ندارد.

فرزين تصريح كرد: همكاري دفاتر خدمات مسافرتي ايران با شركت‌هاي بزرگ دنيا براي بازاريابي جهت معرفي ايران به عنوان نقطه‌اي امن و به دنبال آن جذب سرمايه‌گذاران از سياست‌هايي است كه بازاريابي كشور را در صنعت گردشگري از چالش خارج مي‌كند.

اصلاح بازاريابي گردشگري منوط به فراهم كردن امكانات است

دكتر احمد روستا نيز در محور بازاريابي و تبليغات اين صنعت، گفت: بازاريابي گردشگري در ايران زماني اصلاح خواهد شد كه بتوانيم تعريف دقيقي از انسان و نيازهايش ارايه دهيم و در كنارآن در جهت رفع اين نيازها امكانات لازم را فراهم آوريم.

اين استاد دانشگاه شهيد بهشتي افزود: شتاب، پيش از توانا شدن و درنگ، پس از فرصت يافتن نشانه ضعف است، پس نيازمند توانمندسازي مديران در امر گردشگر و گردشگري هستيم تا از ايجاد اين نقايص جلوگيري كنيم.

دكتر روستا با تاكيد بر تقسيم بندي بازار و انتخاب گروه بازارو هدف تصريح كرد: نظام ارزشي داخل اجازه نمي دهد كه همه نيازهاي گردشگري را ارايه دهيم، لذا با تقسيم بندي گردشگران و انتخاب هدف مي‌توانيم نسبت به شناخت گردشگري ايران و نيازمندي آن پي ببريم و عوامل رفع آن را بيابيم.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: زماني موفق خواهيم بود كه حرفه‌اي عمل كنيم كه بدنه سازمان ما از متخصص‌ترين افراد تشكيل شود و در كنار يك تيم قوي از تبليغات و بازار‌يابي قرار گيرد تا بتوانيم به راحتي سه محور بازار سازي، بازار شناسي و بازارداري را ايجاد نماييم.

دكتر روستا با اظهار تاسف از خلا موجود صدا و سيما پيرامون ترويج گردشگري داخلي، استفاده از شبكه‌هاي داخلي و جام جم را در اين بين متذكر شد: در بازي‌هاي جام جهاني فوتبال، ايران 270 دقيقه پخش در شبكه جهاني در اختيار دارد كه فرصتي مناسب براي كم رنگ كردن تبليغات منفي صورت گرفته و معرفي ايران كجاست و ايراني كيست مي‌تواند باشد.

متخصص توريسم كم داريم

دكتر محمد حسين پاپلي يزدي استاد دانشگاه تربيت مدرس نيز حول محور مفاهيم گردشگري گفت: در بين مقامات تصميم گيرنده و سران كشوري، متخصصين گردشگري كمتر به چشم مي خورد، لذا قبل از هر چيز بايد براي آنها توضيح داد كه گردشگري يك كالاست و اين كالا چيست.

وي ادامه داد: اقتصاد پوياي گردشگري و ايجاد مركزي به عنوان بورس گردشگر و در حوزه وسيع‌تر ايجاد پارامترهايي مانند صلح و برنامه ريزي بر اساس طبقات اقتصادي مختلف مي‌باشد.

دكتر پاپلي يزدي با تاكيد بر اين كه رونق گردشگري و صلح و امنيت دو مفهوم مرتبط به هم مي‌باشد، تصريح كرد: اولين چيزي كه براي يك برنامه ريز كلان بايد مطرح شود اين است كه گردشگري، صلح و امنيت كشور را مي‌طلبد و حتي قبل از سرمايه گذاري و بازار يابي و تبليغات، كوچكترين جنجال منجر به افت گردشگر خواهد شد.

وي سرمايه گذاري در ابزارهاي نوين ارتباطاتي و الكترونيكي را زمينه مناسب ديگري براي فرهنگ گردشگري و ارز آوري عنوان داشت و گفت: با توجه به مسايل زيان آور مختلف و مشكلاتي از جمله بيماري،مسايل اخلاقي و نياز امروز به سمت گسترش گردشگري، بازار يابي جاري به سمت استفاده از ماهواره ، CD‌هاي متنوع و فيلم هاي ويديويي سوق پيدا كرده است.

دكتر پاپلي يزدي گردشگري را زمينه ساز امنيت بيشتر، بهداشت، رفاه، اشتغال و سرمايه گذاري دانست.

بازاريابي توريسم در ايران كليشه‌اي است

دكتر رهنمايي نيز تاكيد دارد« نظام تبليغات و بازاريابي گردشگري كشورمان بسيار كليشه‌اي و محدود به فرهنگ و شرايط خاصي است و بايد بازنگري شود»

او به ايسنا گفته است: ضريب گردشگري در كشورهاي توسعه‌يافته ‌5/79 درصد است، در حالي كه مناسبات درون كشور، عملا ما را از دست‌يابي به بازار گردشگري كوتاه كرده است.

رهنمايي در ادامه گفت: اگر توريست اروپايي و آمريكايي در سفر به ايران ترديد نداشته و به راحتي سفر كنند، بازارهاي ديگر ما چندان دور از ذهن نيست.

اين كارشناس توريسم، افزود: بازارهاي داخلي كشور ما بسيار پر جنب و جوش و شلوغ است و مشكلات ترافيكي در تابستان و نوروز براي حضور در مناطق گردشگري،‌ نشان مي‌دهد كه موتور ايرانگردي در كشور وجود دارد، ولي در برخي موارد دچار مشكلاتي است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha