• شنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8405-09889
  • خبرنگار : 71049

شمس‌الواعظين: بايد از به كارگيري رويكردي تند و استفاده از ادبيات خصومت آميز در روند مذاكرات جلوگيري كرد

يك روزنامه نگار گفت: قطعنامه شوراي حكام عليه ايران روند شكلي مذاكرت هسته‌يي بين ايران و اروپا را تغيير خواهد داد. ماشاء الله شمس‌الواعظين، سردبير روزنامه‏هاي توقيف شده‏ي جامعه، در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين كه قطعنامه‌ي شوراي حكام در اثر فشارهاي اتحاديه اروپا و آمريكا و بي‌تفاوتي كشورهايي مثل چين و روسيه قابل پيش بيني بود گفت: قطعنامه صادر شده پيام تندي بود در برابر پافشاري ايران براي فك پلمب از تاسيسات فرآوري اورانيوم اصفهان. وي گفت: معتقدم قطعنامه صادر شده از سوي شوراي حكام روند شكلي مذاكرات فعلي را متوقف خواهد كرد كه اين وضعيت روي آشكار ديپلماسي برقرار بين دو طرفين ايران و سه كشور اروپايي است. اين روزنامه‌نگار در ادامه به ديپلماسي پنهان در مذاكرات جاري رسمي بين دو طرف اروپايي و ايران اشاره كرد و گفت: معتقدم ديپلماسي پنهان در وراي مذاكرات رسمي به حل و فصل بحران به وجود آمده در روند مذاكرات هسته‌يي ايران و سه كشور اروپايي كمك مي‌كند. وي با اشاره به اظهارات اخير البراداعي مبني بر تداوم مذاكرات بين ايران و سه كشور اروپايي گفت: حتي دبيركل آژانس هم به رويكرد دوم يعني ديپلماسي پنهان اشاره دارد. وي با اشاره به ديپلماسي پنهان براي گذر از وضعيت به وجود آمده در روند مذاكرات هسته‌يي ايران گفت: اميدوارم رويكرد اول بر مذاكرات غلبه پيدا نكند. شمس‌الواعظين اظهار داشت: ما از دو چيز در روند مذاكرات هسته‌يي‌مان وحشت داريم؛ يكي وحشت ايران است، مبني براينكه ايران از حق مسلم‌ خود براي دستيابي به تكنولوژي هسته‌يي مسالمت‌آميز محروم شود، به ويژه آنكه با وجود اين فشارها ايران در چارچوب معاهدات و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي، NPT و يا پروتكل الحاقي بخواهد به فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش ادامه دهد؛ اما وحشت دوم، وحشت خانواده‌ي بين‌المللي و بيشتر آمريكا و اتحاديه اروپا است، مبني بر احتمال انتقال تكنولوژي هسته‌يي مسالمت‌آميز ايران به تكنولوژي هسته‌يي غير مسالمت آميز. وي در بيان حل و فصل و كاهش نگراني‌ها از اين دو ديدگاه گفت:‌ راه‌حل اين امر بهره‌گيري از راهكارهاي كوتاه، يعني اتكا به اهرم‌هاي قدرت مثل شوراي امنيت نيست؛ بلكه معتقدم مطابق اعتقاد و باور بسياري از ناظران بين‌المللي راه‌حل كاهش و مهار اين دو وحشت افزايش سازوكارهاي اطمينان بخش در كنترل و نظارت بر فعاليت هسته‌يي ايران از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با نظارت سه كشور اروپايي است. سردبير روزنامه‏هاي توقيف شده‏ي جامعه با اشاره به بخشي از پيشنهاد ايران در موافقتنامه‌ي پاريس مبني بر اينكه ايران براي تشكيل يك شركت كنسرسيوم مشرك بين ايران - اروپا و آمريكا براي غني سازي اورانيوم در سرزمين ايران تحت نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي آمادگي دارد گفت: اين راهكار امري موثر در كاهش نگراني‌ها از اين دو وحشت مي‌تواند باشد. اين روزنامه‌نگار خاطر نشان كرد: اتحاديه اروپا و آمريكا با برداشتن تهديد انتقال پرونده‌ي هسته‌يي ايران از چارچوب آژانس به شوراي امنيت بايد به اين نگاه و باور برسند كه تهديدهاي از اين دست احتمال دارد اتفاقا ايران را به سمت اتخاذ اين سياست سوق دهد، لذا اروپا بايد ديوار وحشت ايران از انتقال پرونده هسته‌يي‌اش به شوراي امنيت را بشكند تا افق روشن پشت اين ديوار نشان داده شود. وي گفت: خطاي اروپا و آمريكا از تجديد تهديد ارجاع پرونده‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت در اين بود كه ايران در برابر اين تهديد خود را براي مقابله با هر گونه تصميمات در شوراي امنيت آماده خواهد كرد. همچنين معتقدم خطايي از سوي ايران مي‌تواند صورت گيرد مبني بر اينكه مقامات ايران ممكن است گمان كنند كه با شكستن ديوار وحشتشان از انتقال پرونده‌ي هسته‌يي به شوراي امنيت مساله حل خواهد شد. اما اين نوع نگاه مي‌تواند سرآغاز اقدامات پيوسته براي محروم كردن ايران از كل تكنولوژي هسته‌يي مسالمت آميز باشد، لذا معتقدم سياست‌ها در ايران بايد به گونه‌اي تنظيم شود كه علاوه بر مهار اين دو وحشت، يعني تضمين حق داشتن فناوري صلح آميز هسته‌يي و رفع نگراني اروپايي‌ها از انتقال اين تكنولوژي به تكنولوژي غير مسالمت آميز، بايد از به كارگيري رويكردي تند و استفاده از ادبيات خصومت آميز در روند مذاكرات جلوگيري كرد. وي در پاسخ به اين سوال كه چگونه مي‌توان بين اصرار ايران به حفظ خط قرمزش يعني حفظ چرخه‌ي سوخت و از سويي فشار اروپا به عبور از اين خط قرمز تعامل ايجاد كرد ابراز عقيده كرد: اولا معتقدم تعيين خط قرمز در ديپلماسي راهبردي غلط است، به عنوان مثال اگر ايران بتواند در روند مذاكرات به نتايج و توافقاتي برسد كه با كل فناوري هسته‌يي به لحاظ ارزش و كارآمدي توازن داشته باشد، امري قابل قبول بود، اما پس از مدتي ايران با شرايطي مواجه شد كه نقطه‌ قوت‌اش در انرژي هسته‌يي با مخالفت شديد بين‌المللي مواجه شد و از سوي ديگر نقطه ضعف در مقياس امنيت ملي‌مان، لذا ديگر مقامات ايران قادر به توجيه اين نقطه‌ي قوتشان كه به نقطه ضعف تبديل شده است نيستند. وي در پاسخ به اينكه مساله براي ايران از ابتدا حفظ چرخه سوخت و تكنولوژي به دست آمده‌ي بومي بوده است گفت: راه‌حل‌هاي زيادي وجود دارد، مي‌توانستيم بر اجراي آن بخشي از پيشنهاد ايران كه در مذاكرات پاريس مبني بر تشكيل كنسرسيوم مشترك بود تاكيد كنيم. همچنين جلب اعتماد بين‌المللي و مشاركت كشورهاي مختلف هسته‌يي از جمله آمريكا و اروپا در اين تكنولوژي راهكار ماهرانه‌ براي كاهش تنش در روند مذاكرات و نتيجه آن بود. شمس‌الواعظين ابراز عقيده كرد: معتقدم جلب مشاركت اروپا و آمريكا در چرخه‌ي سوخت هسته‌يي از راهكارهاي موفقيت‌آميز در حل مساله هسته‌يي ايران است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha