• یکشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۸۴ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8403-08851

دبير جامعه هتلداران در نشست ايسنا: به 150 هتل جديد نياز داريم هتل‌هاي دولتي بازوي تقويت‌كننده‌ اسكان در كشورند صنايع دستي اصل جدايي‌ناپذير صنعت گردشگري است

دبير جامعه هتلداران در نشست ايسنا:
به 150 هتل جديد نياز داريم
هتل‌هاي دولتي بازوي تقويت‌كننده‌ اسكان در كشورند
صنايع دستي اصل جدايي‌ناپذير صنعت گردشگري است
خسرو ايرانپور گفت: براي دستيابي به اهداف برنامه‌ي چهارم توسعه در جذب گردشگران و جهانگردان پيش‌بيني شده خارجي، به حدود 150 هتل 3 تا 5 ستاره نيازمنديم. دبير جامعه‌ي هتلداران ايران با حضور در ميزگرد تحليلي صنعت هتلداري كشور در خبرگزاري دانشجويان ايران، اظهار داشت: در حال حاضر 617 هتل در سراسر كشور فعاليت مي‌كنند كه از اين ميزان 65 هتل دولتي و بقيه خصوصي است. به گزارش خبرنگار ايسنا وي با اشاره به برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در جذب گردشگران در برنامه‌ي توسعه‌ي چهارم افزود: جامعه‌ي هتلداران ايران كليه‌ي جزئيات اسكان و وضعيت هلت‌ها و اماكن اقامتي كشور را با راهكارهاي اجرايي تدوين و ارائه مي‌كند. وي با اشاره به وضعيت هتل‌هاي كشور تاكيد كرد: اكثريت هتل‌هاي كشور از نظر استاندارد، عمر مفيد ساختمان و خدمات‌دهي به مشتريان نيازمند بازنگري و بازسازي هستند. وي يادآور شد: در كليه‌ي هتل‌هاي دولتي و خصوصي اين مشكلات قابل مشاهده است و نمي‌توان آن را تنها به هتل‌هاي دولتي تعميم داد. ايرانپور تاكيد كرد: كليه‌ي هتل‌هاي كشور اعم از دولتي و خصوصي موظفند نسبت به اجراي استانداردهاي تدوين شده اقدام عملي داشته باشند. *عدم تفاوت هتل‌هاي دولتي و خصوصي* دبير جامعه‌ي هتلداران ايران گفت: تمامي هتل‌هاي دولتي و خصوصي از يك قانون مشخص برخوردارند و هيچ تفاوتي ميان آنها از نظر استانداردسازي، درجه‌بندي و خدمات‌دهي از نظر قانوني وجود ندارد. ايرانپور در ادامه هتل‌هاي دولتي را بازوي تقويت‌كننده در صنعت اسكان كشور دانست و افزود: در اكثر كشورهاي جهان، بخش عظيمي از مساله‌ي اسكان توسط گروه‌هاي بزرگ هتلي انجام مي‌شود كه خوشبختانه در كشور ما نيز گروه‌هاي هتل‌هاي هما، پارسيان و … اين وظيفه را به خوبي انجام مي‌دهند. ايرانپور تاكيد كرد: استفاده از تجربيات گروهي و اشتراكي گروه‌هاي هتلي براي تشكل‌ها و NGOهاي جديد و تازه‌كار در مديريت و خدمات‌دهي بسيار موثر است. وي يادآور شد: جامعه‌ي هتلداران با اكثريت گروه‌هاي هتلي معتبر دنيا در ارتباط است و از كليه‌ي تجربيات آنها استفاده مي‌كند. ايرانپور خاطرنشان كرد: در شرايط فعلي و با توجه به نواقص صنعت تفكيك كشور اقدامات اخير سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در همكاري با شركت‌هاي بزرگ هتلي در بخش استانداردسازي، آموزش و خدمات‌دهي قابل تقدير و ستايش است. دبير جامعه‌ي هتلداران ايران با اشاره به مشكلات هتل‌هاي كشور بعد از جنگ تحميلي و در زمان بحران عراق و افغانستان تاكيد كرد: همه‌ي دوران‌هاي گذشته مرحله‌ي آزمون و خطا براي صنعت هتلداري بوده است؛ به طور كليه شرايط را به گونه‌اي به وجود آورد كه امروز مساله جهانگردي و توسعه‌ي آن در كشور به يك باور ملي و عزم همگاني تبديل شده و بالطبع صنعت هتلداري كشور نيز از مزاياي اين باور عمومي بهره‌مند مي‌شوند. ايرانپور يادآور شد: ورود بيشتر گردشگران كه هدف اصلي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در برنامه‌ي چهارم توسعه است، نيازمند افزايش فضاهاي اقامتي است. وي اضافه كرد:‌ هر چقدر ما بر تقاضاهاي بازار گردشگري دنيا اثر بگذاريم؛ به همان ميزان بايد در 3 بخش اصلي حمل و نقل، اسكان و پذيرايي از گردشگران نيز ارتقاء پيدا كنيم. *زمينه‌هاي رشد هتلداري* دبير جامعه‌ي هتلداران ايران اظهار اميدواري كرد: ‌با افزايش رشد سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي و ارائه راهكارهاي آسان‌سازي ورود سرمايه‌گذاران زمينه‌ي رشد و توسعه‌ي صنعت هتلداري كشور فراهم شود. ايرانپور يادآور شد: از مجموعه‌ي 617 هتل موجود در كشور تنها 65 هتل در تورهاي مختلف مسافرتي داخل و خارج كشور مورد استفاده قرار مي‌گيرند كه اين ميزان، هيچگاه براي بازار گردشگري كشورمان كافي نيست. وي گفت: با توجه به تغييراتي كه هر لحظه در بازارهاي گردشگري به وجود مي‌آيد، ممكن است انبوهي از گردشگران را به مقصدي جلب كند كه آن كشور به لحاظ عدم ايجاد امكانات و تسهيلات پيش‌بيني شده با بحران مواجه شود. وي حادثه‌ي سونامي، ‌11 سپتامبر و بحران عراق و … را از نمونه‌هاي بارز تغييردهنده‌ي بازار گردشگري دانست و گفت: ما بايد با يك انديشه‌ي واحد و براساس تفكر مشتري از هر كجاي دنيا برنامه‌ها و استراتژيمان را تدوين و اجرا كنيم. ايرانپور گفت: جامعه‌ي هتلداران اخيرا جلساتي با هتل‌سازان و دست‌اندركاران خدمات‌دهي هتل‌ها ترتيب داده‌ايم كه تمامي جزئيات دخيل در هتل‌سازي اعم از سبك معماري، نياز متشري، طراحي و نورپردازي، نماي خارجي و رنگ‌آميزي آن و ديگر مسائل را به طور كامل تجزيه و تحليل كنيم و حتي اگر لازم است دوره‌هاي آموزشي در اين خصوص برگزار كنيم. وي يادآور شد: استفاده از سبك‌هاي ويژه‌ي معماري در هتل‌سازي سراسر كشور هر جقدر به ريشه‌هاي فرهنگي و تمدن چندهزار ساله‌ي كشورمان نزديك شود، مطمئنا انگيزه‌ي بيشتري را براي گردشگران ايجاد مي‌كند. *قيمت هتل در ايران گران نيست!* دبير جامعه‌ي هتلداران ايران گفت: گردشگري صنعت واقعيت‌هاست، به همين منظور تعريف Pagهاي مسافرتي براي گردشگران داخلي و خارجي نيز بايد براساس واقعيت‌ها صورت بگيرد. ايرانپور در خصوص عدم رشد گردشگري داخلي كشور اظهار داشت: كشورما در حال طي مرحله‌ي گذار در گردشگري است. بنابراين كمبودها و نواقص آن نيز بايد به مرور زمان و با برنامه‌ريزي دقيق مرتفع شود. ايرانپور يادآور شد: در خصوص مسافرت‌هاي داخلي طبق آمارهاي رسمي كشور متوسط سرانه خانواده‌هاي ايراني بين 230 تا 250 هزار تومان است كه طبيعتا اين ميزان با تو جه به هزينه‌هاي سفر انفرادي و خانوادگي نمي‌تواند پاسخگوي يك خانواده‌ي ايراني باشد. وي اضافه كرد: مهمترين راه‌حل قراردادن سفر در سبد اقتصادي خانوارهاي ايراني، ‌سفرهاي دست‌جمعي و برگزاري تورهاي خانوادگي و ارزان قيمت با حمايت دولت و مسوولين است. وي خاطرنشان كرد:‌ كشورهاي مختلف در زمينه‌ي برگزاري تورهاي دست‌جمعي اعم از مسافرت‌هاي دانشجويي، دانش‌آموزي، كارمندي و … تجارت موفقي كسب كرده‌اند. ايرانپور تاكيد كرد:‌ در كشور ما تمام هزينه‌هاي مسافرت اعم از حمل و نقل، پذيرايي، حتي خريد سوغات از هزينه‌ي بالايي برخوردار است، اما چون شاخص مسافرت در كشور هتل و بحث اسكان در نظر گرفته مي‌شود تمامي گراني‌ها و تورم متوجه‌ي هتل و بحث اقامت مي‌شود. در صورتيكه با يك نگاه دقيق مي‌توان فهميد كه تمام هزينه‌هاي مسافرت در كشور ما به خصوص مسافرت‌هاي انفرادي، زياد است. *لزوم ساماندهي تعطيلات* دبير جامعه‌ي هتلداران ايران ساماندهي تعطيلات و گسترش تقاضاهاي گردشگري به فصول مختلف را نيز يكي از عوامل موثر در رونق گردشگري داخلي و صنعت هتلداري استان‌هاي مختلف دانست و اضافه كرد: ‌برنامه‌ريزي بر روي ‍Pikهاي مسافرتي گردشگران خارجي و گردشگري داخلي كشور و هماهنگي كردن آنها در فصول مختلف و همچنين برگزاري برنامه، كنفرانس‌ها و همايش‌هاي بين‌المللي در فصول گردشگري پايين گردشگري را در داخل كشور توسعه مي‌دهد. * هماهنگي عامل توسعه‌ي گردشگري* ايرانپور گفت: براي ايجاد رويكرد مناسب در استانداردها، خدمات و حتي تاسيسات گردشگري نيازمند شناخت صنعت گردشگري براساس تعاريف بين‌المللي آن هستيم. وي صنعت گردشگري دنيا را داراي 3 زيرمجموعه دانست و گفت: اولين زيرمجموعه‌ي صنعت گردشگري مساله‌ي اسكان است كه در دنيا كليه‌ي كساني كه در زمينه‌ي ساخت هتل، تجهيز آن، نورپردازي، دكوراسيون و كسانيكه در مديريت و خدمات‌دهي هتل مشغولند را دست‌اندركاران صنعت اسكان و اقامت مي‌دانند. وي اضافه كرد: صنعت پذيرايي و اوقات فراغت دومين زيرمجموعه‌ي اصلي گردشگري در دنياست. به طوري كه رستوران‌ها، و شركتهايي كه براي پذيرايي، توليدات خاصي را دارند و كليه‌ي مراكز تفريحي، شهربازي‌ها، مراكز خريد و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي … را شامل مي‌شوند. به گفته‌ي ايرانپور؛ حمل و نقل سومين زيرمجموعه‌ي صنعت گردشگري دنياست و شامل آژانس‌هاي مسافرتي، ايرلاين‌ها، قطارها،‌ شركت‌هاي تاكسيراني و شركت‌هاي توليد كننده‌ي اتوبوس‌هاي توريستي را شامل مي‌شود. دبير جامعه‌ي هتلداران ايران يادآور شد: در كنارهم قرار گرفن مجموعه‌هاي اسكان، حمل و نقل و پذيرايي و اوقات فراغت موجب گستردگي و فرابخش بودن صنعت گردشگري و اشتغالزايي و درآمدزايي آن مي‌شود. وي تاكيد كرد:‌ كشورهاي بزرگي كه امروز به مقاصد اصلي سفر گردشگران با ايجاد هماهنگي ميان‌بخشي مختلف دخيل در يك سفر برنامه‌اي بوجود آورده‌اند كه يك گردشگر از بدو ورود تا زمان خروجش با يك Page مسافرتي مناسب و منسجم روبرو مي‌شود. وي تصريح كرد: براي ايجاد چنين موفقيتي در گردشگري كشورمان در مرحله‌ي اول بايد تمامي دستگاههاي دولتي، خصوصي و مسوولان آنها و حتي سطح عمومي جامعه به اين باور برسند كه گردشگري عامل توسعه‌ي اجتماعي، سياسي و اقتصادي است. وي يادآور شد: با ايجاد يك باور عمومي، هماهنگي‌بخشي و تعريف اهداف انبوه و همگاني تمامي اقشار و نهادهاي كشور را از منافع اقتصادي و فرهنگي صنعت گردشگري منتفع مي‌شوند. * صنايع دستي عامل تاثيرگذاري در جوامع مهمان* دبير جامعه‌ي هتلداران ايران صنايع دستي را اصلي جدايي‌ناپذير صنعت گردشگري دانست و افزود: در اكثر كشورهاي جهان هرآورده‌اي به عنوان يك محصول جهانگردي محسوب مي‌شود. وي تاكيد كرد: صنايع دستي در قالب يادمان و يكي از آيتم‌هاي اصلي سفر محسوب مي‌شود؛ به طوري كه نه تنها در سفرهاي خارجي مورد توجه جهانگردان است، بلكه در سفرهاي داخلي و بين‌ استاني نيز يكي از مهمترين سوغات سفر براي گردشگران است. وي گفت: هر چقدر نزديكي ميان گردشگري و صنايع دستي بيشتر شود، مطمئنا ارزآوري و تنوع محصولات توريستي كشور به حد چشمگيري افزايش مي‌يابد. ايرانپور معتقد است: در بسياري از كشورهاي جهان به خصوص براي كسانيكه علاقمند به حوزه‌ي اكوتوريسم هستند؛ صنايع دستي مخصوصا از دست‌سازه‌هاي جوامع محلي و بومي يكي از محصولات و بسته‌هاي اصلي گردشگري است. وي خاطرنشان كرد: در نمايشگاه مالزي در ايران كه در اصفهان برگزار شد، بيشتر غرفه‌هاي مالزي به ارائه‌ي صنايع دستي جوامع محلي اين كشور تعلق داشت كه اتفاقا بازار خوبي هم داشت. ايرانپور مهمترين تاثير هماهنگي صنايع دستي و گردشگري را اثرگذاري در جوامع ميهمان دانست و گفت‌: جوامع ميهمان هميشه از ميزبانان خود تاثير مي‌پذيرند، حال اگر اين تاثيرپذيري آميخته با بعضي از هنرها و اعتقادات سنتي و فرهنگي جوامع ميهمان باشد، اين اثرگذاري به مراتب بيشتر خواهد بود. دبير جامعه‌ي هتلداران ايران خاطرنشان كرد: بسياري از جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي در كشورمان وجود دارند كه هنرمندان مي‌توانند از آنها ماكتهايي تهيه كنند تا گردشگران در بازگشت به كشورشان آنها را به همراه خود ببرند. وي گفت: ماكت‌هايي از خانه‌ي خدا در عربستان و يا برج ايفل فرانسه در شكل‌ها و وسائل مختلف توسط هنرمندان توليد شده است كه اتفاقا يكي از بازارهاي توريستي اين كشور را تشكيل داده‌اند؛ در صورتيكه ما در كشورمان هيچ ماكتي از تخت جمشيد، برج آزادي و يا بسياري از جاذبه‌هاي ماندگار نداريم. ايرانپور گفت: صنايع دستي تنها يكي از مولفه‌هاي يادمان سفر است كه بايد بيشتر مورد توجه مسوولان و شركتهاي خصوصي قرار بگيرد. *توسعه‌ي گردگشري توجه فرهنگ عمومي را مي‌طلبد* دبير جامعه‌ي هتلداران ايران گفت: ساختار مناسب اطلاع‌رساني و تبليغاتي براي تاثيرگذاري در كشورهاي هدف و بازارهاي عرضه‌ي گردشگري بايد در كشور نهادينه شود. وي اضافه كرد: كلان‌نگري در مساله‌ي تبليغات گردشگري و تدوين يك برنامه‌ي عملي تنها وظيفه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيست بلكه كليه‌ي دستگاههاي دخيل در اين صنعت بخصوص صدا و سيما موظف است تا نسبت به تبليغات گردشگري نگاه ويژه‌اي داشته باشد. وي اطلاع‌رساني عمومي در خصوص صنعت گردشگري را نسبت به گذشته مثبت ارزيابي كرد و گفت: براي مردمي كردن اين صنعت علاوه بر انتقال پيام و صنعت گردشگري به آنها بايد، مردم را بطور مستقيم وارد اين صنعت كرد تا درآمدها و منافع اقتصادي و فرهنگي آن سهيم باشند. *مالزي بازار گردشگري ايران مي‌شود* خسرو ايرانپور گفت: با برگزاري نمايشگاه مالزي در ايران كه طي ماه‌هاي گذشته در اصفهان برگزار شد، مالزي به عنوان يكي از بازارهاي هدف كشور شناسايي شد. وي اضافه كرد: مالزيايي‌ها نزديك به 20 ميليون گردشگر به سرار جهان مي‌فرستند كه به دليل مسلمان بودن با ايران وجه اشتراك بزرگي در تبادل گردشگري دارا هستند. ايرانپور تاكيد كرد: در جلسات مختلف با طرف‌هاي مالزيايي دو مساله‌ي مهم تبادل گردشگر و همچنين ارائه محصولات توريستي به خصوص اسكان حجاجي كه براي اقامت موقت وارد كشور مي‌شوند از جمله تفاهمات با كشور مالزي است. وي يادآور شد: قرار است در سپتامبر آينده 40 نماينده از آژانس‌هاي مسافرتي مالزي براي گفتگو با طرفهاي ايراني وارد كشور شوند و در خصوص اجرايي كردن بندهاي تفاهمنامه با يكديگر همكاري داشته باشند. ايرانپور گفت: توسعه‌ي منابع انساني مديران هتل در مالزي و ايران، ايجاد امكانات و تسهيلات براي گردشگران دو كشور، استفاده از تجارب آموزشي در مديريت گردشگري و بازاريابي از جمله تفاهمات ايران و مالزي در زمينه‌ي گردشگري است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha