• سه‌شنبه / ۲۴ آبان ۱۳۸۴ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 8408-12805
  • خبرنگار : 71150

سخنگوي قوه‌ي قضاييه:/1/ رسانه‌ها براي آگاهي مردم از حقوقشان تلاش كنند

سخنگوي قوه‌ي قضاييه:/1/
رسانه‌ها براي آگاهي مردم از حقوقشان تلاش كنند

سخنگوي قوه‌ي قضاييه و وزير دادگستري گفت: مطبوعات و رسانه‌ها بايد تلاش خوبي در جهت اطلاع‌رساني و آگاهي مردم از حقوقشان داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) جمال كريمي‌راد در ابتداي نشست مطبوعاتي اين هفته‌ي خود با خبرنگاران گزارش اجمالي از سفر هيات دولت به خراسان جنوبي ارائه كرد و گفت: دولت كمك‌هايي را جهت محروميت‌زدايي از استان خراسان جنوبي تصويب كرده كه اميدواريم با استفاده از اين كمك‌ها هرچه سريع‌تر وضع محرومان در اين استان سامان خواهد يافت. اين كمك‌ها شامل بخش قضايي هم شده است.

وي افزود: در اين سفر تصميم گرفته شد كمك‌هايي براي تجهيز شوراي حل اختلاف در نظر گرفته شود. در استان خراسان جنوبي226 شوراي حل اختلاف وجود دارد و به بيش از 9 هزار پرونده در سال جاري به وسيله‌ي اين شوراها رسيدگي شده است. بخش قضايي در اين استان نسبتا متعادل است، اما كمبودهايي در خصوص كارمندان وجود دارد، لذا وجود شوراي حل اختلاف با توجه به سطح سواد اين شورا امري قابل توجه است.

كريمي‌راد با اشاره به جرم‌خيز بودن اين استان تصريح كرد: تصميمات دولت در استان خراسان جنوبي در جهت پيشگيري از وقوع جرم بسيار مؤثر است. اين استان حدود 4 هزار و اندي مرز مشترك با كشورهاي ديگر دارد و متاسفانه مسير ترانزيت مواد مخدر شده است. همين سبب افزايش تعداد زندانيان اين استان شده است.

وي با اشاره به بازديد از زندان زنان در استان خراسان جنوبي، اظهار داشت: حدود 13 درصد از زندانيان اين استان زنان هستند كه بسياري از آن‌ها درخواست عفو داشتند و با بيان پشيماني خود درخواست مساعدت مي‌كردند و حدود صد نفر از آن‌ها نيز مورد عفو قرار گرفتند.

سخنگوي قوه‌ي قضاييه دباره‌ي سياست‌هاي قوه‌ي قضاييه براي حل معضل اطاله‌ي دادرسي خاطرنشان كرد: قوه‌ي قضاييه دستورالعملي را تنظيم و به استان‌ها ابلاغ كرده است كه محور اين دستورالعمل بحث واحد ارشاد و معاضدت قضايي و امور رابطان و استعلامات است.

وزير دادگستري خاطرنشان كرد: امروزه اجباري شدن حضور وكيل در دعاوي، طرح شكايت، وكيل معاضدتي و كارشناس معاضدتي در همه جاي كشور ارائه مي‌شود و ما بايد راهكار درست را براي استفاده در اختيار مردم قرار دهيم. مطبوعات و رسانه‌ها نيز بايد تلاش خوبي در جهت اطلاع‌رساني اين امر و آگاهي مردم به حقوقشان داشته باشند. بسياري از مردم از برپايي واحد ارشاد معاضدت قضايي اطلاع ندارند.

وي افزود: براي ما قابل قبول نيست كه با مشكلاتي چون بحث اطاله دادرسي روبرو باشيم. در قوه‌ي قضاييه به دنبال اين هستيم كه تمام دستورالعمل‌ها اجرا شود و در اختيار مردم قرار گيرد تا مردم بتوانند از حقوق خود دفاع كنند. هدف اصلي ما كوتاه كردن فرصت زماني براي رسيدگي به مشكلات مردم است.

كريمي‌راد گفت: سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور بحث تكريم ارباب رجوع در همه‌ي سازمان‌ها و استان‌ها را بررسي مي‌كند كه در بررسي‌هاي خود در سال 1383 از سه دادگستري گيلان، قم و ايلام تقدير و تشكر كرده است.

سخنگوي قوه‌ي قضاييه در ادامه اظهار داشت: با بررسي‌هاي انجام شده متوجه شديم كه زندان مجازات مناسب و كارآيي نيست، در حالي كه بعضي با مرخصي زنداني‌ها مخالفت مي‌كنند. زندان بايد فرد را متنبه و آگاه كند و به جامعه بازگرداند.

كريمي‌راد تصريح كرد: آمار سازمان زندان‌ها نشان‌دهنده‌ي افزايش جمعيت زندانيان در مرداد، شهريور و مهر سال جاري بوده است. جمعيت زندانيان در شهريورماه 136 هزار و 427 نفر بوده و در مهرماه به 138 هزار و 358 نفر رسيده است.

ادامه دارد . . .

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha