• شنبه / ۱۹ آذر ۱۳۸۴ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8409-09512

معاون هنري وزير ارشاد و مرگ تدريجي هنرهاي تجسمي ... تلقي انحصار در اين حوزه ... اكسپوي ناموفق ... تلقي تجمل‌گرايي ... تعامل با شهرداري ... و جايزه‌ي جهاني مميز

معاون هنري وزير ارشاد و
مرگ تدريجي هنرهاي تجسمي ... تلقي انحصار در اين حوزه ... اكسپوي ناموفق ... تلقي تجمل‌گرايي ... تعامل با شهرداري ... و جايزه‌ي جهاني مميز
حوزه‌ي هنرهاي تجسمي حوزه‌اي گسترده و سخت است؛ مديريت چنين مجموعه‌اي شناخت مي‌خواهد و تسلط به ظرافت‌هاي موجود تا مشكلات را به زعم ايماني خوشخو به حداقل برساند. حوزه‌اي با ويژگي‌هاي خاص و مشكلات خود، تنها حوزه‌اي است كه مي‌توان بحث اقتصاد هنر را در چارچوب پارامترهاي اقتصادي در آن تعريف كرد، با همان نگرشي كه اكثر كشورهاي پيشرفته در حال توسعه به اين مقوله دارند. محمدحسين ايماني - معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - به‌بهانه‌ي فرا رسيدن روز دانشجو و ششمين سال‌روز تشكيل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به اين خبرگزاري آمد و در گفت‌وگويي مفصل با بخش هنرهاي تجسمي ايسنا، به تشريح فعاليت‌هاي حوزه تجسمي معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پرداخت. مرگ تدريجي هنرهاي تجسمي ايماني معتقد است كه ضروري است با ريشه‌يابي دقيق خلاء آثار هنري را در زندگي مردم بررسي كنيم. از گذشته‌هاي خيلي دور در فرهنگ كشور ما هنرهاي تجسمي در سبد خانوار و زندگي مردم تعريف شده و دست كم خانه‌هايي كه به عنوان آثار فرهنگي ثبت شده مي‌بينيم در و ديوارها نشاني از كارهاي هنري دارند. او تصريح دارد: حذف هنرهاي تجسمي از زندگي مردم بخشي برمي‌گردد به تغيير شيوه زندگي شهري مردم. از طرفي نيز جهت دهي آثار در دوره‌اي پيش از انقلاب به گونه‌اي تغيير كرد كه توجه به هنر جديد سبب غفلت از اين نكته شد كه هنر مي‌خواهد در ايران عرضه شود؛ نه در غرب، مخاطب ايراني احساس يگانگي با اثر نمي‌كرد و انگيزه‌اي براي خريد و نگهداري‌اش هم نداشت. ايماني تاكيد دارد كه منظور اين نيست كه تنها به هنرهاي سنتي توجه شود، بلكه ضروري است از تكنيك‌هاي هنر مدرن بهره‌ بگيريم و داشته‌هاي فرهنگي خود را ارايه دهيم؛ حتا با مضامين بين‌المللي. اين مقام مسول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اصرار دارد اثر هنري وقتي در زندگي مردم جا مي‌گيرد كه با زندگي آنها هم‌خواني داشته و مضموني قابل درك براي آنها داشته باشد. هنر در اوج فاصله با مردم به ابتذال مي‌افتد. او يكي از مظاهر روح بخشيدن به هنرهاي تجسمي را برگزاري دوسالانه‌ها و جشنواره‌ها دانست و باصراحت گفت: تاكنون اين امر هم كمكي به رفع نقيصه نكرده است. بخشي فعال است و بخشي‌ نه؛ نمونه بارز آن همين دوسالانه هفتم كاريكاتور در مقايسه با ساير دوسالانه‌هاست. به اعتقاد ايماني مساله ناشي از ثبات مديريت، هدف‌گذاري، پرهيز ازاختلاف سليقه‌ها و اجماع نظر در قبول مديريت جشنواره‌هاست. او با تاكيد عنوان كرد ضروري است خلاء موجود ميان آثار و مضامين هنري با ويژگي‌هاي فرهنگي جامعه از بين برود. ايماني توجه هنرمندان را به اين مقوله جلب كرد كه اگر بخواهند پويايي را در هنر و متقاضي براي آثارشان داشته باشند، بايد ذائقه‌هاي مردم و ويژگي‌هاي فرهنگي آنها را در نظر بگيرند. شايد اين گونه شاهد زنده بودن مجموعه رشته‌هاي هنر‌هاي تجسمي باشيم. تلقي انحصار ميان هنرمندان محمدحسين ايماني خوشخو اذعان دارد: تلقي انحصار و بسته بودن فضا براي مشاركت همه هنرمندان در استفاده از امكانات، شايد در برخي شاخه‌ها وجود داشته و ضروري است براي رفع آن چاره‌انديشي كنيم. به گمان وي انسجام تشكيلاتي در صنوف هنرهاي تجسمي يكي از چاره‌هاي جريان است كه هنرمندان بتوانند از امكانات دولتي يك‌نواخت، هدف‌مند و متعادل استفاده كنند. ايماني به ايسنا گفت: بخشي از اين مسائل مديريت هوشمندانه مي‌خواهد، نه تلقي شخصي؛ اگر قرار است اعزامي صورت گيرد و... ضروري است جمع فرهيخته‌اي كه مورد قبول همه تشكل‌ها باشند، در تصميم‌گيري‌ها نظر داشته و فضا به گونه‌اي باشد كه اين تلقي ژيش نيايد كه مدير تنها تصميم گيرنده نيست. وي افزود: اميدواريم در دوره جديد با مديريت حسيني‌راد با شناخت از نقيصه‌ها در رفع آنها اقدام كند و حمايت‌ها به شكل معقول‌تري باشد. اكسپو موفق نبود معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح دارد: موفق نبودن اكسپوي تهران آسيب شناسي مي‌خواهد، وقتي طبق قانون گفته مي‌شود كه دستگاه‌هاي دولتي "مي‌توانند" در واقع آنها را به انجام دادن يا ندادن كاري مختار كرده‌اند و حاصل همين است كه شاهديم. اگر بتوانيم اصلاحي بر اين مصوبه دولت داشته باشيم، هم هنرمندان مورد حمايت واقع مي‌شوند و هم فضاهاي خشك و بي‌روح ابنيه دولتي ما قدري تلطيف مي‌شود. ايماني افزود: اگر بخواهيم اكسپوي موفقي داشته باشيم، بايد به رفع موانع و مشكلات پرداخت، اكسپو تهران موفق نشد، چراكه مسوول دولتي تصميم مي‌گرفت و گروهي را براي خريد تعيين مي‌كرد، آن‌ها نيز آثار درخوري كه بتواند با سياست‌هاي آن مجموعه دولتي نزديك باشد، كم‌تر پيدا مي‌كردند. اختلاف سليقه‌اي نيز ميان هنرمندان در انتخاب و عرضه آثارشان و اتصال به دستگاه‌هاي دولتي وجود داشت. اذعان بر وجود انحصار در ارايه حمايت‌ها معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به مصوبه‌ي اختصاص نيم درصد از بودجه‌هاي عمراني به خريد آثار هنري براي نصب در اماكن عمومي، عنوان كرد كه مي خواهند شكل ارايه مصوبه را تغيير دهند و در بودجه‌ي پيشنهادي سال 85 آن‌را اصلاح و با هيات دولت، و توجيه كمسيون فرهنگي، "مي‌توانند" به "ملزم هستند" تغيير يابد. ايماني گفت كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به وي قول همكاري داده‌اند. تلقي تجمل‌گرايي او درباره احتمال تلقي تجمل‌گرايي ازسوي برخي مسولان كشور، از هنرهاي تجسمي، توضيح داد: وقتي اثري تنها براي هنرمند و متخصص اين رشته قابل برقراري ارتباط باشد، از ديد استفاده كننده عمومي، بحث تجمل مطرح مي‌شود. اما آثاري كه براي بيننده‌ي عادي آثار هنري جذابي بوده و از كيفيت هنري مطلوبي هم برخوردار باشد، نمي‌توان بحث تجمل را عنوان كرد و يقينن هيچ‌كس نمي‌گويد يك تابلوي زيبا كه همه از آن لذت مي‌برند، تجمل است. ايماني با اطمينان گفت: اگر امصوبه بار ديگر مطرح شود، در دوره جديد دولت و مجلس شوراي اسلامي مشكلي براي پذيرش اين تبصره وجود نخواهد داشت. او ياد آوري كرد كه قرار است به هنرمندان بگويند كه در كنار آثار صرفن تخصصي‌شان از مضاميني كه براي عموم جامعه جذاب باشد استفاده كنند؛ تا سليقه‌هاي مردم پاسخ داده شود و به آثار نزديك شوند. حالا ممكن است در دوره‌هي بعد با ارتقاء آگاهي بتوانيم كار هنر جديد راارائه دهيم اما دست كم تا چند سالي اين كار بايد اتفاق افتد. به گمان او اين قيد نيست و موجب سفارشي كاري نخواهد شد. بلكه توجه دادن به آثاري است كه مورد پذيرش عموم است. تعامل با شهرداري؛ همكاري به شرط موضوع ايماني خوشخو با اشاره به توجه اخير شهرداري تهران و اعلام هم‌كاري با جريان‌هاي هنري، عنوان كرد: دوستان در مراكز هنري از اين روي‌كردهاي شهرداري حمايت كردند و برنامه‌هاي كلي در برنامه‌ريزي‌هايي براي جلب توجه هر چه بيش‌تر شهرداري تهران را دارند. مديريت جديد هم درخصوص توسعه فضاهاي فرهنگي و مركز هنرهاي تجسمي، حمايت از هنرمندان در رشته‌هاي مختلف، انجام تسهيلاتي كه بتواند فضاي بهتري را براي خلق آثار هنري قول‌هاي همكاري داده‌اند. او با اشاره اعلام آمادگي شهرداري تهران براي برگزاري دوسالانه هشتم كاريكاتور از ارايه موضوع توسط شهرداري تهران ياد كرد و افزود: اين امر نشان مي‌دهد اگر دستگاه‌ها حركت جشنواره‌ها را متناسب و هم‌گون با سياست‌هاي خودشان بدانند، آمادگي بيش‌تري براي حمايت دارند.اتفاقي كه در ديگر رشته‌ها نيز مي‌تواند رخ دهد. ايماني تاكيد كرد: بحث اصلي ايجاد اتصال خوب بين توليدات هنري و مضامين و ريشه‌هاي فرهنگ است. اگر اين اتفاق بيافتد، هنر را بيگانه با جامعه نمي‌بينيم. ضمن آنكه جامعه هنري ما پشتوانه‌مردمي بسيار گسترده و محكمي پيدا مي‌كند و اين امر به حل بسياري از مشكلاتي كه ما در حوزه منابع اعتبار و حمايت داريم كمك خواهد كرد. وي بر ضرورت تبيين تعامل ساير دستگاه‌ها با مراكز هنري براي بهره‌گيري از توان تخصصي شوراي هنر و مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد و گفت: كه در تصميم‌گيري‌ها اين مساله را مورد توجه قرار دهند كه براي حضور در حيطه‌ي هنر، به طور حتم بايد به متخصصان فن سپرده شود، اگر در همه شاخه‌ها كاري نكنيم بهتر است تا كاري با كيفيت پايين هنري بكنيم. جايزه‌ي جهاني مميز ايماني خوشخو به خبرنگار ايسنا گفت: براي قدرشناسي از مرتضي مميز هنرمندي كه علاوه بر جايگاه داخلي از رتبه‌ي بين‌المللي برخوردار است و يقينن جايگاه شاخص والايي كه در بنا نهادن ساختمان محكم گرافيك ايران داشته، بر كسي پوشيده نيست. كارهاي زيادي بايد صورت بگيرد، اگر بعد از درگذشت‌شان صرفا به يادبودي اكتفا كنيم دين‌مان را ادا نكرده‌ايم. وي افزود: قرار است با همكاري انجمن گرافيك ايران و مركزهنرهاي تجسمي جايزه‌اي به‌نام مميز در رشته‌هايي كه وي كار كرده،‌ در سطح بين‌المللي به صورت سالانه يا دوسالانه مطرح شود. ايماني تاكيد كرد كه جايزه مستقل از دوسالانه پوستر تهران خواهد بود و پيش‌نهاد اوليه موضوع‌دار بودن جايزه به مناسبتي مرتبط با اين هنرمند فقيد است. وي گفت از انجمن گرافيك ايران خواسته‌اند تا طرح را آماده كنند. ايسنا كانال‌ شفاف و آيينه‌وار و جلب توجه مديريت كلان كشور ايماني در پايان اين گفت‌وگو عنوان كرد كه روح حاكم بر خبرگزاري دانشجويان ايران، با موضوعات هنري قرابت دارد. لطافتي را كه در هنر مي‌بينيم در مجموعه ايسنا هم مي‌بينيم. شايد به همين لحاظ باشد كه قضاوت عمومي اين است كه حوزه‌ي هنري ايسنا را حوزه پويا مي‌دانند؛ حوزه‌اي كه با حساسيت مسائل هنري را تعقيب مي‌كند. اگر انتقاداتي هم از سوي اين خبرگزاري مطرح مي‌شود، انتقاداتي است كه براي جامعه هنري بخش مديريت و هنرمندان قابل تامل و استفاده است. وي با تبريك به‌مناسبت روز دانشجو و سالروز تاسيس اين خبرگزاري عنوان كرد: ايسنا يكي از كانال‌هاي خوب، شفاف و آيينه‌وار است براي مديريت هنري كشور كه بتوانند نقص‌ها و عيب‌ها را ببينند و نكات مثبت را مورد توجه قرار دهند. اگرچه بعضا براي برخي مديران پذيرش سخت باشد؛ اما هميشه گفته‌ام نكاتي را كه مجموعه رسانه‌يي كشور، مخصوصا ايسنا مطرح مي‌كنند، مورد توجه قرار دهيد. حتا اگر مورد قبول نيست در تعامل دوطرفه قرار دهيد، انتقاد را بررسي كنيد و پاسخ دهيد و اين شادابي را كه از قبل وجود روحيه پوياي ايسنا به جامعه هنري تزريق مي شود، غنيمت بدانيد. ايماني با اين تقاضا گفته‌هايش را به پايان رساند كه ايسنا اين پويايي و ارتباط با جامعه هنري را حفظ كند تا هنرمندان بدانند رسانه‌ي فعال و پويايي مثل ايسنا جزو خانواده بزرگ هنر كشور است؛ با وظيفه و پي‌گيري‌هاي خاص خودش درباره بيان مشكلات، ‌نواقص، كمبودها و مهم‌تر از آن، جلب توجه مديريت كلان كشور به مسائل مختلفي كه در حوزه هنر وجود دارد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha