• دوشنبه / ۷ آذر ۱۳۸۴ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8409-03405

/كامل/ عميد زنجاني، سي‌امين رييس دانشگاه تهران مراسم توديع و معارفه‌ رييس دانشگاه تهران برگزار شد

/كامل/
عميد زنجاني، سي‌امين رييس دانشگاه تهران
مراسم توديع و معارفه‌ رييس دانشگاه تهران برگزار شد

مراسم توديع و معارفه‌ رييس دانشگاه تهران روز گذشته با حضور وزير علوم، سخنگوي شوراي نگهبان، وزير سابق علوم، رييس دفتر نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، جمعي از روساي دانشگاه‌ها، اساتيد و دانشجويان در تالار علامه اميني دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگارصنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، آيت‌الله عباس عميد زنجاني روز گذشته در مراسمي با حضور وزير علوم و جمعي از دانشگاهيان، به عنوان سي‌امين رييس دانشگاه تهران معرفي و منصوب شد.

دانشگاه تهران از سال 1313 تا سال 1321 توسط وزير فرهنگ مديريت مي‌شد و از آن تاريخ به بعد مديريت دانشگاه بصورت مستقل و زير نظر وزارت فرهنگ درآمد.

اسامي مديران دانشگاه از ابتدا تا كنون به ترتيب عبارتند از: علي اصغر حكمت اولين رئيس دانشگاه تهران (از 14 اسفند 1313 تا 27 خرداد 1317)، اسماعيل مرات دومين رئيس دانشگاه (از 12 مرداد 1317 تا 30 شهريور 1320)، عيسي صديق سومين رئيس دانشگاه( از 30 شهريور 1320 تا 12 آذر 1320)، سيد محمد تدين چهارمين رييس دانشگاه (از 13 آذر 1320 تا 17 اسفند 1320)، مصطفي عدل پنجمين رييس دانشگاه (از 18 اسفند 1320 تا 8 مرداد 1321)، علي اكبري سياسي ششمين رييس دانشگاه (از 18 مرداد 1321 تا 18 دي 1333)، منوچهر اقبال هفتمين رييس دانشگاه (از 18 دي 1333 تا 14 فروردين 1336)، احمد فرهاد معتمد هشتمين رييس دانشگاه ( از 3 ارديبهشت 1336 تا 18 ارديبهشت 1342)، جهانشاه صالح نهمين رييس دانشگاه (از 18 ارديبهشت 1342 تا 29 مرداد 1347)، فضل الله رضا دهمين رييس دانشگاه (از 29 مرداد 1347 تا 28 تير 1348)، علينقلي عليخاني يازدهمين رييس دانشگاه (از 28 تير 1348 تا 24 تير 1350)، هوشنگ نهاوندي دوازدهمين رييس دانشگاه (از 24 تير 1350 تا 5 آبان 1355)، احمد هوشنگ شريفي سيزدهمين رييس دانشگاه (از 15 آبان 1355 تا 13 شهريور 1356)، قاسم معتمدي چهاردهمين رييس دانشگاه (از 13 شهريور 1356 تا 12 شهريور 1357)، عبدالله شيباني پانزدهمين رييس دانشگاه (از 15 شهريور 1357 تا 3 اسفند 1357)، محمد ملكي شانزدهمين رييس دانشگاه (از 3 اسفند 1357 تا 5 اسفند 1358)، حسن عارفي هفدهمين رييس دانشگاه (از 18 خرداد 1359 تا 5 مرداد 1360)، علي مهدي زاده شهري هيجدهمين رييس دانشگاه (از 5 مرداد 1360 تا 8 مهر 1360)، ابوالقاسم گرجي نوزدهمين رييس دانشگاه ( از 8 مهر 1360 تا 19 خرداد 1361)، عباس شيباني بيستمين رييس دانشگاه (از 19 خرداد 1361 تا 17 آبان 1362)، بهمن يزدي صمدي بيست و يكمين رييس دانشگاه (از 17 آبان 1362 تا 12 تير 1364)، محمد فرهادي بيست و دومين رييس دانشگاه (از 12 تير 1364 تا 16 آبان 1364)، اسماعيل آويني بيست و سومين رييس دانشگاه (از 16 آبان 1364 تا 1 دي 1364)، حسين فروتن بيست و چهارمين رييس دانشگاه (از 1 دي 1364 تا 21 مهر 1367)، محمد رحيميان بيست و پنجمين رييس دانشگاه (از 21 مهر 1367 تا 5 مهر 1372)، غلامعلي افروز بيست و ششمين رييس دانشگاه ( از 5 مهر 1372 تا 23 آذر 1373)، محمدرضا عارف بيست و هفتمين رييس دانشگاه ( از 23 آذر 1373 تا 12 شهريور 1376)، سيد منصور خليلي عراقي بيست و هشتمين رييس دانشگاه (از 12 شهريور 1376 تا 10 شهريور 1381) و رضا فرجي دانا بيست و نهمين رييس دانشگاه تهران (از 10 شهريور 1381 تا ششم آذر 84) و آيت‌الله عميد زنجاني سي‌امين رييس دانشگاه تهران از ششم آذر ماه 1384.

دانشگاه تهران هم اكنون 30 هزار دانشجو در مقاطع مختلف كارشناسي، ‌كارشناسي ارشد و دكتري و 1500 عضو هيات علمي دارد.

اين دانشگاه از طريق آزمون سراسري در 111 رشته كارشناسي، 177 رشته كارشناسي ارشد و از طريق آزمون داخلي در 156 رشته دكتري دانشجو مي پذيرد.

نهايي شدن نتايج اصلاح كنكور تا هفته آينده

اجرايي شدن نظارت بر دانشگاهها با استفاده از استادان

در مراسم توديع و معارفه رييس دانشگاه تهران، دكتر محمد مهدي زاهدي، وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري در اين مراسم خاطر نشان كرد: نتيجه ساماندهي كنكور ظرف هفت تا هشت روز آينده جمع بندي و نهايي مي‌شود.

محمد مهدي زاهدي گفت: در بحث كنكور سنجش بايد از پذيرش جدا شود يعني سنجش واحدي در تمام مكانهايي كه دانشجو پذيرش مي‌شود انجام گيرد و موسسات آموزشي جزيره‌اي عمل نكنند.

وي با بيان اينكه دانشگاه تهران اعتبار و جايگاه خاصي در صحنه علمي كشور دارد كه براي ايرانيان موجب افتخار است، تصريح كرد: در اين دانشگاه اساتيدي پرورش يافته‌اند كه نامشان همواره در تاريخ كشورمان جاودانه خواهد ماند.

دكتر زاهدي با تاكيد بر اينكه به عنوان مسئولي در اين نظام وظيفه خود مي‌دانم كه با تمام توان از نيازهاي دانشگاه تهران حمايت كنم، خاطرنشان كرد: تا اين لحظه نيز از اين دانشگاه حمايت كرده‌ام و آينده نشان مي‌دهد كه اين روند سرعت بيشتري پيدا مي‌كند.

وي مسئوليت داشتن در دانشگاه تهران را مسئوليت بزرگي دانست و افزود: دانشگاه تهران تنها يك دانشگاه نيست بلكه چشم و چراغ علم كشور است و دنيا نگاه ويژه‌اي به آن دارد و فردي كه در اين دانشگاه مسئوليت قبول مي‌كند جايگاهي همانند يك وزير دارد و سختي كارش كمتر از سختي كار وزارت نيست، يعني بايد قيد همه چيز را از نظر مسائل مادي بزند همانند فرجي دانا و روساي قبلي كه اين كار را كردند.

وزير علوم با بيان اينكه بودجه زيادي در كشور صرف مسايل پژوهشي و فناوري مي‌شود، افزود: حداكثر يك چهارم اين بودجه در اختيار وزارت علوم است بنابراين بايد سازمان‌دهي بخش پژوهش و بودجه پژوهشي كشور يكي از اولويتهاي كاري وزارت علوم قرار گيرد و اگر اين ساماندهي انجام شود تحولي عظيم در دانشگاه تهران صورت مي‌گيرد.

دكتر زاهدي در ادامه تقويت انجمن‌هاي علمي را از ديگر اولويت‌هاي وزارت علوم عنوان كرد و ادامه داد: اساتيد به عنوان بازوان علمي و مشاوره‌اي مي‌توانند در كشور نفوذ داشته باشند.

وي با اشاره به لزوم تقويت بنياد نخبگان و انجمن علمي دانشجويان، اظهار كرد: معاونت فرهنگي وزارت علوم برنامه‌اي دارد كه در طي چهار سال در تمام دانشگاه‌ها و رشته‌ها، انجمن علمي دانشجويي تاسيس دهد، چرا كه اگر از نيروي خلاق دانشجو بهره برداري مناسب علمي شود تحولي علمي در كشور روي خواهد داد.

دكتر زاهدي حركت در جهت ايجاد پايگاه‌هاي اطلاعاتي علمي را نيز بسيار مهم ارزيابي كرد و افزود: اين پايگاه‌ها بايد به صورت آنلاين در اختيار دانشجويان قرار گيرد تا آنها مجبور نشوند براي گرفتن اطلاعات در صف‌هاي طويل بايستند.

وزير علوم همچنين ايجاد كرسي‌هاي آزادانديشي را موجب ارتقاي علمي و درك و فهم مسايل سياسي، اجتماعي و فرهنگي در دانشگاه از سوي دانشجويان دانست و گفت: با سعه صدر و گشاده رويي بايد به دنبال مسايل باشيم و در مباحث آزاد علمي بتوانيم از اعتقادات و آرمانهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي و اسلام دفاع كنيم و در اين مباحث حقانيت خود را اثبات كنيم.

وزير علوم همچنين در مورد كسري بودجه دانشگاه‌ها گفت: درصدد هستيم كه براي اولين بار بر سر سرانه دانشجويي به توافق برسيم كه فضاي سازمان مديريت براي اين كار آماده است و اگر سرانه آنطور كه پرداخت كرده‌ايم اجرا شود تحولي در دانشگاه‌ها روي مي‌دهد.

وي از تصويب ارايه يكصد ميليارد تومان به دانشگاه‌ها براي خريد تجهيزات خبر داد.

وزير علوم يكي از وظايف وزارت علوم را نظارت بر آموزش عالي كشور عنوان كرد و گفت: تا كنون اين نظارت به دليل مشغله كاري انجام نشده است و ما درصدد هستيم كه از پتانسيل دانشگاه‌هاي بزرگ كشور در استان تهران و مراكز استان‌ها استفاده كنيم، به نحوي كه از هيات علمي كه حجم وسيعي از انسانهاي متخصص هستند در بحث نظارت استفاده شود و آنها عنوان نمايندگان وزير را داشته و به طور مرتب گزارشاتي را به ما ارايه دهند.

وي نظارت بر عملكرد دانشگاه‌ها را به معناي مچگيري ندانست و گفت: معناي نظارت نقادي منصفانه علمي در مراكز علمي از امكانات و وسايل سخت افزاري و نرم افزاريست تا وزارت علوم با دريافت اين گزارشات و در تعاملي با هيات دولت، مجلس و شوراي عالي انقلاب فرهنگي نسبت به رفع مشكلات اقدام كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وزير علوم در ادامه دكتر فرجي دانا را از سربازان نظام و انقلاب دانست و با بيان اينكه احترام ويژه‌اي براي وي قائلم، گفت: ويژگيهاي فردي فرجي دانا تا حدودي با من شباهت دارد و تلاشهاي او در جبهه حق بر باطل بر هيچ كس پوشيده نيست.

دكتر زاهدي در ادامه به بيان سوابق كاري آيت الله عميد زنجاني رييس جديد دانشگاه تهران پرداخت و گفت: وي داراي مدرك دكتري از وزارت علوم است و با ارزيابي صورت گرفته مشخص شد وي تاكنون در 170 كنفرانس علمي شركت كرده و دو دوره نماينده مجلس نيز بود.

وزير علوم با اشاره به اينكه آيت الله زنجاني از سال 58 عضو هيات علمي دانشگاه تهران بوده است، اظهار اميدواري كرد كه وي بتواند با ايده‌ها و آرمانهايش بيش از پيش در پيشبرد اهداف دانشگاه قدم بردارد.

ارتقاي علمي و پژوهشي دانشگاه آرزوي من است

رييس جديد دانشگاه تهران نيز در مراسم معارفه خود ارتقاي علمي و پژوهشي دانشگاه تهران را آرزوي خود است.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله عميد زنجاني با اشاره به سالگرد شهادت امام صادق (ع)، اظهار كرد: تمدن بزرگ اسلامي مرهون جنبش علمي است كه با امام صادق (ع) تكميل شد و آثار شاگردان اين امام همانند جابرابن حيان، زينت بخش محافل علمي غرب بوده است.

وي دانشگاه تهران را مدينه العلم خواند و گفت: ترديدي در اين واژه نيست اما مدينه العلم بايد مدينه فاضله نيز باشد.

وي با بيان اينكه يكي از افتخارات انقلاب اسلامي اين است كه رهبر آن يك معلم و استاد بود، يادآور شد: در دهه 30 و 40 امام خميني (ره) تنها يك استاد نبود، بلكه يك معلم اخلاق و انساني بزرگ، ستودني و ايده‌آل بود كه در آن زمان از حركات و وجنات ايشان بهره مي‌بردند.

آيت الله زنجاني با تاكيد بر اينكه علم بايد با فضيلت همراه باشد، گفت: علم بايد با اخلاق و ارزشهاي اسلامي پا گرفته باشد در اين صورت مدينه علم، مدينه فاضله مي‌شود و ما بايد در اين مسير گام برداريم.

رييس دانشگاه تهران اظهار كرد: تمام تلاشم اين است كه با استفاده از يك تجربه نسبتا طولاني در راه ارتقاي علمي و پژوهشي دانشگاه تلاش كنم و اين آرزويي است كه بايد روز به روز، ساعت به ساعت و ثانيه به ثانيه آن را دنبال كنم.

عميد زنجاني در ادامه تعامل دانشگاه با همه ارگانهاي درگير با چشم‌انداز بيست ساله و برنامه چهارم توسعه را از ديگر آرزوهاي خود دانست و گفت: هدف ديگر من تعميق فرهنگ و ارزشهاي اسلامي است كه آرزوي امام (ره) بود، زيرا امام (ره) معتقد بودند كه دانشگاه و دانشگاهيان ما بايد اسلامي باشند و با آن فاصله زيادي داريم و اما اكنون ما نمي‌دانيم كه آيا اين فاصله كوتاه و يا بلند شده است.

وي دكتر فرجي دانا را فردي متدين، متخصص و خدمتگزار ناميد و گفت: وي مسئوليت رياست دانشگاه تهران را تنها براي انجام وظيفه و در كسوت تكليف انجام داد كه اميدوارم در پست‌هاي كلان اجرايي و علمي كشور از حضور وي استفاده شاياني به عمل آيد.

عميد زنجاني تصريح كرد: مديران ارزشمند و تواناي كشورمان را به آساني به دست نمي‌آوريم كه بخواهيم آنها را به آساني از دست بدهيم و از سويي به اندازه كافي در كشور مدير نداريم؛ بنابراين بايد از مديران خوب و با تجربه استفاده بيشتري شود.

تعجيل در برگزاري مراسم توديع و معارفه عجيب است

رييس سابق دانشگاه تهران نيز در اين مراسم با انتقاد از تعجيل وزارت علوم در برگزاري مراسم توديع و معارفه رياست دانشگاه، اظهار كرد: برگزاري اين چنيني مراسم توديع و معارفه، تا كنون بي سابقه بوده است.

دكتر رضا فرجي دانا در مراسم توديع خود يادآور شد: زماني كه صحبت از برگزاري مراسم توديع و معارفه مي‌شد تصور مي‌كردم كه بايد همان سنت هميشگي يعني برگزاري مراسم توديع و معارفه در چند روز پس از ابلاغ حكم، برگزار شود، اما متاسفانه به دلايلي كه هنوز برايم مشخص نشده است، برگزاري اين جلسه را براي يك روز پس از ابلاغ حكمم تدارك ديده شد.

وي در اين مراسم به بيان مجدد متن سخنراني خود در زمان معارفه‌اش پرداخت و گفت: خدمت به نهادي مانند دانشگاه تهران انگيزه‌اي مي‌دهد كه ترديد‌هاي اوليه را در قبول اين مسئوليت در خود ذوب خواهد كرد.

وي با تسليت به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) به بيان خلاصه‌اي از سخنان امام خميني (ره) در باب اهميت دانشگاه پرداخت و گفت: امام (ره) با بنيان نهادن انقلاب اسلامي زمينه مجدد بروز دين در كشور را فراهم كرده و خودشان اهميت نقش دانشگاه را نهادنيه كردند، به طوري كه مقدرات يك كشور را وابسته به دانشگاه دانستند و فرمودند دانشگاه مبدا تمام تحولات است.

رييس سابق دانشگاه تهران در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: در هنگام برداشته شدن بار امانت از دوش ناتوانم از تمامي پيشكسوتان و روساي قبلي و مديران دانشگاه تشكر مي‌كنم.

وي ضمن اداي احترام به شادروان استاد مرتضي مميز كه از اساتيد دانشگاه تهران بود، گفت: از كاركنان و دانشجويان دانشگاه نيز كه نخبه ترين دانشجويان كشور هستند و باعث شدند دانشگاه تهران مورد توجه جهانيان قرار گيرد تشكر مي‌كنم.

وي نقش دفتر نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه را در شناساندن ارزشهاي ديني به دانشجويان انكارناپذير خواند و از حجت الاسلام ابوترابي نيز تشكر كرد.

فرجي دانا با اشاره به فعاليت‌هاي جهاد دانشگاهي در دانشگاه تهران، از اين جهادگران نيز تقدير كرد و گفت: هيات امنا و شوراي دانشگاه در اين سالها بدون كوچكترين چشم داشتي تلاش كردند و اميدوارم بتوانند در مستقل شدن دانشگاه تلاش بيشتري انجام دهند.

رييس سابق دانشگاه تهران در ادامه از تحويل گرفتن كتابخانه دانشكده حقوق در روز چهارشنبه خبر داد و اظهار كرد: اگر به هدفي دست پيدا نكرديم به دليل كمبود امكانات بوده و بي برنامگي در كار نبوده است.

فرجي دانا در پايان اظهارات خود و با بغضي در گلو به سخناني از شهيد رجايي اشاره و تصريح كرد: براي تحقق اهداف انقلاب اسلامي هر كس به نوبه خود تلاش كرد اما من چيزي جز آبروي خود براي ايثار ندارم خداوندا اين آبرو را از من بپذير.

به گزارش ايسنا همچنين استاد جعفر شهيدي، استاد پيشكسوت دانشگاه تهران در اين مراسم گفت: رياست در دانشگاه خدمتي است كه به نمايندگي مردم و از سوي دانشگاه به افراد محول مي‌شود و شاني براي افراد نمي‌آورد و از سويي افرادي كه كنار مي‌روند از شأنشان كاسته نخواهد شد.

وي دكتر فرجي دانا را فردي پسنديده، خوش برخورد و رسيدگي كننده به امور دانست و اظهار اميدواري كرد كه آيت الله عميد زنجاني نيز در مسئوليت جديد خود موفق باشد.

گفتني است، در پايان اين مراسم لوح‌هاي يادبودي از سوي وزارت علوم، اساتيد، كاركنان و دانشجويان دانشگاه تهران به فرجي دانا اهدا شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha