• سه‌شنبه / ۱۲ مهر ۱۳۸۴ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8407-05682

عضو انجمن اسلامي دانشجويان تربيت مدرس: دانشجويان « نقاد » بايد « نقدپذير » هم باشند

عضو انجمن اسلامي دانشجويان تربيت مدرس:
دانشجويان « نقاد » بايد « نقدپذير » هم باشند
دبير تشكيلات انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به نقدپذيري در جنبش دانشجويي گفت: به عنوان كساني كه پرچم اصلاح‌طلبي، دموكراسي و مردم‌سالاري را بالا مي‌بريم بايستي به بديهي‌ترين ويژگي‌هاي يك جامعه‌ي مدرن كه همان نقدپذيري است توجه داشته باشيم. «آرمين زارعيان» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر شاهديم دانشجوياني كه بايد علمدار نقادي و نقدپذيري باشند از توانايي نقدپذيري چنداني برخوردار نيستند. اگرچه گاهي انتقادات بسيار تندي مي‌كنند كه تحسين‌برانگيز است اما زماني كه نوبت به نقد خودشان مي‌رسد بلافاصله اين قضيه را برنمي‌تابند و واكنش‌هايي نشان مي‌دهند كه همخواني با ويژگي‌هاي تشكل‌هاي دانشجويي ندارد. به عنوان نمونه، انجمن اسلامي به عنوان بزرگ‌ترين و مهم‌ترين نهادي كه بايد در عرصه‌ي سياسي اظهارنظر كند، درون خود با چنين مساله‌اي مواجه است. مثلا دفتر تحكيم وحدت كه متشكل از انجمن‌هاي اسلامي است انتقادات تندي را چه در درون حاكميت و چه در درون تشكل‌هاي دانشجويي انجام مي‌دهد اما زماني كه ما از روند و عملكرد شوراي مركزي تحكيم انتقاد مي‌كنيم بلافاصله با واكنش‌هاي تند اين عزيزان مواجه مي‌شويم، در حالي كه ما بايد اين موضوع را بپذيريم كه انتقاد و نقدپذيري درست به مثابه يكي از اركان مهم استبدادستيزي است. وي در ادامه انتقاد و نقدپذيري را يكي از اركان مهم جوامع مدرن و دموكراتيك خواند و افزود: براي نقدپذيري شاخص‌هاي بسيار زيادي وجود دارد، از جمله دارا بودن قدرت شنيدن نقد حتي به صورت ظاهري؛ چرا كه اگر قرار است اتحادي نهادينه شود، بايد در عمل نمود پيدا كند؛ هم‌چنين بازخورد مثبت به طرف مقابل به خاطر نقدي كه انجام داده چه مصلحانه و چه مغرضانه. البته نبايد فراموش كرد كه گاهي انتقادات ما اصولي نيست، يعني گاهي مشكلات در انتقادات ما وجود دارد. زارعيان در ادامه نقدپذيري را شامل دو حوزه‌ي درون دانشگاه و درون تشكل‌هاي دانشجويي دانست و افزود: طبيعي است اگر فرصت اظهارنظر به تمامي دانشجويان داده شود تا از نمايندگان خود در انجمن‌هاي اسلامي انتقاد كنند، هم مشاركت دانشجويان در فعاليت‌هاي دانشجويي تقويت مي‌شود و هم اصلاح امور به نحوه‌ي مطلوب‌تري صورت خواهد گرفت؛ چرا كه در اين صورت دانشجويان دموكراسي را در يك قالب كوچك‌تر تجربه مي‌كنند و در اين صورت از راديكاليزه شدن فضاي دانشگاه كه هم به خود تشكل و هم به حوزه‌ي دانشگاه ضربه مي‌زند پيشگيري مي‌شود. دبير تشكيلات انجمن اسلامي دانشگاه تربيت مدرس، آنچه را كه محدوديت فرصت نقد براي دانشجويان مي‌خواند دليل افزايش فضاي نقد در سال‌هاي اخير دانست و تاكيد كرد: با بسته شدن تعدادي از روزنامه‌ها و زنداني شدن برخي از منتقدان، گفتمان انتقادات تند نمايان و باعث شد دانشجويان در اين فضا به حركت تند و آوانگارد روي آورند. وي در ادامه خاطرنشان كرد: نكته‌اي كه نبايد آن را فراموش كرد اين‌كه وقتي زبان به نقد مي‌گشاييم حريم شخصي افراد را بايد رعايت كنيم، ادبيات نقد بايد ادبياتي ملايم باشد در عين حال كه پايه‌ي علمي، صحيح و منطقي داشته باشد. لذا اگر ادبيات نقد تند و خشن باشد هيچ‌گاه اثر مثبتي نخواهد داشت و با توجه به اين‌كه در جامعه‌ي ما قدرت نقدپذيري چندان پيشرفت نكرده نبايد انتقادات را يكباره مطرح كنيم بلكه بايد گام به گام و مرحله به مرحله در اين امر به پيش رفت. زارعيان اذعان داشت: متاسفانه نقدپذيري ما مانند استبدادزدگي ماست و به صورت دو حلقه‌ي به هم پيوسته است كه بايد هر دو با هم گسسته شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha