• یکشنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۸۴ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8401-07270
  • خبرنگار : 71133

رئيس كانون فيلم‌نامه‌نويسان خانه سينما: «موج سواري» راه چندان مطمئني نيست «مجردها» فيلم‌نامه شاخصي از من نيست

يكي از ضعف هاي سينماي كمدي در ايران عدم بهره‌گيري از فيلمنامه مناسب است. فرهاد توحيدي نويسنده فيلمنامه درباره سينماي كمدي و طنز ايران ضمن بيان اين مطلب به خبرنگارهنري ايسنا گفت: البته همه مشكلات را در اين ژانر نمي توان گردن فيلمنامه انداخت بطور كلي همانقدر كه در زمينه فيلمنامه دچار مشكل هستيم با بحران كارگردان، اجرا و تهيه كننده هم مواجه هستيم و همه اينها جزئي از يك چرخه هستند. وي با بيان اينكه در سينما، طنز به عنوان چاشني در بسياري از ژانرهاي ديگر بكار مي رود تصريح كرد: به كارگيري طنز منجر به ساخت فيلم كمدي نمي شود و در واقع فيلمي در ژانر كمدي قرار مي گيرد كه يك اثر تمام عيار و يك پارچه باشد كه به گوهر طنز آراسته شده باشد. اين نويسنده به ساخت فيلم هاي كمدي بعد از انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: كمدي در سالهاي اوليه بعد از انقلاب مكان چندان زياد و مناسبي در سينما نداشت و مثل جامعه‌اي كه تازه از تحولات انقلابي برآمده بود دست بر گريبان كارهاي جدي شد و ساخت آثار كمدي در شأن جامعه ديده نشد. وي افزود: از اوايل دهه 60 اين دغدغه در سينما و سياست گذاران شكل گرفت كه كمدي به عنوان يك ژانر احيا شود و سينما از اين معقوله خالي نباشد، اولين فيلمي كه با كمك هاي مسئولين در اين ژانر ساخته شد «مردي كه زياد مي‌دانست» بود كه كوشش داشت حال و هواي طنز را نشان دهد و بعد از اين فيلم شرايط كمي فراهم‌تر شد. توحيدي به فيلم «اجاره نشينها» ساخته داريوش مهرجويي اشاره كرد و گفت: اين فيلم يكي كمدي تمام عيار اجتماعي است كه هم با استقبال تماشاگران و هم استقبال منتقدان مواجه شد و از آن به بعد فيلم هاي كمدي زيادتر و آثار شاخص‌تري در اين زمينه ساخته شد، بطوريكه هر سال شاهد يكي دو اثر در اين زمينه هستيم. اين فيلمنامه نويس ضمن بيان اينكه موقعيت فيلم هاي كمدي در سال 82 موجي از اين نوع را براي سال 83 به‌همراه داشت به ايسنا گفت:‌هر چيزي كه تبديل به موج شود اگر خلاقيتي نداشته باشد نتيجه اي هم ندارد به همين دليل موج اخير كمدي سازي نشان داد و ثابت كرد سوار شدن روي موج ها خيلي هم اطمينان بخش نيست. فيلمنامه‌نويس «مجردها» ضمن اشاره به اين فيلم گفت: اين فيلمنامه در شرايط بسيار خاصي همزمان با گرفتاري در خانه سينما نوشته شد و معتقدم فيلمنامه شاخصي نيست. توحيدي فيلمنامه فيلم هايي چون «توكيو بدون توقف»، «دنيا»، «مرباي شيرين» و «مرد عوضي» را در ژانر كمدي نوشته است. انتهاي‌پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha