صرفنظر از سوانح تاسفباري كه هر روز در گوشه و كنار جادههاي كشور به كشته و زخمي شدن هموطنانمان منجر ميشود، رخداد حوادثي نظير سنگريزشهاي جاده چالوس پس از زلزله هشتم خردادماه كه به گفته كارشناسان بيش از 80 درصد تلفات زلزله را به خود اختصاص داد و همچنين حادثه سنگافت اخير در جاده هراز كه به كشته شدن 26 تن از هموطنان منجر شد، نشان داد كه جادههاي كوهستاني كشور تا چه حد در برابر پديدههاي طبيعي آسيبپذيرند.
اين امر ضرورت بررسيهاي دقيق زمينشناسي و شناسايي و پايدارسازي نقاط خطرخيز جادههاي كشور را نشان ميدهد.
مهندس محمد جواد بلورچي، رييس گروه زمينشناسي مهندسي سازمان زمينشناسي و اكتشافات معدني كشور كه در پي سانحه زمينلغزش و سنگافت جاده چالوس نسبت به تكرار اين حادثه در جادههاي كوهستاني كشور هشدار داده بود در گفتوگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: «حادثه تاسفبار اخير در جاده هراز نشان داد كه پتانسيل وقوع سنگ افت در منطقه بالا رفته كه اين خطر براي جاده چالوس نيز وجود دارد.»
وي با بيان اينكه حجم زياد فعاليتهاي سازمان زمينشناسي و گستردگي و تنوع مخاطرات زمينشناسي كشور و همچنين تعداد كم پرسنل متخصص مانع از بررسي مستقيم و كارشناسي تمامي اين قبيل حوادث در جادهها ميشود، اظهار داشت: «متخصصان و كارشناسان زمينشناسي مهندسي سازمان در حال حاضر در حال تهيه گزارشي درباره زمينلغزشهاي استان مازندران هستند.»
دكتر بلورچي در زمينه علت بروز حادثه اخير در جاده هراز گفت: «وقوع پديده سنگ افت در نواحي كوهستاني به ويژه در چنين جادههايي كه در مسيري طولاني با دامنههاي سنگي پرشيب در ارتباطند كاملا طبيعي است.
در پديده سنگ افت در اثر لغزش سنگها، بلوكهاي سنگي آزاد شده و روي شيب توپوگرافي كه معمولا در نواحي كوهستاني بسيار تند است، به سمت دامنه حركت كرده و در مسير خود همه چيز را خراب ميكنند كه در اين مورد هم با يك اتوبوس برخورد كرده و حادثه آفريد.»
مهندس بلورچي با تاكيد بر اين كه همه جادههاي كوهستاني به ويژه در فصل بارش پتانسيل سنگ افت را دارند، خاطرنشان كرد: «همچنان كه در پي زمينلرزه فيروزآباد كجور و بروز پديده سنگافت در جاده چالوس هشدار داده شد، در فصول پربارش خطر بروز اين پديده تشديد ميشود زيرا بارندگي باعث گسترش درز ترك سنگها شده و پديده يخ زدن فشار مضاعفي را ايجاد ميكند كه سنگها را از هم باز ميكند و شوكهاي حرارتي لحظهيي كه در فصل زمستان حتي با كنار رفتن آفتاب از يك واحد سنگي، ايجاد ميشود باعث توسعه تركها در سنگها و در نهايت آزاد شدن بلوكها و سقوط آنها به طرف درهها ميشود.»
رييس گروه زمينشناسي مهندسي سازمان زمينشناسي ضمن توصيه به رانندگان عبوري از اين جادهها درباره رعايت سرعت بهينه به ايسنا گفت: «سرعت آرام تردد خودروها و ترافيك سنگين يكي از مشكلاتي است كه عملا ضريب خطر را براي مسافران افزايش ميدهد.
از سوي ديگر عبور وسايط نقليه سنگين مثل اتوبوس سه برابر ماشين سواري احتمال برخورد را افزايش ميدهد. بهترين راه اين است كه رانندگان با احتياط كامل از اين مسيرها عبور كرده و همچنين از ايجاد هرگونه سروصدا نظير بوق زدن در مناطق كوهستاني پرهيز كنند زيرا ممكن است يك بوق زدن باعث رها شدن يك بلوك و از بين رفتن تعداد زيادي از هموطنان شود.»
مهندس بلورچي در ادامه براي پيشگيري از اين گونه حوادث پيشنهاد كرد: «سازمانهاي مسئول در احداث راهها و جادههاي كشور بايد تلاش كنند تا آنها را حتيالامكان در مناطق ايمن احداث كنند كه البته در مناطق كوهستاني يافتن چنين شرايطي بسيار مشكل و حتي غيرممكن است. اين مشكل به ويژه در كوهستان البرز كه به دليل جوان بودن از لحاظ فعاليتهاي زمينشناسي و كوهزايي به شدت فعال است وجود دارد زيرا اين فعاليتها به دنبال خود پديده فرسايش را به دنبال دارد كه به اشكال مختلف مانند پديدههاي دامنهيي، سنگ ريزشها، سنگ افت و زمين لغزشها بروز ميكند.»
وي در پايان تاكيد كرد: «بهسازي مسيرهاي كوهستاني زمان بر و بودجه بر است و ايمن كردن همه دامنههاي سنگي كه متاسفانه تعدادشان هم كم نيست، مستلزم سيستم هاي امنيتي خاصي است كه براي ايجاد آنها بايد تمهيدات مناسبي انديشيده شده و بودجه بسيار كلاني اختصاص داده شود.»
انتهاي پيام
نظرات