• چهارشنبه / ۱۳ مهر ۱۳۸۴ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8407-06662
  • منبع : مطبوعات

عملكرد فرهنگي صداو سيما در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شد: نارضايتي نخبگان.. تجمل‌گرايي‌و تبليغ مصرف‌گرايي... موفقيت در توسعه كمي و ارتقا كيفيت در توليد فيلم

عملكرد فرهنگي صداو سيما در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شد:
نارضايتي نخبگان.. تجمل‌گرايي‌و تبليغ مصرف‌گرايي... موفقيت در توسعه كمي و ارتقا كيفيت در توليد فيلم
در جلسه شب گذشته شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه به رياست دكتر احمدي نژاد برگزار شد عملكرد فرهنگي سازمان صداوسيما با حضور مسوولان اين سازمان مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفت. به گزارش گروه دريافت خبر سرويس تلويزيون و راديو ايسنا، اداره كل روابط عمومي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي اعلام كرد: هيات نظارت و ارزيابي فرهنگي و علمي اين شورا در اين بررسي وظايف صدا و سيما را وظايف آموزشي، خبري، تفريحي، هدايتي و تبليغي عنوان كرده است. همچنين اين گزارش صدا و سيما را به عنوان تجلي اراده و نگرش‌هاي مردم در صورت احراز ويژگي‌هاي جذاب و سودمند، داراي نقش بي‌بديلي در مشاركت افكار عمومي دانسته و آن را موجب تحرك اجتماعي گسترده براي توسعه و پيشرفت در همه زمينه‌هاي جامعه عنوان كرده است. طبق نتايج به دست آمده در اين بررسي، فعاليت‌هاي صدا و سيما به طور كلي در مسير تحقق رهنمودهاي حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري و سياست‌هاي فرهنگي كشور بوده و تاثير بسزايي در تحول فرهنگي و اجتماعي ايران داشته است. تحولات صدا و سيما در ده سال گذشته و افزايش چشمگير شبكه‌هاي ملي، استاني و بين‌المللي به زبانهاي مختلف حاكي از پيشرفت و موفقيت غيرقابل انكار اين سازمان در توسعه كمي است. در اين گزارش تصريح شده حجم توليد و تنوع برنامه‌هاي شبكه‌هاي مختلف براي جذب مخاطب در همه اقشار اجتماعي بيانگر اهتمام و تلاش دست‌اندركاران اين رسانه مهم است. كميت رو به ازدياد برنامه‌ها و تنوع موضوعات آن، به ويژه توجه به جوانان و زنان قابل قدرداني است. همچنين سازمان صدا و سيما طي برنامه سوم توسعه در بخش توليد، پخش و پوشش جمعيتي نسبتا موفق بوده است. با اين وجود پوشش جمعيتي در مناطق مرزي كشور همچنان با چالش مواجه است. نتايج ارزيابي به عمل آمده از صدا و سيما حاكي از آن است كه اين سازمان در ارتقا كيفيت توليد فيلم و سريال از طريق مجموعه‌هاي تاريخي ـ مذهبي موفقيت‌هاي قابل توجهي داشته است. همچنين بررسي به عمل آمده نشانگر آن است كه رويكرد تجمل گرايي و تبليغ مصرف گرايي در سريال‌هاي تاثيرگذار و تبليغات تجاري به چشم مي‌خورد كه با الگوي مطلوب زندگي خانوادگي و فرهنگ اسلامي ايراني مغايرت دارد. در برنامه‌هاي صدا و سيما به قشر متوسط كه اكثريت جامعه را تشكيل مي‌دهند بايد توجه كافي شود. از سوي ديگر تهيه‌كنندگان برنامه‌هاي صدا و سيما به ابلاغ و ترويج پيام‌هاي آموزشي، تربيتي و اعتقادي به صورت ظريف و نامحسوس كمتر توجه نشان داده‌اند. طبق بررسي انجام شده صدا و سيما در برنامه‌هاي كارشناسي از صاحبنظران و انديشمندان طراز اول و شناخته شده در مجامع علمي و تخصصي كمتر استفاده مي‌كند كه اين امر مي‌تواند منجر به نارضايتي نخبگان شود. پس از بررسي‌هاي انجام شده از سوي هيات نظارت و ارزيابي فرهنگي و علمي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اين هيات برنامه‌ريزي و برنامه‌سازي‌هاي مبتني بر نتايج مطالعات و تحقيقات، افكارسنجي از نخبگان و مخاطبان،‌ مخاطب شناسي و توجه به شاخص‌هاي ارزشي و فرهنگ عدالت، قناعت، انفاق، كار و ترويج فرهنگ رفتار علوي را از جمله پيشنهادهاي ارزيابي خود به سازمان صدا و سيما ارايه كرد. پس از ارايه اين گزارش، شوراي عالي انقلاب فرهنگي از هيات ارزيابي كننده و همچنين از عملكرد سازمان صدا و سيما قدرداني كرد. سازمان صدا و سيما نيز ضمن تشكر از گزارش تهيه شده برنامه‌هاي خود را كه بخش عمده‌اي از آنها كه در مقطع فعلي در حال اجرا و پياده سازي است، براي رفع نواقص موجود و دستيابي به وضع مطلوب ارايه داد و بر دشواري كار صدا و سيما و پاسخگويي به سلايق گوناگون تاكيد كرد. در انتها مقرر شد كه روش تحقيق با شاخص‌ها و نتايج ارزيابي و نقد صورت گرفته بر ارزيابي به صورت تفصيلي به عنوان سندي از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي منتشر شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha