• سه‌شنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8406-06955

/خاطره و تجربه‌اي براي امروز تحكيم/ علي تاجرنيا: ـ جاي تعامل اعضا در تحكيم خالي است ـ سيال بودن جريان دانشجويي در تهديد است

/خاطره و تجربه‌اي براي امروز تحكيم/
علي تاجرنيا:
ـ جاي تعامل اعضا در تحكيم خالي است
ـ سيال بودن جريان دانشجويي در تهديد است

« علي تاجرنيا » عضو سابق شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت، با بيان اين كه «فقط يك سال كانديداي شوراي مركزي شدم»، سيال بودن جريان دانشجويي را مورد تهديد دانست.

وي با تاكيد بر اين كه «جاي تعامل اعضا در تحكيم خالي است»، در عين حال گفت كه «نبايد زمينه‌ي از بين رفتن هويت تحكيم و انجمن‌ها فراهم شود».

حفظ جريان علي‌رغم سلائق متفاوت

«علي تاجرنيا» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: يكي از مهم‌ترين دلايلي كه باعث مي‌شد جريان دفتر تحكيم وحدت علي‌رغم سلائق متفاوت حفظ شود اين بود كه مجموعه‌ي مباحث و اختلاف نظر عمدتا در حوزه‌ي انديشه بود و منافع جرياني و حزبي به هيچ وجه دخالت نداشت.

وي افزود: با توجه به فضاي سنگين سال‌هاي قبل از دوم خرداد هر چه قدر بدنه‌ي دولت همراهي لازم را در جهت برقراري امكانات انجمن‌ها و تحكيم نمي‌كرد، آنها تلاش مضاعفي مي‌كردند و در عين حال انگيزه‌ي بيشتري داشتند.

علي‌رغم فعاليت كم دولت و حكومت در همراهي با دانشجويان، وجود روحيه‌ي انتقادي در آنها، انگيزه‌ي بيشتري براي فعاليت دانشجويان ايجاد مي‌كند.

فعاليت را به سياست محدود نمي‌كرديم

عضو سابق شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت، در ادامه اظهار كرد: قبلا انجمن‌هاي اسلامي فعاليت‌هاي خود را صرفا در حوزه‌ي سياسي محدود نكرده بودند و مشاركت در امور صنفي رفاهي دانشجويان و تلاش در جهت گسترش برنامه‌هاي فرهنگي باعث جامعيت اين انجمن‌ها مي‌شد. متاسفانه در سال‌هاي اخير انجمن‌هاي اسلامي و تحكيم به مثابه يك بنگاه كاملا سياسي حركت كرده و با توجه به تغيير ذائقه‌ي دانشجويان درباره‌ي مسائل سياسي نتوانسته حداكثر دانشجويان را به لحاظ نيازهايي كه دارند ارضا كند.

تجربيات گذشتگان

تاجرنيا افزود: شرايط فعلي با گذشته متفاوت است و بسياري از راهكارهاي گذشته براي كارآمدي دفتر تحكيم وحدت امروز پاسخگو نيست، اما نكته‌ي قابل توجه اين است كه دانستن تجربيات گذشتگان ولو اينكه مربوط به شرايط متفاوت بوده قطعا مي‌تواند براي آينده راهگشا باشد. به ويژه اينكه بخشي از اين تجربيات كه عمدتا در حوزه‌ي بحث‌هاي تعاملي است امروز بيش از همه به دفتر تحكيم كمك مي‌كند.

يك خاطره: هيچ‌گاه طرد نكرديم

وي اظهار كرد: در آستانه‌ي انتخابات سال 76 در مجموعه‌ي تحكيم، چند تا از انجمن‌هاي اسلامي را داشتيم كه از كانديداي مشخص دفتر تحكيم يعني آقاي خاتمي حمايت نكردند كه تا جايي كه به خاطر دارم چهار انجمن اسلامي بودند، اما هيچ‌گاه كسي اين انجمن‌ها را طرد نكرد.

به تدريج اين نوع تعامل در دانشگاه و بين دانشجويان كنار گذاشته شده است. فكر مي‌كنم جاي اين نوع تفكر و تعامل در مجموعه‌ي تحكيم خالي است، به هر حال هم بايد از طرف كساني كه اين سابقه را دارند تجربه و نحوه‌ي تعامل ذكر شود و هم كساني كه امروز مسووليت و رهبريت جنبش دانشجويي را برعهده دارند.

سيال بودن جريان دانشجويي در تهديد

تاجرنيا در ادامه اظهار كرد: مسوولان جريان دانشگاهي كساني هستند كه سابقه‌ي زيادي دارند و همين مساله آنها را از استفاده از تجربيات ديگران مستغني مي‌كند و هم پويا بودن و سيال بودن جريان دانشجويي متاسفانه مورد تهديد واقع مي‌شود.

وي افزود: با توجه به اينكه تحكيم دموكراتيك‌ترين تشكيلات دانشجويي در مجموعه‌ي دانشگاه است عملا نقش يك پارلمان دانشجويي را بازي كرده و سلائق و نقطه نظرات متفاوتي را توانسته در خود جمع كند.

تاجرنيا اظهار كرد: مهم‌ترين برجستگي تحكيم برخاسته بودن آن از ميان دانشجويان است و اينكه مي‌تواند به عنوان مجموعه‌اي كه در آگاه‌سازي مردم نقش دارد و در تنبه قدرتمندان تلاش كند، نقش تحكيم را نسبت به تشكل‌هاي دانشجويي نشان مي‌دهد.

فقط يك سال كانديداي شوراي مركزي شدم

عضو سابق شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت، گفت: تلاش ما اين بود كه در دانشگاه‌ها و دانشكده‌ها نماينده‌ي واقعي دانشجويان انتخاب شوند و در مجموعه‌ي دفتر تحكيم وحدت هم نمايندگان واقعي دانشگاه‌ها حضور پيدا كنند.

به عنوان مثال بنده يك سال كانديداي شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت شدم و در دوران قبل و بعد از آن اين آمادگي را در خود نمي‌ديدم و احساس كردم ديگران نيز بايد به صورت چرخشي روحيه‌ي دانشجو بودن تحكيم حفظ كنند.

منتقد بوديم؛ نه محافظه‌كار نه معاند

تاجرنيا گفت: ما رسالت خود را به عنوان نهادي كه در چهارچوب نظام جمهوري اسلامي است اما با نگاه انتقادي و مبتني بر خواست مردم دنبال مي‌كرديم، بنابراين نيافتادن به ورطه‌ي محافظه‌كاري به دليل نزديكي به قدرت و هم‌چنين ورطه‌ي معاندين نظام به دليل داشتن موضع اپوزيسيون مواردي بود كه به عنوان مرز رعايت مي‌شد.

نبايد هويت از بين برود

عضو سابق شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت، ادامه داد: مجموعه‌ي دفتر تحكيم و انجمن‌هاي اسلامي يك هويت ديني دارند. درست است كه باورهاي مختلفي نسبت به دين در جامعه‌ي ما وجود دارد و دموكراتيك‌ترين قرائت را تحكيم دنبال كرده، اما اين به مثابه آن نيست كه براي يك تشكيلات آزاد شرايطي را ايجاد كنيم كه هويت اصلي آن از بين رود.

كساني كه اعتقادي به مرام و اصول حركت تحكيم ندارند، ضمن اينكه معتقدم آنها حتي اگر به دين اسلام و قانون اساسي التزام نداشته باشند، آزاد هستند، اما جاي آنها در مجموعه‌ي تحكيم نيست و اين نوعي نفاق است.

*** تعدادي از اعضاي سابق شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران به بازگويي بخشي از خاطرات و تجربيات خود درباره‌ي اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه‌هاي سراسر كشور پرداختند، كه حاصل آن به تدريج ارسال مي‌شود. مصاحبه با «علي‌اكبر موسوي خوئيني» و «رضا حجتي» در روزهاي گذشته ارسال شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha