• جمعه / ۲۳ بهمن ۱۳۸۳ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8311-08580
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/بيانيه‌هاي جشنواره بيست و سوم فيلم فجر/ “روزنه‌هاي اميد و شناخت زبان سينما”

/بيانيه‌هاي جشنواره بيست و سوم فيلم فجر/
“روزنه‌هاي اميد و شناخت زبان سينما”
هم‌زمان با مراسم پاياني بيست و سومين جشنواره فيلم فجر، بيانيه‌هاي هيات‌هاي داوران بخش‌هاي مستند، فيلم‌هاي اول و دوم و مسابقه‌ي سينماي ايران صادر شد. به گزارش ايسنا در بيانيه‌ي بخش فيلم‌هاي اول و دوم كه توسط عليرضا رييسيان، سيدعليرضا سجادپور و محمدرضا هنرمند صادر شده، شناخت زبان سينما و طرح مضامين بديع و جسورانه، بهترين شروع براي هر فيلم‌سازي خوانده شده و آمده است: مهمتر از آن استمرار حضور در سينماي پرقدرت و حرفه‌اي است كه تحققش نمي‌تواند تنها به تجربه‌هاي صرفا شخصي و ارزان قيمت متكي باشد. يافتن كمال در تجربه‌هاي اول و دوم اگر نگوييم غيرممكن، اما بسيار دشوار است. با اين حال در ميان اين فيلم‌ها روزنه‌هاي اميد بسياري بود كه آينده‌اي بهتر براي سينماي كشور نويد مي‌دهد. هيات داوران بخش مسابقه سينماي ايران هم متشكل از حميد دهقان‌پور، عزيز ساعتي، فرامرز قريبيان، حسين كرمي، منوچهر محمدي، داريوش مهرجويي و محمدعلي نجفي در بيانيه خود 4 نكته را حائز اهميت دانسته‌اند. 1- در عمده آثار اين بخش، نگاه و زاويه ديد سينماگران از سلامت و صداقت چشمگيري برخوردار بود كه شايسته تقدير و قدرداني است. 2- سينماگران ايران در مسير رشد و بالندگي خود به دايره‌اي از مفاهيم ديني، اخلاقي و انساني نزديك شده‌اند و به نظر مي‌رسد تلاشي جدي و همه جانبه در يافتن، كشف و انتقال اين مفاهيم را به زبان سينما دارند 3- سال 83 را بايد به حق سال تنوع در مضامين و موضوعات دانست. 4- توسعه واقعي و همه جانبه و پايدار در سينما زماني تحقق مي‌يابد كه بخش خصوصي در عرصه توليد و توزيع آثار سينمايي نقش و مسئوليت بيشتري داشته باشد. به گزارش ايسنا همچنين محمد تهامي‌نژاد، منوچهر طياب و مجتبي شيري در بخش آثار مستند در بيانيه خود به 5 بند اشاره كرده‌اند: الف - هيات داوري از مستندسازان به عنوان نيروهاي خلاق مي‌خواهد كيفيت بصري و پژوهشي آثار خود را ارتقاء بخشيده، با نوآوري و تحقيق در دستاوردها و استانداردهاي جهاني، پيام‌آور زيبايي و معنا باشند. ب - جامعه ايراني حق دارد ضمن رو دررو شدن با مباحث جهاني، كنجكاوي در فرهنگ و مسائل خود را از چشم واقعيت سينماي مستند تماشا كند و معناي حضور تاريخي‌اش در تمام عرصه‌ها به شيوه‌اي هنرمندانه ثبت و تحليل شود. پ - توسعه سينماي مستند نيازمند سرمايه گذاري و تضمين بازگشت سرمايه است. اينك بخش خصوصي در اين حوزه جاي مطمئني در اقتصاد بازار و برنامه‌ريزي ‌هاي استراتژيك ندارد. ت- اختصاص يك سالن ويژه نمايش فيلم مستند، عاجل ترين طرحي است كه مي‌تواند براي دستيابي به اهداف فوق به اجرا در آيد. ث - هيات داوري اختصاص دو سيمرغ بلورين در دوره هاي بعدي جشنواره به پژوهش و تهيه كننده مستقل به ويژه براي بخش خصوصي را شوق انگيز و محرك توليد مي‌داند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha