• شنبه / ۳۰ آبان ۱۳۸۳ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 8308-11472

3 سال گذشت... گفت‌وگوي گروه ورزش ايسنا با مهندس مهرعليزاده /1/: مي‌مانم و كار را تمام مي‌كنم

3 سال گذشت...
گفت‌وگوي گروه ورزش ايسنا با مهندس مهرعليزاده /1/:
مي‌مانم و كار را تمام مي‌كنم

معاون رييس جمهور و رييس سازمان تربيت بدني در فاصله‌ي شش ماه مانده به پايان كابينه‌ي دولت خاتمي تاكيد كرد: استقرار نظام جامع تربيت بدني و ورزش به عنوان يكي از بزرگترين پروژه‌هاي فرهنگي اصلاحات دولت خاتمي كليد خورد؛ اين پايه‌گذاري اساسي، پس از 33 سال در ورزش ايران صورت مي‌گيرد كه آن را به فال نيك مي‌گيرم.

مهندس محسن مهرعليزاده روز 17 آبان‌ماه وارد چهارمين سال حضور در دستگاه ورزش شد. وي كه به همين بهانه، مصادف با دور جديد فعاليت سازمان تربيت بدني و استقرار نظام جامع تربيت بدني و ورزش كشور با گروه ورزش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت‌وگو مي‌كرد؛ در رابطه با ابلاغ‌هاي يك ساله‌ي سازمان تربيت بدني به مديران جديد و چگونگي ادامه‌ي روند كار دستگاه ورزش كشور توضيح داد:« اگر خودمان را اسير زمان‌ها و تعويض‌ها كنيم، هيچ‌گاه نمي‌توان كاري را انجام داد. اگرچه ابلاغ‌هاي صادر شده يك ساله است، اما ما بايد اين كار را كه به معناي مهم‌ترين قدم اجرايي است، اگر يك روز از عمر دولت آقاي خاتمي باقي مانده انجام دهيم. نظام جامع كار بزرگي است، ضمن اين كه يك سال زمان كمي نيست، از طرفي زياد معلوم نيست كه در ادامه‌ي كار من اينجا نباشم!»

وي كه براي ادامه‌ي فعاليت در دستگاه ورزش كشور بسيار مصمم به نظر مي‌رسد، افزود:« من در كار آدم جدي و علاقه‌مندي هستم، اگر اين امكان براي من هموار باشد، بي‌ترديد به كار در ورزش ادامه مي‌دهم و بعيد نيست كه چنين اتفاقي پيش بيايد. چرا كه بيش از هر چيز در اين كشور، كار و نتيجه‌ي آن مهم است. ما كار نظام جامع را از روز اول شروع كرده‌ايم و حالا به بار نشسته است. بدون شك لازم است يك فردي كه معمار اين كار بوده و از آن مراقبت كرده، بيش از ديگران بتواند به ادامه‌ي آن بپردازد. اگر چنين فرصتي ايجاد شد و من به كار ادامه دادم، مشكلي نيست. در غير اين صورت مطمئنم در كشور ما اين تعقل مديريتي وجود دارد كه چنين كار بزرگي با حضور افراد ديگر ادامه پيدا كند. شايد يك يا دو نفر جا به جا شوند، اما اساس كار ادامه پيدا خواهد كرد.»

اما با برگزاري انتخابات كميته‌ي ملي المپيك و عدم كانديداتوري مهندس مهرعليزاده، عنوان شد سازمان ورزش براي وي كوچك است و او به پست‌هاي بالاتري مي‌انديشد؛ معاون رييس جمهور در اين رابطه گفت:« با توجه به نظري كه دولت آينده خواهد داشت و اگر در انتخاب شغل آينده‌ام مختار باشم، براي انتخاب اين شغل يا تصدي پستي در دولت، با يك درصدي بيشتر از شرايط مساوي، اولويت كار را به ورزش مي‌دهم؛ من براي اتمام يك كار اساسا براي حاصل آن اهميت زيادي قايل هستم. حتي وقتي در خراسان بودم، يك سال قبل از پايان ماموريت چهار ساله‌ام در آنجا پيشنهادي براي تصدي پستي در هيات دولت به من داده شد كه حتي در آن زمان نيز براي اتمام فعاليت‌هايي كه در خراسان شروع كرده بودم و اين احتمال را مي‌دادم وسط كار پروژه‌ي من خراب مي‌شود، پست دولت را قبول نكردم. با اين روحيه، ترجيح مي‌دهم در تربيت بدني بمانم و كارم را نيمه تمام باقي نگذارم.»

جامعه‌ي ورزش نسبت به حضور مديران غير ورزشي در سطح كلان حساسيتي خاصي پيدا كرده‌اند و اين قضيه در انتخابات كميته‌ي ملي المپيك به اوج خود رسيد. مهندس مهرعليزاده با فرض اين كه در دور جديد فعاليت سازمان تربيت بدني مديريت سازمان تربيت بدني را بر عهده نداشته باشد در خصوص ويژگي‌هاي مدير پس از خود اظهار كرد:« جامعه‌ي ورزش همواره به دنبال فردي ورزشي براي پست‌هاي كلان است. اما در مديريت كلان ورزش در ابتدا بايد به دنبال يك مدير به تمام معنا بود. مديري كه ديدگاهي آينده‌نگر، عاشق كار، علاقه‌مند و ابتكار عمل داشته باشد. در اين اتاقي كه من حضور دارم و در اين سطح كار، بخش بيشتري از كار مديريتي و كمتر ورزشي است. هنگامي كه از سطح يك هيات ورزشي بالا مي‌رويم، تخصص كار ورزشي كمتر و تخصص مديريت بيشتر مي‌شود. پس بايد مديري را پيدا كنيم كه توان مديريت و ريسك پذيري او بالا باشد و اگر به ورزش علاقه‌مند نيز باشد، همين قدر كافي است. اتفاقا جنس كار نظام جامع نيز بيشتر مديريتي است و اگر يك فرد با مديريتي قوي وارد كار شود، امور بهتر جلو مي‌رود. در مقابل اگر يك فرد كاملا ورزشي كه مديريت را نمي‌داند، مسووليت كار بر عهده‌اش گذاشته شود، بي‌ترديد همه چيز را خراب مي‌كند.»

با توجه به مشخص شدن هر يك از پست‌هاي نظام جامع تربيت بدني و ورزش رييس سازمان تربيت بدني از روساي سازمان‌هاي قهرماني، همگاني، حرفه‌اي، زنان و ... مي‌خواهد تنها بر اساس آنچه كه در متن طرح آمده است به وظايف خود عمل كنند. اما وي روي مدير مركز ملي مديريت و توسعه ورزش كشور چه نظري دارد:« حميدي فردي است كه از بدو تدوين نظام به عنوان نماينده‌ي وزارت علوم در جريان مستقيم كار حضور داشته و يكي از افراد فعال در اين زمينه بوده است. اين در حالي است كه معتقدم كسي كه در جايگاه مسووليت مراقبت از نظام جامع قرار مي‌گيرد، بايد به نكته نكته‌ي آن اعتقاد داشته باشد؛ كه حميدي با دقت نظري كه در تدوين طرح داشت، با داشتن تخصص و تجربه‌ي مديريت ورزش، مناسب‌ترين فرد براي اين كار بود. وي هم اكنون كليه‌ي مسووليت‌هاي خود را در وزارت علوم واگذار كرد و به عنوان مامور در سازمان تربيت بدني مشغول به كار مي‌شود.»

مهندس مهرعليزاده در ارزيابي خود از ورود تفكرات جديد و خروج مديران قبلي از اجراي اين طرح به ايسنا مي‌گويد:« هم اكنون مبناي كار مشخص شده و همه چيز از حالت فكر به واقعيت تبديل شده است. بنابراين تغيير تفكرات مديريتي چيزي را عوض نمي‌كند. اين كار مثل ساخت برج بيست طبقه‌اي است كه بنياد آن محكم نهاده شده و كسي نمي‌تواند آن را تخريب كند. در همين دستگاه ورزش شاهد تغيير و تحولات زيادي بوده‌ايم، اما اساس كار ادامه پيدا كرده است.»

با تشكيل هر يك از سازمان‌هاي ورزش قهرماني، همگاني، حرفه‌اي و زنان؛ اين سازمان‌ها به صورت مستقل عمل خواهند كرد. معاون رييس جمهور در رابطه با مكانيزم مالي آنها توضيح داد:« با توجه به انطباق طرح جامع با برنامه‌ي چهارم، از هم اكنون مذاكرات مختلفي را انجام مي‌دهيم تا هر يك از اين مراكز توسعه‌ داراي رديف بودجه‌اي مشخص باشند.»

رييس سازمان تربيت بدني هم اكنون چه خلاهايي در ورزش مي‌بينند و يا به چه اهدافي دوست دارد جامه‌ي عمل بپوشاند:« واقعا اساسي‌ترين كار و آنچه كه در ورزش مي‌خواستيم، در طرح جامع ديده شده است. اما اگر مي‌توانستيم افزون بر آنچه بودجه‌ي ورزش دو برابر شد، اعتبار داشته باشيم، كار طرح جامع با سرعت بيشتري نسبت به شرايط فعلي پيش مي‌رفت. اگر ما همين روند را ادامه دهيم در آينده شاهد خلا خاصي نخواهيم بود. اما شايد چند كار بايد در كنار اين قضيه تسريع بيشتري مي‌يافت، كه تسريع در فعاليت باشگاه‌ها براي ارتقاي سطح ورزش حرفه‌اي يكي از آن موارد بود كه مي‌توانست با روش‌هاي خاصي بهبود يابد. از طرفي فعاليت‌هاي فرهنگي نيز مي‌توانست با نگاه ويژه‌اي سرعت بيشتري پيدا كند.»

ضعف در انجام امور فرهنگي و در بسياري موارد شتابزده عمل كردن (مسابقات ليگ فوتبال) از جمله مهم‌ترين مواردي است كه در جامعه‌ي ورزش انتقاد زيادي به آن وارد است. وي در اين زمينه به خبرنگاران ايسنا توضيح داد:« اصولا ورزش نيز مانند همه‌ي بخش‌هاي ديگر متاثر از ساير سيستم‌هاست و به صورت مستقل كار نمي‌كند. اما تفاوت كار تنها به جنس فعاليت‌هاي فرهنگي بازمي‌گردد كه در درازمدت نتيجه مي‌دهد و تاثير و تاثر آن بيشتر از كارهاي ديگر است. شما فكر كنيد، در اين بي‌پولي، بودجه‌ي ورزش را دو برابر كنند، وضعيت ورزش به مراتب بهتر از گذشته خواهد شد، اما امكان ندارد كار فرهنگي به اين سرعت نتيجه دهد.  واقعا در معاونت فرهنگي هر كاري كه مي‌توانستند انجام بدهند، به آن پرداخته‌اند. اما نمي‌توان به اين زودي نتيجه‌ي كار را مشاهده كرد. با در نظر گرفتن اقدامات خوب انجام شده، اما آن كه كاري كه به شكل صد در صد انجام شود، صورت نگرفته؛ در حقيقت مي‌توانستيم اقدامات بسيار بهتري در اين راستا انجام دهيم. امور فرهنگي بسيار ظريف‌تر و مهم‌تر از بقيه‌ي امور است كه به همين دليل مزيت، بخش فرهنگي را در سازمان ملي ورزش به صورت مستقل ديده‌ايم. اما شايد گفته شود، در بعضي مواقع انجام يك كار فرهنگي شتاب زده عمل مي‌شود. اين امر به دليل عادت كردن ما به كارهاي فيزيكي است. از جمله در بدنه‌ي ورزش كمتر به انجام فعاليت‌هاي درازمدت بها داده‌ايم. در اين راستا شخصا روي مباحث فرهنگي وقت گذاشته‌ام و با سازمان تبليغات اسلامي نيز جلسات مختلفي براي مشخص شدن ريشه‌ي كار فرهنگي كه به انعقاد تفاهم‌نامه‌اي منجر شد برگزار كرده‌ايم. از طرفي مطالعه‌ي اساسي را در شوراي راهبري طرح جامع انجام داديم كه اثر اين اقدامات امروز و فردا مشخص نمي‌شود. اقداماتي كه در حال انجام است، به آن ميزان نيست كه جبران اقدامات انجام نشده را بكند.»

ادامه دارد....

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha