ميزگرد «گيلانه»در ايسنا برگزار شد ميخواهيم سينماي«صلح»را مطرح...،سياستهاي فرهنگي دوران جنگ...يك سينماي ناب شاعرانه...سادهانگاري بر فيلمسازي غالب شده...
رخشان بنياعتماد با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ، «گيلانه» از آخرين ساخته سينمايياش به عنوان سينماي «صلح» مطرح كرد و گفت: بر روي اين فيلم نام سينماي جنگ يا ضد جنگ نميگذارم ومعتقدم اين نوع فيلم به وجهاي از جنگ نگاه ميكند كه ذهنيت را درهرشكل به سمت ضد خشونت ميبرد.
وي كه به همراه ديگرعوامل فيلم سينمايي «گيلانه» در اين نشست ايسنا حضور يافته بود در ادامه افزود:در شرايطي كه انواع و اقسام نامها و اسامي عجيب وغريب گذاشته ميشود، ما ميخواهيم سينماي «صلح» را مطرح كنيم.
به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، وي يكي از دلايل مهم ساخت سينمايي «گيلانه» پس از اپيزود «ننه گيلانه» را ايجاد فرصت نمايش و اكران دانست و گفت : به هر حال اپيزودي كه در «داستانهاي شهرجنگي» در جشنواره دو سال قبل به نمايش درآمد و مورد استقبال وتوجه قرار گرفت باعث شد، براي ساخت فيلم سينماي «گيلانه»مصمم شويم چون همانطور كه شاهد هستيم فيلمهاي مستند و كوتاه فرصت نمايش درسينماي ايران ندارند.
براساس همين گزارش محسن عبدالوهاب و رخشان بنياعتماد كه كارگرداني مشترك «گيلانه» را بر عهده داشتند درباره تجربه همكاري وكارگرداني مشترك سخن گفتند.
بنياعتماد تصريح كرد: من و آقاي عبدالوهاب از سالهاي دور به شكلهاي مختلف با يكديگرهمكاري داشتيم.اما در خصوص «گيلانه» ،در شرايطي كه فردي در زمينه ساختار فيلم نظر و فكرش به هر شكلي دخالت پيدا ميكند،سهمي از فيلمسازي به او مربوط ميشود و آقاي عبدالوهاب نيزاينگونه با من همكاري كردند، از جمله پژوهش و نگارش فيلمنامه و گرفتن پلانها سر صحنه و.... كه اين مفهوم فيلمسازي مشترك است.
محسن عبدالوهاب مستندساز نيز درباره اينكه فيلمسازي سينمايي را دنبال خواهد كرد گفت:قصد دارم ادامه بدهم، اما اينكه موضوع كه به آن علاقهمند هستم از قصه سر دربياورد وفيلم سينمايي شود يا مستند براي من فرقي نميكند.
وي ميگويد:«گيلانه» با توجه به بنمايههاي مستند كه در آن وجود دارد نقطه مشترك همكاري من و خانم بنياعتماد وهمينطورهنگام نگارش فيلمنامه با فريد مصطفوي بود.
بنياعتماد در ادامه تصريح كرد: موضوع «گيلانه» جنگ است ،اما نه فقط جنگ ايران و عراق در واقع يك شكل فرامرزي اين جنگ مطرح ميشود، اين فيلم بازتاب شرايط«گيلانه»ها، «اسماعيل»ها،«ميگل»ها است كه آرزوها،اميدها و سلامتيشان بهاء آن جدالهايي است كه در مكانهاي ديگر اتفاق افتاده است.
رخشان بنياعتماد كارگردان شاخص سينماي ايران كه در كارنامه هنرياش بعد از سالها به موضوع جنگ پرداخته است درباره دليل تاخير در اين پرداخت معتقد است: سياستهاي فرهنگي در دوران جنگ تابع شرايط آن زمان بود ونگاه ديگري را ميطلبيد و اساسا فضاي سينماي جنگ در آن سالها فضاي نبود كه بتوانم در آن حرف بزنم .بنابراين نگاه من در آن فضا و شرايط نميتوانست مطرح شود، طبيعي بود كه بايد يك زماني سراغ اين موضوع ميرفتم كه از زاويه خودم به جنگ نگاه كنم .اين شرايط و موقعيت سالها بعد از جنگ براي من فراهم شده است.
به گزارش ايسنا،در ادامه نشست خبري باران كوثري بازيگر نقش«ميگل» نيز از تجربه بازي در «گيلانه» گفت: «ميگل» نقش متفاوتي ازساير نقشهايي است كه من در فيلمهاي ديگرتجربه كردم البته به هميناندازه هم نقش خيلي سختي بود، به دليل اينكه غير از اينكه سن و سالش از من بيشتر بود، آبستن هم بود و 14 سال قبل از زمانيكه من زندگي كردهام حضور داشت.
باران كوثري كه تجربه بازيگري در فيلمهاي «رقص در غبار»، «خوابگاه دختران» نيز را دارد گفت: من در طول اين سالها درانتخاب نقشها آدم سختگيري نبودم، چون فكر ميكردم بايد در اين سينما جايي داشته باشم و خود را به عنوان بازيگر تثبيت كنم. به هر حال هر فيلم آبرومندي ميتوانست اين موقعيت را به من بدهد تا خودم را نشان بدهم و به عنوان بازيگر تثبيت شوم. دو سال قبل«برگ برنده» و«رقص در غبار» را بازي كردم كه خيلي دوستشان داشتم و بالاخره «خوابگاه دختران» كه واقعا از آن فيلم انتظار نداشتم اين قدر فيلم مهمي بشود،بنابراين برنامهريزي نداشتهام كه قطعا در فيلمهاي مهم بازي كنم.
باران كوثري در ادامه به عنوان يك بازيگر جوان به يكي از دلايل اصلي درانتخاب نقشهايش اشاره كرد وگفت:در واقع اتفاقي كه براي من در اين سالها اهميت داشته است بيشتر از آنچه تصويرم بر روي پرده باشد، پشت صحنه مهم بوده است و معتقدم اگر قرار است در نوع كار من اتفاقي بيفتد از پشت صحنه و پروسهاي است كه با آدمهاي مختلف طي ميكنم تا به يك نقش برسم ،بنابراين از پروسهاي كه برخي از بازيگران به بهانه ستاره شدن و نوع نقش گرفتارآن شدهاند، دورهستم.
به گزارش ايسنا كارگردان «گيلانه» درپاسخ به سئوالي درباره نقش «گيلانه» تصريح كرد:نميخواستم هيچوقت «گيلانه» ترحمبرانگيز باشد، ميخواستم تفكر برانگيزباشد.
وي درباره حضور فاطمه معتمدآريا نيز در نقش «گيلانه» گفت: موقعيت نقش به لحاظ فيزيكي و شرايط قصه ويژه بود ونقش را بسيار برجسته ميكرد،بنابراين خانم معتمدآريا خيلي زحمت زيادي كشيد و بقيه بازيگران نيز همين شرايط را داشتند. شاهرخ فروتنيان براي آن نقش كه در چند صحنه داشت به اندازه كسي كه قرار است نقش اول يك فيلم را بازي كند، انرژي گذاشت تا بتواند نقش دكتر جانباز و يك دست را به خوبي بازي كند.
وي درباره انتخاب بهرام رادان نيز اظهار داشت: نابازيگر نميتوانست اين نقش را ايفا كند به هر حال بايد كسي ميآمد، كه به لحاظ فيزيكي و ظاهري سمپاتي ايجاد ميكرد. بنابراين تلاش كرديم شكستگي يك جوان قابل توجه واعتنا باشد.انتخاب رادان نيز به همين دليل بود، نه اينكه يك هنرپيشه جوان و معروفي باشد و در تلاشي كه براي ايفاء نقش در اين فيلم انجام داد، نشان داد كه چقدر دلش ميخواست كار متفاوتي انجام بدهد.
سيروس تسليمي پخشكننده «گيلانه» نيز به نمايش اين فيلم در بازار جشنواره فجر اشاره كرد و گفت: اكثر افرادي كه فيلم را ديدند متاثر شدند، مسئول جشنواره لندن گفت: «گيلانه» يك سينماي ناب شاعرانه است.
وي در ادامه گفت: در سينماهاي اروپا نيز فيلمهاي فرهنگي نسبت به فيلمهاي تجاري و آمريكايي، اكران محدودي دارند اما در آنجا منتقدين به يك نوع ستارهگذاري رسيدهاند و مردم نيز به اين ستارههااعتماد دارند بنابراين زمانيكه ستارهها را ميبينند به جاي اينكه بيلبوردها و تيزرها بر روي آنها اثر كند، ميفهمند اين فيلم چگونه است؟ اما در ايران چنين اتفاقي تاكنون نيفتاده است. بنابراين وظيفه مطبوعات است كه اين موضوع را مطرح كنند تا فيلمهاي فرهنگي سريع شناخته شوند.
به گزارش ايسنا، رخشان بنياعتماد و محسن عبدالوهاب كه در زمينه ساخت آثار مستند در كارنامه هنريشان آثار شاخصي دارند درباره آينده و چشمانداز سينماي مستند نيز سخن گفتند.
بنياعتماد آينده و چشماندازسينماي مستند را نگرانكننده ندانست و گفت: انقلاب ديجيتال و در دسترس بودن امكانات براي ساخت فيلم از يك سو اين امكان را به جوانان علاقهمند ميدهد، كه ايده خود را به فيلم تبديل كنند وبا دوره ما تفاوت دارد از اين جهت كه وقتي ميخواستيم يك فيلم كوتاه بسازيم بايد يك حلقه فيلم تهيه ميكرديم. اما در شرايط فعلي كه در اغلب خانهها يك دوربين ويدئويي خانگي وجود دارد، شرايط متفاوت شده است وانقلاب ديجيتال باعث شده خيليها بتوانند فيلم بسازند اما نوع سادهانگاري و آسانگيري را بر فيلمسازي غالب كرده است.
محسن عبدالوهاب نيز در ادامه و تاييد صحبتهاي بنياعتماد آينده سينماي مستند را درخشان توصيف كرد.
لازم به ذكر است:«گيلانه» از فردا (چهارشنبه) در سينماها به نمايش عمومي درميآيد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات