عضو جامعهي اسلامي دانشجويان: واكنش مناسب در برابر نقد مهم است
مسوول واحد سياسي جامعهي اسلامي دانشجويان، واكنش مناسب در برابر نقد را مهم خواند و گفت: بايد براي نقد نيز چارچوب مناسبي را تعريف كرد و طبق آن بايد تشخيص داد كه آيا نقدپذيري رشد كرده است يا خير؟
«احسان كريمخاني» در گفتوگو با خبرنگار سياسي ايسنا، با ابراز تاسف از آنچه كه به گفتهي وي در سالهاي گذشته در زمينهي انتقاد، نقدپذيري و عدم تعريف چارچوب رخ داده، اظهار داشت: در اين زمينهها، متاسفانه برخي به عمد قصد داشتند بدون استاندارد خاصي فضاي نقد ايجاد كنند، در صورتي كه اگر اين استاندارد تعريف شود و مطابق با همان تعريفهاي امر به معروف و نهي از منكر، هر كدام به درستي شناسانده شود، بسياري از مشكلات مرتفع خواهد شد.
وي در ادامه دربارهي انواع فاكتورهاي صوري و عملي گفت: فاكتورهاي صوري شامل زمينهي اقتصاد، منش مديران مانند تجمل گرا نبودن و ساده زيستي بوده و دقيقا با مطالبات مردم مطابقت دارند، البته بايد توجه داشت كه اين فاكتورها تا زماني وجود دارند كه چوب انتقاد هست، اما در مورد فاكتورهاي عملي يا محتوايي كه متاسفانه تا به حال اين فاكتورها لحاظ نشدهاند مانند صاحب نظر بودن و تعهد كاري كارشناسان، كه در واقع اگر وارد اين فاكتورها شويم به مشكل برميخوريم چرا كه در اين زمينه تعمداتي در كار بوده است.
مسوول واحد سياسي جامعهي اسلامي دانشجويان تصريح كرد: حضرت اميرالمومنين علي (ع) ميفرمايند هميشه منقتدترين انسانها را نزديكترين افراد به خود قرار بده. مسلما اگر ما نيز با اين پارادايم به مسايل بنگريم جايگاه يك منتقد دانشجو را در فضاي دانشگاه به درستي درمييابيم. اما چنانچه از اين ديدگاه صرفنظر كنيم، و صرفا از فضاي انتقاد دانشجو براي كسب اعتبار سوء استفاده شود، امري بسيار ناپسنديده است.
كريمخاني افزود: در حال حاضر چون فضاي دانشجويي فضاي بستهاي نيست همه در چارچوبهاي خاص خود انتقاد ميكنند و اين از شكل گرفتن فضاي راديكالي جلوگيري كرده است.
وي ايجاد فضاي راديكالي را از سوي انتقاد شوندگان خواند نه دانشجويان، و ادامه داد: در گذشته متاسفانه راديكاليزاسيون هدايت شده وجود داشت، يعني راديكاليزاسيون را به صورت هدايت شده به سمت انتقادهاي سطحي سوق داده و با اعتراض به سطحي بودن آنها، از فضاي نقد فرار ميكردند و مسلما واكنش مناسب در برابر نقد يكي از موارد مهمي است كه از ايجاد اين فضا پيشگيري ميكند.
كريم خاني در ادامه گفت: در ادبيات نقادي و كلا در فضايي كه امر به معروف و نهي از منكر حاكم است سه مقوله بايد مورد توجه قرار بگيرند. يعني نظم در انتقاد، عاملي كه تاكنون در فضاي نقد دانشجويي وجود نداشت و نقدها بيشتر شكل ژورناليستي داشتند، عدالت و تعالي، كه اگر دانشجويان بخواهند در اين مقولهها كار كنند كاركرد راحتتري خواهند داشت و عدول از اين سه كليد واژه آيندهي خوبي را براي نقد تصوير نخواهد كرد و مشكلات جدي براي فضاي نقد در دانشگاه ايجاد خواهد كرد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات