• چهارشنبه / ۵ آذر ۱۳۸۲ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8209-01489
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/گزارش/ « تبليغات سينمايي» افسونگري در تاريكي /2/

/گزارش/
« تبليغات سينمايي»
افسونگري در تاريكي /2/
قباد شيوا گرافيست و طراح پوستر فيلم به ايسنا(خبرگزاري دانشجويان ايران) مي‌گويد هر چه سينماي ما از حالت سطحي به عمق توجه مي‌كند و در راه سينماي ناب قدم بر مي‌دارد، اما پوسترهاي سينمايي، حركتي كاملا مخالف سينما دارند يعني از عمق به سطح و به سطحي نگري روي آورده است. وي مي‌افزايد: پوسترهاي سينمايي فعلي ما خالي از تفكر، غيرحرفه‌اي و به نوعي توهين به فرهنگ بصري مردم مي‌باشد اين پوسترها اصلا نظري به مفاهيم فيلم ندارند چه برسد به انتقال آن. اگر عنوان نوشتاري بيشتر پوسترهاي سينمايي را حذف كنيم به راحتي مي‌توانند تبليغي براي محصولات آرايشي به شمار آيند. رضا معطريان عكاس فيلم درباره معيارهاي درستي يك عكس در بخش مواد تبليغي به ايسنا گفت: عكس فيلم بايد به لحاظ تصويري از غنايي برخوردار بوده و با استفاده از سه فاكتور نور، رنگ و كمپوزيسيون القاكننده يك صحنه خيلي خاص باشد يعني صحنه‌اي كه مردم عادت به ديدنش نداشته باشند و يك عكاس بتواند آنرا با يك ارايه خيلي مناسب به مردم نشان دهد و در واقع يك ايجازي در عكس باشد تا بيننده به ديدن فيلم مورد نظر ترغيب شده و آنرا ببيند. علي نيك رفتار عكاس سينما نيز در گفت و گو با ايسنا يكي از مهمترين عوامل جذب خاطب براي يك فيلم را عكس دانسته و مي‌افزايد: كساني كه پيگير ساخت يك فيلم هستند اول از طريق عكس در جريان آن كار قرار مي‌گيرند. چه عكس صحنه و چه پشت صحنه اين عكس‌ها بايد همان لحظه، مخاطب را با خودش درگير كند و آن جذابيت را از نظر بصري و مفهومي داشته باشد. وي خاطر نشان كرد: متاسفانه در اين چند سال اخير بيشتر از نيروهاي تازه كار و كم تجربه استفاده شد كه تهيه‌كننده‌ها از اين كار ضربه هم خورده‌اند و متوجه اين قضيه شدند كه استفاده از يك نيروي كم تجربه در چنين كاري چقدر به ضررشان تمام مي‌شود. اميرخاقاني طراح پوستر سينما نيز در اين رابطه مي‌گويد: الان بيشتر فيلم‌ها، مثلث عشقي شده و سه عكس از سه بازيگر. كه ما بايد طرح درستي ارايه دهيم كه تماشاچي را فقط جذب كند. وي افزود: يك موردي كه در تبليغات جا افتاده اين است كه نمي‌خواهيم فيلم را معرفي كنيم ما مي‌خواهيم فيلم را تبليغ كنيم تا تماشاچي را هر طور كه شده به سينما بكشانيم حتي در بعضي موارد و با نظر تهيه كننده در تبليغات دروغ هم گفته مي‌شود. اميد اميني مدير شركت كلن گرافيك نيز در گفت و گو با خبرنگار ايسنا مي‌گويد: حدود 85 درصد پوسترها را ما تهيه مي‌كنيم و 5 درصد آن در خارج از كشور و 10 درصد مابقي در جاهاي ديگر تهيه مي‌شود. وي علت شباهت پلاكاردها و پوسترهاي سينمايي را محدود بودن تعداد طراحان آن دانسته و تصريح مي‌كند: معمولا مديران پخش فيلم سعي مي‌كنند با يكي دو طراح بيشتر كار نكنند و طبيعتا پلاكاردها شبيه به هم طراحي مي‌شوند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha