• چهارشنبه / ۲ آذر ۱۳۸۴ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8409-01121

مديربرنامه‌ريزي تلفيقي شركت ملي نفت: *راي اعتماد ندادن مجلس به دليل حساسيت حوزه نفت است *كفيل شدن رييس جمهور براي وزارت نفت مستلزم تفسيرقانون است

مديربرنامه‌ريزي تلفيقي شركت ملي نفت:
*راي اعتماد ندادن مجلس به دليل حساسيت حوزه نفت است
*كفيل شدن رييس جمهور براي وزارت نفت مستلزم تفسيرقانون است

راي اعتماد ندادن مجلس به وزير پيشنهادي براي سومين بار، موقعيت مهم وزارت نفت را نشان داد و اين كه روي اين وزارتخانه به دليل نقش محوري آن حساسيت زيادي وجود دارد.

محمدرضا مقدم ـ مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شركت ملي نفت و قائم مقام اين شركت در امور بهره برداري ـ در گفت‌وگوبا ايسنا افزود: مجلس شوراي اسلامي با دولت مشكلي ندارد و سعي دارد وزيري اصلح انتخاب كند، بنابراين طبيعي است كه حساسيت نشان دهد.

مقدم خاطرنشان كرد: رييس جمهور معتقد است كه مديريت اين وزارتخانه آنقدر پيچيده است كه خودش بايد سهم و حضور مستقيم در آن داشته باشد و به همين دليل معيارهاي رييس جمهور با معيار مجلس كمي فاصله دارد. مجلس مي‌خواهد اداره وزارتخانه برعهده وزيري توانا باشد و رييس جمهور نگران اين است كه وزير انتخابي نتواند به دليل ابعاد بين‌المللي و داخلي، به تنهايي آن را اداره كند. به همين دليل خواستار وزيري است كه با وي هماهنگ باشد و از اين طريق بتواند بخشي از سياست‌ها را به صورت مستقيم اجرا كند.

وي درباره اينكه آيا رييس جمهور به عنوان رييس مجمع شركت ملي نفت مي‌تواند دراين شرايط كفيل وزارت نفت شود و به صورت مستقيم نظارت بر شركت ملي نفت را بر عهده گيرد؟ تصريح كرد: اگر شركت ملي نفت را شركت مستقل دولتي با مجمع مستقل بدانيم، مي توان چنين تفسير قانوني كرد، اما اين كه كل شركت‌هاي زيرمجموعه وزارت نفت به طور كلي زيرمجموعه رييس جمهور باشند، از نظر قانوني، تفسير آن مشكل است.

وي افزود: سهام و سرمايه شركت‌هاي نفت، گاز، پتروشيمي و پالايش و پخش براي شركت ملي نفت است، ولي از آنجايي كه شركت ملي صنايع پتروشيمي و شركت ملي گاز مجمع مستقل دارند، بنابراين رييس جمهور، رييس هركدام از اين مجمع‌ها هم هست و مي‌تواند روي برنامه‌ها و كارهاي اجرايي هركدام از اين بخش‌ها نظارت مستمر داشته باشد.

مقدم خاطرنشان كرد: اگر چنين امكاني را بتوان تفسير قانوني كرد، شايد به نظر رييس جمهور نزديك باشد و اگر مجلس چنين مسووليتي را بپذيرد، مشكل وزارت نفت حل مي‌شود.

مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شركت ملي نفت با بيان اين كه دولت جديد و مجلس، برنامه‌ها و نگاه‌هاي خاص خود را دارند، افزود: بهتر است به گذشته رجوع نكنيم و بپذيريم كه تغيير و تحول بايد ساز و كار اصلي باشد.

مقدم، راي اعتماد ندادن مجلس را مشكلي براي وزارت نفت تلقي نكرد و افزود: اين برخورد و عملكرد پديده‌اي جديد است. مجلس مي‌خواهد يك وزير، خودش پاسخگو باشد و در عين حال رييس جمهور هم براي نفت ويژگي خاصي قائل است و مي‌خواهد در اداره مستقيم آن دخيل باشند و طبيعي است كه انتخاب افراد بسيار مهم باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha