شركت خودروسازي ايراني - فرانسوي «رنو- پارس» كه مسووليت ساخت خوردوهاي رنو بر روي پلاتفرم X90 را دارد طي مراسمي در تهران افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار صنعت خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، رنو پارس با حضور لويي شوايتزر مدير عامل گروه خودروسازي رنو - نيسان و ويسه رييس سازمان نوسازي و گسترش صنايع ايران و مدير عامل ايرانخودرو و سايپا در ساختمان مركزي رنو پارس در تهران افتتاح شد.
دراين مراسم خودروي «لوگان» اولين محصول رنو- پارس در ايران نيز به نمايش گذاشته شد.
شركت رنو- پارس كليه مسووليتهاي عملياتي يك شركت خودروسازي شامل مهندسي ، تضمين كيفيت تامين قطعات، لجستيك، هماهنگي سياستهاي بازاريابي، فروش و خدمات پس از فروش را به عهده خواهد داشت.
«لوگان» تحت نام تجاري رنو در شبكه فروش سراسري ايران خودرو و سايپا عرضه خواهد شد. دفتر مركزي رنو پارس هماكنون دو طبقه از يك برج در خيابان بخارست است.
به گزارش خبرنگار صنعت خودرو ايسنا، لويي شوايتزر، مديرعامل شركت فرانسوي «رنو-نيسان» در سخناني در مراسم افتتاح شركت رنو-پارس گفت:« اميدواريم با صادرات 20 درصد محصولات ال-90 توليدي در ايران، 500 هزار خودرو در اين كشور توليد شود.»
وي افزود:« رنو پارس دارنده ليسانس اين خودرو در ايران است.ال-90 اهداف مشترك رنو و مقامات ايراني جهت توسعه صنعت خودرو ايران را متجلي مينمايد.»
وي ادامه داد:« اين خودرو يك برگ برنده تاثيرگذار در بازار ايران قلمداد ميگردد. بازار ايران در سه سال گذشته داراي رشد سريعي بوده است كه به طور ميانگين به سالانه 33 درصد بالغ شده است. در سال 1382، بيش از 700 هزار خودرو در ايران به فروش رسيدند و اين رقم در سالهاي آتي به يك ميليون دستگاه افزايش پيدا خواهد كرد.»
وي توضيح داد:« عمده فروش اين محصولات به كلاس خودروهاي صندوقدار ارزان قيمت تعلق دارند.ال-90 نيز به خودروهاي كلاس B صندوقدار و ارزانقيمت تعلق دارد، اما نسل نويني از اين نوع خودرو محسوب ميشود.»
وي خاطرنشان كرد:« رنو اين خودرو را بر مبناي يكي از جديدترين پلاتفرمهاي اتحاد رنو - نيسان كه پلات فرم B نام دارد، توسعه داده است. خودرويي كه سال آينده جايگزين مدل كنوني كليو (CLIO) خواهد گرديد نيز بر مبني همين پلاتفرم جديد توسعه خواهد يافت.»
وي ادامه داد:« با توجه به استقبالي كه از اين خودرو به عمل آمد ما امروز در حال بررسي فروش اين خودرو در فرانسه و همچنين در ديگر كشورهاي غرب اروپا هستيم.»
وي گفت:« ال-90 در ايران داراي موتوري1/6 ليتري، 16 سوپاپه با قدرتي معادل 107 اسب بخار خواهد بود.
طراحي ال-90 با رعايت كليه استانداردهاي رايج در اتحاديه اروپا در زمينه ايمني، آلايندگي و بازيافت انجام گرفته است. اين خودرو به نحو چشمگيري در سياست بهبود وضع محيط زيست كه دولت ايران به آن توجه دارد كمك خواهد كرد و همچنين يك نوع CNG از اين خودرو به سرعت وارد بازار خواهد شد.»
به گزارش ايسنا، وي تاكيد كرد:« توليد اين خودرو از سال 2006 (1385) در ايران خودرو و پارسخودرو آغاز خواهد شد. اين دو خودروساز، ال-90 را تحت ليسانس و هر يك با ظرفيت اوليه سالانه 150 هزار دستگاه توليد خواهند نمود. به عبارتي ديگر سالانه 300 هزار دستگاه ال-90 در ايران توليد خواهد شد.»
او گفت:« تولد لوگان در ايران با اجراي يك برنامه گسترده انتقال دانش فني ميسر خواهد شد كه از هماكنون بطور همهجانبه در كليه بخشهاي عملياتي معمول در صنعت خودروسازي آغاز گرديده است.به همين منظور، سرمايهگذاري ابتدايي به مبلغ 300 ميليون يورو ميباشد.»
به گزارش ايسنا، وي ادامه داد:« مونتاژ ال-90 در ايران بخصوص از طريق قطعات ساخت داخل كه توسط رنو پارس تامين خواهند گرديد، انجام خواهد پذيرفت. ما دستيابي در اسرع وقت به هدف تامين 60 درصد قطعات و مجموعهها از منشا داخلي را دنبال مينماييم و نهايتا دو سوم قطعات خودرو ال-90 در ايران ساخته خواهد شد. اضافه مينمايم كه توليد اين قطعات با رعايت استانداردهاي كيفيت رنو انجام خواهد پذيرفت.»
وي گفت:« بنابراين توليد انبوه خودرو در سال 2006 (1385)، سهم قطعات و مجموعههاي ساخت داخل بسيار نزديك به ميزان 50 درصد سهم كل خواهد بود. تا آنجايي كه من با صنعت ايران آشنايي دارم، اين ميزان ساخت داخل از سرآغاز توليد انبوه يك خودرو، در اين كشور استثنايي قلمداد ميگردد، بطور مثال، مجموعههاي مهمي مانند داشبورد، سپرها و پرسكاري از سرآغاز توليد انبوه با رعايت استانداردهاي توليدي رنو توسط سازندگان قطعات و مجموعههاي ايراني انجام خواهد پذيرفت.»
وي گفت :« بخشي از محصولات توليد شده در ايران توان صادراتي دارند. اين كشور از قابليت بالقوه كسب جايگاه پايگاه صادراتي خودرو، قطعات منفصله و يا قطعات يدكي برخوردار است. ايران به شبكه تامين جهاني پروژه X90 وصل خواهد گرديد.جهت دستيابي به اين هدف، قطعهسازان ايراني ميبايست بسيار رقابتپذير باشند. توليد قطعاتي را كه در ايران توليد خواهد شد به تيراژ شگفتآور 300 هزار قطعه در سال خواهد ر سيد.»
مديرعامل «رنو-نيسان» افزود:« در عين حال، پيش برد سياست انعقاد توافقنامههاي همكاري در زمينه مبادلات بازرگاني و گمركي با كشورهاي مورد هدف صادراتي نيز لازم ميباشد تا مزيت رقابتپذيري بدست آمده در صنعت داخلي قابل بهرهبرداري گردد و بازارهاي صادراتي كه به طور اولويتي مورد هدف قرار گرفتهاند، كشورهاي منطقه مي باشند.»
وي گفت:« تا بدينروز، عرضه ال-90 در بيش از 30 كشور جهان برنامهريزي شده است. بازار ايران با جذب 300 هزاردستگاه خودرو ال-90 از جايگاه ويژهاي در اين ميان برخورداراست. از طريق صادرات اين خودرو اميدوار هستم كه ميزان توليد ال-90 در ايران نهايتا به 500هزار دستگاه در سال بالغ گردد.»
وي گفت:« برنامه X90 در حال حاضر با هدف فروش سالانه بيش از 700 هزار دستگاه خودرو در افق سال 2010 برنامهريزي شده است. اين پروژه سهم بسزايي را در استراتژي كلان رشد سودده گروه رنو ايفا مينمايد.
جهت دستيابي به اين هدف، رنو يك طرح جامع صنعتي را در پهنه جهان به اجرا خواهد گذاشت كه چهار قاره از پنج قاره جهان را پوشش خواهد داد.بالاخره اين مطلب را نيز اضافه مينمايم كه ال-90 اولين محصول از يك خانواده بزرگتر ميباشد.»
شوايترز ، مدير عامل رنو-نيسان، همچنين در كنفرانس خبري افتتاح رنو پارس در پاسخ به خبرنگار صنعت خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره اينكه كه چرا ال-90 در ايران 6 هزار و 750 يورو و در جهان 5 هزار يورو قيمت دارد گفت:« گرانتر بودن ال-90 در ايران نسبت به محصولات اين پلاتفرم در دنيا به دليل نظامهاي مالي ايران و تجهيزات اضافي اين خودرو در ايران است.»
وي افزود:« خودروي توليدي در ايران داراي موتور 107 اسب بخاري با 16 سوپاپ است و حجم 1/6 ليتر است در حاليكه اين محصول در دنيا از موتور 4/1 ليتري با قدرت 75 اسب بخار استفاده ميكند به همين خاطر اختلاف قيمت اين دو موتور يكي از عوامل گرانتر بودن ال-90 در ايران است.»
وي ادامه داد:« يك عامل ديگر در گراني اين خودرو نظام مالياتي در ايران است كه قيمت آن را نسبت به ديگر نقاط دنيا افزايش داده است.»
وي در پاسخ به اين سوال كه قطعهسازان ايراني نگران طولاني شدن ساخت داخل اين خودرو هستند، گفت:« به دليل سرمايهگذاري مشترك منافع ما در همكاري با قطعهسازان ايراني است و منافع ما ايجاب ميكند اين خودرو با درصد ساخت بالا و كيفيت بالا از ابتدا در ايران ساخت داخل شود.آنگونه كه من اطلاع دارم هيچ خودرويي در ايران تاكنون با بالاي 50 درصد ساخت داخل توليد نشده است.»
وي در پاسخ به سواي ديگري كه سرمايهگذاري شما 51 درصد عنوان ميشود، ولي گفته ميشود آورده شما بسيار كمتر از اين سهم است و آيا شما مبلغي را بابت انتقال دانش فني از ايرانيان دريافت كردهايد؟ پاسخ داد:
« آورده رنو 51 درصد از 300 ميليون يورو فاز اول است و سود و درآمد نيز 51 درصد آيد رنو نيسان ميشود.ما بابت انتقال دانش فني مبلغي را از طرف ايراني دريافت نكردهايم.»
رضا ويسه، رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، نيز در مراسم افتتاح شركت رنو پارس گفت:« تمامي محصولات پروژه ال-90 توانايي گازسوز شدن را دارند،و ما با توجه به كشش بازار و برنامه سازمان بهينهسازي مصرف سوخت اين خودرو را گازسوز خواهيم كرد.»
رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، در پاسخ به پرسش خبرنگار صنعت خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در خصوص انتقال دانش فني لوگان نيز گفت:« مركز تحقيقات رنو با مركز تحقيقات ايرانخودرو و سايپا براي ساخت خودروهاي هاي جديد بر روي پلاتفرم X90 همكاري دارند كه يك خودروي سواري در سايپا و يك وانت در ايران خودرو بر روي پلاتفرم توسعه يافته X90 ساخته خواهد شد.»
ويسه در پاسخ به سوال ديگر ايسنا در خصوص اين مطلب كه چرا ال-90 در بازار جهاني 5 هزار يورو و در ايران 6 هزار و 750 يورو فروخته ميشود، گفت:« مالياتهاي گوناگون، تعرفه واردات 40 درصد از قطعات و قانون تجميع عوارض سبب شده اين خودرو حدود 1500 يورو گرانتر از خودرو مشابه در بازار جهاني باشد.»
وي ادامه داد:« در اين طرح دانش فني ساخت پلاتفرم به ايران انتقال خواهد يافت و مدلهاي E90 يعني وانت نيز در ايرانخودرو توليد خواهد شد.»
به گزارش خبرنگار صنعت خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، قلعهباني - مدير عامل گروه خودروسازي سايپا - طي سخناني در مراسم افتتاح شركت رنو-پارس خبر داد:« محصول S90 رنو بر روي پلاتفرم X90 در سايپا در دست طراحي و توليد است.»
وي افزود:« بعد از ورود اولين محصول ال-90 در پارسخودرو توليد رنو PK را متوقف ميكنيم.»
قلعهباني تاكيد كرد:« محصول بر روي پلاتفرم X90 در سايپا در دست طراحي است كه S90 نام خواهد داشت.»
وي گفت:« محصولات پروژه ال-90 در پارسخودرو به تيراژ 150 هزار دستگاه در سال توليد خواهد شد.»
وي با بيان اين مطلب كه سرمايهگذاري رنو در ايران تاكنون در صنعت خودرو ايران سابقه نداشته است، گفت:
« رنو نيز به وسيله اين سرمايهگذاري به شانس بزرگي يعني دستيابي به 95 درصد بازار ايران رسيده است.»
به گزارش خبرنگار صنعت خودرو ايسنا، منطقي، مديرعامل ايرانخودرو ، نيز در سخناني در مراسم افتتاح شركت رنو - پارس اظهارداشت:« اميدواريم طرح رنو ـ نيسان سبب رشد كيفيت محصولات ايران در كنار خدمات پس از فروش مناسب شود.»
وي افزود:« اميدواريم با برنامهريزي مناسب و اجراي مديريت نوين و آموزش نيروها نظام و خدمات پس از فروش در ايران نيز با اين طرح ارتقاء يابد.»
مديرعامل ايرانخودرو با بيان اين مطلب كه قيمت مناسب و كيفيت بالا مشخصه اصلي اين پلاتفرم است افزود:« اين طرح پلاتفرم جديدي را در اختيار ايران قرار ميدهد كه ميتوانيم روي آن خودروهاي جديد را وارد بازار كنيم.»
مديرعامل ايرانخودرو گفت:« اين قرارداد اولين قرارداد سرمايهگذاري مشترك در صنعت خودرو ايران است كه به دليل اين سرمايهگذاري شريك كار عظيم شدهايم كه اين امر سبب تحول در صنعت خودرو ايران ميشود.»
وي تاكيد كرد:« انتقال دانش فني و ساخت داخل بالاي اين خودرو از ابتدا، سبب ارتقاء كيفيت قطعهسازان داخلي شده و به دليل برنامه صادراتي پيشبيني شده اميدواريم اين قرارداد سبب رشد صادرات در بخش خودرو و قطعات در ايران شود.»
وي ابراز اميدواري كرد:« همانطور كه رنو، نيسان را از ورشكستگي نجات داد سبب رشد صنعت خودرو ايران نيز بشود.»
وي ادامه داد:« با همكاري بين مراكز تحقيقات خودروسازان ايراني و مركز تكنولوژي رنو پلاتفرم اين خودرو به روز شده و دانش مهندسان ايراني نيز افزايش مييابد.»
انتهاي پيام
نظرات