• یکشنبه / ۴ مرداد ۱۳۸۳ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8305-11962.25687
  • خبرنگار : 71091

نشست“مهمان مامان“برگزار شد “سفره‌اي پهن، كه در آن آبرو تقسيم مي‌كنند”

نشست“مهمان مامان“برگزار شد
“سفره‌اي پهن، كه در آن آبرو تقسيم مي‌كنند”
“مهمان مامان” از روز پنجشنبه، در 18 سينما اكران شده است. گروه هنري خبرگزاري دانشجويان ايران( ايسنا) طي نشستي، با عوامل اين فيلم كه توسط ”سيمافيلم” و بر اساس داستاني از هوشنگ مرادي كرماني نوشته و ساخته شده به گفت‌وگو نشست. گفتني است كه داريوش مهرجويي، كارگردان اين فيلم، در حاليكه از قبل براي حضور در اين نشست اعلام آمادگي كرده بود، در جمع عوامل اين فيلم حاضر نشد و پس از آن، حسن پورشيرازي نيز، خواستار حذف سخنان خود از اين گزارش شد! همچنين هوشنگ مرادي كرماني اظهار داشت كه داريوش مهرجويي از او خواسته است كه درباره‌ي اين فيلم حرفي نزند. مرادي كرماني همچنين روز پنجشبه در جلسه‌اي كه در خانه‌ي داستان به بررسي نوشته‌هاي وي با محوريت نقد تطبيقي رمان و فيلم “مهمان مامان” اختصاص داشت خواستار عدم انعكاس سخنان خود از سوي خبرنگاران حاضر در جلسه شده بود! بنابر اين گزارش، ژاله علو بازيگر نقش،“ خانم اخوان“، طي اين نشست درباره تجربه‌ي حضور در “مهمان مامان“ به ايسنا گفت: وقتي آقاي مهرجويي من را دعوت كردند با كمال ميل پذيرفتم، چون تمام فيلم‌هاي آقاي مهرجويي شاخص هستند و در آنها حرف و پيامي بوده به همين دليل خيلي علاقه‌مند شدم بازي كنم. وي به نقش “خانم اخوان“، اشاره كرد وگفت: در اين زن خيلي صداقت هست، يك همسايه مهرباني كه به ياري همسايه‌اش مي‌آيد و هر آنچه كه دارد ايثار مي‌كند. وي درباره دوري چند ساله خود از سينما به ايسنا گفت: در بعضي فيلم ها طي سالهاي قبل دعوت شدم اما موضوع جالب و پيشنهاد خوبي نبود ،بنابراين چند سال دوري من از سينما، يك اتفاق خيلي معمولي و از روي قصد اتفاق نيفتاده است. ژاله علو بازيگر و دوبلور سينما به موضوع و سوژه مطرح شده در ” مهمان مامان“ اشاره كرد و گفت: اين فيلم مطرح مي كند، با تمام تفاوتهايي كه روزگار امروز داشته، مي توان هنوز اصالت ايراني را نشان داد. ژاله علو گفت :يك نواري را سالهاي قبل پركرده بودم به اسم “ كوچه“، خودم متنش را نوشته بودم، كه در كوچه ” همسايه‌ها“ چگونه درگرفتاري يا خوشي به هم كمك مي‌كنند. اين اصالت ايراني يعني ايراني نمي‌تواند ببيند كه همسايه‌اش گرفتار است ، خيلي خوب است، اما متاسفانه زندگي امروز مقداري سرعت پيدا كرده و بعضي مسائل كمرنگ‌تر شده است. وي همچنين گفت: در اين فيلم نمي‌توانستم بگوييم اگر يك نقش را كم بهاء بگيريم، بقيه مطرح مي‌شوند ،آنچه در“ مهمان مامان“ مهم است با تعداد بازيگران اين بود كه هر كس كار خودش را انجام مي دهد و در فيلم اهميت دارد. ژاله علو تجربه“ مهمان مامان“ را بسيار زيبا ارزيابي كرد و گفت: من در سينما با آقاي حاتمي، كيميايي و جلال مقدم كار كردم، اما با آقاي مهرجويي اولين تجربه همكاري را داشتم وخيلي علاقه مند اين همكاري بودم. نسرين مقانلو بازيگر نقش صديقه در ” مهمان مامان“ نيزكه اولين تجربه همكاري با مهرجويي را دارد، به خبرنگار هنري ايسنا گفت: اين فيلم يك كار رئال خيلي زيبا بود و همه بازيگران در كنار هم توانستند ” مهمان مامان“ را رئال و ساده در بياورند.در اين فيلم نمي‌توان به دنبال يك ستاره گشت ،بلكه همه در فيلم ستاره بودند، چون هيچ كس در فيلم تك نبود و هر كسي گوشه‌اي از قصه را داشت. وي در ادامه تصريح كرد: ” مهمان مامان“ به فرهنگ و سنت هايي كه ما داريم نگاه مي كند مثلاً اگر مهمان بيايد حاضريم با تمام توان پذيرايي كنيم، اين فيلم نشان مي‌دهد هنوز بخصوص در جنوب شهر با اينكه مردم امكانات مطلوبي ندارند، اما زمانيكه گرفتاري براي آنها بوجود بيايد، همسايه‌ها از حال هم غافل نمي‌شوند، اين سنت را داريوش مهرجويي به خوبي توانست بيان كند. تورج منصوري فيلمبردار و كارگردان كه در فيلم “مهمان مامان” مديريت فيلمبرداري اين پروژه را بر عهده داشت پيش از اين در دو فيلم “بانو" و “هامون” با مهرجويي همكاري كرده داست. تورج منصوري معتقد است: وقتي با آدمي در حد مهرجويي كار مي‌كني بايد ،خيالتان راحت باشد آنچه از شما خواسته مي‌شود،‌ قطعاً در فيلم ديده خواهد شد، چون بعضي فيلم‌ها در هنگام اديت تغييراتي مي‌كنند و آنچه زحمت كشيده شده ،ديده نمي‌شود و در نهايت، يكدستي كار از بين مي‌رود. تورج منصوري به تجربه همكاري سه فيلم با مهرجويي اشاره كرد و به ايسنا گفت: مي‌توانم بگويم اين سه فيلم، سه تجربه شاخص و مطرح در دوران كاري من در سينما است. اما تفاوت “مهمان مامان” با دو فيلم قبلي بيشتر در لحن و شيوه نمايش كردن، موضوع است و از لحاظ تحرك، پرتحرك‌تر از "هامون" اما نوع تحركي كه اين فيلم داشت، ايجاد اضطراب و نگراني در بيننده نمي‌كند. وي درباره تجربه دوربين روي دست در فيلم“ مهمان مامان“ گفت : وقتي با دوربين روي دست كار مي‌كني هميشه اين خطر وجود دارد كه يك احساس نگراني به پرده منتقل شود، اما در اين فيلم نبايد اضطراب و نگراني به بيننده منتقل مي‌كرديم، بنابراين كار يك مقدار سخت شد. قصه“ مهمان مامان“ از آنجا شروع مي‌شود كه يك خانواده فقير متوجه مي‌شوند، قرار است برايشان مهماني بيايد و تمام تلاش خود را مي‌كنند كه شام حاضر كنند اين قصه را، براي هر آدمي در دنيا تعريف كنيد، بازتاب چندان مفيدي ندارد و اصلاً موضوع پراهميتي نيست، اما پرداخت، در اين فيلم اهميت فراواني داشت. مدير فيلمبرداري “مهمان مامان” در ادامه تصريح كرد: مساله اصلي كه در اين فيلم در مقابل قهرمانان فيلم قرار دارد“ فقر“ يعني تنگدستي باعث شده بود، آنها آن طوري كه مي‌خواهند نتوانند از مهمانشان پذيرايي كنند، اما تلاش مي كنند تا اين امر ممكن ‌شود ،نكته شاخصي كه در اين ميان مطرح بود ، اينكه قرار نيست، اين فقر در “مهمان مامان” نكبتي و زشت ديده شود. در حقيقت نكبت، فقر نيست كه در اين قصه مورد بررسي و تحليل قرار مي‌گيرد بلكه جنبه‌اي از فقر بررسي مي‌شود كه با تعاون مي‌توان آن را از بين برد . با زبان ساده، اين فيلم مي‌گويد” اگر همه ما كمك كنيم سفره‌اي خواهيم داشت كه همه را سير مي‌كند و خيلي هم آبرومند است.“ وي در ادامه گفت: بايد طعم تلخ فقر از قصه بيرون مي آمد و به جاي آن يك نوع مهرباني در آدم‌هايي كه نادار هستند، به نمايش گذاشته مي‌شد ، من هم بر اين اساس شروع كردم به طراحي كردن و با اين نگاه “مهمان مامان” ساخته شد. تورج منصوري، كارگرداني داريوش مهرجويي را همانند يك سفالگر دانست و گفت: ايشان از جنس كارگرداناني هستند كه مثل يك سفالگر روي چرخ سفالگري، سفال را مي‌سازند،بنابرين عوامل مي‌توانند همراهش حركت كنند و در ساخت اين فيلم سهيم باشند ،اگر اين اتفاق بيفتد ، طبيعتاً نتيجه درخشان خواهد شد. البته عده‌اي از هنرمندان به اين نوع همراهي و كار عادت ندارند در نتيجه اين نوع كار كردن، اذيتشان خواهد كرد، چون بعضي از كارگردان‌ها عادت به چارچوب دارند و در هيچ شرايطي حاضر به شكستن چارچوبها نيستند. اما داريوش مهرجويي مثل سفالگري كه يك تكه گل در دستش دارد، آن را روي چرخ مي‌گذارد و با نهايت استادي آن را شكل مي‌دهد و بازيگران همواره آمادگي تغيير را دارند و اين تغييرات در جهت به كمال رساندن است. تورج منصوري درباره يادآوري برخي از فيلم‌ها و شخصيت‌هاي تاريخ سينما همچون رضا موتوري مسعود كيميايي در فيلم “مهمان مامان” گفت: با انتخاب اين روش فكر مي‌كنم به يك نوعي قرار است نمايشي بودن اين موضوع به تماشاگر اطلاع دهيم و اين موضوع را بايد به حساب مدرن بودن نمايش بگذاريم و كارگردان مي‌خواهد به تماشاچي‌ بگويد، اين يك فيلم و عرصه نمايش است و در عين حال آنچه در اين خانه، تماشاگر را جذب مي‌كند، آن حس نوستالژيك و علاقه به گذشته خوب است و حسي كه در رابطه با سينما در ذهن آدم‌ها باقي مي‌ماند از اين نوع است. وي در ادامه به ايسنا گفت: شايد مهرجويي براي نمايش و يادآوري بعضي از فيلم‌هاي قديمي دارد به تماشاچي يا به همه كساني كه در سينما هستند، يادآوري مي‌كند سينما جاي چه نوع نمايشي؟ سينما جاي توصيه‌هاي درست، مكان نمايش‌هاي قشنگ است و نبايد اين موضوع را دست كم گرفت، سينما، تاثير عميقي بر روي آدم‌ها دارد . مهرجويي اشاره مي‌كند، به اين موضوع آنچه براي من مهم است اين بود كه تمام اجزاء به قاعده كنار هم قرار گيرند و با هم حركت هارموني داشته باشند. تورج منصوري وظيفه و رسالت يك هنرمند متعهد را، نمايش و كشف زواياي فضيلت انساني كه درجامعه كمرنگ شده و از بين رفته دانست و گفت: به گمانم فيلم “مهمان مامان” به دنبال فضائل انساني مي‌گردد كه شايد داروي خيلي از بيماري‌ها در جامعه بحران زده ايران باشد، يا حداقل مي‌تواند يك پيشنهاد باشد . بنابراين، آن خانه مي‌تواند نماد يك جامعه بزرگتر و مسائلي كه افراد در آن خانه با آن در گير هستند ، نماد درگيريهاي بسياري از افراد جامعه باشد، بنابراين تماشاگر با آن همذات پنداري مي كند. تورج منصوري در پايان گفت: در فيلم “مهمان مامان“ نه حسادتي، نه انتقامي و نه سرقتي مطرح مي‌شود، موضوع به همين سادگي كه نمايش داده شده است، سفره‌اي پهن است كه در آن آبرو تقسيم مي كنند و زمانيكه مساله آبرو پيش مي‌آيد آدم‌ها متحد مي‌شوند كه اين آبرو را بخرند! گلاب آدينه نيز در پاسخ به اينكه آيا اين كار با اين تعداد بازيگر احتياج به بازيگردان نداشته است به ايسنا گفت: من نمي‌دانم حتماً از نظر آقاي مهرجويي احتياج نداشته، كسي به عنوان بازيگردان در كنار ايشان باشد. وي در ادامه افزود: فيلم ”مهمان مامان“ فيلم كارگردان است يعني مهم ترين مساله‌اي كه بايد از ماحصل فيلم بدست بيايد، فضاي مورد نظر كارگردان، نه يك يا دو شخصيت بخصوص است . به هر حال همه شخصيت ها در ” مهمان مامان“ در القاء فضاي مورد نظر همكاري مي كنند و در كنار هم جمع مي‌شوند. اگر چه محور ماجرا ” مامان“ است ،اما براي پيشبرد داستان همه سعي مي‌كنند به مامان كمك كنند ، چون مأموريت اين بازيگران القاء فضاي مورد نظراست، نمي‌توان هر يكي از بازيگران را مستقل بررسي كرد، بلكه همه شخصيت‌ها در كنار هم معني پيدا مي‌كنند.گلاب آدينه همچنين گفت براي ايفاي اين نقش انديدهاي ديگري هم بوده و اصلاً از ابتدا من براي نقش ديگري در نظر گرفته شده بودم اما قسمت اين‌گونه بود. انتهاي پيام ‌
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha