• دوشنبه / ۷ آذر ۱۳۸۴ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8409-03179

وزير علوم خبر داد: نهايي شدن نتايج اصلاح كنكور تا هفته آينده لزوم جدايي «سنجش» از «پذيرش» دانشجو اجرايي شدن نظارت بر دانشگاهها با استفاده از استادان

وزير علوم خبر داد:
نهايي شدن نتايج اصلاح كنكور تا هفته آينده 
لزوم جدايي «سنجش» از «پذيرش» دانشجو
اجرايي شدن نظارت بر دانشگاهها با استفاده از استادان

وزير علوم، تحقيقات و فناوري خاطر نشان كرد: نتيجه ساماندهي كنكور ظرف هفت تا هشت روز آينده جمع بندي و نهايي مي‌شود.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر محمد مهدي زاهدي، در مراسم توديع و معارفه رييس دانشگاه تهران همچنين گفت: در بحث كنكور سنجش بايد از پذيرش جدا شود يعني سنجش واحدي در تمام مكانهايي كه دانشجو پذيرش مي‌شود انجام گيرد و موسسات آموزشي جزيره‌اي عمل نكنند.

وي همچنين با بيان اينكه دانشگاه تهران در سال 1313 گشايش يافته است، افزود: گذر زمان نشان داد دانشگاه تهران حقيقتا دانشگاه مادر است و اگر ما به ساير دانشگاه‌هاي بزرگ ايران مانند دانشگاه شيراز و مشهد و اهواز نگاه كنيم مي‌توانيم همه آنها را به نوعي فرزندان دانشگاه تهران بناميم. زيرا اساتيد اين دانشگاه‌ها به نوعي پرورش يافته دانشگاه تهران هستند.

دكتر زاهدي افزود: دانشگاه تهران اعتبار و جايگاه خاصي در صحنه علمي كشور دارد كه براي ايرانيان موجب افتخار است، در اين دانشگاه اساتيدي پرورش يافته‌اند كه نامشان همواره در تاريخ كشورمان جاودانه خواهد ماند.

وزير علوم در ادامه علامه دهخدا، شهيد مفتح، شهيد مطهري، شهيد چمران را از پرورش يافتگان دانشگاه تهران ناميد و افزود: بزرگاني همانند استاد شهيدي مايه پشتگرمي نظام علمي كشور هستند.

وي با تاكيد بر اينكه به عنوان مسئولي در اين نظام وظيفه خود مي‌دانم كه با تمام توان از نيازهاي دانشگاه تهران حمايت كنم، خاطرنشان كرد: تا اين لحظه نيز از اين دانشگاه حمايت كرده‌ام و آينده نشان مي‌دهد كه اين روند سرعت بيشتري پيدا مي‌كند.

دكتر زاهدي مسئوليت داشتن در دانشگاه تهران را مسئوليت بزرگي دانست و افزود: دانشگاه تهران تنها يك دانشگاه نيست بلكه چشم و چراغ علم كشور است و دنيا نگاه ويژه‌اي به آن دارد و فردي كه در اين دانشگاه مسئوليت قبول مي‌كند جايگاهي همانند يك وزير دارد و سختي كارش كمتر از سختي كار وزارت نيست، يعني بايد قيد همه چيز را از نظر مسائل مادي بزند همانند فرجي دانا و روساي قبلي كه اين كار را كردند.

وزير علوم با بيان اينكه بودجه زيادي در كشور صرف مسايل پژوهشي و فناوري مي‌شود، افزود: حداكثر يك چهارم اين بودجه در اختيار وزارت علوم است بنابراين بايد سازمان‌دهي بخش پژوهش و بودجه پژوهشي كشور يكي از اولويتهاي كاري وزارت علوم قرار گيرد و اگر اين ساماندهي انجام شود تحولي عظيم در دانشگاه تهران صورت مي‌گيرد.

تصويب يكصد ميليارد تومان جهت خريد تجهيزات دانشگاهي

دكتر زاهدي در ادامه تقويت انجمن‌هاي علمي را از ديگر اولويت‌هاي وزارت علوم عنوان كرد و ادامه داد: اساتيد به عنوان بازوان علمي و مشاوره‌اي مي‌توانند در كشور نفوذ داشته باشند.

وي با اشاره به لزوم تقويت بنياد نخبگان و انجمن علمي دانشجويان، اظهار كرد: معاونت فرهنگي وزارت علوم برنامه‌اي دارد كه در طي چهار سال در تمام دانشگاه‌ها و رشته‌ها، انجمن علمي دانشجويي تاسيس دهد، چرا كه اگر از نيروي خلاق دانشجو بهره برداري مناسب علمي شود تحولي علمي در كشور روي خواهد داد.

دكتر زاهدي حركت در جهت ايجاد پايگاه‌هاي اطلاعاتي علمي را نيز بسيار مهم ارزيابي كرد و افزود: اين پايگاه‌ها بايد به صورت آنلاين در اختيار دانشجويان قرار گيرد تا آنها مجبور نشوند براي گرفتن اطلاعات در صف‌هاي طويل بايستند.

وزير علوم همچنين ايجاد كرسي‌هاي آزادانديشي را موجب ارتقاي علمي و درك و فهم مسايل سياسي، اجتماعي و فرهنگي در دانشگاه از سوي دانشجويان دانست و گفت: با سعه صدر و گشاده رويي بايد به دنبال مسايل باشيم و در مباحث آزاد علمي بتوانيم از اعتقادات و آرمانهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي و اسلام دفاع كنيم و در اين مباحث حقانيت خود را اثبات كنيم.

دكتر زاهدي در ادامه خاطر نشان كرد: مسائل فرهنگي در دانشگاه‌ها به علت عدم ارتباطات لازم بين تشكلها و پراكنده كاري ضابطه مند نبود كه سعي خواهيم كرد نوعي هماهنگي را بين آنها ايجاد كنيم.

وزير علوم همچنين در مورد كسري بودجه دانشگاه‌ها گفت: درصدد هستيم كه براي اولين بار بر سر سرانه دانشجويي به توافق برسيم كه فضاي سازمان مديريت براي اين كار آماده است و اگر سرانه آنطور كه پرداخت كرده‌ايم اجرا شود تحولي در دانشگاه‌ها روي مي‌دهد.

وي از تصويب ارايه يكصد ميليارد تومان به دانشگاه‌ها براي خريد تجهيزات خبر داد.

اجرايي شدن نظارت بر دانشگاه‌ها با استفاده از اساتيد

وزير علوم يكي از وظايف وزارت علوم را نظارت بر آموزش عالي كشور عنوان كرد و گفت: تا كنون اين نظارت به دليل مشغله كاري انجام نشده است و ما درصدد هستيم كه از پتانسيل دانشگاه‌هاي بزرگ كشور در استان تهران و مراكز استان‌ها استفاده كنيم، به نحوي كه از هيات علمي كه حجم وسيعي از انسانهاي متخصص هستند در بحث نظارت استفاده شود و آنها عنوان نمايندگان وزير را داشته و به طور مرتب گزارشاتي را به ما ارايه دهند.

وي نظارت بر عملكرد دانشگاه‌ها را به معناي مچگيري ندانست و گفت: معناي نظارت نقادي منصفانه علمي در مراكز علمي از امكانات و وسايل سخت افزاري و نرم افزاريست تا وزارت علوم با دريافت اين گزارشات و در تعاملي با هيات دولت، مجلس و شوراي عالي انقلاب فرهنگي نسبت به رفع مشكلات اقدام كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وزير علوم در ادامه دكتر فرجي دانا را از سربازان نظام و انقلاب دانست و با بيان اينكه احترام ويژه‌اي براي وي قائلم، گفت: ويژگيهاي فردي فرجي دانا تا حدودي با من شباهت دارد و تلاشهاي او در جبهه حق بر باطل بر هيچ كس پوشيده نيست.

دكتر زاهدي در ادامه به بيان سوابق كاري آيت الله عميد زنجاني رييس جديد دانشگاه تهران پرداخت و گفت: وي داراي مدرك دكتري از وزارت علوم است و با ارزيابي صورت گرفته مشخص شد وي تاكنون در 170 كنفرانس علمي شركت كرده و دو دوره نماينده مجلس نيز بود.

وزير علوم با اشاره به اينكه آيت الله زنجاني از سال 58 عضو هيات علمي دانشگاه تهران بوده است، اظهار اميدواري كرد كه وي بتواند با ايده‌ها و آرمانهايش بيش از پيش در پيشبرد اهداف دانشگاه قدم بردارد.

دكتر زاهدي در پايان مشاركت عمومي اعضاي هيات علمي را در اتاقهاي فكر موجب ارتقاي سطح علمي و فرهنگي دانشگاه‌ها دانست و گفت: در وزارت علوم براي هر كاري يك تيم كاري چيده شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha