• یکشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8405-06262

/تريبون آزاد دانشجويي/ يك فعال دانشجويي: خاتمي نام نيكي از خود به جاي گذاشت

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده‌ي علوم پايه دانشگاه تهران، با اشاره به پايان دولت خاتمي، گفت: وقتي كه سيد محمد خاتمي براي رياست جمهوري انتخاب و با راي 20 ميليوني در انتخابات پيروز شد دو گروه دچار افراط و تفريط شدند.

« عليرضا دهقان » به خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: بعد از انتخابات يك دسته متحجران بودند كه مي‌گفتند با آمدن خاتمي اسلام از دست مي‌رود و شعار وااسلاما سر دادند. يك گروه ديگر هم گروه غربزدگان و روشنفكران تندرو بودند كه از خاتمي انتظاراتي داشتند كه با عقايد او سازگار نبود.

وي عملكرد هشت ساله‌ي دولت خاتمي را شاهدي بر رد اين ادعاها دانست و تاكيد كرد: آنها كه فكر مي‌كردند خاتمي داخل نظام نيست و به آرمان‌هاي حضرت امام(ره) پايبند نيست در اشتباه بودند. اين دو گروه امروز به اين نتيجه رسيدند كه خاتمي فرزند نظام جمهوري اسلامي است و علاقه‌مند و پايبند به آن. سيد محمد خاتمي هم پيرو حضرت امام(ره) و معتقد به ولايت فقيه است و هم به نقش حقوق اساسي ملت از جمله آزادي ايمان راسخ دارد.

دهقان به توسعه‌ي سياسي در دو بخش داخلي و خارجي در دولت خاتمي اشاره كرد و گفت: افرادي كه سنشان ياري مي‌كند مي‌توانند به راحتي درك كنند كه در دوره‌ي خاتمي انتقادپذيري نسبت به عملكرد دولت بسيار تقويت شد. هم گروه‌هاي موافق ايشان و هم گروه‌هاي مخالف ايشان به راحتي مي‌توانستند نسبت به عملكرد شخص رييس جمهور و وزراي كابينه انتقاد كنند.

اين فعال دانشجويي ضمن بيان اين كه «در اين دوران فرهنگ مباحثه و مناظره به جاي فرهنگ مجادله و مناقشه شكل گرفت»، افزود: در سال‌هاي اول رياست جمهوري خاتمي مجادله و مناقشه زياد بود ولي به مرور زمان با فرهنگ‌سازي كه ايشان انجام داد آن را تبديل به مباحثه و مناظره كرد.

وي توسعه‌ي سياسي و به وجود آمدن سازمان‌هاي غير دولتي و مدني را يكي ديگر از دستاوردهاي دوران خاتمي عنوان كرد.

دهقان افزود: خاتمي در صحنه‌ي سياست خارجي به تنش‌زدايي پرداخت و رابطه‌ي ما را با همسايگان‌مان از جمله عربستان صعودي كه از مهم‌ترين كشورهاي اسلامي در جهان است، تقويت كرد. همچنين ديد منفي كه شايد خيلي از كشورها به غلط از جمهوري اسلامي داشتند با عملكرد خاتمي در صحنه‌ي جهاني تصحيح شد.

اين فعال دانشجويي در ادامه افزود: از لحاظ توسعه‌ي اقتصادي كه متاسفانه گروه‌هاي منتقد خاتمي آن را منفي نشان مي‌دهند توسعه‌ي اقتصادي دست كمي از توسعه‌ي سياسي نداشت. در زمينه‌ي كشاورزي براي اولين بار بعد از حدود 40 سال در زمينه‌ي توليد گندم به خودكفايي رسيديم. همچنين از لحاظ مبادلات مثبت اقتصادي در عرصه‌ي جهاني افزايش چشمگيري داشتيم. صادرات ما و ارتباط تجاري ما با كشورهاي جهاني بسيار بهبود پيدا كرد.

دهقان افزود: از لحاظ توسعه‌ي فرهنگي، بالا رفتن ميزان نشر و انتشار اعم از كتاب و مجله و روزنامه، دستاورد مهمي بود و هم‌چنين وسيع‌تر شدن حوزه‌ي نوشتاري همان‌طور كه خود خاتمي هم اشاره كرده است، حوزه‌ي سانسور بسيار كم شده و ما در اين عرصه شاهد شكوفاتر شدن استعدادها و توانايي‌هاي هنرمندان در عرصه‌هاي مختلف بوديم.

دهقان دستيابي به فناوري هسته‌يي كه توسط متخصصان داخلي انجام شد را يكي از مهم‌ترين زمينه‌هاي توسعه‌ي علمي دانست.

هم‌چنين دهقان گفت: توسعه‌ي دانشگاه‌ها و افزايش پذيرش دانشجو و سپردن امور دانشگاه‌ها به امناي دانشگاه‌ها، اساتيد و انتخاب روساي دانشگاه و مسوولان به خود اساتيد دانشگاه، سياستي است كه در دوره‌ي خاتمي تحقق يافت.

دهقان ادامه داد: خاتمي سيدي متدين، نجيب و مظلوم بود كه در اين هشت سال با سعه‌ي صدر و شكيبايي فراوان ناملايمات عرصه‌ي سياسي را پشت سر گذاشت و با عملكرد اسلامي و مردمي خود تا به امروز نام نيكي از خود به جاي گذاشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha