• جمعه / ۲۳ آبان ۱۳۸۲ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8208-08971
  • منبع : نمایندگی گیلان

رايزن فرهنگي فرانسه: پروژه موزه مساكن روستايي در گيلان موفق خواهد بود محمود طالقاني: بررسي بازتاب‌هاي زلزله رودبار و زنجان به ايجاد اين موزه انجاميد

رايزن فرهنگي فرانسه در ايران ـ ونسان گريمور - در سخنراني كوتاهي در دانشگاه گيلان، ابراز خوشحالي خود را از حضور در بين كارشناسان و دانشجويان دانشگاه گيلان ابراز كرد و روابط علمي و فرهنگي دو كشور ايران و فرانسه را استثنايي ارزيابي كرد. به گزارش ايسنا (خبرگزاري دانشجويان ايران)، وي ساخت موزه مساكن روستايي گيلان را حوزه جديدي براي همكاري‌هاي فرهنگي، به‌خصوص موزه‌شناسي دو كشور قلمداد كرد و گفت: چنين موزه‌هايي يك روش نو براي حفظ و پاسداري ميراث فرهنگي و معرفي آن به نسل‌هاي بعد خواهد بود. وي افزود: چون ما از يك فرهنگ زنده صحبت مي‌كنيم، بايد شرايطي فراهم شود كه در اين موزه‌ها، اين فرهنگ، قابل رؤيت و لمس براي عامه مردم باشد. اين رايزن فرهنگي اذعان داشت: يكي از اهداف فرهنگي دولت فرانسه از همكاري در طرح‌هاي اين چنيني در ايران و ساير كشورها - كه برپايه مباني فكري دولت فرانسه استوار است - قبول و شناخت متفاوت بودن فرهنگ‌هاست. او گفت: وقتي مي‌بينيم كه شما تفاوت فرهنگ‌ها را مي‌بينيد و مي‌خواهيد هويت خود را به نمايش بگذاريد، احساس مي‌كنم اين پروژه موفق خواهد بود. گفتني است: با همكاري يونيسف و دانشگاه اكسان پرونس فرانسه، براي نخستين بار در خاورميانه، موزه مساكن روستايي در استان گيلان احداث خواهد شد. به گزارش ايسنا، دكتر محمود طالقاني ـ معاون پژوهشي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران و مجري طرح موزه مساكن روستايي استان گيلان ـ در همايش موزه مساكن روستايي در گيلان كه با حضور اساتيد ايراني و فرانسوي، در دانشكده كشاورزي دانشگاه گيلان برگزار شد، درخصوص نحوه شكل‌گيري طرح موزه فضاي باز گفت: پس از زلزله رودبار و زنجان در سال 68 وزارت كشور طي حكمي از من خواست كه طرحي را تهيه كرده ، بازتابهاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ناشي از زلزله را بررسي كنم و درگيرودار اين پروژه و مطالعات مربوط به آن، متوجه شدم كه خانه‌هاي روستايي اين منطقه در حال تخريب بودند و زمين‌لرزه فقط نقش تشديد كننده در از بين بردن فرهنگ سنتي معماري ما داشته است. وي ادامه داد: اينجا بود كه فكر ايجاد يك موزه كه عينيت آن را در كشورهاي اروپايي، به‌خصوص كشورهاي اروپاي شرقي ديده بودم، براي حفظ و صيانت از فرهنگ سنتي معماري مساكن روستايي گيلان و تكنيك‌هاي زندگي اجتماعي، شكل گرفت. وي گفت: مساله شكل‌گيري موزه با وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامي مطرح و از آن استقبال شد و مطالعات مقدماتي توسط من و آقاي پروفسور برون ورژه ـ از گيلان‌شناسان مشهور ـ انجام و طرح مقدماتي ارايه شد. او افزود: به خاطر تجربه‌اي كه در بازسازي مناطق زلزله‌زده رودبار داشتم و اينكه بسياري از خانه‌ها كه توسط ارگانهاي مختلف و مردم غيربومي ساخته شده‌اند، امروزه تقريبا بلا استفاده هستند و مردم بومي در خانه‌هايي كه توسط خودشان ساخته شده زندگي مي‌كنند، به اين نتيجه رسيدم كه كار بايد توسط خود مردم گيلان انجام شود و طرح‌هاي تحقيقاتي و مطالعاتي آن هم توسط دانشگاه گيلان انجام گيرد. طالقاني با بيان اينكه فرهنگ روستايي، بخش بزرگي از فرهنگ ما را تشكيل مي‌دهد و قطع ريشه‌هاي فرهنگي باعث مي‌شود كه مهاجم‌پذير شويم، تصريح كرد: براي ايجاد اين موزه بايد در مردم منطقه حساسيت ايجاد كرد. وي گفت: كار، كار بزرگي است و اين موزه اولين تجربه در سطح كشور است و نمونه چنين موزه‌هايي حتا در سح خاورميانه وجود ندارد. مسؤولان استان هم از اهميت كار باخبر هستند و قول مساعدت داده‌اند. اين استاد دانشگاه يكي از اهداف طرح را زنده نگه داشتن برخي از مهارت‌ها و صنايع سنتي عنوان كرد و گفت: صنايعي مثل سفالگري و نجاريهاي سنتي و صنايع دستي، بايد مورد توجه قرار گرفته ، دوباره به چرخه مصرف خانوارها برگردند. معاون پژوهشي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران در مورد بودجه مالي طرح نيز گفت: مجلس شوراي اسلامي، سازمان ميراث فرهنگي كشور و دانشگاه گيلان بودجه قابل قبولي در اختيار اين طرح قرار داده‌اند. طالقاني مكان تاسيس موزه را مجتمع سراوان ذكر كرد و در تشريح دلايل انتخاب اين محل اذعان داشت: ما براي احداث موزه به دنبال‌ جايي مي‌گشتيم كه پتولوژي جغرافيايي مناطق مختلف استان گيلان را دارا باشد. مناطق جلگه‌يي، كوهپايه‌اي و جنگلي در استان گيلان وجود دارد كه در هر منطقه شكل خاصي از خانه‌هاي روستايي استفاده مي‌شود. با توجه به گونه‌شناسي و مكان‌يابي كه توسط كارشناسان صورت گرفت، مجتمع سراوان به دلايل داشتن تپولوژي جغرافيايي منطقه و چون شاهراه ارتباطي رشت به تهران است و طبق آمار گزارش شده 80 درصد گردشگران از اين محل بازديد مي‌كنند، گزينه مناسبي شناخته شد. علاوه بر اين، بستر وجود خطوط برق فشار قوي، مخابرات و جاده براي دسترسي به محل، از هزينه‌هاي طرح مي‌كاهد. ضمن آنكه منطقه پارك جنگلي سراوان از طرف كارشناسان فرانسوي هم پس از بازديد مورد تاييد قرار گرفته است. وي گفت: مديريت اين خانه‌هاي روستايي با خود روستاييان است. درحقيقت، ما قصد داريم يك روستاي بزرگ گيلاني با تمامي كاربردهاي پيراموني و فضاي فرهنگي را ايجاد كنيم. دكتر طالقاني از تشكيل كارگاههاي آموزشي و عملي خبر داد و گفت: اين كارگاهها در محل خانه‌هاي روستايي برگزار خواهد شد. همچنين در كنار تاسيس موزه، پژوهشكده مردم‌شناسي، براي تقويت نيروي انساني كارآمد براي ايجاد چنين موزه‌هايي در سراسر كشور تاسيس خواهد شد. به علاوه، سايت كامپيوتري براي موزه در نظر گرفته شده است كه بزودي راه‌اندازي خواهد شد و علاقه‌مندان به فرهنگ گيلان مي‌توانند اطلاعات و نقطه نظريات خود را در مورد موزه مساكن روستايي، از طريق اين سايت مكاتبه كنند. وي علت انتخاب كشور فرانسه را به عنوان مشاور در طرح، داشتن علم و تجربه اين كشور در ايجاد چنين موزه‌هايي عنوان كرد و گفت: كشورهايي مثل سوئد و لهستان و ديگر كشورهاي اروپاي شرقي هم تجربه ساخت چنين موزه‌هايي را دارند؛ ولي كشور فرانسه به علت روابط علمي و فرهنگي خوبي كه طي چندين سال گذشته با جمهوري اسلامي ايران داشت، براي مشاركت در اين طرح انتخاب شد. او افزود: با صلاحديد مقامات كشور، تعهدنامه‌اي بين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت فرهنگ و ارتباطات فرانسه منعقد شده است كه طرفين متعهد به همكاري و انتقال دانش و تجربيات در توسعه طرح شده‌اند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha