• دوشنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8406-08810

عضو جامعه اسلامي دانشجويان: ـ اقشار مختلـف حـزب تشكيل دهند ـ احزاب ما محـفل هستند نه حـزب

عضو جامعه اسلامي دانشجويان:
ـ اقشار مختلـف حـزب تشكيل دهند
ـ احزاب ما محـفل هستند نه حـزب

دبير سياسي جامعه‌ي اسلامي دانشجويان، احزاب فعلي را بيشتر محفل دانست تا حزب، بر تقويت زمينه‌ي اعتماد اقشار مختلف به احزاب تاكيد كرد و گفت: اقشار مختلف به تشكيل حزب بپردازند يا احزاب كنوني سطح پوشش خود را فراگير‌تر كنند.

« اميرحسين خليلي » در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس سياسي ايسنا، اظهار داشت: با توجه به اينكه احزاب در كشور ما عمدتا از دانشگاهيان و مديران تشكيل يافته‌اند لذا بيشتر اين دو قشر را همپوشاني مي‌كنند؛ طبقات مرفه علاقه‌اي به حزب ندارند و بيشتر به دنبال منافع اقتصادي خود هستند. طبقات فرودست جامعه نيز به دليل مشكلات اقتصادي فرصتي براي اينگونه كارها ندارند و همواره در تلاش به دست آوردن نان شب هستند، لذا مخاطب احزاب مدرن، يعني احزاب امروزي بيشتر طبقات متوسط جامعه‌ي شهري هستند و طبقات مرفه و حاشيه نشينان حضوري در احزاب ندارند. اما يكي ديگر از اقشار مهمي كه سهمي در احزاب ندارند روستاييان و كشاورزان هستند كه نه در احزاب حضور دارند و نه حتي نماينده‌اي براي خود دارند، در صورتي كه كشاورزي يكي از اركان توسعه‌ي كشور است.

دبير سياسي جامعه‌ي اسلامي دانشجويان در ادامه با بيان اينكه «نياز‌هاي اين اقشار اغلب در زمان انتخابات توسط كانديدا‌ها بيان مي‌شود» افزود: اعلام حضور اين اقشار يا به شكل مسالمت آميز و به صورت اعتصاب و يا راي دادن و يا به شيوه‌ي غيرمسالمت آميز يعني شورش و آشوب است و يكي ديگر از مهمترين گونه‌ي اعلام حضور اقشاري كه در احزاب حضور ندارند و احزاب نمي‌توانند آن‌ها را نمايندگي كنند، ايجاد جنبش‌هاي اجتماعي است كه در عصر حاضر موضوعيت ويژه‌اي پيدا كرده است.

وي ادامه داد: به نظر من جنبش‌هاي اجتماعي در كشور ما همواره رقيب احزاب بودند و حتي توانستند احزاب را هم شكست دهند، به ويژه در مواقعي كه احزاب هدفشان كسب قدرت بوده در كشور ما بيشتر اين جنبش‌ها بودند كه به طور فصلي عمل كردند، لذا احزاب در كشور ما خيلي توفيقي نداشتند.

خليلي درباره‌ي علت كم رقبتي مردم به احزاب و تشكل‌ها تصريح كرد: ساخت فرهنگي كشور ما با ساخت فرهنگي كشور‌هاي غربي كه در آنها پروتستانيزم رخ داده، بسيار متفاوت است و لذا هنگامي كه ابزاري از آنها گرفته و بخواهيم آن را عينا در جامعه پياده كنيم، خواهيم ديد كه عمل نمي‌كند چرا كه مردم ما فطرتا خدامحورند و به خدا، اسلام و اهل بيت علاقه‌مند بوده، استكبار ستيز هستند، لذا وقتي مي‌بينند هم و غم احزاب كسب قدرت است و گاهي هم حتي براي كسب قدرت به بيگانگان چشمك مي‌زنند، ديگر علاقه‌ و انگيزه‌اي براي شركت در احزاب ندارند.

وي در ادامه تاكيد كرد: اگر احزاب بخواهند مردم به آنها علاقمند شوند، بايد خدا محوري كه همان بحث ولايت است و شهيد بهشتي بر آن تاكيد ويژه‌اي داشتند و همچين روحيه‌ي استكبار ستيزي در آنها جاري شود يعني احزاب بايد رابطه‌ي خود را با خدا تعريف كنند.

خليلي با اشاره بر فصلي بودن احزاب گفت: فصل انتخابات، فصل فعاليت احزاب است و پس از آن، احزاب به صورت نيمه تعطيل تبديل مي‌شوند، زيرا اعضاي احزاب اكثر از مديران ارشد هستند كه پس از انتخابات فرصتي براي پرداختن به حزب ندارند، در صورتي كه حزب نياز به صرف وقت، كادرسازي و برنامه‌ريزي دارد، چرا كه ترتبيت نيرو‌ يكي از مهمترين بحث‌هاي حزب است و بايد مباحثي را كه در دانشگاه‌ها به دانشجويان آموزش داده نمي‌شود، در احزاب به جوانان و دانشجويان آموزش داده شود. هم چنين بحث فقدان مانيفست، استراتژي و برنامه نيز يكي از مشكلاتي است كه احزاب دارند.

اين فعال دانشجويي گفت: گروه‌هايي كه نام حزب را به دنبال خود يدك مي‌كشند، حزب نيستند، بلكه يك محفل هستند و طبيعي است كه نمي‌توانند در ميان مردم جايگاه داشته باشند و زماني كه مردم مي‌بينند اين گروه‌ها گاهي و هر چهار سال يكبار نزديك انتخابات پديدار شده و همه به دنبال كسب راي هستند اين باعث بدبين شدن مردم به احزاب مي‌شود، لذا اين موارد عللي است كه باعث ناكارآمدي احزاب در كشور ما مي‌شوند.

وي در ادامه با تاكيد بر لزوم نهادينه شدن رقابت در احزاب متناسب با فرهنگ جامعه‌ي ايران، آن را يكي ديگر از موارد براي ايجاد انگيزه و رغبت در مردم دانست و خاطر نشان كرد: همچنين عضويت مردم در احزاب، بايد براي مردم و احزاب سود و منفعتي داشته باشد كه اين سود مي‌تواند سياسي، مادي يا معنوي باشد.

خليلي در ادامه افزود: نياز‌هاي اقشاري كه كمتر مورد توجه هستند يا بعضا به طرق غير سازمان يافته توسط احزاب رقيب يا جريانات منتقد بيان مي‌شود و با توجه به اينكه نياز‌هاي اقشار معلوم است و در آن ابهامي وجود ندارد، اما فقدان يك شيوه‌ي سازمان يافته و تعريف شده باعث مي‌شود كه گروه منتقد دولت اين نياز‌ها را در زمان انتخابات بيان كند اما پس از به قدرت رسيدن معلوم نيست تا چه حد به اين گفته‌ها وفادار بماند. لذا اگر اين احزاب تعريف شده و بخشي از آنها به صورت نهادينه شده اين مطالبات را بيان كنند و اقشار هم به احزاب اعتماد داشته باشد، شيوه‌ي بهتري است تا دل بستن به يك كانديداي انتخاباتي، چرا كه كانديدا دنبال كسب راي است.

وي در ادامه تاكيد كرد: به نظر من يا اقشار مختلف به تشكيل حزب بپردازند يا احزاب كنوني سطح پوشش خود را از طريق فراگيركردن نشريات و ارگان‌هاي خود و گسترش دفاترشان فراگير‌تر كنند، مثلا با برنامه‌ريزي در روستا‌ها بتوانند با بخش‌هايي از اين اقشار و نمايندگان آنها ارتباط برقرار كرده و نظرات آنها را جلب كنند. به نظر من اكنون يعني پس از انتخابات زمان مناسبي است براي احزابي كه نمي‌خواهند فصلي عمل كنند و فعاليت و نيروسازي كنند از طرق مختلف مثلا فعاليت‌هايي را در زمينه‌ي براي فعاليت در روستا‌ها آغاز كنند تا از مهاجرت آنها به شهر جلوگيري كنند و از اين طريق كشاورزي توسعه پيدا خواهد كرد.

خليلي اساسا عضويت در تشكل‌ها را مناسب دانست و گفت: شهيد بهشتي همواره به خواهران و برادران دانشجو توصيه مي‌كردند كه در يكي از تشكل‌هاي سياسي فعاليت كنند و به هر حال بحث تحزب همواره مد نظر بزرگان نظام همچون شهيد بهشتي، مقام معظم رهبري كه دبير كل حزب جمهوري بودند، آقاي هاشمي و آقاي خاتمي كه سابقه‌ي تحزب دارند و ... بوده است.

وي در پايان تاكيد كرد:‌ احزاب ما بايد افرادي مانند رتبه‌هاي اول كنكور يا المپياد‌ي‌ها را جذب كرده و نهاد‌هايي در كنار آنها تعبيه كرده كه مي‌توانند با ساير نهاد‌ها و اساتيد دانشگاه‌ها ارتباط برقرار كنند و چنانچه فاكتور‌هايي كه مورد نياز مردم است داشته باشد، مردم اعتماد شان به آنها بيشتر خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha