• دوشنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۸۳ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8312-05394
  • خبرنگار : 71021

نوروز 84 به كجا سفر مي كنيد؟/6/ كاشان، شهري به موازات تاريخ

نوروز 84 به كجا سفر مي كنيد؟/6/
كاشان، شهري به موازات تاريخ

كاشان از شهرهاي استان اصفهان و در شمال اين استان واقع شده است؛ فاصله‌ي اين شهر تا تهران 230 كيلومتر، تا قم 95 كيلومتر و تا اصفهان 202 كيلومتر است. اين شهر با توجه به موقعيت خود و برخورداري از آثاري بي‌نظير در زمره  توريست‌پذيرترين شهرهاي ايران به شمار مي‌آيد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كاشان از لحاظ آب و هوايي، متنوع و در اكثر فصول و ايام سال براي سفر مناسب است. نواحي شمال و شرقي اين شهر را دشت كوير احاطه كرده ولي وجود آبادي‌ها و شهرهايي چون قمصر، قهرود، جوشقا، نياسر، برزك، كله، ارمك، رهق، ازناوه، اردهال، استرك و ده‌ها آبادي خوش آب و هواي ديگر در دامنه‌ها و ارتفاعات كركس با مناظر زيبا و طبيعي و آب و هواي ييلاقي و كوهستاني در انتظار مسافران و مهمانان شهر تاريخي كاشان است.

اين شهر با قرار داشتن بر روي زنجيره بزرگ راههاي كشور و واقع بر سر راه اصلي ارتباطي شهرها و استانهاي شرقي، شمالي و غربي كشور با شهرها و استانهاي مركزي، جنوب و جنوب شرقي داراي موقعيت ممتازي است.

«موقعيت تاريخي»

كاشان هزاران سال است كه محل زندگي انسانها و اقوام گوناگون بوده و تمدني كهن را در خود جاي داده است.

قدمت تاريخي منطقه كاشان مربوط به يكي از كهن‌ترين مراكز استقرار بشر در فلات مركز ايران موسوم به

«سيلك Silk» است.

علاوه بر منطقه‌ي سيلك، مناطقي مانند غار رئيس (ريس)، آتشكده نياسر و آتشكده خرمدشت كه مربوط به زمان ساسانيان است بر تدام تمدن ديرين كاشان صحه مي‌گذارد.

«موقعيت فرهنگي»

كاشان از جمله شهرهاي با سابقه و با هويت ديرينه فرهنگي است و از زمانهاي ديرين مجامع و حوزه‌هاي علمي و مختلفي در اين شهر وجود داشته و هم اكنون نيز در گوشه گوشه‌ي شهر عالمان و فرهيختگاني در مدارس، علوم ديني و دانشگاهها و مراكز آموزش عالي جرعه نوشان علم و معرفت را سيراب مي‌كنند.

«مراكز سياحتي كاشان»

روستاها و مراكز سياحتي با آب و هواي متنوع در حوالي كاشان وجود دارد كه هر ساله بسياري از گردشگران و مسافران را به سوي خود فرا مي‌خوانند.

«قمصر»

اين منطقه واقع در 25 كيلومتري جنوب غربي كاشان و از جمله مناطق ييلاقي و خوش آب و هواي اطراف كاشان است.

علاوه بر مراسم سخنتي گلاب‌گيري كه شهرت جهاني دارد و در ارديبهشت ماه هر سال در قمصر برپا مي‌گردد.

آثار تاريخي چون مسجد ميانده، بقعه پيرداوود و بقعه پيرسليمان متعلق به عهد صفوي، سد قمصر ساخته شده توسط توسط ملك شاه سلجوقي در قرن پنجم هجري قمري، قلعه جه و كاروانسراي شاه عباسي، در اين ناحيه جلب توجه مي‌نمايد. نه تنها مردمان بلكه آب، خاك و هواي اين ديار مفتخرند از اينكه گلهايي را پرورش مي‌دهند كه عطر دل‌انگيز آنها انسانها را سرمست نعمات الهي كرده و نيز پرده‌ي خانه كعبه با شيره جان آن گلها شست و شو مي‌شود.

«مشهد اردهال»

اين روستا در 47 كيلومتري غرب كاشان واقع شده و آب و هوايي معتدل و خشك دارد. اين روستا به دليل وجود آرامگاه امامزاده «سلطانعلي» فرزند امام محمد باقر (ع) متعلق به دوره‌ي سلجوقيان، امامزاده سلطان محمود علوي، آرامگاه سهراب سپهري شاعر معاصر و مراسم قالي شويان بسيار معروف است.

بقعه سلطان علي‌بن‌امام محمد باقر (ع)؛ طبق شواهد و مدارك موجود از آثار فرن ششم هجري قمري است. در داخل بقعه و ايوان آن كتيبه‌هاي گچي به خط نستعليق و نقاشي‌هاي بسيار زيبايي از زمان صفوي و قاجار برجاي مانده و گنبد طلايي آن نيز از آثار دوران سلجوقي و صفوي است. از ويژگي‌هاي مهم اين بقعه آن است كه در سردابه تحتاني بنا تعدادي تابوت حاوي اجساد سالم و تازه ديده شده است.

سهراب سپهري شاعر و نقاش معاصر در صحن شرقي اين بقعه معروف به «سردار» مدفون است.

«نياسر»

اين منطقه در 30 كيلومتري غرب كاشان در يك ناحيه‌ي نسبتا مرتفع و پايكوهي قرار گرفته و يكي از مناطق ديدني و خوش آب و هواي اطراف كاشان است.

نياسر قدمت تاريخي دارد و آثار متعددي در آن به جا مانده است. «لوح كاشي مينيايي مسجد روداب نياسر» متعلق به سال 884 هجري قمري، «آتشكده‌ي نياسر» متعلق به دوران ساساني در ارتفاعات اين منطقه كه با مصالح سنگ و ساروج به ارتفاع 14 متر ساخته شده است، «غار رئيس» كه از عجايب آثار باستاني است و در حدود دو هزار سال پيش برفراز تپه‌هاي آهكي كوه كركس به منظور انجام آيين‌هاي ديني همانند يك تونل پرپيچ و هم سنگي، كنده‌كاري شده است و اطاق‌هاي متعددي دارد.

معماري بومي نياسر نيز بسيار جالب توجه بوده، امامزاده نياسر و چشمه اسكندريه آن مورد رجوع و توجه مردم محلي و مسافران است.

«ابيانه نطنز»

اين منطقه كه حدود 72 كيلومتر با كاشان و 45 كيلومتر با نطنز فاصله دارد و يكي از زيباترين روستاهاي ايران و جزء كهن‌ترين آنها به لحاظ معماري سنتي است كه آثاري از دوران هخامنشيان تا قاجاريه در اين منطقه ديده مي‌شود. لباس‌هاي اهالي همچنان بومي و مانند آثار تاريخي آن ديدني است.

بافت فشرده روستا، كوچه‌هاي پيچ در پيچ، ساباتهاي دراهروهاي روپوشيده، زيبا و سايه روشنهاي ناشي از آنها، مسجد جامع و پنجره‌هاي مشبك و زيباي آن متعلق به قرن هشتم هجري قمري، آتشكده‌ي هارياك، خانقاه صفوي و آداب و رسوم زندگاني مردم روستا مورد توجه و همگي حكايت از تاريخ كهن و فرهنگي غني و اصيل دارد.

«آثار تاريخي»

تپه‌هاي باستاني سيلك، باغ فين و چشمه سليمانيه، مدرسه آقابزرگ، مجموعه‌ي تاريخي بازار، مدرسه‌ي امام خميني «ره» (سلطاني)، تيمچه امين‌الدوله، مسجد و ميدان ميرعماد (سنگ)، مسجد جامع، خانه‌هاي تاريخي طباطبايي و بروجردي، مجموعه‌ خانه‌هاي عباسيان، قلعه‌ي جلالي و حصار سلجوق، بقعه امامزاده هارون بن موسي (ع) پنجه شاه، بقعه حبيب بن موسي (ع)، خانه تاريخي آل ياسين، بقعه امامزاده ابراهيم (ع) شاهزاده، بقعه‌هاي ملامحسن فيض، ابولولو و مقبره‌ي محتشم كاشاني از جمله آثار تاريخي موجود در محدوده‌ي كاشان است.

«صنايع دستي»

در اين زمينه كاشان از ديرباز زبانزد و مشهور بوده ولي با رشد فناوري ماشيني در صنايع، بعضي از صنايع دستي به دست فراموشي سپرده شده است. صنايعي مانند قاليبافي، شعربافي، زري بافي، مسگري، كاشيگري، سفالگري، ابريشم بافي، مخمل بافي، زيلو بافي، امروزه در اين شهر با وجود صنعتي شدن همچنان وجود دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha