• شنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8406-05140

كيومرث منشي‌زاده: خبر پست‌مدرنيزم دير به ما رسيده است شاعران مدرن در شعر مدرنيست به تخلف و عناد با سنت برخاسته‌اند

كيومرث منشي‌زاده:
خبر پست‌مدرنيزم دير به ما رسيده است
شاعران مدرن در شعر مدرنيست به تخلف و عناد با سنت برخاسته‌اند
يك شاعر معتقد است: درواقع پست مدرنيزم آنتي‌تز مدرنيزم است كه متاسفانه به هيچ سنتنري منتج نشده است. كيومرث منشي‌زاده در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: خبر پست مدرنيزم دير به ما رسيده است، فكر پست مدرنيزم پيش از نسبيت خاص ‌انيشتن به وجود آمده است. نيچه كه فيلسوف به معناي اخص نيست و يكي از اقمار شوپن‌هاور و شاگرد هگل است، يكي از اولين كساني بود كه به پست مدرنيزم پرداخته است. وي به‌وجود آمدن مدرنيزم را در شعر فرانسه، در مقابل مكتب پاراناس دانست و ادامه داد: از همين نظر است كه شعر شارل بودلر، مالارمه ‌و ژان آرتور رمبو به نسبت شعر آلفردو موسه يا آلفرد ويني مدرن‌تر و انساني‌تر است. اين شاعر تصريح كرد: در نقاشي مدرنيزم، در مقابل تيگوراتو به وجود آمد و ابتدا در آثار مانه، ونگوگ و گوگن قد علم كرد و رفته رفته به هنر متعهد توجه كرد. مدرنيزم در نقاشي و شعر به واقعيت‌هاي علمي توجه دارد. دقيقا به همان سبك پست مدرنيزم به واقعيتهاي علمي توجه ندارد و با ارجاع به سنت درواقع عقب‌نشيني است، چراكه سنت‌پرستي فكر كردن با مغز مردگان است. منشي‌زاده گفت: شعر و نقاشي با توجه به واقعيت‌هاي علمي بيشتر متعهد و انساني شده است. نقاشان سالها و سالها، ابتداي دريا را آبي‌تر از انتهاي آن نشان مي‌دادند؛ ولي نقاشان مدرنيزم اين امر را تكرار خطاي باصره دانسته‌اند و در نقاشي‌ها امپرسيونيست ابتداي دريا و انتهاي آن‌را با يك رنگ نشان داده‌اند. اين نقاشان ديگر قاشق را در ليوان شربت شكسته نشان نمي‌دهند؛ چراكه آنها بعد از تئوري دالتون در مورد شكست نور زندگي مي‌كردند و با علم به مقوله خطاي باصره ديگر خطاي باصره را در نقاشي پاي خود تكرار نمي‌كنند و از همين جهت است كه در نقاشي‌هاي امپرسيونيست‌ها ابتدا و انتهاي دريا يكرنگ دارد چرا كه در واقع در طبيعت اين طور است. وي يادآوري كرد: در شعر مدرنيست شاعران مدرن به عناد و تخلف با سنت برخاسته‌اند. از همين جهت، آثار آنها بيشتر معطوف به انسان و آينده است. حتا شاعري مثل ولاديمير ماياكوفسكي مكتب فتوريسم را بنيان مي‌گذارد كه انساني است؛ همچنان كه شعرهاي شاعري مثل نيمايوشيج سخت انساني است و مي‌توان گفت كه بعد از بوستان سعدي كه شاهكار ادبيات انساني است و نيم قرن پيش از پترارگاه، بنياد گذار ادبي انساني در غرب انساني‌ترين نوع شعر است. اين شاعر تصريح كرد: مائوتسه‌تونگ رهبر چين در شعرهايش كه مدرن است، به انسان پرداخته؛ نشر و نمايش آثار ويليام شكيپير را در چين ممنوع كرده است. با اين حجت كه اين آثار در قصر جريان دارند و با مردم ارتباطي ندارند. اين مي‌رساند كه ادب مدرن و نقاشي و موسيقي مدرن به هر حال انساني است و به همين علت سرمايه‌داري با شوشكه كشيدن براي تعميم پست‌مدرنيزم سعي مي‌كند به هدفهاي ضد انساني و بورژوازي خود برسد. چراكه سرمايه‌داري از هر چيز كه در راستاي خواسته‌هاي سرمايه‌داري باشد حمايت مي‌كند از همين روست كه آثار متوسط و نازل و مخرب پائلوكوئيلو در دنيا اينقدر رواج پيدا كرده است. او در پايان گفت: به هر حال در يك كلام بسنده مي‌كنم كه واي به حال دنيايي كه مردمش ماكسيم گورگي و پائلوكوييلو را به يك چشم مي‌بينند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha