• سه‌شنبه / ۸ آذر ۱۳۸۴ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8409-01555.35444

«جمعه ايراني»، جايگاه پيشكسوتان و يادي از منوچهر نوذري آذري: گوش شنوايي نيست توكل: بسياري از صداهاي ماندگار راديو در مهجوريت از ميان ما رفتند

«جمعه ايراني»، جايگاه پيشكسوتان و يادي از منوچهر نوذري
آذري: گوش شنوايي نيست
توكل: بسياري از صداهاي ماندگار راديو در مهجوريت از ميان ما رفتند

«سعيد توكل» سردبير و تهيه‌كننده «جمعه ايراني» و منوچهر آذري از بازيگران پيشكسوت نمايش‌هاي جمعه ايراني، در نشست خبرگزاري دانشجويان ايران درباره‌ي اهميت حفظ جايگاه پيشكسوتان و ضرورت حمايت‌هاي مادي و معنوي از هنرمندان عرصه راديو و تلويزيون سخن گفتند.

سعيد توكل كه نزديك به 17 سال سردبيري و تهيه‌كنندگي برنامه‌ي راديويي «صبح جمعه با شما» ( جمعه ايراني) را به عهده داشته، معتقد است كه ثروت‌ها و گنجينه‌ي سرزمين ما فقط كوزه‌هاي زير خاكي و پالايشگاه‌هاي نفت نيستند و براي به وجود آمدن هنرمندان پيشكسوت ما نيز بسيار هزينه شده است.

منوچهر آذري كه فعاليت خود را از تلويزيون آغاز كرده و سپس در راديو مشغول شده است تنگسير به كارگرداني رامين فرزاد در سال 1353 عنوان نخستين نمايشنامه راديويي است كه او در آن به ايفاي نقش پرداخته است.

به گفته آذري او براي ايفاي نقش مسافري در اتوبوس در اين نمايش راديوي براي گفتن «سلام شير محمد» يك ماه به راديو رفته و تمرين كرده است.

* يادي از منوچهر نوذري و جايگاه پيشكسوتان *

آذري از نقش آفرينان در كنار منوچهر نوذري، با بيان اين مطلب كه پيشكسوت‌ها احساسي هستند گفت: نسل ما بيشتر به دنبال كار بودند و با كار صيقل داده مي‌شوند و سرزنده هستند و با كمترين توجهي هم خوشحال مي‌شوند.

توكل نيز با آرزوي بهبود و سلامتي براي نوذري گفت: آقاي نوذري از چهره‌هاي موفق و خوش شانس در راديو بودند و در طول زماني كه مشغول بودند همواره از چهره‌هاي مورد توجه در اين عرصه بودند.

وي افزود: وقتي ايشان دعوت به كار شدند در بهترين جايگاه به لحاظ طنز دعوت شدند و در زمان مريضي هم لااقل خبري از بستري شدن ايشان شنيديم.

سردبير جمعه ايراني در ادامه تصريح كرد: اما بسياري ديگر از صداهاي ماندگار در راديو در مهجوريت و استضعاف از ميان ما رفتند و در دوران نقاهت هم خبري از آن‌ها منعكس نشد.

* حمايت‌هاي معنوي هم از راديويي‌ها دريغ شده *

توكل، با ضروري دانستن توجه جاري و ساري به هنرمنداني كه ساليان سال در راديو مشغول به فعاليت بوده‌اند گفت: حمايت‌ها و تشويق‌ها از افراد راديويي باعث دلگرم شدن و ادامه دادن كار آن‌ها مي‌شود.

وي با بيان اين مطلب كه راديو از ريشه‌هاي پديده‌هاي فرهنگي در كشور ما بوده است تاكيد كرد: حمايت‌هاي معنوي هم از افراد راديويي دريغ شده است و غالبا به بهانه مريضي و يا فقدان يك هنرمند از راديو ياد مي‌شود.

* ضرورت وجود موزه‌اي از صداهاي ماندگار*

تهيه كننده جمعه ايراني، از اين كه از صداهاي ماندگاري كه با صوت خوششان مردم را شاد مي‌كردند آرشيوي وجود ندارد انتقاد كرد و افزود: ما گنجينه‌يي نظير عزت‌آلله مقبلي، فرهنگ مهرپرور، امير فضلي، آذر دانشي، مهين ديهيم، منصور والامقام را با سردي در خاك كرديم و به آن‌ها وقعي نگذاشتيم. اما همچنان به دنبال پيدا كردن تكه كوزه‌هاي آثار باستاني براي موزه‌هايمان مي‌گرديم.

وي با ضروري دانستن تعهد، ديانت، تخصص براي انتخاب يك مسؤول در رسانه راديو متذكر شد: علاوه بر اين موارد مسؤولي كه براي اين رسانه انتخاب مي‌شود بايد عشق و علاقه به راديو را نيز داشته باشد و در اين صورت گويندگي، بازيگري، نويسندگاني در راديو جايگاه خود را پيدا مي‌كند.

* اجتناب هنرمندان از طرح مشكلات در رسانه‌ي ملي*

توكل در پاسخ به پرسشي مبني بر ترسيدن هنرمندان در مطرح كردن مشكلاتشان از صداوسيما گفت: فكر نمي‌كنم هنرمندي بترسد. اما مساله اين است كه فرد يا سازماني بخواهد حق آن‌ها را ادا كند.

آذري در ادامه اظهار كرد: ما اعتراض‌ها و انتقاد‌هاي خود را مطرح كرده‌ايم. اما گوش شنوايي نيست.

اين هنرمند از اين كه كمديني مثل او، ماهها بيكار درخانه مانده و توجهي به توانايي او و امثال او از سوي برنامه‌سازان و فيلمسازان نمي‌شود، انتقاد كرد.

وي در اين باره كه آيا منت حضور پيشكسوتان براي حضور در تلويزيون، راديو و جامعه هنري بايد كشيده شود؟ اظهار كرد: تهيه‌كنندگان و برنامه سازان اصيل و واقعي خودشان از هنرمندان پيشكسوت دعوت كرده و به آن‌ها احترام مي‌گذارند. اما اگر كسي خودش در كار هنر نباشد نمي‌تواند مشكلات آن را درك كنند.

* مراحل مختلف در عرصه هنر بايد پله پله طي شود*

منوچهر آذري، با تاكيد بر آموزش فن بيان و گذراندن دوره‌هاي مختلف براي حضور در راديو به خبرنگار ايسنا متذكر شد: مراحل مختلف عرصه هنر در راديو بايد پله پله طي شود. اما متاسفانه اين مسير عجولانه و سريع در راديو و تلويزيون طي مي‌شود.

اين پيشكسوت راديو افزود: من در راديو براي نقش يك مسافر اتوبوس براي گفتن «سلام شير محمد» در نمايش تنگسير يك ماه به راديو مي‌رفتم و تمرين مي‌كردم چرا كه كارگردان معتقد بود كه من بايد در جريان داستان قرار بگيرم اما الآن گاهي اوقات مي‌بينيم كه فردي به راحتي در راديو كارگردان و يا تهيه‌كننده مي‌شود.

سعيد توكل در نشست ايسنا با بيان اين مطلب كه افرادي كه تلويزيون يا سينما هستند بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرند گفت: متاسفانه كم توجهي به راديو از سوي رسانه‌ها به مسؤولان نيز منتقل شده است.

* راديو در مجموع مظلوم واقع شده است*

توكل با اشاره به كار راديويي به عنوان كار دوم و سوم براي افرادي كه به آن وارد مي‌شوند، اظهار كرد: متاسفانه الآن به گونه‌اي شده كه نمي‌توانيم بگوييم نسلي به نام راديو وجود دارد و نيروهاي شاخص راديويي را كمتر مي‌بينيم.

به گزارش خبرنگار سرويس راديو ايسنا، وي با تاكيد بر مظلوم واقع شدن راديو خاطرنشان كرد: به عنوان مثال تعداد زيادي از افراد از دوبله، تعدادي از تلويزيون و يا از تئاتر براي نمايش راديويي دعوت مي‌شوند و اين در حالي است كه در قديم واحد نمايش راديو، اداره شاخصي بود.

*آشتي دادن مردم با راديو*

توكل با دشوار خواندن جذب مخاطب در دنياي امروز گفت: ما در جمعه ايراني تلاش كرديم توجه عموم و خواص مردم را جلب كنيم و با استفاده از موسيقي‌هاي سنتي و پاپ و حضور قديمي‌ترها و جوانان اين عرصه مردم را با راديو و راديو را با مردم آشتي دهيم.

وي با بيان اين كه مردم در دنياي امروز قدرت انتخاب شبكه‌هاي مختلف رسانه‌اي را دارند به ايسنا خاطرنشان كرد: زماني كه برنامه صبح جمعه با شما به روي آنتن مي‌رفت و بسيار پر شنونده هم بود. فضاي رسانه‌اي بسته بود و به همين خاطر محبوبيت امروزه اين برنامه دستاوردي ارزشمند است.

* عدم انعكاس اخبار راديو در رسانه‌ها *

سردبير جمعه ايراني با اشاره به تقدير ضر غامي ( رياست سازمان) از جمعه ايراني در سال گذشته اظهار كرد: متاسفانه هيچ بازتابي از اين تقدير چه در خود تلويزيون و چه در ديگر رسانه‌ها مشاهده نشده است.

توكل تاكيد كرد: اگر راديو رسانه ملي و فراگير است بايد مسايل آن از طريق ديگر رسانه‌ها هم منعكس شود.

* جشنواره راديو و انتقاد از عملكرد‌ها*

توكل در ادامه نشست ايسنا با بيان اين مطلب كه پس از برگزاري جشنواره هيچ اثري از آن در شبكه‌هاي راديويي مشاهده نمي‌شود اظهار كرد: لاقل خروجي جشنواره مي‌بايست درميزان درصد شنوندگان برنامه‌هاي برتر اثري ديده شود كه نشد. كه اين مطلب قابل بررسي است.

به اعتقاد اين تهيه كننده، راديو در ميان رسانه‌ها دچار كم اعتنايي شده و توجه‌ها از آن سلب شده است و ديگر كمتر به راديو گوش مي‌دهند.

وي با انتقاد از عملكرد راديو اظهار كرد: راديو بايد در فعاليت خود تجديد نظر كند، به عنوان مثال بايد تحقيق شود كه در چند سال گذشته چند درصد از شنوندگان ، شنونده قصه شب بوده‌اند؟

توكل با بيان اين مطلب كه بيش از هزاران سرود در صدا و سيما ساخته شده كه بيش از يك بار پخش نشده است، گفت: اين در حالي است كه براي ساخت اين موسيقي‌ها در مركز موسيقي ميليون‌ها تومان هزينه صرف مي‌شود.

* ضرورت تشكيل كانوني مستقل ـ توكل موافق ... آذري: مخالف *

تهيه‌كننده جمعه ايراني، تشكيل كانوني مستقل از مجموعه فعال راديو را ضروري دانست و گفت: اين كانون مي‌تواند با همكاري و مشاركت افراد پيشكسوت كارآزموده در راديو در يك مقطع زماني شكل بگيرد.

وي تربيت نيروهاي جديد و علاقمند به اين حرفه با استفاده از اندوخته تجارب پيشكسوتان، رسيدگي و توجه به وضعيت افراد قديمي و پيگيري مسايل رفاهي در اين حرفه، انتشار كتاب و آموزش عمومي را از جمله فعاليت‌هايي برشمرد كه مي‌توان به همت اين كانون انجام داد.

وي افزود: اين كانون حتي خودش هم مي‌تواند برنامه‌ساز باشد.

توكل با بيان اين كه در هر سريالي كه در تلويزيون ساخته مي‌شود معمولا پشت صحنه آن در جهت آشنايي مردم با نوع كار آن‌ها پخش مي‌شود، اظهار كرد: متاسفانه مردم ما درباره روند و سختي‌ كار راديويي هيچ وقت اطلاعي پيدا نكرده‌اند و شايد كمتر پشت صحنه‌اي از راديو در تلويزيون ديده باشيم.

آذري درباره شكل‌گيري چنين كانوني با بيان اين مطلب كه سيستم بايد در شكل‌گيري چنين انجمني حمايت كند گفت از زماني كه به راديو وارد شدم بر تصميم گيري چنين انجمني تصميم گرفته شد. اما فكر نمي‌كنم چنين اتفاقي بيفتد.

اين بازيگر در پايان افزود: در صورت شكل‌گيري چنين انجمني، اگر فردي بخواهد در زمينه صدا كاري انجام دهد بايد به تاييد اعضاي انجمن برسد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha