• یکشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۴ / ۰۸:۱۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8402-08802.30688

ايرج نعيمايي: بهترين سوغات ايران صنايع دستي است صنايع دستي مانند مريضي در گوشه‌اي رها شده است! صنايع دستي همزمان با توسعه‌ي توريسم افزايش چشمگيري داشته است

ايرج نعيمايي:
بهترين سوغات ايران صنايع دستي است
 صنايع دستي مانند مريضي در گوشه‌اي رها شده است!
صنايع دستي همزمان با توسعه‌ي توريسم افزايش چشمگيري داشته است
ايرج نعيمايي تاكيد كرد: توجه به توسعه‌ي صنايع دستي در ايران همزمان با توسعه‌ي گردشگري افزايش چشمگيري داشته و همگان دريافته‌اند كه توفيق هر يك از اين دو صنعت به ديگري بسته شده است. اين كارشناس هنرهاي سنتي و صنايع دستي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا ابراز اميدواري كرد: با تشكيل سازمان صنايع دستي ايران و تغييرات حاصله در آن توجه بيشتري به هنرهاي سنتي صورت بگيرد تا شايد با همكاري متقابل دو سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و سازمان صنايع دستي ايران، علاوه بر كسب منافع اقتصادي، جايگاه ويژه‌ي ايران در جهان نيز بدست آيد. وي ابراز داشت: وجود بيش از 180 رشته هنرهاي سنتي و صنايع دستي در ايران، مقام اول كشورهاي جهان در تنوع هنرهاي سنتي را نصيب كشورمان كرده است، حال آنكه اكثر اين هنرها با همه‌ي جذابيتشان در حال احتضارند. وي افزود: آمار غيررسمي اين هنرها نشان مي‌دهد بيش از 12 ميليون نفر - خانوار در داخل كشور از طريق خريد و فروش، طراحي و ساخت و توليد و توزيع از صنايع دستي و هنرهاي سنتي ارتزاق مي‌كنند. وي اضافه كرد: از نظر صادرات اقلام توليدي كشور نيز صنايع دستي و هنرهاي سنتي پس از صادرات نفت بالاترين آمار خروجي را از كشور داراست. همچنين آمارگيري از سوي ديگر نشان مي‌دهد بيشترين كالا و محصول مورد تقاضاي توريست خارجي در كشورمان صنايع دستي و هنرهاي سنتي هستند. نعيمايي با اشاره به اهميت اقتصادي، سياسي و فرهنگي صناعي دستي و هنرهاي سنتي تاكيد كرد: عليرغم قدمت و ديرينگي هنرهاي سنتي و صنايع دستي در كشورمان اين صنايع در حالت ركود و خاموشي به سر مي‌برند و نه تنها توسعه نيافته‌اند، بلكه از نظر حفظ و نگهداري نيز در وضعيت خوبي به سر نمي‌برند. اين كارشناس هنرهاي سنتي و صنايع دستي با اشاره به تفكيك ناپذيري صنايع دستي و گردشگري يادآور شد: از مهمترين عوامل پايداري صنعت گردشگري را مي‌توان مواريث ثابت مثل آثار تاريخي و فرهنگي و ديگر منقولات فرهنگي و هنري دانست. وي اضافه كرد: يك توريست خارجي در ابتداي امر با انگيزه‌ي ديدن جغرافياي طبيعي و اماكن تاريخي و فرهنگي، معماري و آداب و رسوم ايرانيان به كشورمان سفر مي‌كند، همين فرد در مرحله‌ي بعد و براي بازگشت به كشورش با توجه به جذابيت‌ها و علاقمندي‌هايش به فرهنگ ايراني ترجيح مي‌دهد، محصول و كالايي را با خود به سوغات ببرد كه تجلي تمام جذابيت‌هاي ايران باشد، بنابراين بهترين سوغات را همين صنايع سنتي و هنرهاي سنتي مي‌بينند. اين كارشناس صنايع دستي معتقد است: صنايع دستي و هنرهاي سنتي در كشورمان مانند مريضي كه در گوشه‌اي رها شده است تا زمان مرگش برسد از سوي مسوولين و حتي افراد داخلي رها شده بود، اما با شناخت انگيزه‌هاي گردشگران خارجي براي مسافرت به كشور، اهميت ويژه‌ي اين صنايع دوباره مورد توجه قرار گرفت. نعيمايي با اشاره به اينكه بسياري از هنرهاي سنتي و صنايع دستي كشورمان در ورطه‌ي فراموشي قرار دارند اضافه كرد: بر اثر بي‌توجهي تاريخ به اين هنرها، دانش ساخت و طراحي بسياري از آنها فراموش شده است بطوريكه حتي همكاري با كشورهاي خارجي مثل ژاپن و انگليس هم نتوانسته است، تكنولوژي طراحي هنر كاشي زرين فام يا بسياري ديگر از هنرها را بازيابي كند. وي خاطرنشان كرد: بسياري از هنرهاي سنتي و صنايع دستي كشورمان داراي قابليت‌هاي جهاني شدن هستند و مي‌توانند به عنوان هنري مدرن و حتي پست‌مدرن در جهان مورد كاربري قرار بگيرند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha