« ابراهيم شيخ » عضو سابق شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت تاكيد كرد: جواني، آرمانخواهي و شور و نشاط از مشتركات كليهي انجمنهاست و تاكيد هرچه بيشتر بر نقاط اشتراك و شايد تساهل بتواند مجموعه را بيشتر از پيش به هم نزديك كرده و به پايداري اين تشكيلات و قوام آن كمك كند.
وي معتقد است كه اعضاي دفتر تحكيم وحدت بايد در طرح، پيگيري و اقدام براي تحقق مطالبات خود شرايط محيطي و متغيرهاي گوناگوني را در نظر بگيرد تا امكان تحقق آنها فراهم شود.
ابراهيم شيخ، در گفتوگو با خبرنگار سياسي ايسنا، با اشاره به زمان عضويت خود در شوراي مركزي اظهار داشت: از سال 72 تا 77 در شوراي عمومي و از سال 77 تا 80 در شوراي مركزي دفتر تحكيم عضويت داشتم و يكي از بهترين تجربيات كاري ما در مقاطع دشوار تحكيم، خاطرات ايام كوي دانشگاه تهران بود. تجربيات ما در اين دوران واجد ويژگيهاي خاصي از جمله درگير كردن خود دانشجويان و بدنهي دانشجويي براي پيگيري مطالبات آنها بود.
خاطرهاي از كار شورايي
وي در ادامه با ذكر خاطرهاي از آن دوران افزود: روز دوشنبه، چهار روز پس از وقعهي 18 تير، عدهاي از دانشجويان در دانشگاه به عنوان اعتراض تحصن كرده بودند و عدهاي از مردم عادي كه قلبشان از اين حادثه جريحه دار شده بود يا به آنان ملحق شده يا پشت درهاي دانشگاه تجمع كرده بودند، از طرفي نيروهاي انتظامي نيز براي كنترل اوضاع فعال بودند، آن لحظه با مجموعهي دوستان دفتر تحكيم جلسه داشتيم و گفتوگوهايي ميان دانشجويان و متحصنين صورت گرفت، نتيجه آن شد كه شورايي از خود تحصنين تشكيل دهيم كه اين نتيجه را شخصا با بلندگو مطرح كردم و دانشجويان دانشگاههاي مختلف را هر كدام در يك نقطهاي از دانشگاه تهران جمع كرديم.
دانشجويان دانشگاه تهران، طبيعتا مكانيسم بهتري داشتند، دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي جلوي درب دانشكدهي علوم، دانشجويان دانشگاه پليتكنيك جلوي درب دانشكدهي فني و ساير دانشجويان دانشگاههاي ديگر هر كدام در يك نقطه جمع شدند و ميان هر مجموعهي دانشجويان دانشگاهها انتخاباتي برگزار شد و طي يك ساعت شوراي منتخب متحصنين را تشكيل داديم كه بعدها به تشكلاتي براي پيگيري مطالبات دانشجويان تبديل شد.
اهميت ارتباط با بدنهي دانشجويان
وي در ادامه تاكيد كرد: به نظر من اگر دفتر تحكيم وحدت بتواند اين نقش واسطهاي خود را به خوبي انجام برساند و دانشجويان دانشگاهها را درگير و پيگير مطالباتشان كند، بدنهي دانشجويي بيشتر با مسايل و مطالبات خود آشنا خواهد شد و پيگيري اين مطالبات از طريق بدنه، منسجمتر، جديتر و بهتر خواهد بود و باعث افزايش اعتماد و حسن تعهد دانشجويان به مجموعهي دفتر ميشود.
شرايط و مجراي صحيح طرح مطالبات
اين عضو سابق شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت سپس تعريف كرد: خاطرم هست در روز اول حادثهي كوي دانشگاه مطالباتي كه دانشجويان و دفتر تحكيم وحدت اعلام كردند بسيار زياد و پرشمار بود، اما بعدها محقق نشد، چرا كه آن مطالبات از مجراي صحيح خود و به شكل منطقي مطرح نشد. به نظر ميرسد دانشجويان و اعضاي دفتر تحكيم وحدت بايد در طرح، پيگيري و اقدام براي تحقق مطالبات خود شرايط محيطي و متغيرهاي گوناگوني را در نظر بگيرد تا امكان آن فراهم شود.
ابراهيم شيخ، قرار گرفتن در يك موضع دقيق را يكي ديگر از درسهاي كوي دانشگاه خواند و افزود: مجموعهي دوستان در دفتر تحكيم بايد در يك نطقه و موضع دقيقي بايستند تا بتوانند واسطي ميان حكومت، توده و بدنهي دانشجويي باشند. چه بسا ما در آن دورن تلاش كرديم ضمن درك تغييراتي كه در نگرشها و تحولاتي كه در باورهاي جوانان ايجاد شده بود، براي حفظ آنها در گفتمان خود بكوشيم و سعي نكرديم يا اساسا به اين نتيجه نرسيديم كه از باورها و ارزشهايي چون عدالت، آزادي و معنويت دوري گزينيم، ضمن آنكه تحول گفتمان نسل جوان را در آن آرمانها لحاظ كرديم.
ضرورت تساهل و تسامح تحكيميها
وي با تاكيد بر اينكه «تحكيم شرايط و وضعيت مطلوب و ايدهالي ندارد» گفت: مجموعهي دوستاني كه در دفتر تحكيم وحدت هستند بايد با تساهل و تسامح برخورد كنند، چرا كه اگر ما مجموعهي بزرگي از دانشجويان را با هم براي دستيابي به يك هدف بسيج كنيم بايد بر حداقل باورها و اعتقاداتمان پافشاري كنيم، طبيعتا نميتوان كار گروهي و جمعي انجام دهيم، اما در عين حال انتظار داشته باشيم كه همهي باورهايمان در كار گروهي اعمال شود، بنابراين قرار دادن يك حداقل در آرا و ديدگاههاي تشكيلاتي و پذيرفتن دستيابي به يك هدف مشترك، موجب قوام مجموعه خواهد شد. همچنين موجب ايجاد تساهل و تسامح شده و ايجاد فراكسيونها را به حداقل خواهد رساند.
راه حل، تاكيد بر مشتركات كليهي انجمنها
عضو سابق شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت، جواني، آرمانخواهي، شور و نشاط را از مشتركات انجمنهاي اسلامي دانست و تاكيد كرد: يكي از ابعادي كه براي مشتركات ميتوان در نظر گرفت بعد آرماني آن است، همهي افرادي كه در مجموعه فعاليت ميكنند اعتقادات و باورهايي مبني بر آزادي، دموكراسي و مردم سالاري دارند و همه بر اين اعتقادند كه سرنوشت مردم بايد به دست خود مردم باشد نه يك نيروي قاهره و مافوق، همچنين به عدالت به عنوان ارزشهاي اساسي و جوهرهي هستي معتقدند.
با توجه به اينكه بدون استثنا، انجمنهاي اسلامي دانشجويان و دوستان دفتر تحكيم به شكل دموكراتيك و از پايينترين مجموعههاي دانشجويي از ميان دانشكدهها به دانشگاه آمده و آموختند كه به صورت دموكراتيك در تعامل با بدنه به پيگيري مطالبات دانشجويان بپردازند، به نظرم اين خصائل آنها را از ساير تشكلها متمايز ميكند و جواني، آرمانخواهي و شور و نشاط آنها از ابعاد مختلف از مشتركات كليهي انجمنهاست و تاكيد هرچه بيشتر بر نقاط اشتراك و شايد تساهل بتواند مجموعه را بيشتر از پيش به هم نزديك كرده و به پايداري اين تشكيلات و قوام آن كمك كند.
ضرورت تعامل با مجموعهي حاكميت براي پيگيري مطالبات
وي در ادامه به دو طيف بندي تحكيم اشاره كرد و گفت: كاري كه مجموعهي تحكيم صورت گرفت كه به تشكيل دو طيف موسوم به علامه و شيراز منجر شد، در حقيقت اين ديدگاه مطرح بود كه هر كدام به نوعي به يكي از بخشهاي حاكميت و بدنه نزديك شده و با بخش ديگر كه ميتوانند تعامل داشته باشند رابطه را قطع كردهاند. به نظر من اساسا كاركرد مجموعهي دفتر در اين است كه نقطهاي كه بايد در آن بايستد و مطالبات ميان طرفين حاكميت و بدنه را برقرار كند بسيار مهم است و به عنوان يك توصيهي مهم براي دوستاني كه در مجموعهي تحكيم تلاش ميكنند اين است كه جايگاه حقيقي خود را به درستي شناخته و بتوانند با حاكميت تعامل برقرار كرده و مطالبات پايين را به حاكميت منتقل كنند و نيز بتوانند ديدگاهها و مسايلي كه حاكميت به آنها اعتقاد دارد و يا بر آنها پافشاري ميكند به بدنه منتقل كند و يك نيروي برقرار كنندهي تعادل بين دو طرف باشد. ما در زماني كه در شوراي مركزي بوديم مشخصا تعامل خود را با مجموعهي حاكميت حفظ كرده و دائما گفتوگو داشتيم و نكات مختلف را مطرح كرديم، بدون اينكه احساس خصومتي با حاكمان داشته باشيم، البته با حفظ اصول دانشجويي و ديدگاههاي انتقادي و نگاهي كه مبني بر تعامل و گفتوگو بود، اين نگاهها از قهر طرفين جلوگيري ميكند و ارتباط را مثمرثمر و مفيد خواهد كرد.
بنابراين تاكتيكهاي موثر و مفيد، برقراري ارتباط، گفتوگو و تعامل ميان مجموعهي دوستان اعضاي تحكيم با حاكميت و دانشجويان است، به نظر من بهتر است دانشجويان بنشينند با آنها گفتوگو كنند، حرفهاي آنها را بشنوند و اعتقادات و ديدگاههاي خود را بيان كنند و در ايجاد تعامل ميان طرفين، پيگير و تحقق مطالبات دانشجويان باشند.
عضو سابق شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت، ارزش ذاتي مجموعهي تحكيم را به آرمانها، شعارها و باورهايش دانست و اذعان داشت: اگر اين ارزش منتفي شود، حتي اگر دفتر به انحاي مختلف حفظ شود و جايگاهش ارتقا يابد، لزوما نتوانسته موفق باشد.
*** تعدادي از اعضاي سابق شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت در گفتوگو با خبرگزاري دانشجويان ايران به بازگويي بخشي از خاطرات و تجربيات خود دربارهي اتحاديهي انجمنهاي اسلامي دانشجويان دانشگاههاي سراسر كشور پرداختند، كه حاصل آن به تدريج ارسال ميشود. مصاحبه با « علياكبر موسوي خوئيني »، « رضا حجتي » و « علي تاجرنيا » در روزهاي گذشته ارسال شده است.
انتهاي پيام
نظرات