• یکشنبه / ۵ تیر ۱۳۸۴ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8404-01177
  • خبرنگار : 71154

روغنيان: استقبال گردشگران داخلي و خارجي از نمايشگاه‌هاي سه‌تار قابل توجه بود توريسم مي‌تواند تاثير بسيار زيادي در توسعه و معرفي صنايع دستي داشته باشد

روغنيان:
استقبال گردشگران داخلي و خارجي از نمايشگاه‌هاي سه‌تار قابل توجه بود
توريسم مي‌تواند تاثير بسيار زيادي در توسعه و معرفي صنايع دستي داشته باشد
ماشاءالله روغنيان گفت: طي نمايشگاه‌هايي كه در سال گذشته و امسال داشته‌ايم، استقبال گردشگران داخلي و خارجي از ساز سه تار بسيار قابل توجه بوده است. روغنيان، سازنده سه‌تار و كارشناس صنايع دستي، در گفت‌وگو با خبرنگار بخش صنايع دستي ايسنا، در رابطه با معرفي اين هنر افزود: ساز سه‌تار يك ساز كاملا ملي و مختص ايران است كه تمام مراحل ساخت آن با دست انجام مي‌شود و مقدار زيادي از آن تجربي بوده و تا حدودي تكنولوژي جديد هم در آن دخيل شده است. وي در ادامه خاطرنشان كرد: سه‌تار از يك ظرف توخالي مانندي تشكيل شده كه مركز صدايي در آن بايد ايجاد شود. روغنيان همچنين ادامه داد: كاسه‌ي ساز سه‌تار از جنس توت سياه و شاتوت ساخته مي‌شود و نوع چوب آن نيز مطرح است كه كجا روييده و معمولان از درختاني استفاده مي‌شود كه در كوهستان بوده‌اند و كمتر آب خورده‌اند چون از لحاظ صدادهي اين نوع چوب بهتر است. وي در ادامه گفت: ساز سه‌تار جزء هنرهاي صنايع دستي نبوده و اخيرا جزء صنايع دستي شده و اين كار باعث شده كه اين ساز در ايران بهتر مطرح شود. روغنيان در خصوص بهبود اين هنر افزود: براي بهبود اين هنر بايد تبليغات بيشتري انجام شود تا بهتر و بيشتر در جامعه معرفي شود. سازنده ساز سه‌تار در ادامه خاطرنشان كرد: به غير از ساز سه‌تار سازهاي ايراني ديگر از جمله سنتور، دوتار و كمانچه بايد بيشتر در جامع معرفي شوند و اين كار را از طريق رسانه‌ها و جرايد بيشتر مي‌توان انجام داد روغنيان در ادامه گفت: با معرفي اين ساز مردم بيشتر پي مي‌برند كه اين ساز چطور توليد مي‌شود و مراحل ساخت آن چطور است. وي در خصوص صادرات اين هنر خاطرنشان كرد: صادراتي در زمينه‌ي ساز سه‌تار نداشته‌ايم، ولي شايد در آينده با صحبتهاي انجام گرفته با مسوولان بتوانيم اين ساز را به ديگر نقاط دنيا صادر كنيم. وي در ادامه افزود: صنعت توريسم مي‌تواند تاثير بسيار زيادي در توسعه و معرفي صنايع دستي داشته باشد و به طور كل صنعتي كه ساخته دست باشد بشتر مورد توجه قرار مي‌گيرد. روغنيان درخصوص ارتقاء كيفي اين ساز گفت: به علت همگاني شدن ساخت اين ساز در بين افراد مختلف كيفيت اين ساز تا حدي افت كرده است و بايد در نظر داشت كه در ساخت اين نوع ساز افراد ماهر بيشتر مورد استفاده قرار گيرند. وي در رابطه با آموزش هنرجويان در زمينه ساز سه‌تار افزود: تعداد هنرجويان در زمينه‌ي اين نوع است فصلي است و در تابستان تعداد هنرجويان بيشتر از طول سال است. روغنيان در پايان خاطرنشان كرد: در هر سن و سالي مي‌توان اين هنر را‌ آموخت ولي بستگي به قدرت اكتساب افراد دارد كه هر چه اين قدرت بالاتر باشد بهتر است ولي براي آموزش اين هنر بهتر است كه از سنين پايين شروع شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha